AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #1 Skrevet 9. september 2024 Hei dere. Jeg håper noen kan komme med noen tips, råd eller hva jeg kan komme med i morgen, jeg har et møte med min sjef. Han, og ledelsen ønsker å frata meg en stilling, beholde samme lønn, men ha mindre ‘viktige» oppgaver. Jeg leder en avdeling, men pga dårlig kommunikasjon, for sent innleverte avtaler(som absolutt har vært innenfor før, er snakk om en dag eller to), og nyansatt nestleder, ønsker nå ledelsen at jeg blir nestleder og nestleder overtar min jobb. Jeg fikk innkalling til medarbeidersamtale der dette ikke var på agenda. Alt som var på agenda ble ikke tatt opp. Jeg fikk kun beskjed om at nestleder tar min stilling, jeg skal fungere som nestleder. Og beskjed om at jeg får tenke meg om til i morgen. Noen vært i sammesituasjon før og noen tips til hva jeg kan komme med på møtet? Anonymkode: 9374d...68a
Stjertmeis Skrevet 9. september 2024 #2 Skrevet 9. september 2024 Når fikk du beskjed om møtet du skal ha i morgen? Be om at møtet utsettes slik at du kan ha med deg en tillitsperson eller noen andre i møtet. Ikke signer på noe i møtet med mindre du virkelig mener det er riktig.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #3 Skrevet 9. september 2024 I går kveld fikk jeg innkalling til det møtet. Kalles oppfølgingssamtale fra samtalen vi hadde fredag, som da er tre dager siden. Anonymkode: 9374d...68a
Fireflies Skrevet 9. september 2024 #4 Skrevet 9. september 2024 Jeg skal ikke legge meg opp i hva og hvorfor, men det er regler for endringoppsigelse på lik linje som vanlig oppsigelse. Kilde: https://www.arbeidstilsynet.no/lonn-og-ansettelse/oppsigelse/endringsoppsigelse/ Jeg anbefaler å prate med en tillitsvalgte hvis du er organisert. 1 2
PM75 Skrevet 9. september 2024 #5 Skrevet 9. september 2024 Arbeidsgiver har ikke fulgt se kravene som stilles for en endringsoppsigelse. Som et minimum skal du innkalles til et møte hvor du vet dette er på agendaen, du skal kunne ha med en tillitsvalgt og arbeidsgiver skal ha saklig grunnlag for endringen. Se kap 15 i arbeidsmiljøloven. 1
Bombasi Skrevet 9. september 2024 #6 Skrevet 9. september 2024 (endret) AML definerer ikke endringsoppsigelse, men ved en endringsoppsigelse så må man følge saksgangen som ved vanlig oppsigelse (AML kap. 15). Med andre ord må endringsoppsigelsen være saklig og velbegrunnet, og med dokumentasjoner om at det er nødvendig. Skjer endringsoppsigelsen som følge av at du ikke har levert godt nok, så bør du ha mottatt skriftlige merknader/advarsler om dette, samt dokumentert veiledning, hvorav at du ikke har levert bedre jobb på tross for merknader/advarsler og veiledning. Skjer endringsoppsigelse som følge av økonomi blir det litt annerledes og faller mer under arbeidsgivers styringsrett, men også dette har dokumentasjonskrav. Å nedgradere deg som følge av økonomi kun med å erstatte deg med noen andre er ikke saklig grunn. Ved en endringsoppsigelse så skal du innkalles etter samme krav som ved oppsigelse, altså gjennom et drøftningsmøte (AML §15-1). Denne møteinnkallelsen skal sendes skriftlig til deg i god tid i forkant, hvorav det skal komme fram i saksgangen at det er endringsoppsigelse på agendaen. Du skal med andre ord ikke kalles inn til et vanlig møte der du blir tatt på senga. For du skal ha mulighet til å forberede deg, og du skal ha mulighet til å stille med hjelp - alt fra fagforening til advokat for de som ønsker det. Og du skal ha anledning til å si ditt og forsvare deg. For en endringsoppsigelse er en voldsom inngripen i din arbeidshverdag. En endringsoppsigelse skal derfor ikke komme ploms på i en "oppfølgningssamtale". Og hvertfall ikke gjennom "medarbeidersamtale". Det er usaklig saksbehandling. Ved endringsoppsigelse har du 4 valg: - Godta endringen, og bytte stilling momentant. - Godta endringen, og stå ut oppsigelsestiden før du bytter stilling - Ikke godta endringen, og si opp - Ikke godta endringen, og gå til sak mot arbeidsgiver Skal du godta endringen så må du framforhandle lønn og arbeidsvilkår. Dette har du best mulighet til å gjøre om endringsoppsigelsen er usaklig og der arbeidsgiver ikke har fulgt riktig saksgang. Mener du at du blir urettferdig behandlet og at endringsoppsigelsen og/eller saksgangen er usaklig, samt at du ikke ønsker å godta endringen eller si opp, så bør du kontakte advokat. Gjerne gjennom fagforening. Endret 9. september 2024 av Bombasi 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #7 Skrevet 9. september 2024 Tusen takk dere. Setter pris på all hjelp her. Anonymkode: 9374d...68a 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå