Gå til innhold

Er det vanlig å slite skikkelig med søvnen når man slanker seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et dilemma her. Jeg må ned i vekt, da jeg er overvektig. Ikke sykelig overvektig/fedme, men nok til at klærne ikke sitter pent (fettet samler seg på magen), jeg er for tung for mine gjøremål, og det er jo generelt ikke sunt å være overvektig. Jeg synes ikke sult/kaloriunderskudd er et problem, føler meg faktisk mer skjerpet av det. Men søvnen har jo nesten forsvunnet helt! I går lå jeg og vred meg til klokka halv 2. Veldig "koselig" å måtte opp klokka 6 for å gjøre seg klar for dagen. Dagene før var det nesten like ille, da sovnet jeg rundt 1. Jeg har ikke TV på soverommet, ikke nattlys, spiser ikke rett før jeg legger meg, ligger ikke og ser på mobilen når jeg ikke får sove. 

Har noen av dere opplevd noe sånt? Hvor fort går dette over? Jeg kjenner det begynner å gå ut over livskvaliteten, men jeg vil jo heller ikke forbli feit, liksom.

Anonymkode: 75baf...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvordan slanker du deg?

Anonymkode: 069b6...f69

Kaloriunderskudd og moderat trening. Mye hvile.

Anonymkode: 75baf...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har det sånn. Jeg er sulten, så jeg får ikke sove.

Anonymkode: 7b573...1ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha et av måltidene ganske like før leggetid, så hopper jeg heller over frokost eller lunsj. 

Anonymkode: 52ee0...524

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kaloriunderskudd og moderat trening. Mye hvile.

Anonymkode: 75baf...0ad

Trener du på kvelden?

Anonymkode: 069b6...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trener du på kvelden?

Anonymkode: 069b6...f69

Nei.

Anonymkode: 75baf...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei.

Anonymkode: 75baf...0ad

Legger du deg sulten?

Anonymkode: 069b6...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Legger du deg sulten?

Anonymkode: 069b6...f69

Jeg er sulten hele dagen, siden jeg har kuttet antall kalorier. 

Anonymkode: 75baf...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig, særlig i starten. Du gjør en omstilling, og kroppen må bruke litt tid på omstillingen for å få systemet i balanse. Imellomtider er du litt "wired", og du kan slite med søvn. 

Det kan skyldes ketose eller detox, eller begge deler. 

Anonymkode: 5f679...ab9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er vanlig, særlig i starten. Du gjør en omstilling, og kroppen må bruke litt tid på omstillingen for å få systemet i balanse. Imellomtider er du litt "wired", og du kan slite med søvn. 

Det kan skyldes ketose eller detox, eller begge deler. 

Anonymkode: 5f679...ab9

Takker. Jeg er ikke i ketose, men det kan hende at detox er det som skjer.

Anonymkode: 75baf...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du holdt på?

Kroppen bruker nok litt tid på å omstille seg, men jeg hadde nok ligget våken om jeg var sulten jeg også.

Har nylig gått ned en god del selv, og selv om jeg lå i kaloriunderskudd så gikk jeg ikke sulten. Hodet ønsket mer mat i starten, men magen var ikke sulten.

Kanskje du har tatt i litt for mye, eller ikke spiser "godt nok" for kroppen din? For meg handlet det om å spise noe som holdt meg mett over tid slik at jeg ikke småspiste. Jeg har beholdt fett i kostholdet, velger ikke produkter som er beskrevet som "mager", og prøver å få i meg nok proteiner og fiber. Viktigst av alt har vært porsjonskontroll, og lære meg når nok er nok. Middagen er kanskje halvert, og selv om jeg ikke kjenner meg stappmett så blir jeg heller ikke sulten fortere.

Anonymkode: a75bf...e3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mye vanskeligere for å få sovne og sove når jeg er i stor kaloriunderskudd.

Anonymkode: a0e0b...ee7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg slanker meg, og har ikke merker noe endringer i søvnvanene mine. Har alltid hatt et veldig godt sovehjerte og det har jeg nå også. Ligger i kaloriunderskudd og trener annenhver dag, spiser helt vanlig mat men med måtehold. Prøver å ikke spise noe etter kl 18, men tar meg noe lett om jeg er sulten. 

Anonymkode: a3ee6...c23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har opplevd dette i perioder med kaloriunderskudd. Det har gått seg til etterhvert. Det som hjalp meg litt var å hoppe over frokost og heller spise kveldsmat rundt kl 20 og legge meg kl 22. 

Går du lavt nok på kalorier så kan du faktisk begynne å produsere ketoner selv om du ikke går bevist på lavkarbo. Men vet ikke om ketoner påvirker søvnkvalitet.

Mest sannsynlig er det kroppen din som sender deg signaler om at «hjelp, fettlagrene minker, stå opp og spis mat». 
 

Blir det veldig slitsomt over tid så er det lov å ta 1-2 uker pause, eller mer, fra slanker’n og spise vedlikeholdskalorier, få bedre søvn, og forsette med kaloriunderskudd etterpå 🙂

Anonymkode: 060dc...c3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært sulten i ti år nå, sliter like mye med søvnen 😄 Så er ikke sikkert det går over 😛 

Anonymkode: 7b573...1ba

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Får ikke sove uten at jeg er mett.

Anonymkode: 9f8b4...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaloriunderskudd fører ofte til økt produksjon av kortisol, som igjen bidrar til stress, søvnproblemer mm.

Anonymkode: c9ac0...1c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får heller ikke sove om jeg er sulten, men jeg trenger jo ikke å være stappmett når jeg legger meg allikevel. Pleier å ta et eple, en brødskive eller en fiskekake til kveldsmat, max 1 time før jeg skal sove, så går det bra. Sørger selvfølgelig for å ha igjen nok kalorier til det på dagsplanen.

Anonymkode: 7860f...ad5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 8.17):

Har et dilemma her. Jeg må ned i vekt, da jeg er overvektig. Ikke sykelig overvektig/fedme, men nok til at klærne ikke sitter pent (fettet samler seg på magen), jeg er for tung for mine gjøremål, og det er jo generelt ikke sunt å være overvektig. Jeg synes ikke sult/kaloriunderskudd er et problem, føler meg faktisk mer skjerpet av det. Men søvnen har jo nesten forsvunnet helt! I går lå jeg og vred meg til klokka halv 2. Veldig "koselig" å måtte opp klokka 6 for å gjøre seg klar for dagen. Dagene før var det nesten like ille, da sovnet jeg rundt 1. Jeg har ikke TV på soverommet, ikke nattlys, spiser ikke rett før jeg legger meg, ligger ikke og ser på mobilen når jeg ikke får sove. 

Har noen av dere opplevd noe sånt? Hvor fort går dette over? Jeg kjenner det begynner å gå ut over livskvaliteten, men jeg vil jo heller ikke forbli feit, liksom.

Anonymkode: 75baf...0ad

Ja, i starten da jeg begynte med periodisk faste merket jeg de første ukene mens kroppen ble vant til et nytt liv at det var vanskeligere å sove. Men det gikk jo over. Så det gikk fint :) 

Anonymkode: e393e...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...