AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #1 Skrevet 9. september 2024 Hei. Dette er muligens et teit spørsmål Jeg har en 9 åring som nylig har fått adhd-diagnose. Barnet har nylig startet på medisiner, og vi ser en kjempe forandring på hjemmebane. Til det positive, for å understreke det. I november så skal vi på bupp på samtale med bupp og kontaktlærer. Barnet har fått ny kontaktlærer som jeg ikke kjenner så godt. Den forje læreren var helt fantastisk, og det var veldig uproblematisk å sende en melding utenfor skoletiden om det var noe. En gang barnet hadde mistet skriveboken sin og vi fant ut av det kl halv 8 på kvelden, sa hun dagen etter «hvorfor sendte du ikke melding om det?», hvorpå jeg svarte at «nei, jeg sender jo ikke melding på kveldstid til deg😁» og fikk da beskjed om joda, det er det bare å gjøre! Så hun har alltid vært helt fantastisk. Det var også hun som hintet frempå at kanskje barnet burde utredes da det ofte drev med ganske mye annet i timene 🫠 Hadde hun fortsatt vært læreren så kunne jeg sendt en melding typ «hei, hvordan syntes du at det går med xxx på skolen nå?» og så hadde jeg fått et raskt svar, men iom at jeg ikke kjenner den nye læreren så vil jeg ikke være «den moren» som sender uformelle meldinger utenfor skoletiden 😅 Men burde jeg huke tak i lærer å spørre om en kort samtale i forkant av bupp, eller holder det at vi møtes på bupp? Dette er litt nytt for meg; hva er vanlig? Jeg har jo lyst til å høre litt i forkant av møtet hvilke tanker den nye læreren sitter med. Gjør man det? 😅 Anonymkode: 0a62c...c69
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #2 Skrevet 9. september 2024 Send en Mail, og be om en samtale i forkant Anonymkode: 045a1...2d1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #3 Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Send en Mail, og be om en samtale i forkant Anonymkode: 045a1...2d1 Ja, det er vanlig det, ikke sant? Jeg er så ny i bupp-land og møter med skolen og ting og tang. Jeg har eldre barn som bare har sklidd gjennom skoleårene med de vanlige foreldresamtalene underveis, så jeg forsøker å navigere meg gjennom dette. Men da tenker jeg at jeg landet på at det må være innafor med en samtale FØR bupp også. Bare for å vite ståa i forkant 😁 Anonymkode: 0a62c...c69
SPOCA Skrevet 9. september 2024 #4 Skrevet 9. september 2024 Som kontaktlærer selv, tenker jeg det bare er å sende en e-post eller melding (hvis dere bruker et meldingssystem, slik vi gjør). Det synes jeg bare er fint og hyggelig. 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #5 Skrevet 9. september 2024 Som kontaktlærer tenker jeg det er bedre å sende mail og be om et møte så kan læreren sette av en halvtime istedenfor å få et kvarter minustid som man egentlig hadde tenkt å bruke til noe annet om man "huker tak i" . Kalenderen er ofte stappfull. På siden: De lærerne som gir ut nr sitt gjør oss andre en bjørnetjeneste fordi de virker som superlærere for foreldrene, men undergraver arbeidstidsavtalen vår og felles bestemmelser. Også blir de utbrente og forsvinner etter 10 år. Så kommer det nye superlærere... Vi har 1t avsatt til kontaktlærerting i uka. Den skal deles på alle elevene. Tenk på hvor mange minutter i løpet av et år gjennomsnittseleven får, og og juster forventningene deretter. I realiteten er det 5 elever hos meg som får mesteparten av denne tiden mens resten ikke får tid. Slik er det gjerne overalt. Anonymkode: 983d8...573 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #6 Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Som kontaktlærer tenker jeg det er bedre å sende mail og be om et møte så kan læreren sette av en halvtime istedenfor å få et kvarter minustid som man egentlig hadde tenkt å bruke til noe annet om man "huker tak i" . Kalenderen er ofte stappfull. På siden: De lærerne som gir ut nr sitt gjør oss andre en bjørnetjeneste fordi de virker som superlærere for foreldrene, men undergraver arbeidstidsavtalen vår og felles bestemmelser. Også blir de utbrente og forsvinner etter 10 år. Så kommer det nye superlærere... Vi har 1t avsatt til kontaktlærerting i uka. Den skal deles på alle elevene. Tenk på hvor mange minutter i løpet av et år gjennomsnittseleven får, og og juster forventningene deretter. I realiteten er det 5 elever hos meg som får mesteparten av denne tiden mens resten ikke får tid. Slik er det gjerne overalt. Anonymkode: 983d8...573 Takk og lov for at jeg har hatt en super lærer som tålte at jeg av og til kunne sende en sms for å avklare noe som kunne gjøre det enklere her hjemme og på skolen . Jeg er mor til en elev m adhd og Asberger som gikk ut av skolen med ganske så bra karakterer. Anonymkode: 6e0a1...54b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå