Gå til innhold

Klarer ikke lengre å syns synd på samboer med adhd som roter vekk alt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboer med adhd roter bort ting hele tiden. SPESIELT bilnøklene sine. Hver eneste gang han skal dra ut av huset vandrer han rundt alle steder og leter etter nøklene sine og klager på at "det er en sånn dag i dag ja" eller "det er alltid noe" eller noe annet i den duren.

Men det er jo han selv som aldri klarer å legge nøklene på en fast plass?! Vi har en skål i gangen som er for å ha nøkler i. Jeg leter aldri etter bilnøklene mine eller lignende fordi jeg legger de alltid der, men samboer bare slenger fra seg hvor som helst og klager senere når han ikke husker hvor.

Ender som regel med at han er stressa og sint og blir nødt til å ta min bil, mens jeg må lete etter nøklene hans etter han har dratt i min bil...

Klarer ikke syns synd i han lengre. Syns bare han er dum.

Anonymkode: 70988...ef1

  • Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, usympatisk. Kanskje du ikke liker han lenger da. Da kan du slå opp.

Anonymkode: c0b74...27e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på en sporingsbrikke med lydsignal.

Anonymkode: 45c24...c4e

  • Liker 17
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok, usympatisk. Kanskje du ikke liker han lenger da. Da kan du slå opp.

Anonymkode: c0b74...27e

Jeg er veldig glad i han. Men etter flere år med å konstant "mase" på en voksen mann og si tusenvis av ganger "hvis du legger nøklene på samme plass hver gang, i skåla her så slipper du å lete" så begynner sympatien å bli litt tynn..

Anonymkode: 70988...ef1

  • Liker 22
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt. Og jeg har ADHD selv. Jeg har selvsagt faste rutiner og faste plasser for ting og tang hjemme.

Anonymkode: ccbbc...b6b

  • Liker 4
  • Nyttig 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han sånn med andre ting? Hvis ikke så er han jo bare dum eller bryr seg ikke med å legge nøklene på rett sted.

Anonymkode: b37b5...705

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er veldig glad i han. Men etter flere år med å konstant "mase" på en voksen mann og si tusenvis av ganger "hvis du legger nøklene på samme plass hver gang, i skåla her så slipper du å lete" så begynner sympatien å bli litt tynn..

Anonymkode: 70988...ef1

Jeg skjønner han godt. MEN hvis dette ikke funker for ham, så kunne han selvfølgelig funnet en metode som virket. For meg må nøkkelordet være åpent, en skål, og nøkkelen må være et sted jeg kan se den. Eller så glemmer jeg den. Den må SYNES. Så han kunne gjort det bedre, OG det bør ikke gå for mye utover deg.

Anonymkode: c0b74...27e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er han sånn med andre ting? Hvis ikke så er han jo bare dum eller bryr seg ikke med å legge nøklene på rett sted.

Anonymkode: b37b5...705

Han har adhd. Det følger liksom med.

Anonymkode: c0b74...27e

  • Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt. Hvis han er så distré får han kjøpe seg en sporingsbrikke av noe slag. Det har faktisk vi gjort, siden mannen har en tendens til å rote vekk nøkler (merkelig nok en av veldig få ting). Det fungerer helt suverent, og det var også han som kom med den idéen.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ganske irriterende ut. Kjæresten min har en del adhd tendenser uten at jeg skal diagnostisere han nå. Nøklene legger han heldigvis på en fast plass. Men han rotet bort absolutt alt annet og glemmer at det finnes/er kjøpt. Jeg tilrettelegger ikke for han med å kjøpe inn ekstra eller ha noe i bakhånd og det hjelper meg. Da er det liksom bare hans ansvar og jeg trenger ikke tenke på det.

Tipser av og til om at han må finne en fast plass til ting og plutselig etter mange uker gjør han faktisk det! Kanskje samboeren din bare må ha en fast plass til nøklene som funker bedre for han. Min har valgt seg en veldig teit (i mine øyne) plass og ikke de fine knaggene jeg hadde tenkt. Men det funker jo for han!

Anonymkode: ac509...b4c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reservenøkkel med kjetting og murstein.

Plystredetektor på nøkkelknippet

Sykkel med kodelås han må bruke om han ikke finner nøklene sine.

"Rot bort" dine nøkler så han ikke kan bruke din bil

Anonymkode: 8495e...1ab

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt. Det med å ha bilnøklene på en fast plass er såpass enkel at det bør han fint klare. Det er ikke bare ADHD-en som er problemet når han velger å la det gå utover deg ved å ikke forholde seg til den superenkle løsningen det er å alltid legge nøklene i skåla når han kommer inn døra. Han må ta ansvar for å være herre over seg selv, og sin ADHD, ikke la den styre så til de grader. 

Anonymkode: 1122a...0eb

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som han ikke tar ansvar for diagnosen sin i det hele tatt. Han må lese seg opp (lydbøker er enklere) på ADHD, og lære seg mestringsstrategier som kompenserer. 

Du burde også lese deg opp så du kan forstå bedre hva han ikke gidder vs hva han ikke evner. ❤️

Anonymkode: f7054...808

  • Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøver å ha nøklene en fast plass, men jeg glemmer jo å legge de der akkurat som jeg glemmer hvor jeg la de sist. 

Leter etter nøklene stort sett hver dag. Holder å gå en runde rundt i huset. 

Du trenger ikke fortelle meg at jeg er dum, jeg er smertefullt klar over at det bare er å ha en fast plass til nøklene. Jeg får det ikke til. 

Jeg gjør det ikke for morro skyldt, eller for å irritere andre. Jeg kan virkelig ikke noe for det. 

Jeg bor alene og har satt frem den hersens skåla til nøkler… er likevel ikke alltid jeg får de oppi der… men jeg prøver. 

Har ikke adhd diagnose en gang😄

Anonymkode: bb12c...089

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dette er et kronisk problem så måtte han lært konsekvenser den harde veien. Ingen nøkler = ingen bil. Jeg hadde ikke lånt ham min bil og brukt tid på å lete etter nøkler han rotet bort. Eneste han lærer nå er at han trenger egentlig ikke passe på nøklene for du ordner uansett opp

Anonymkode: 22c85...c44

  • Liker 11
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor du har drevet å syns synd på han i utgangspunktet, det hjelper ingen- og at du ikke har satt ned foten både i forhold til klaging på konsekvensene av å ikke lage seg en rutine, samt brannslukker konsekvensen. 
Dere er jo like dårlige til å løse problemer begge to. 

Anonymkode: ce4f6...f8d

  • Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes ikke synd på deg heller. Du er jo «medavhengig» så det holder. Når han aldri må ta konsekvensene av rotet sitt så er det jo klart det fortsetter. Med din atferd (høre på klagingen, låne bort din bil, bli den som leter etter nøklene) så hjelper du til å opprettholde mønsteret.

Anonymkode: 799d3...256

  • Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Han har adhd. Det følger liksom med.

Anonymkode: c0b74...27e

Nei, det gjør det faktisk ikke. Når man har ADHD så er det uhyre viktig å ha gode rutiner. Blandt annet - nøkkelen ligger på samme sted ALLTID. Jeg har ADHD, og slet veldig med det når jeg var ungdom/ung voksen. Nå har jeg alle tingene på samme sted, jeg legger alt klart før jeg skal reise, om det er noe jeg skal ha med som ikke er i daglig bruk, helst kvelden i forveien. 

Mannen min har også ADHD, han er som mannen til ts. Får null sympati, han får bare lete. Har sagt det så mange ganger, om rutiner og faste plasser. Han sier seg enig hver gang, men gjør det ikke i praksis. Ts, IKKE lån han bilen din når han ikke finner sine egne nøkler. Han må ta konsekvensen av at han ikke tar tak i dette. Når han får låne din, så ordner det seg liksom likevel, og da trenger han ikke gjøre noe med problemet.. 

Anonymkode: 86cc7...3b2

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg prøver å ha nøklene en fast plass, men jeg glemmer jo å legge de der akkurat som jeg glemmer hvor jeg la de sist. 

Leter etter nøklene stort sett hver dag. Holder å gå en runde rundt i huset. 

Du trenger ikke fortelle meg at jeg er dum, jeg er smertefullt klar over at det bare er å ha en fast plass til nøklene. Jeg får det ikke til. 

Jeg gjør det ikke for morro skyldt, eller for å irritere andre. Jeg kan virkelig ikke noe for det. 

Jeg bor alene og har satt frem den hersens skåla til nøkler… er likevel ikke alltid jeg får de oppi der… men jeg prøver. 

Har ikke adhd diagnose en gang😄

Anonymkode: bb12c...089

Da er du bare sløv. Sorry. Men det er en tynn unnskyldning. Du glemmer ikke barnet/hunden din i bilen? Så hvorfor skal du ikke klare å huske å legge fra deg nøklene et sted du kommer inn inngangsdøren? 
At man, med eller uten, ADHD, kan glemme ting som ikke er daglig rutine, har jeg all forståelse for. Hvor man la reisevesken sist man var ute å reiste for 7 måneder siden for eksempel. 

Om du har en skål, så plasser den ved ytterdøren. Ser du nøklene i stuen plutselig, så må du konsekvent gå å legge den i skålen med en gang du ser det. Minn deg selv på å sjekke om nøklene ligger der når du låser døren om kvelden- er den ikke der? Okei, da må du lete og legge de på plass. Ikke bare tenke at du kan heller finne dem i morgen. Det er sløvt og det er dårlige unnskyldninger for å holde på tenåringsfakter. 

Anonymkode: 86cc7...3b2

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville begynt å møte han i døra. Gjøre en stor greie av at den skal legges i skåla. Noe han merker. Kanskje hold for nesa hans til nøkkelen ligger på riktig sted i en uke? Da vil det forhåpentligvis bli lettere for ham å huske det. 

Anonymkode: 5cde3...38b

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...