AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #1 Del Skrevet 9. september 2024 Er det virkelig så vanskelig å utvikle noe sånt? Verste delen med koloskopi er jo faktisk dagen før når man sitter og tvinger i seg dette sammen med noe saft og har salt smak i hele munnen, kvalm og lyst til å spy. De finnes jo "med smak" som sitron, mango, osv. Men alle disse er jo fortsatt som en diger saltbombe i kjeften med bare et lite hint av noe sitrus. Er det virkelig så vanskelig å lage noe som ikke smaker så jævlig salt? Anonymkode: 6380b...2b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaia Skrevet 9. september 2024 #2 Del Skrevet 9. september 2024 Jeg vet ikke hva du bruker for å tømme deg, men det finnes mange ulike remedier for å få til dette. Jeg har tatt coloskopi, men kan ikke huske at jeg drakk saft og noe salt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #3 Del Skrevet 9. september 2024 Lovise78 skrev (9 minutter siden): Jeg vet ikke hva du bruker for å tømme deg, men det finnes mange ulike remedier for å få til dette. Jeg har tatt coloskopi, men kan ikke huske at jeg drakk saft og noe salt? Vet det finnes flere typer, men jeg har prøvd 3 ulike typer så langt og alle har hatt så horribel salt smak på så jeg har vært nødt til å ha masse saft ved siden av for å få vekk saltsmaken ellers så brekker jeg meg bare og får ikke til å drikke det. Anonymkode: 6380b...2b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaia Skrevet 9. september 2024 #4 Del Skrevet 9. september 2024 Hva med å bruke avføringstabletter da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #5 Del Skrevet 9. september 2024 Det må nødvendigvis være salt fordi du ikke skal få mangel på salt av all diareen. Jeg fikk plenvu og synes pose 1 (sitron tror jeg?) var helt OK. Pose 2 derimot (smak fruktpunsj) var helt døden og jeg brakk meg igjen og igjen og klarte ikke innta absolutt alt, men var basically ferdig tømt etter pose 1 uansett. Anonymkode: 21e28...034 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #6 Del Skrevet 9. september 2024 Lovise78 skrev (3 minutter siden): Hva med å bruke avføringstabletter da? Man skal være HELT tømt til koloskopi. Da hjelper det ikke med avføringstabletter. Man skal være så tømt at det bare er gul væske som kommer ut av rumpa. Hvis ikke kan man ikke gjennomføre undersøkelsen. Anonymkode: 21e28...034 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #7 Del Skrevet 9. september 2024 Jeg trodde verste delen var selve diareen jeg? Som holder deg våken hele natta, og til slutt gjør deg så sår i rumpa at det svir som et h…? Anonymkode: b1725...3ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #8 Del Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg trodde verste delen var selve diareen jeg? Som holder deg våken hele natta, og til slutt gjør deg så sår i rumpa at det svir som et h…? Anonymkode: b1725...3ae Nei, jeg er enig med TS, drikkene var verre. Fikk Plenvu, og den gjorde jobben til gagns (fikk skryt for gullende rene tarmer haha), men fy flate så grusomt det smaker. Jeg hadde foretrukket at det bare var salt faktisk, ikke salt med syntetisk fruktsmak og litt slimete i tillegg... 🤢 Anonymkode: 05354...5b6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #9 Del Skrevet 9. september 2024 Tok denne undersøkelsen i 2011 og drikken kan jeg fremdeles huske smaken på🤢🤢🤢🤢🤢 Anonymkode: d5fa8...663 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #10 Del Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg trodde verste delen var selve diareen jeg? Som holder deg våken hele natta, og til slutt gjør deg så sår i rumpa at det svir som et h…? Anonymkode: b1725...3ae Det ER det verste. Enig. Anonymkode: 5972a...13a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #11 Del Skrevet 9. september 2024 Aner ikke hva merke jeg fikk. Jeg var innlagt på sykehus og måtte drikke to svære mugger av noe. Jeg brakk meg noe helt sykt. Det er det verste jeg noen gang har vært med på. Helt grusomt. Mugge 2 gikk ned med ren stahet. Anonymkode: b707e...377 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #12 Del Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg trodde verste delen var selve diareen jeg? Som holder deg våken hele natta, og til slutt gjør deg så sår i rumpa at det svir som et h…? Anonymkode: b1725...3ae Nei. For min del så er jeg flere runder på toalettet på kvelden, men etterpå går det helt fint. Sover helt greit og får ingen sånne plager, for meg er selve smaken av drikken absolutt det verste - ts Anonymkode: 6380b...2b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #13 Del Skrevet 9. september 2024 Har lurt på det samme selv. Jeg har hatt mange operasjoner og undersøkelser av tarmen opp igjennom årene. Det som sitter igjen hos meg er ikke tanken på smertene ,men denne phosperalen. Jeg blir uvel bare av å skrive ordet. Blir det i det hele tatt igjennom nødvendig å gå igjennom det samme, skal jeg kreve at jeg får den gjennom nesa i sonde. Maken til jævelskap det der. Hadde gastrolegene selv smakt det, hadde de vært behjelpelige med å finne på noe annet. Anonymkode: 4057a...a9f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 10. september 2024 #14 Del Skrevet 10. september 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det må nødvendigvis være salt fordi du ikke skal få mangel på salt av all diareen. Jeg fikk plenvu og synes pose 1 (sitron tror jeg?) var helt OK. Pose 2 derimot (smak fruktpunsj) var helt døden og jeg brakk meg igjen og igjen og klarte ikke innta absolutt alt, men var basically ferdig tømt etter pose 1 uansett. Anonymkode: 21e28...034 Det er ikke natriumklorid(salt) i disse midlene, men det er andre kjemiske salter som har tømmingsfunksjon. Mangel på salt av diare er ikke en problemstilling. For øvrig er den ekle smaken ofte av fosfatsalter eller lignende, men det varierer sterkt med type middel. Picoprep er generelt sett på som å ha vesentlig bedre smak en eksempelvis plenvu eller phosphoral. Når det er sagt vil flere gastroenterologer at en ikke bruker picoprep da den generelt gir dårligere tømming som medfører lengre undersøkelse og/eller dårligere kvalitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #15 Del Skrevet 10. september 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Nei, jeg er enig med TS, drikkene var verre. Fikk Plenvu, og den gjorde jobben til gagns (fikk skryt for gullende rene tarmer haha), men fy flate så grusomt det smaker. Jeg hadde foretrukket at det bare var salt faktisk, ikke salt med syntetisk fruktsmak og litt slimete i tillegg... 🤢 Anonymkode: 05354...5b6 Smaker helt jævlig. Siste runde med å drikke det spydde jeg opp Anonymkode: 20a02...eaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #16 Del Skrevet 10. september 2024 Gregarious skrev (2 timer siden): Det er ikke natriumklorid(salt) i disse midlene, men det er andre kjemiske salter som har tømmingsfunksjon. Mangel på salt av diare er ikke en problemstilling. For øvrig er den ekle smaken ofte av fosfatsalter eller lignende, men det varierer sterkt med type middel. Picoprep er generelt sett på som å ha vesentlig bedre smak en eksempelvis plenvu eller phosphoral. Når det er sagt vil flere gastroenterologer at en ikke bruker picoprep da den generelt gir dårligere tømming som medfører lengre undersøkelse og/eller dårligere kvalitet. Hvis du går inn på felleskatalogen og søker på plenvu, kan du lese hva den inneholder. Blant annet inneholder den natriumklorid Anonymkode: 21e28...034 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #17 Del Skrevet 10. september 2024 Jeg fikk citrafleet, og husket jeg gruet meg sånn, spesielt siden jeg slet med kvalme og ikke liker saft/juice/vann med smak! Men jeg kunne drukket det hver dag! Jeg syntes det smakte fantastisk! AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg trodde verste delen var selve diareen jeg? Som holder deg våken hele natta, og til slutt gjør deg så sår i rumpa at det svir som et h…? Anonymkode: b1725...3ae Jeg tok undersøkelsen på morgen, så var ferdig med tømming på kvelden før. Brukte ett godt lag zinksalve for hver runde, så sved det ikke så kraftig. Fordel med plasthansker for å så smurt salven skikkelig da. Anonymkode: 48ead...33c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 10. september 2024 #18 Del Skrevet 10. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du går inn på felleskatalogen og søker på plenvu, kan du lese hva den inneholder. Blant annet inneholder den natriumklorid Anonymkode: 21e28...034 Jo akkurat plenum inneholder vist noen få gram natriumklorid, men din påstand er likevel feil. Det er ikke natriumklorid som smaker, det brukes heller ikke i de fleste avføringsmiddel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #19 Del Skrevet 10. september 2024 Gregarious skrev (44 minutter siden): Jo akkurat plenum inneholder vist noen få gram natriumklorid, men din påstand er likevel feil. Det er ikke natriumklorid som smaker, det brukes heller ikke i de fleste avføringsmiddel. Når man har et dagsbehov for salt på 1,5 gram er ikke 5 gram salt en liten mengde, så "noen få gram" er absolutt ganske betydelig mengdemessig. Det er faktisk det anbefalte maksinntaket av salt på en dag for et voksent menneske I tillegg blir man anbefalt å drikke buljong når man tømmes til koloskopi. Buljong inneholder mye av nettopp salt. Så det er tydelig at selv om du mener det er helt unødvendig å få i seg salt når man har så kraftig diaré som man har når man tømmes til koloskopi så er det jo tydelig at fagpersoner ved sykehusene mener noe annet enn deg siden de anbefaler å drikke buljong Anonymkode: 21e28...034 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #20 Del Skrevet 10. september 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Tok denne undersøkelsen i 2011 og drikken kan jeg fremdeles huske smaken på🤢🤢🤢🤢🤢 Anonymkode: d5fa8...663 Samme her. Snart tyve år siden jeg smakte denne drikken og det tok flere år før jeg kunne tenke på denne drikken uten å kaste opp umiddelbart. Hele kroppen strittet så i mot, det var spy, avføringsmiddelet og champagne brus om en annen for å få det ned. Det var absolutt helt grusomt. Anonymkode: 2b1c3...12a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå