Gå til innhold

Er det meningen at saker skal hope seg opp mens man har ferie??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tok for første gang en lengre ferie (2 uker) fra jobben min som saksbehandler i kommune. Da jeg kom tilbake oppdaget jeg at nye saker har fortsatt å komme inn, og at ingen har håndtert de gamle sakene jeg ikke fikk unna før ferien. Jeg hadde antatt at noen av de andre ansatte på kontoret kom til å få noen av disse sakene, men nå sitter jeg altså her på første dag etter ferie og har en helt uhåndterlig saksmengde. Det kommer til å ta mange uker før jeg klarer å komme ajour, jeg hadde allerede veldig mye å gjøre, og saksbehandlingsfristen på mange av sakene mine kommer til å bli overskredet.
Jeg føler nesten jeg blir straffet for å ha tatt ferie, og er nå mer stresset enn jeg var FØR jeg tok ferie... Er dette slik ting fungerer i Norge, er det vanlig å komme tilbake fra ferie til sinnsyke mengder arbeid og eposter? Det tar jo all avslapningen ut av det å ha ferie, man blir bare sittende og grue seg til å komme tilbake på jobb!?

Og jeg var "bare" borte i to uker, noen av kollegaene mine tar 3-4 ukers ferie hver eneste sommer. Å komme tilbake på jobb etter noe slikt må jo være et helvete i så fall? 

Anonymkode: 79375...c78

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er noe du avtaler med sjef og kolleger før du tar ferie. Vi jobber prosjektbasert, men passer på at det alltid er noen "på vakt", selv i fellesferien. Jeg tok selv alle sakene som kom til vår avdeling da jeg jobbet i juli. Fikk en kollega til å ta prosjektene mine da jeg var på ferie i august. Kom hjem til nesten tom mailboks 

Anonymkode: 4e234...8e5

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kommunisert noe som helst av dette til sjefen din?
"Du, i morgen tar jeg ferie og jeg har X saker som jeg ikke har fått gjort, kan du få noen andre til å ta dem mens jeg er borte?"

"Hei, nå har det kommet inn så mange saker mens jeg hadde ferie at jeg ikke rekker å ta dem før fristen, kan du sette noen andre til å hjelpe meg?"

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen. Og det er derfor det er vanskelig å ta ordentlig fri, i denne type jobber. Det kommer over 20 mail om dagen., også i ferien. Spesielt stressende hvis man får det tikkende inn på mobil, som også er med i ferien. Det var ikke sånn før. Da tok noen over for de som hadde ferie, eller arbeidsplassen "stengte" ned, og ga beskjed tydelig beskjed om det. Dette er nok baksiden med å ha mer fleksibel arbeidsdag. Men har man egentlig det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset er å ta ferie i juli, da er det ikke så mye som renner inn. Med mindre du jobber med sykehjeminnleggelser eller noe slikt. 

Jeg hadde aldri orket ferie i august, da hadde jo det hopet seg opp med oppgaver. 

Anonymkode: a4bcd...0ca

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er noe du avtaler med sjef og kolleger før du tar ferie. Vi jobber prosjektbasert, men passer på at det alltid er noen "på vakt", selv i fellesferien. Jeg tok selv alle sakene som kom til vår avdeling da jeg jobbet i juli. Fikk en kollega til å ta prosjektene mine da jeg var på ferie i august. Kom hjem til nesten tom mailboks 

Anonymkode: 4e234...8e5

 

Sjefen min visste at jeg skulle ta ferie og jeg antar at hun har oversikt over sakene som kommer inn. Jeg føler ikke at jeg som vanlig ansatt kan gå og be andre ansatte ta jobben min, jeg trodde dette var noe sjefen kom til å organisere.

 

Beloved skrev (2 minutter siden):

Har du kommunisert noe som helst av dette til sjefen din?
"Du, i morgen tar jeg ferie og jeg har X saker som jeg ikke har fått gjort, kan du få noen andre til å ta dem mens jeg er borte?"

"Hei, nå har det kommet inn så mange saker mens jeg hadde ferie at jeg ikke rekker å ta dem før fristen, kan du sette noen andre til å hjelpe meg?"

Ja jeg hadde en lignende samtale med sjefen min før ferien, og hun visste hvor lenge jeg skulle være borte. Jeg hadde trodd hun kom til å sørge for at det ikke kom rasende inn med nye saker mens jeg var borte. Jeg er litt skuffet. Vi er også veldig underbemannet, så det var kanskje ingen andre som kunne ta disse sakene, men hvis det er så krise at man ikke kan ta ferie uten å drukne i saker når man kommer tilbake burde de virkelig ansatt flere personer.

 

 

Doris Becker skrev (Akkurat nå):

Jeg kjenner meg igjen. Og det er derfor det er vanskelig å ta ordentlig fri, i denne type jobber. Det kommer over 20 mail om dagen., også i ferien. Spesielt stressende hvis man får det tikkende inn på mobil, som også er med i ferien. Det var ikke sånn før. Da tok noen over for de som hadde ferie, eller arbeidsplassen "stengte" ned, og ga beskjed tydelig beskjed om det. Dette er nok baksiden med å ha mer fleksibel arbeidsdag. Men har man egentlig det? 

Ja nettopp, kjempestressende! Jeg skrur av alt arbeidsrelatert på mobilen når jeg har ferie, hvis ikke klarer jeg ikke å slappe av. Men nå vet jeg ikke om jeg kan ta lang ferie igjen uansett, det er ikke verdt å bli så stresset...

Anonymkode: 79375...c78

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer veldig an på jobben, og hvor mange som kan gjøre jobben. Jeg har en jobb bare jeg kan gjøre stort sett. Den er veldig fleksibel, så jeg kan godt ta noen dager fri hvis det passer med arbeidsoppgavene, og til en viss grad kan jeg styre når de må gjøres, men hvis jeg blir syk, blir det bare mer arbeid i etterkant. Hvis det er noe jeg ikke kan gjøre, må jeg instruere noen andre, og da må kanskje jeg ta noe av deres jobb en annen gang. 

Hvis du ikke kan drive lovlig innenfor tidsfrister, må du ta det med sjefen. Hvis det er lav bemanning ville jeg hjulpet sjefen med å få oversikt over ting, ikke bare antatt at hun tar seg av det i tillegg til alt annet hun sikkert gjør. Det er en grunn til at de får mer betalt, og en av dem er at de ofte jobber mer enn 37,5 timer i uka. Da er det helt greit å legge til rette for at jobben hennes ikke blir vanskeligere enn det som trengs.

Anonymkode: cd0b7...e44

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en stilling som "potet" der ingen gjør mine oppgaver når jeg er borte. Har 4 faste, store ting jeg er ansvarlig for, og alt må jeg forberede selv før ferien. Ingen vedlikeholder det mens jeg er borte, samme hvor enkelt jeg legger det opp, så jeg kommer alltid tilbake til et kaos. 3 dager i uken har bestillingsfrister og å være syk er et helsike. Kan jo garantere at det skjer på de dagene, og jeg har ikke mulighet til å jobbe hjemmefra. Må da ta det sånn noenlunde etter hodet/ gjennomsnittlig bruk på det jeg husker og sende mail hjemmefra utenom vanlig bestillingsprosedyre. Jobben min er også høyst uforutsigbar da jeg ofte blir bedt om å fullføre noe andre har påbegynt (det de liker minst å gjøre), slik at når jeg kommer tilbake fra fri/ sykdom så ligger det masse rotete oppgaver jeg må finne utav hva og hvordan de har påbegynt. Hater det, fyller jo all fri med stress! 

Anonymkode: bd3da...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja nettopp, kjempestressende! Jeg skrur av alt arbeidsrelatert på mobilen når jeg har ferie, hvis ikke klarer jeg ikke å slappe av. Men nå vet jeg ikke om jeg kan ta lang ferie igjen uansett, det er ikke verdt å bli så stresset...

 

Jeg slår også av, men man vet jo at det tikker inn. Før var det flere ansatte, og muligheter til avlastning i ferier. Flere hadde også ferie samtidig, alle egentlig. Nå fordeles det, og det er "hyttekontor", hjemmekontor og fleksible løsninger. Vel og bra kanskje for noen, men mitt inntrykk er at mange stresser mer. At det er blitt mer jobb, og man har aldri ordentlig fri.  Jeg har høyere lønning i dag, men jeg tror det hadde vært bedre for meg med lavere lønn, en ansatt til heller,  og mindre stress. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Trikset er å ta ferie i juli, da er det ikke så mye som renner inn. Med mindre du jobber med sykehjeminnleggelser eller noe slikt. 

Jeg hadde aldri orket ferie i august, da hadde jo det hopet seg opp med oppgaver. 

Anonymkode: a4bcd...0ca

Men det skal vel ikke være slik at man blir straffet bare fordi man ikke følger strømmen og tar ferie samtidig som HELE resten av Norge?  Det er vel kommunen som arbeidsgiver som er ansvarlig for at saker som kommer inn blir behandlet i tide, ikke den enkelte ansatte?
Hvorfor har de ikke systemer på plass som sikrer at ting ikke stopper opp bare fordi ETT menneske tar ferie? Hadde jeg blitt langtidssykemeldt hadde det vel blitt total krise der....


 

Anonymkode: 79375...c78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er "bare" sekretær, men med mange faste, ganske store oppgaver innen administrasjon og ledelse. Det hoper seg opp i ferier, så tar alltid et par uker å bli ajour. Har i tillegg alltid jobbet i bransjer med høy aktivitet på sommer.

Anonymkode: aa706...776

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ditt stress at det hoper seg opp med saker etter ferie. Ta en prat med leder om hva du skal prioritere, og hva som evt må få et fristbrudd. Det er lovpålagt at du skal få ferie. 

Anonymkode: 0ff27...dd6

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du faktisk ta med arbeidsplassen din og ikke fremmede på nett. Du har rett på ferie, og da skal du selvsagt ikke måtte ta inn det tapte. Men så kommer reelle hensyn inn i bildet. Har du oppgaver ikke mange nok andre har må dere finne en løsning på det.

Dere kan lære opp noen som kan steppe inn og ta litt av dine oppgaver mens du tar ferie. Dere kan avvikle din ferie når det er lite pågang. 

Hos oss er det fritt frem når vi skal avvikle ferie, men vi må passe på at oppgavene blir håndtert innen frister. F.eks kan det være qt jeg selv samordner med kollegaer, at jeg selv tar ut ferien når det ikke påvirker mine frister eller at jeg melder fra til sjefen i rimelig tid slik at sjefen kan tilrettelegge for at jeg får tatt ut ferie.

Det du ikke kan gjøre er å bare ta ferie og satse på at dine oppgaver løser seg selv på magisk vis. Litt selvstendighet kan man kreve av de ansatte.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier å jobbe meg inn mot ferie, dvs før ferie (tar gjerne 3 eller 4 uker sammenhengende, og da helst i juli), slik at det er hektiske uker før, men da er jeg ajour til ferien starter. Så vet jeg det blir et rotterace etter ferien når ting har hopet seg opp, så da må jeg jobbe mer noen uker etter ferien. Har fleksitid. 

Anonymkode: 88139...f87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, nå tenkte jeg at jeg var helt unormal. Tenkte ikke det var unormalt at arbeidet ditt hopet seg opp ved ferie..?

Ferie må planlegges i god tid, og ja, det er alltid mer arbeid etter ferie. Det er liksom arbeidslivet har jeg tenkt. Hvem skulle jobbet 100% mer når du er borte? 

Anonymkode: e14cd...035

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

 

Sjefen min visste at jeg skulle ta ferie og jeg antar at hun har oversikt over sakene som kommer inn. Jeg føler ikke at jeg som vanlig ansatt kan gå og be andre ansatte ta jobben min, jeg trodde dette var noe sjefen kom til å organisere.

 

Ja jeg hadde en lignende samtale med sjefen min før ferien, og hun visste hvor lenge jeg skulle være borte. Jeg hadde trodd hun kom til å sørge for at det ikke kom rasende inn med nye saker mens jeg var borte. Jeg er litt skuffet. Vi er også veldig underbemannet, så det var kanskje ingen andre som kunne ta disse sakene, men hvis det er så krise at man ikke kan ta ferie uten å drukne i saker når man kommer tilbake burde de virkelig ansatt flere personer.

 

 

Ja nettopp, kjempestressende! Jeg skrur av alt arbeidsrelatert på mobilen når jeg har ferie, hvis ikke klarer jeg ikke å slappe av. Men nå vet jeg ikke om jeg kan ta lang ferie igjen uansett, det er ikke verdt å bli så stresset...

Anonymkode: 79375...c78

Nå har du lært at du ikke kan anta det. Det er fremdeles dine arbeidsoppgaver, selv om du har ferie. Du bør avklare med sjef og kolleger om disse kan ivaretas av kollegene dine dersom de har nok kompetanse. Sjefer har som ansvar å tilrettelegge for at ansatte kan ta ferie og at avdelingen fungerer godt selv om ansatte er borte. 

Anonymkode: 4e234...8e5

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg tok for første gang en lengre ferie (2 uker) fra jobben min som saksbehandler i kommune. Da jeg kom tilbake oppdaget jeg at nye saker har fortsatt å komme inn, og at ingen har håndtert de gamle sakene jeg ikke fikk unna før ferien. Jeg hadde antatt at noen av de andre ansatte på kontoret kom til å få noen av disse sakene, men nå sitter jeg altså her på første dag etter ferie og har en helt uhåndterlig saksmengde. Det kommer til å ta mange uker før jeg klarer å komme ajour, jeg hadde allerede veldig mye å gjøre, og saksbehandlingsfristen på mange av sakene mine kommer til å bli overskredet.
Jeg føler nesten jeg blir straffet for å ha tatt ferie, og er nå mer stresset enn jeg var FØR jeg tok ferie... Er dette slik ting fungerer i Norge, er det vanlig å komme tilbake fra ferie til sinnsyke mengder arbeid og eposter? Det tar jo all avslapningen ut av det å ha ferie, man blir bare sittende og grue seg til å komme tilbake på jobb!?

Og jeg var "bare" borte i to uker, noen av kollegaene mine tar 3-4 ukers ferie hver eneste sommer. Å komme tilbake på jobb etter noe slikt må jo være et helvete i så fall? 

Anonymkode: 79375...c78

Neida. Jeg kan forsikre deg at kommunen du jobber i, som alle andre kommuner i Norge, er bemannet på dette nivået. Det er ikke meningen du skal komme gjennom. 
 

Jeg gjentar: kommunene er bemannet for lavt til at du noengang skal gjøre all jobben som ligger til din stilling. Det må du derfor ikke finne på å forsøke. Da brenner du deg ut. Det du skal gjøre er å gå raskt gjennom sakene som ligger og prioritere dem i den rekkefølge DU mener de er viktige. Og sortere ut de sakene du mener kan prioriteres ned eller bort. Dette melder du fra om til din leder. Før du tilbakemelding om endring av prioritering? Endre. Får du ingen tilbakemelding? Fortsett med å håndtere saker i normalt tempo, ta din 5 minutters pause har time. Gå gjem til normal tid. Dersom folk ringer og maser? Svar at saksmengden dessverre er så stor at det nå er ventetid på x uker.

Ikke forsøk bli ajour. Ikke forsøk «ta igjen». Dette er villet, politisk underbemanning. La ansvaret hvile der det bør. Ikke ta opp slacket.

Anonymkode: 19938...b45

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig med individuelle arbeidsoppgaver i dag i kunnskapsbaserte yrker, så ja dette er dessverre helt vanlig. De siste 15-20 årene har det i alle fall ikke vært noen som har tatt over "mine" oppgaver på jobb under ferie, så jeg må time ferie godt i forhold til når jeg forventer minst trykk. Ellers er man på jobb 24/7...

Anonymkode: 0ae98...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jøss, nå tenkte jeg at jeg var helt unormal. Tenkte ikke det var unormalt at arbeidet ditt hopet seg opp ved ferie..?

Ferie må planlegges i god tid, og ja, det er alltid mer arbeid etter ferie. Det er liksom arbeidslivet har jeg tenkt. Hvem skulle jobbet 100% mer når du er borte? 

Anonymkode: e14cd...035

Trist at du tenker at du skal bli straffet for å ta ferie. Selv tenker jeg at de burde ansette flere slik at ikke alle alltid er makset ut, sånn at det ikke blir helt krise dersom noen blir syke, slutter, tar ferie, el.


Men jeg ser at mange mener dette er normalt, og det var jo det jeg spurte om i tittelen her så 🤷‍♀️ 

 

 

c_buk skrev (16 minutter siden):

Det må du faktisk ta med arbeidsplassen din og ikke fremmede på nett. Du har rett på ferie, og da skal du selvsagt ikke måtte ta inn det tapte. Men så kommer reelle hensyn inn i bildet. Har du oppgaver ikke mange nok andre har må dere finne en løsning på det.

Dere kan lære opp noen som kan steppe inn og ta litt av dine oppgaver mens du tar ferie. Dere kan avvikle din ferie når det er lite pågang. 

Hos oss er det fritt frem når vi skal avvikle ferie, men vi må passe på at oppgavene blir håndtert innen frister. F.eks kan det være qt jeg selv samordner med kollegaer, at jeg selv tar ut ferien når det ikke påvirker mine frister eller at jeg melder fra til sjefen i rimelig tid slik at sjefen kan tilrettelegge for at jeg får tatt ut ferie.

Det du ikke kan gjøre er å bare ta ferie og satse på at dine oppgaver løser seg selv på magisk vis. Litt selvstendighet kan man kreve av de ansatte.

 

Jeg skal ta det opp med sjefen min, men jeg ønsker å høre hva som er "vanlig" og hva som er rimelig å forvente. Dersom det faktisk er normen i Norge at ansatte drukner i saker etter hver ferie, da kan vel ikke jeg komme og kreve spesialbehandling.

Hos oss er det sjefen som har fagansvaret, og det er hun som fordeler sakene til hver ansatt. Hun har full oversikt i saksbehandlingssystemet vårt over hvem som har hvilke saker til enhver tid. Så jeg forventet i utgangspunktet at hun som sjef tar ansvar for at avdelingens arbeidsoppgaver blir løst dersom en ansatt ikke er til stede.

Og hun var selvsagt klar over at jeg skulle ta ferie, vi hadde avtalt dette for mange måneder siden.

 

 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Neida. Jeg kan forsikre deg at kommunen du jobber i, som alle andre kommuner i Norge, er bemannet på dette nivået. Det er ikke meningen du skal komme gjennom. 
 

Jeg gjentar: kommunene er bemannet for lavt til at du noengang skal gjøre all jobben som ligger til din stilling. Det må du derfor ikke finne på å forsøke. Da brenner du deg ut. Det du skal gjøre er å gå raskt gjennom sakene som ligger og prioritere dem i den rekkefølge DU mener de er viktige. Og sortere ut de sakene du mener kan prioriteres ned eller bort. Dette melder du fra om til din leder. Før du tilbakemelding om endring av prioritering? Endre. Får du ingen tilbakemelding? Fortsett med å håndtere saker i normalt tempo, ta din 5 minutters pause har time. Gå gjem til normal tid. Dersom folk ringer og maser? Svar at saksmengden dessverre er så stor at det nå er ventetid på x uker.

Ikke forsøk bli ajour. Ikke forsøk «ta igjen». Dette er villet, politisk underbemanning. La ansvaret hvile der det bør. Ikke ta opp slacket.

Anonymkode: 19938...b45


Takk for et veldig interessant innspill! Dette var en fornuftig måte å se det på, jeg skal prøve å huske på det når stresset tar overhånd. Det er vanskelig å slappe av når man ikke er ajour, men ajour blir man jo aldri når nye saker tikker inn hver dag. 
Du har nok helt rett i at dette er ønsket politikk
 

Anonymkode: 79375...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg skal ta det opp med sjefen min, men jeg ønsker å høre hva som er "vanlig" og hva som er rimelig å forvente. Dersom det faktisk er normen i Norge at ansatte drukner i saker etter hver ferie, da kan vel ikke jeg komme og kreve spesialbehandling.

Hos oss er det sjefen som har fagansvaret, og det er hun som fordeler sakene til hver ansatt. Hun har full oversikt i saksbehandlingssystemet vårt over hvem som har hvilke saker til enhver tid. Så jeg forventet i utgangspunktet at hun som sjef tar ansvar for at avdelingens arbeidsoppgaver blir løst dersom en ansatt ikke er til stede.

Og hun var selvsagt klar over at jeg skulle ta ferie, vi hadde avtalt dette for mange måneder siden.

Du har rett på ferie, og ferien skal ikke slå negativt ut for deg. Det er ikke normen at du skal drukne i saker, og da må du, som du selv hinter til, ta det opp med sjefen.

Var det hastesaker som ble overført til deg? Kan det være at sjefen sendte sakene til deg med den tanke om at du kunne ta disse sakene når du returnerte? I så fall jobber du bare som vanlig, så normaliserer ting seg etter noen uker.

Er problemet vedvarende kan du ta en samtale med din fagforeningskontakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...