AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #1 Skrevet 10. september 2024 Jeg bor sammen med en mann jeg elsker, men etter flere år er jeg fortsatt like var og følsom. Han er også ganske følsom og blir lei seg og føler seg dårlig hvis jeg for eksempel vil gjøre noe uten han. Samtidig snakker vi masse sammen om dette og hva vi kan gjøre for å ikke overreagere. Det jeg lurer på er om andre har hatt det slik og hvordan de har jobbet med det. Ting jeg blir lei meg for er for eksempel når han avbryter meg eller ser på tlf og sier hæ 2 ganger. Det er ikke et problem at noen av oss behandler hverandre dårlig, men mer at vi tolker hverandre i verste mening. Vi sliter også begge to med sjalusi. Som regel har vi det veldig fint og har egt ikke grunn til å ikke stole på at den andre vil oss godt. Det er så slitsomt fordi hvis noen andre slenger en kommentar eller en dårlig spøk så tenker jeg jaja dem om det eller det var nok bare litt klønete sagt, men om samboer sier noe feil så tenker jeg herregud han tar jo ikke hensyn til meg og hva om han aldri kommer til å forstå meg og jeg blir ulykkelig om 20 år når vi er gamle.. Anonymkode: f4c58...c4f
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #2 Skrevet 10. september 2024 Å legge vekk telefonene og å ikke avbryte hverandres kan vær en grei regel uansett. Dere kommer ikke alltid til å forstå hverandre, selv ikke etter 20 år, men dere skal prøve å forstå. Vær like raus selv, som det du håper på av raushet fra ham. Anonymkode: e285c...2d9
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #3 Skrevet 10. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bor sammen med en mann jeg elsker, men etter flere år er jeg fortsatt like var og følsom. Han er også ganske følsom og blir lei seg og føler seg dårlig hvis jeg for eksempel vil gjøre noe uten han. Samtidig snakker vi masse sammen om dette og hva vi kan gjøre for å ikke overreagere. Det jeg lurer på er om andre har hatt det slik og hvordan de har jobbet med det. Ting jeg blir lei meg for er for eksempel når han avbryter meg eller ser på tlf og sier hæ 2 ganger. Det er ikke et problem at noen av oss behandler hverandre dårlig, men mer at vi tolker hverandre i verste mening. Vi sliter også begge to med sjalusi. Som regel har vi det veldig fint og har egt ikke grunn til å ikke stole på at den andre vil oss godt. Det er så slitsomt fordi hvis noen andre slenger en kommentar eller en dårlig spøk så tenker jeg jaja dem om det eller det var nok bare litt klønete sagt, men om samboer sier noe feil så tenker jeg herregud han tar jo ikke hensyn til meg og hva om han aldri kommer til å forstå meg og jeg blir ulykkelig om 20 år når vi er gamle.. Anonymkode: f4c58...c4f Hva "vi" kan gjøre, snakker dere om? Dere må jobbe med dere selv, hvordan dere velger å tolke den andre og hvordan dere tillarer dere å reagere på tolkningen og hvordan dere vektlegger egne følelser. Les om mentalisering. Anonymkode: 1b0fe...5bd 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #4 Skrevet 10. september 2024 Det jeg glemte å skrive var at dere også må jobbe med dette hver for dere. Ved at dette er en "vi-oppfave" så manifesterer dere enda sterkere vi'et og da kan sjalusien, skuffelsen og frykten ved "avvisning" oppleves enda sterkere og sårere. Anonymkode: 1b0fe...5bd 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #5 Skrevet 10. september 2024 Kjenner meg igjen i dette. Fryktelig slitsomt og det begynner å tære på forholdet. Det har bedret seg, etter at vi faktisk innså at det var akkurat det du beskriver, som lagde konflikter. At vi tolker hverandre i verste mening. Vi er nok begge litt sånn av natur, samtidig som det har vært svik som kommer til overflaten, når man føler seg krenket. Har ingen råd annet enn det som er nevnt over, pust med magen. Ikke si noe i affekt. La det ligge litt før man starter et «mot angrep», ofte tenker man annerledes, kort tid etter en hendelse som man normalt ville gått til motangrep på. Egentlig det beste råder jeg kan komme med: ikke reager der og da, overse det. Om det fortsatt gnager senere på dagen, kan man ta det opp. Er også lurt og forberede partneren på hva som kommer med feks «du, kan vi snakke litt om det du sa/gjorde tidligere i dag, er redd jeg kanskje misforstod deg, og klarer ikke helt å legge det fra meg» kontra «hva mente du egentlig med det du sa tidligere? Virker veldig som at det var et stikk mot meg. Osv» Anonymkode: 0396c...aa2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå