Gå til innhold

Hvor ofte dusjer du din røytefrie hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte dusjer du hunden hvis den har litt pels? Dusjer du poter/nedentil utenom? Eller bare vasker/tørker du?

Anonymkode: 5a624...1f8

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer helt an på...1 gang i uken når der har vært mye søle etc. Noen ganger bare bein...andre ganger kropp 

• Liker 1
Skrevet

Da min var i full utstillingspels var det bad, føn og børst hver 10-14 dag. Nå er begge klipt korte, så da blir det bare ved behov - mao etter et gjørmebad eller tre.

• Hjerte 1
Skrevet

Vel, han sover jo med meg i senga, så dusjer han som regel 1 gang i uka.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Dusjer ca x 1 per uke. Synes pelsen er lettere å holde pen og flokefri ved hyppige bad. Eventuelt ekstra dusj av bein hvis vi hat vært på en sølete tur. Ellers vasker jeg potene hennes med en våt klut eller våtserviett hver gang vi har vært ute. 

Anonymkode: aa400...6c4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ca annenhver  måned, og da kun etter hun har blitt veldig sølete/møkkete og alltid før hun skal klippes. Vasker labbene og bak innimellom ved behov. Klipper helt ned ca 4 ganger i året.  

Er helt luktfri og fin i pelsen.  

Anonymkode: 28a6d...3e7

Skrevet

Jeg jobber i dyrebutikk hvor vi tilbyr vask og stell av hund, og eiere av pelsraser: VASK, FØN OG BØRST HUNDEN DERES SKIKKELIG EN TIL TO GANGER I MÅNEDEN MINST.

Jeg vil påstå av 8 av 10 hunder som kommer til oss, enten de er pudler, vannhunder, doodler, malteser, til og med røyteraser som BC/GR, har tovete pels. Den aller beste måten å vedlikeholde en tovefri og sunn pels er hyppig vask, føn og skikkelig gjennombørsting av pels. Og da hjelper ikke slapp kardebørsting på toppen som jeg ser de fleste driver med. Del pelsen, børst seksjon for seksjon. Hvis man ikke kan dra en kam gjennom fra røttene og ut så er det ikke godt nok.

Jeg blir regelrett lei meg over hvor få røytefrie hunder som får skikkelig og godt nok stell utenom et par turer til frisøren 2-3 ganger i året hvor de skamklippes på grunn av at pelsen er tova.

Anonymkode: 73f43...bda

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Fast hver 14. dag med sjampo og balsam. Gjennombørsting sammen med tannpuss daglig.

Anonymkode: 98f9b...a96

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Dusjer ved behov og det blir ganske ofte siden jeg har en hund som ikke er sky for skitt.. Bruker sjampo/balsam jevnlig, men ikke hver gang. Børster sjeldent, men vi holder pelsen kort og klipper hver 8-10 uker.  Børster om vi må, men børsting ødelegger krøllestrukturen og da blir det lettere mer toving og floker. Sliter også med at sele og halsbånd lager floker, vanskelig å finne utstyr i materialer som minimerer toving. Alle disse nylonselene er verstinger..  

Anonymkode: 80393...76e

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Da kan jeg dusje litt oftere, har pleid å børste hver dag, vaske poter osv, men kun tatt full dusj to ganger pr mnd :) Var redd det ble for hyppig med en gang pr uke, og at hunden kunne bli tørr i huden.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for svar! Da kan jeg dusje litt oftere, har pleid å børste hver dag, vaske poter osv, men kun tatt full dusj to ganger pr mnd :) Var redd det ble for hyppig med en gang pr uke, og at hunden kunne bli tørr i huden.

Min tåler ikke full vask en gang i uka, da blir huden for tørr, selv med balsam. Se det an, se om hunden klør seg mer, flasser e.l.

Anonymkode: 4d85a...bd0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har man gode produkter så skal det ikke tørke ut hud og pels. Pudler og afghanske mynder i utstillingskondisjon vaskes 1-2 ganger i uka, og det er ikke noe problem. 🙂

• Nyttig 1
Skrevet

Min har relativt kort pels, og jeg børster minimalt utenom bad. Bader hver 3. uke i snitt. Merker det på pelsen når det er på tide. 

Har hannhund, så bruker en form for tørrsjampo jeg bruker når han stusser på beina sine for å kunne gå litt lenger mellom vask. 

Anonymkode: cea41...bd4

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg jobber i dyrebutikk hvor vi tilbyr vask og stell av hund, og eiere av pelsraser: VASK, FØN OG BØRST HUNDEN DERES SKIKKELIG EN TIL TO GANGER I MÅNEDEN MINST.

Jeg vil påstå av 8 av 10 hunder som kommer til oss, enten de er pudler, vannhunder, doodler, malteser, til og med røyteraser som BC/GR, har tovete pels. Den aller beste måten å vedlikeholde en tovefri og sunn pels er hyppig vask, føn og skikkelig gjennombørsting av pels. Og da hjelper ikke slapp kardebørsting på toppen som jeg ser de fleste driver med. Del pelsen, børst seksjon for seksjon. Hvis man ikke kan dra en kam gjennom fra røttene og ut så er det ikke godt nok.

Jeg blir regelrett lei meg over hvor få røytefrie hunder som får skikkelig og godt nok stell utenom et par turer til frisøren 2-3 ganger i året hvor de skamklippes på grunn av at pelsen er tova.

Du har selvfølgelig mye rett her, med unntak av noen små nyanser.  For hyppig vask kan for en del hunder irritere huden å føre til utslett, men de fleste passer det fint med en til to ganger i mnd. Børsting bør helst gjøres flere ganger i uka, men pelslengde har også en del å si hvor ofte man bør børste for å holde det rovdrift. Føning er ikke nødvendig for å holde pelsen frisk og tovfri, men adskillig lettere å formklippe. Samt at man lettere unngår våteksem.  God børsting er kanskje noe av det aller viktigste. Puddelen min lider ingen nød ved å ikke vaskes/dusjes på 3 mnd, men ikke uten børsting.  Men for allés del så dusjes han et par ganger i mnd og ellers ved behov. Triveligst med rein og velstelt hund:)

Anonymkode: 339a5...6ba

Skrevet

Bare nevner at det er stor forskjell på de forskjellige røytefrie pelstypene, så det er ikke en metode som passer alle. For eksempel er min Lagottos pels helt annerledes enn min venninnes puddels pels. Puddelen må børstes daglig og trenger mer pelsstell for å ikke få floker og tovet pels selv med kort pels, mens min trenger knapt noe børsting.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Bare nevner at det er stor forskjell på de forskjellige røytefrie pelstypene, så det er ikke en metode som passer alle. For eksempel er min Lagottos pels helt annerledes enn min venninnes puddels pels. Puddelen må børstes daglig og trenger mer pelsstell for å ikke få floker og tovet pels selv med kort pels, mens min trenger knapt noe børsting.

Og da tror jeg vi kan slå fast at her er det store individuelle forskjeller. Min puddel trenger virkelig ikke daglig børsting :)
Mest sannsynlig vil det lønne seg å få råd fra oppdretter, som kjenner til foreldrene og deres pels.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og da tror jeg vi kan slå fast at her er det store individuelle forskjeller. Min puddel trenger virkelig ikke daglig børsting :)
Mest sannsynlig vil det lønne seg å få råd fra oppdretter, som kjenner til foreldrene og deres pels.

Samme her, til og med når den har lang pels så holder det med børsting 1-2 ganger i uka for min puddel. Har aldri opplevd at det har tovet seg 🙂

Anonymkode: 14de8...f51

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...