Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #1 Skrevet 21. februar 2006 Vår lille sønn på 4 uker styrer med magen og sutrer veldig mye. Han gråter ikke så mye, men klager seg og trekker beina opp og vrir seg. Han har både gul og grønn avføring. Er det vanlig at babyer har mageknip/magevondt nesten hele tiden? Han blir bare ammet. Er det noe jeg kan gjøre med dette?
Gjest Piper Skrevet 21. februar 2006 #2 Skrevet 21. februar 2006 Små babyer har ofte mye luft i magen, men det kan også være at han reagerer på noe du spiser. Kål, løk, melkeprodukter, brus osv
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 21. februar 2006 #3 Skrevet 21. februar 2006 Sjokolade kan de også reagere på.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #4 Skrevet 21. februar 2006 Er det på dagen det er gråt? Sønnen vår gråt på natta og da bestemte vi oss for å prøve Minifom som du får kjøpt på apoteket som løser opp luftboblene. Etter det var han helt fin. Men det funker ikke på alle unger. ser at du ammer, har sett tips til de som har kolikkbarn , kanskje du kan få no tips derfra og........ Generelle råd mot spedbarnskolikk Mating og mateteknikk er vesentlig. Forsøk å skape ro rundt måltidene spesielt hvis barnet er glupsk og/el. kaver mye. Sørg for at barnet spiser seg mett. Ammer du, bytt ikke bryst for fort. Spør på helsestasjonen hvis du er i tvil om din mateteknikk er riktig. Mors inntak ved amming: Hvis den ammende moren røyker og/el. drikker mye koffeinholdig drikke (kaffe, cola, te) kan dette ha effekt på barnet. Noen barn reagerer på kumelkproteiner. og mor kan derfor forsøke å unngå kumelkprodukter (melk, smør, ost, yoghurt) i en uke. Hvis barnet blir bedre, skal moren teste kumelkprodukter igjen etter to uker. Observer om kolikken kommer tilbake. Moren bør ta kalktabletter (1 g kalsium daglig) hvis kumelkprodukter utelukkes i kosten hennes over lengre tid. Det var det jeg kunne bidra med......
Shea Skrevet 21. februar 2006 #5 Skrevet 21. februar 2006 Har bare et råd å gi. KIROPRAKTOR Dem kan si etter 1 undersøkelse om det er kolikk eller ikke. Vår gutt var suttrette og ikke helt rolig de første 14 dagene av livet sitt, så startet marerittett. Jeg fikk brystbetennelse dagen etter at kolikk var et faktum. De første 14 dagene var inegnting i forhold til hva som fulgte. Når kolikken virkelig tok av når han var ca 3uker gammel. Prøvde alt av tips/kjerringråd, appotekprodukter osv osv. Mareritt i 5uker med brystebetennelse mitt i det hele. Så ble det kiropraktor. Resultat allerede etter 1 behandling. 1,5 uker 3 behandlinger senere av alt over. Tro meg når jeg sier at det er i alle fall værdt å dra for å i alle fall få en undersøkelse. Lykke til . Ps. Var først litt skeptisk og syntes det virket litt "brutalt" med en behandling men guttungen virkelig likte det og koset seg på behandling. Ingen skriking.
Elise_ Skrevet 21. februar 2006 #6 Skrevet 21. februar 2006 Ville absolutt forsøkt kiropraktor, fotsone eller refleksolog, og eventuelt senere forsøkt å kutte ut enkelte matvarer. Men babyer skal da ikke ha grønn bæsj. Ville muligens tatt kontakt med lege og spurt om å få levere inn avføringsprøve for å se om den kan ha allergi mot morsmelk. (Ja, det går an...)
Elle Melle Skrevet 22. februar 2006 #7 Skrevet 22. februar 2006 Det ER også ganske vanlig at de aller minste har en del vondt i magen. Fordøyelsessystemet er umodent og må "gå seg til". Det er ikke sikkert det er annet å gjøre enn å ta tiden til hjelp. Jeg kuttet ut alt som kunne være et problem i min kost (inkludert melk pga egen intoleranse), men det hadde fint lite å si. Vi brukte ikke Miniform siden jenten vår fikk luften ut uten hjelp. Man må jo se det an om det faktisk er kolikk (skriker mer enn tre time i strekk tre ganger i uken, var det ikke noe slikt?) eller kun normal fordøyelsesvondt. Det siste vil nok gå over fortere enn kolikk, det gjorde det hos oss i alle fall.
Octavia Skrevet 22. februar 2006 #8 Skrevet 22. februar 2006 Pass på at han ikke blir kald slik at han får "knip" av det. Hold han god og varm!
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2006 #9 Skrevet 22. februar 2006 Men babyer skal da ikke ha grønn bæsj. Ville muligens tatt kontakt med lege og spurt om å få levere inn avføringsprøve for å se om den kan ha allergi mot morsmelk. (Ja, det går an...) ← Jeg har lest at de får grønn bæsj når de har fått i seg for lite av den fete ettermelken...
Siam Skrevet 22. februar 2006 #10 Skrevet 22. februar 2006 Prøv å legge han tvers over fanget og masser han lett på ryggen. Da vil det nok komme ut en del luft. Gi han noen te-skjeer med fenikkelte blandet med maltekstrakt. Dette skal gi mindre luft. Vi hadde det samme "problemet" med Oliver, og vi prøvde det meste (også kiropraktor), og jeg kan ikke si at det var en spesiell ting som hjalp. Men plutselig, da han var rundt 8 uker forsvant det av seg selv. Da virket det som om magen var "moden" og problemene ble borte. Lykke til med den nye babyen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå