Gå til innhold

Forskjell på mannlige og kvinnelige leger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg merker en forskjell i at kvinnelige leger snakker mer med meg og henvender seg til meg og er mindre på pc. Merker at de mannlige legene jeg har gjemmer seg mer bak pc og styrer samtalen slik de vil ha det. Merker du forskjell på mannlige og kvinnelige leger i måten de utøver yrket på? De mannlige legene viser kanskje mer autoritet fordi de er menn. 

Anonymkode: d7adc...7ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil heller ha en kvinnelig lege til å sjekke prostata enn en mann. Tynnere finger også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe jeg har merket. Uansett, dersom min mannlige lege bruker lenger tid foran PC-en er det jo umulig for meg å vite om det er fordi han har data-allergi og knoter fælt eller om det er fordi han er mann.

Anonymkode: 70101...c65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det motsatte. Syntes mannlige leger er mer skånsom og forståelsesfull. De kvinnelige legene jeg har vært hos er så bastante. 

Anonymkode: eae4b...d10

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fastlege er mann, og han ser alltid på meg og har fokuset på meg, skriver etterpå. 

Anonymkode: 6e717...dc3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på personligheter. Menn og kvinner kan være like dårlige eller gode. Det handler om hvor trygg de er i jobben sin, empatien og evnen til å SE pasientens behov. Og selvsagt ikke trå over etiske grenser...

Anonymkode: a48d6...f15

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er varierende, min fastlege gjennom 20 år var mann og verdens mest hyggelige og empatiske. Hans arvtager er stikk motsatt - en arrogant, ung og kald fisk. Som heller ikke gjør jobben faglig bra. Så det er nok avhengig av person, ikke kjønn. Har jobbet med masse leger opp gjennom årene. 

Anonymkode: 9f7ab...290

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det heller har med personlighet å gjøre.

Anonymkode: c42ac...1f2

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere sier - dette er ikke avhengig av kjønn, men er individuelt. Jeg har opplevd alt - menn og kvinner som ser deg og menn og kvinner som ikke gjør det.

Anonymkode: 03805...347

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg har opplevd det motsatte. Syntes mannlige leger er mer skånsom og forståelsesfull. De kvinnelige legene jeg har vært hos er så bastante. 

Anonymkode: eae4b...d10

Ja det kan være. Faktisk så synes jeg mannlige leger kan virke mer omsorgsfulle på en måte enn de kvinnelige. Varmere. Men vet ikke om det at de bruker pc mer kan skyldes sjenanse eller at de trenger å lese seg opp på sykdommen. De kvier seg kanskje for å snakke for mye med motsatt kjønn? 

Anonymkode: d7adc...7ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg merker en forskjell i at kvinnelige leger snakker mer med meg og henvender seg til meg og er mindre på pc. Merker at de mannlige legene jeg har gjemmer seg mer bak pc og styrer samtalen slik de vil ha det. Merker du forskjell på mannlige og kvinnelige leger i måten de utøver yrket på? De mannlige legene viser kanskje mer autoritet fordi de er menn. 

Anonymkode: d7adc...7ac

Syns det er veldig induviduelt. Har vært hos flere fantastiske mannlige og kvinnlige leger. Men faktisk ofte mennene som har vært fantastiske, forståelsesfulle og flinkere til å forklare!

Anonymkode: 7fef4...091

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Syns det er veldig induviduelt. Har vært hos flere fantastiske mannlige og kvinnlige leger. Men faktisk ofte mennene som har vært fantastiske, forståelsesfulle og flinkere til å forklare!

Anonymkode: 7fef4...091

er dame

Anonymkode: 7fef4...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg merker en forskjell i at kvinnelige leger snakker mer med meg og henvender seg til meg og er mindre på pc. Merker at de mannlige legene jeg har gjemmer seg mer bak pc og styrer samtalen slik de vil ha det. Merker du forskjell på mannlige og kvinnelige leger i måten de utøver yrket på? De mannlige legene viser kanskje mer autoritet fordi de er menn. 

Anonymkode: d7adc...7ac

Hadde ei dame som fastlege totalt ubrukelig kjærring så skifta til mann. Veldig fornøyd. En som ser meg og har tid til å prate når man kommer. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette går på personlighet....ikke kjønn...har mann nå...veldig bra. Forrige var dame i 50åra, sur og frekk. Ustabil.

Anonymkode: a9512...f41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg merker en forskjell i at kvinnelige leger snakker mer med meg og henvender seg til meg og er mindre på pc. Merker at de mannlige legene jeg har gjemmer seg mer bak pc og styrer samtalen slik de vil ha det. Merker du forskjell på mannlige og kvinnelige leger i måten de utøver yrket på? De mannlige legene viser kanskje mer autoritet fordi de er menn. 

Anonymkode: d7adc...7ac

Jeg kommuniserer på en måte som av samfunnet er definert som «klassisk maskulin». Så jeg går til en mannlig lege dersom jeg får velge. De fleste menn kommuniserer «klassisk maskulint». De fleste kvinner «klassisk feminint». Erfaringsmessig forstår derfor menn meg betydelig bedre enn kvinner. Det sagt så er min nåværende lege en mann som kommuniserer vesentlig mer «feminint» enn meg.  Det skaper sine forvirringer, men vi får det til å fungere.

Jeg valgte han fordi han er i absolutt øverste sjikt intelligensmessig. Som betyr alt for meg. Hans evne til å «være sympatisk» betyr null og niks. Man vil ha en lege som man ser mentalt bla gjennom de 130 mest kjente lidelsene med dine symptomer, ikke en som er opptatt med tomt prat.

Anonymkode: 9a78e...a2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dette går på personlighet....ikke kjønn...har mann nå...veldig bra. Forrige var dame i 50åra, sur og frekk. Ustabil.

Anonymkode: a9512...f41

Samme var d her. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt flere mannlige og kvinnelige leger opp gjennom. Jeg har absolutt vært mest fornøyd med de mannlige. Har kvinnelig lege nå og fikk en skikkelig skyllebøtte fordi jeg bekymret meg for datteren min som har fått en kronisk sykdom. Legen tror nok vi er roboter som kan slå av bekymringer når det trengs. 

Anonymkode: 578de...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger helt klart kvinnelig lege, helst på min egen alder også, da har jeg alltid blitt møtt med forståelse. 
 

så er jo kvinner de beste kirurgene også, så det teller jo positivt😊

Anonymkode: 9374d...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige kvinnelige fastlege gjennom mange år var suveren å snakke med. Min nye mannlige fastlege har jeg litt større vansker å kommunisere med. Men, jeg tror det handler mest om at han er svensk og ikke anstrenger seg så veldig for å fornorske språket. 🤷‍♂️

Har vært innom mange andre typer leger av begge kjønn, og hvor lette de har vært å forholde seg til har kun handlet om personlighet.

Anonymkode: f772a...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...