AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #1 Skrevet 9. september 2024 Datteren min har fått brev om at hun vil bli innkalt til sesjon. Jeg er fra Belarus, og eldstedatteren min ble dimittert direkte på sesjonen, siden hennes mor og besteforeldre på morsiden var fra Belarus. Har sett flere tilfeller der barn med russiske, kinesiske og iranske røtter ikke ble tatt inn i militæret. Datteren min jobber hardt på skolen med ekstrafag og har høyt karaktersnitt. Hun ønsker å begynne å studere rett etter skolen, og har også hørt en del om seksuell trakassering i militæret - er derfor bekymret, selv om vi foreldre har forsikret henne at det i de aller fleste tilfeller går veldig bra. Hun sier at hun har hørt om nylige tilfeller der halvt russiske/belarussiske barn har blitt kalt inn til førstegangstjeneste. Har noen av dere vært i denne situasjonen nylig? Eldstedatteren min ble dimittert før krigen, så jeg trodde at det var enda strengere nå? Anonymkode: c6e7e...a92
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #2 Skrevet 9. september 2024 De jeg vet om tok førstegangstjeneste i Norge og da slapp de i sitt (andre) hjemland. Anonymkode: 87443...ea9
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #3 Skrevet 9. september 2024 Alle som skal i førstegangstjeneste må vel også sikkerhetsklareres på laveste nivå? Og det blir man ikke så lett om foreldre er fra feks Russland. Usikker på Belarus da. Anonymkode: e4370...5a2 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #4 Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De jeg vet om tok førstegangstjeneste i Norge og da slapp de i sitt (andre) hjemland. Anonymkode: 87443...ea9 Jeg tror TS mener norsk førstegangstjeneste og norsk militæret? Anonymkode: e4370...5a2 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #5 Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De jeg vet om tok førstegangstjeneste i Norge og da slapp de i sitt (andre) hjemland. Anonymkode: 87443...ea9 Mine barn har Norge som hjemland. Anonymkode: c6e7e...a92 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #6 Skrevet 9. september 2024 Landets sikkerhet har førsteprioritet, dessverre kan det slå urettferdig ut. Anonymkode: 31b63...681 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #7 Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Alle som skal i førstegangstjeneste må vel også sikkerhetsklareres på laveste nivå? Og det blir man ikke så lett om foreldre er fra feks Russland. Usikker på Belarus da. Anonymkode: e4370...5a2 Ja, tenkte på dette: Har du bakgrunn fra Russland eller Kina kan du nesten glemme Forsvaret – NRK Nordland Kina og Iran gjennomfører ingen kriger eller militære operasjoner der NATO bistår den invaderte parten, likevel kommer man ikke inn. Anonymkode: c6e7e...a92
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #8 Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Landets sikkerhet har førsteprioritet, dessverre kan det slå urettferdig ut. Anonymkode: 31b63...681 For vår del er det ikke så farlig, siden hun ønsker å studere rett etter videregående. Anonymkode: c6e7e...a92
Supermerry Skrevet 9. september 2024 #9 Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Datteren min har fått brev om at hun vil bli innkalt til sesjon. Jeg er fra Belarus, og eldstedatteren min ble dimittert direkte på sesjonen, siden hennes mor og besteforeldre på morsiden var fra Belarus. Har sett flere tilfeller der barn med russiske, kinesiske og iranske røtter ikke ble tatt inn i militæret. Datteren min jobber hardt på skolen med ekstrafag og har høyt karaktersnitt. Hun ønsker å begynne å studere rett etter skolen, og har også hørt en del om seksuell trakassering i militæret - er derfor bekymret, selv om vi foreldre har forsikret henne at det i de aller fleste tilfeller går veldig bra. Hun sier at hun har hørt om nylige tilfeller der halvt russiske/belarussiske barn har blitt kalt inn til førstegangstjeneste. Har noen av dere vært i denne situasjonen nylig? Eldstedatteren min ble dimittert før krigen, så jeg trodde at det var enda strengere nå? Anonymkode: c6e7e...a92 De jeg kjenner fra land Norge regner som sikkerhetsrisiko ble alle innkalt vtil førstegangstjeneste. Og ble fortalt at en videre karriere i Forsvaret ikke var aktuelt. Noe de forsto, som de gode borgere av Norge de var. Dette er noen tiår siden. Nå for tiden har vi stortingspresidenter med statsborgerskap fra slike land, så det er åpenbart at rikets sikkerhet er mindre populært enn før. 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #10 Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, tenkte på dette: Har du bakgrunn fra Russland eller Kina kan du nesten glemme Forsvaret – NRK Nordland Kina og Iran gjennomfører ingen kriger eller militære operasjoner der NATO bistår den invaderte parten, likevel kommer man ikke inn. Anonymkode: c6e7e...a92 Det har med faren for spionasje å gjøre tror jeg, ikke noe med NATO. Men feks en fra Kina får ikke sikkerhetsklarering fordi de kan bli presset av Kina til å oppgi informasjon til dem om Norge. (Litt dårlig forklart av en som ikke jobber i forsvaret og bare har en vag ide om hvordan dette funker basert på info fra venner) Anonymkode: e4370...5a2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #11 Skrevet 9. september 2024 De får ikke sikkerhetsklarering Anonymkode: b8d5f...246 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #12 Skrevet 9. september 2024 Vi vil nok se en økning av norske ungdommer som må avlegge 12 mnd verneplikt nå som verdensbildet har forandret seg de siste årene. Det ligger jo litt i kortene. Så kommer jo den evige diskusjonen om at man taper ett år med inntekt, studier osv Anonymkode: af81d...1a7
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #13 Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): For vår del er det ikke så farlig, siden hun ønsker å studere rett etter videregående. Anonymkode: c6e7e...a92 Det får man som regel uansett. Jeg skulle inn i Luftforsvaret, men slapp unna fordi jeg fikk læreplass. Ba om utsettelse av førstegangstjenesten og fikk et innvilgelsesbrev der det også sto at jeg ikke var planlagt innkalt i fremtiden heller. Anonymkode: 7c86e...7d3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #14 Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Det får man som regel uansett. Jeg skulle inn i Luftforsvaret, men slapp unna fordi jeg fikk læreplass. Ba om utsettelse av førstegangstjenesten og fikk et innvilgelsesbrev der det også sto at jeg ikke var planlagt innkalt i fremtiden heller. Anonymkode: 7c86e...7d3 Vi bor i nord, og her må alle inn. Med mindre det foreligger alvorlig sykdom eller mangler sikkethetsklarering. Anonymkode: c6e7e...a92
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå