Gå til innhold

Dere som har abortert 3 ganger - hva skjedde etterpå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to ufrivillige aborter nå, på under et halvår. Gynekologen sa at dersom jeg opplevde en tredje abort, hadde jeg rett på utredning. Jeg glemte å spørre hva dette innebærer.. noen som vet? Eller noen som har hatt 3 aborter "på rad", og så gikk det fint senere? 

Jeg er 35 forøvrig, og har et barn fra før (10 år)

Anonymkode: 37bc6...31e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får da utredning for habituell abort. Altså de ser etter fysiske årsaker til at du opplever abortene.. Hva utredningen innebærer varierer en del. Men du kan lese deg opp på habituell abort og utredning 

Anonymkode: d0ed2...ae9

Skrevet

Jeg fikk oppfølging med en gang og det ble lagd en plan med gynekolog som skulle følge meg opp. Jeg gav beskjed med en gang jeg ble gravid og fikk cerclage i uke 11. Jeg ble også satt på progesteron fra uke 16. Ultralyd hver 14. dag gjennom hele svangerskapet. Svangerskapspenger fra uke 12 siden jeg skulle være helt i ro.

Anonymkode: 6e924...82e

Skrevet

Etter 3 aborter på under et halvt år fikk jeg oppfølging hos lege. Ble tatt en del blodprøver og tema assistert befrukting ble tatt opp. Fikk resept på medisiner (fragmin og progresteron) som jeg skulle starte på samme dag som en eventuell ny posetiv gravidtest. Ble gravid naturlig mnd etter med tvillinger, startet på medisinene med engang positiv test. Fødte tvillinger 8 mnd senere❤️

Anonymkode: fab86...0bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Etter 3 aborter på under et halvt år fikk jeg oppfølging hos lege. Ble tatt en del blodprøver og tema assistert befrukting ble tatt opp. Fikk resept på medisiner (fragmin og progresteron) som jeg skulle starte på samme dag som en eventuell ny posetiv gravidtest. Ble gravid naturlig mnd etter med tvillinger, startet på medisinene med engang positiv test. Fødte tvillinger 8 mnd senere❤️

Anonymkode: fab86...0bb

❤️

Kanskje dumt spørsmål, men hvorfor er det bare kvinnen som utredes, og ikke mannen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har to ufrivillige aborter nå, på under et halvår. Gynekologen sa at dersom jeg opplevde en tredje abort, hadde jeg rett på utredning. Jeg glemte å spørre hva dette innebærer.. noen som vet? Eller noen som har hatt 3 aborter "på rad", og så gikk det fint senere? 

Jeg har hatt 3 på rad og er henvist til utredning. Skal få utredning innen november. Er dog 8+4 idag og håper jeg slipper den utredningen 🤞🏼

Anonymkode: 7a915...b24

Skrevet

Noen år siden for min del, men etter 3.abort (i løpet av flere år) ble både mannen og jeg testet.

Ble fortalt at det ikke var noe problem mellom oss to, men at det kunne se ut til at jentebarna ikke var særlig levedyktige. 

Skrevet

Hadde også to aborter når jeg var på din alder. Så ble jeg gravid rett etterpå og det barnet er 5 år nå:)

Anonymkode: c4aab...017

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.9.2024 den 20.15):

Er du rhesus neg eller pos?

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har hatt 3 på rad og er henvist til utredning. Skal få utredning innen november. Er dog 8+4 idag og håper jeg slipper den utredningen 🤞🏼

Anonymkode: 7a915...b24

Ville tatt kontakt, du får mest sannsynlig oppfølging gjennom graviditeten. Jeg følges opp som høyrisiko svangerskap. 

Anonymkode: b2824...07b

Skrevet
lajlaj skrev (1 time siden):

Er du rhesus neg eller pos?

Vet ikke. Hva da?

Skrevet

Hatt 6 aborter. Både mannen og jeg ble utredet med blodprøver, han med sædprøve og jeg med gyn undersøkelse. De fant ingen årsak, men tilslutt gikk jeg til en privatklinikk hvor jeg fikk blodfortynnende medikamenter samt prednisolon og progesteron. Ble endelig gravid og har nå baby på fire uker ❤️

Anonymkode: 3f21d...d43

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vet ikke. Hva da?

Øh. Hva fikk du vite ved første barnet da? Rhesus negativ eller positiv? Blodtypen din. Er du rhesus negativ og aborterer er det noe å være obs på. Du kan skape antistoffer mot rhesus-positive foster og fortsette å abortere. 

Endret av lajlaj
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.9.2024 den 20.15):

Var en undersøkelse og noen blodprøver. Jeg ble gravid hele tiden og mistet. Fikk så progesteron og østrogen tilskudd frem til uke 12. da satt det. Ingen vet hvorfor der fungerte. 

Anonymkode: 50fec...a46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...