Gå til innhold

Endelig valp!

Anbefalte innlegg

Gjest Ninakanin
Skrevet

Hei og hopp!! :hoppe:

I mange mange år har jeg ventet og ventet, og endelig er øyeblikket her:

Jeg skal få meg ny hund!

Oppdretter og rase fant jeg for mange år siden (skal ha en gordon setter hannhund som skal trenes til jakt), så der er jeg "trygg". Men selv om jeg har hatt hund tidligere, har jeg ikke hatt valp.

Så til alle dere kloke hoder der ute, med erfaring og tips man ikke finner i hundebøker men som man møter i hverdagen likevel:

Tips ivei :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

-Ikke hør på oppdrettere eller andre som forteller deg at du skal gå lange turer med valpen fra begynnelsen av, fordi det trenger en aktiv hund. Dette er tull! Bruk mye tid på ro, ikke til å legge stressende vaner som vil følge deg for livet. ;)

-Begynn alenetrening så fort valpen har funnet seg til rette i huset. Svært, svært korte øyeblikk alene, eller litt lengre alt ettersom hvilken personlighet du får i hus. Noen har gitt f i om jeg tusla rundt ellers i huset, andre valper har bokstavelig talt hoppet opp på fanget mitt når jeg har vært på do...

-Tren mye kontakt hele tiden, belønn valpen for å ta kontakt med deg når det er forstyrrelser rundt dere.

-Beveg dere i forskjellige miljøer, og husk å trene lydighetsmomenter i forskjellige omgivelser for å generalisere øvelsene.

-Du får jo en fuglehund, så jeg ville konsentrert meg om innkallinga fra starten av.

-Tilpass trening og fremgang etter individet, det finnes ingen fasit. :)

Gjest Ninakanin
Skrevet

Tepper, genialt.. Det hadde jeg ikke tenkt på selv!!

Og å ikke lage stressende vaner, og å belønne kontakt.. Supert!! Sånne tips jeg vil ha! Så mange som mulig :)

Hvordan gjorde dere når valpen kom i hus? Sov den alene? I bur? I sengen, for så å avenne den med det? Er veldig usikker på akkurat det..

Skrevet
Tepper, genialt.. Det hadde jeg ikke tenkt på selv!!

Og å ikke lage stressende vaner, og å belønne kontakt.. Supert!! Sånne tips jeg vil ha! Så mange som mulig :)

Hvordan gjorde dere når valpen kom i hus? Sov den alene? I bur? I sengen, for så å avenne den med det? Er veldig usikker på akkurat det..

Vel, du kan regne med at valpen fortsatt har lyst til å sove i senga selv om den vokser, så da spørs det hva du ønsker å venne den til. Noen velger å sove ved siden av den på en madrass på gulvet, noe setter den i bur med den samme, men jeg tipper mange synder litt mot sine egne husregler og tar den opp i senga. En valp kan ofte være sutrete og klengete i begynnelsen, siden den nettopp har forlatt alt som er trygt. Jeg anbefaler at valpen får med seg et teppe med lukt fra mamma og søsken, og så er det noen som synes det er beroligende med ei klokke under teppet sitt -som minner om hjerteslag.

Skrevet

Oppdretteren sa til oss at valpen ikke burde være i sengen, heller at du legger deg på sofaen og valpen i bur/ved siden av deg, men det gikk jo rett vest... Valpen sov i senga. Helt greit, nå kan den gå ut om jeg ber den om det, og den kan få sove der da den vil det.

Og ikke la valpen hilse på alle og en hver, alle synes jo at valper er søte, og ikke alle spør om å få hilse på valpen, noe som kan bli verre i løpet av voksen alder, da den absolutt vil hilse på alle og enhver. La den hilse på andre hunder/mennesker da du sier at det er greit.

Og ikke minst - KOS deg med valpetida! Den er ikke der lenge. La den være valp en stund, ikke stress med lydighetstreninga med engang valpen er i hus. Belønn det som måtte komme av seg selv (kontakt og lignende, noe som er utrolig viktig med tanke på all innlæring). :)

Skrevet

Glemte å nevne noe av det viktigste: Se an de voksne hundene som du tillater å få hilse på valpen din. Det er fint og viktig at de får hilse på forskjellige raser (som alle har sitt sedvanlige språk og væremåte -noengang sett en hund leke med en gjeterhund for første gang i voksen alder f.eks? :) ), men vær kritisk.

Skrevet

Vi hadde valpen vår inne på soverommet den første uken, sånn at jeg bare kunne stikke hånden ned til han når han begynte å gråte om natten. Han lå først i en eske, men det ble snart byttet ut med bur. Etterhvert flyttet vi esken/buret bort fra sengen mot døren. Deretter på utsiden av soveromsdøren med døren åpen. Så lenger fra døren så han ikke kunne se oss. Så stengte vi døren.

Baby steps med andre ord, slik at han hele tiden føler seg trygg.

Skrevet (endret)

Avbryt leken når det blir for mye stress og mas. Ved riing for eksempel. Lær valpen å være rolig sammen med andre hunder.

Valper biter skikkelig hardt (det klør jo i de små tannebissene ;) ), hyl høyt/fjern hunden for å gi beskjed om at dette var vondt. Dette vil han være vant til fra søsknene sine. Gir du oppmerksomhet til en valp som maser/piper osv, så vil det sannsynligvis forsterke adferden, fordi negativ oppmerksomhet tross alt er oppmerksomhet det også. ;)

Valper er spennende du! Nå har du muligheten til å hjelpe frem et fantastisk flott, sosialt og omgjengelig individ som du vil ha glede av for mange år fremover!

Edit: Skirveleif.

Endret av Phobia
Skrevet

Vi har en gordonsetter hannvalp på 16 uker, så hvis det er noe som helst du lurer på, skal du bare sende en PM.

Skrevet

Ville egentlig bare gratulere og ønske lykke til jeg da. :)

Skrevet

Lurt å la den sove nede på gulvet ved sengen slik at den føler seg trygg ja, men lar du den komme opp i sengen er den vanskelig å venne av med det.....

Gi den noe å bite på, hvis ikke gnager den på dørkarmer og det som er... Og et sted som er dens eget og som ingen har lov til å forstyrre den. Feks et bur. Da vet den at om jeg vil være i fred kan jeg gå dit og legge meg...

Skrevet

Å belønne kontakt er kjempeviktig!

Vi hadde valpen vår (rottweiler) først i åpent bur ved sengen og en hånd innenfor, så ingen hånd, så lenger vekk fra sengen, så døren igjen, så buret ut mot gangen osv. Litt og litt til buret stod på gangen der vi hadde bestemt at hunden skal sove. Fungerte kjempebra!

Husk å trene ofte på å klippe klør, gjerne flere ganger om dagen i begynnelsen (uten å klippe hver gang, selvfølgelig, emn venne valpen til situasjonen og klosaksa) Det kommer du til å være glad for når du skal klippe klørne på en stor gordon setter med egne meninger. ;)

Venn den også til å stå rolig og bli behandlet, børstet, sjekket for udyr osv. Nyttig både i hverdagen og til evt. utstillinger.

Lykke til med valpen!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...