Gå til innhold

Symfysesmerter og kontorjobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid med nr 2. i første svangerskap fikk jeg skikkelig bekkenplager. Jeg klarte til slutt omtrent ikke ta ukeshandel fordi turen rundt i butikken ble for tung. Den gang var jeg atbeidsledig (kom fra studie) og hadde alle muligheter til å tilrettelegge for meg selv. Nå derimot har jeg en 1,5 åring som krever sitt og en 100% kontorjobb. Er bare 20 uker på vei og kjenner at jeg allerede sliter med symfysesmerter. Det er ikke noe godt å sitte på en kontorstol. Jeg har hev/senk pult, så jeg varierer litt, prøver også å ta pauser for å bevege meg, men etter en dag på kontoret og ettermiddag med ungen så er det så vondt å gå! Skjønner ikke hvordan jeg skal holde ut til desember 🤯 har dere noen tips til meg? Jeg skal til fysio neste uke. 

Anonymkode: 5bea3...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal selvsagt ikke holde ut til desember sånn. Kan du ha hjemmekontor? Lettere å finne behagelige stillinger da, kanskje?

Anonymkode: dae8e...cdd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du skal selvsagt ikke holde ut til desember sånn. Kan du ha hjemmekontor? Lettere å finne behagelige stillinger da, kanskje?

Anonymkode: dae8e...cdd

kan ha 1-2 dager hjemmekontor i uka, jeg er saksbehandler så kan gjøre en del hjemme, men noe jobb må tas på kontoret grunnet møter. Jeg kvier meg sånn for å evt be om delvis sykemelding, for det vil føre til økt belastning på resten av kollegaene til de får inn vikar (som de ikke har søkt etter enda! 🤯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler manuellterapeut. Jeg har låsning i iliosakralleddene og er 22 uker. Det blir mer og mer vondt for hver uke, så jeg innser at det i alle fall blir en delvis sykemelding fra oktober av, da jeg har fått beskjed fra manuellterapeut om at hos meg så må det avlastes når jeg får smerter også fremme i lysken (som jeg allerede plages med på daglig basis nå). I mitt yrke finnes det ikke vikarer, og det er ingen som kan gjøre jobben for meg, så det betyr bare at det jeg ikke får gjort, det blir ikke gjort, med de konsekvensene det har. Men slik er livet. Jeg prøver å holde ut i 100% nå frem til oktober nettopp pga at jeg er fullbooket til da, så prøver jeg å legge opp til at jeg sannsynligvis vil bare jobbe 50% fra da. Det innebærer at jeg ikke får trent eller noe fordi jeg må avlaste som = å ligge på sofaen hver dag etter jobb. Så det er synd.

Anonymkode: 9c418...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Anbefaler manuellterapeut. Jeg har låsning i iliosakralleddene og er 22 uker. Det blir mer og mer vondt for hver uke, så jeg innser at det i alle fall blir en delvis sykemelding fra oktober av, da jeg har fått beskjed fra manuellterapeut om at hos meg så må det avlastes når jeg får smerter også fremme i lysken (som jeg allerede plages med på daglig basis nå). I mitt yrke finnes det ikke vikarer, og det er ingen som kan gjøre jobben for meg, så det betyr bare at det jeg ikke får gjort, det blir ikke gjort, med de konsekvensene det har. Men slik er livet. Jeg prøver å holde ut i 100% nå frem til oktober nettopp pga at jeg er fullbooket til da, så prøver jeg å legge opp til at jeg sannsynligvis vil bare jobbe 50% fra da. Det innebærer at jeg ikke får trent eller noe fordi jeg må avlaste som = å ligge på sofaen hver dag etter jobb. Så det er synd.

Anonymkode: 9c418...5d9

Kjenner jo veldig på hvor mye de smertene hemmer meg når jeg er hjemme igjen og 1 åringen trenger sitt. Er ikke mye lek på gulvet, løfting eller herjing. Hun har jo en far da, så blir jo ikke forsømt, men uff det mammahjertet mitt skulle gjerne gitt henne mer av meg. Får sjekke ut det med manuellterapeut, jeg prøver det meste kjenner jeg! Tenker også å ta en prat med sjefen om at de bør lyse ut vikarstilling snart med tanke på hvordan jeg er allerede. Får se hva fysio sier også neste uke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kunne vært meg som skrev! Jeg ble rådet til 50% sykmelding, og jobbet heller kortere dager + en fridag i uka. Det gjorde underverker for bekkenet! De dagene jeg var på jobb, varierte jeg sittestilling/tok pauser hver halvtime. Ble jeg sittende lenger om gangen, sleit jeg med å komme meg opp av kontorstolen. I digitale møter vekslet jeg på å sitte og å stå. Nå, tre uker før termin, er bekkenet så å si fint igjen. Masse lykke til! Og husk: belastningen på jobb er ikke ditt problem, din helse kommer først (dette har jeg brukt tid på å «godta» også..). 

Anonymkode: b7a84...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette kunne vært meg som skrev! Jeg ble rådet til 50% sykmelding, og jobbet heller kortere dager + en fridag i uka. Det gjorde underverker for bekkenet! De dagene jeg var på jobb, varierte jeg sittestilling/tok pauser hver halvtime. Ble jeg sittende lenger om gangen, sleit jeg med å komme meg opp av kontorstolen. I digitale møter vekslet jeg på å sitte og å stå. Nå, tre uker før termin, er bekkenet så å si fint igjen. Masse lykke til! Og husk: belastningen på jobb er ikke ditt problem, din helse kommer først (dette har jeg brukt tid på å «godta» også..). 

Anonymkode: b7a84...c30

Takk for at du delte erfaringen din. Jeg kjenner selv på at første halvdel av dagen går fint, men når det drøyer over lunsj så blir jeg både ufokusert og stiv når jeg går fordi det er vondt. Tenker jeg får drøfte dette med fysioterapeuten og jordmor, jeg vil jo gjerne finne en løsning for å stå i jobb så lenge jeg kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to øvelsene som hjelper på mine symfysesmerter er; 

Ligg på rygg med bøyde ben, ha en ball/pute mellom knærne. Klem den sammen, 3x10 rep, eller så mange sett du klarer/orker. Denne aktiverer støttemusklaturen rundt bekkenet.

Ligg på rygg med beina dratt litt ut og fotsålene mot hverandre, og la knærne hvile ut til siden. Du kan evt legge en pute under knærne for støtte i begynnelsen. Denne kan og gjøres sittende. Denne avspenner lysk/bekken. 

Jeg får best effekt om jeg klemmer, strekker rett ut, tøyer, strekker, klemmer etc. 

Det er ikke sikkert det hjelper, men det er det eneste som lindrer hos meg og værdt å prøve. Jeg er 27uker og har vært sm siden juli pga bekkenet, og jeg anbefaler deg å komme deg til fastlegen asap- ikke vent til neste ukes fysiotime, selv om at den sikkert kan hjelpe. Arbeidsgiver må tilrettelegge, alternativet er jo at du blir 100% borte over natta. 

Anonymkode: 2cc5f...320

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

De to øvelsene som hjelper på mine symfysesmerter er; 

Ligg på rygg med bøyde ben, ha en ball/pute mellom knærne. Klem den sammen, 3x10 rep, eller så mange sett du klarer/orker. Denne aktiverer støttemusklaturen rundt bekkenet.

Ligg på rygg med beina dratt litt ut og fotsålene mot hverandre, og la knærne hvile ut til siden. Du kan evt legge en pute under knærne for støtte i begynnelsen. Denne kan og gjøres sittende. Denne avspenner lysk/bekken. 

Jeg får best effekt om jeg klemmer, strekker rett ut, tøyer, strekker, klemmer etc. 

Det er ikke sikkert det hjelper, men det er det eneste som lindrer hos meg og værdt å prøve. Jeg er 27uker og har vært sm siden juli pga bekkenet, og jeg anbefaler deg å komme deg til fastlegen asap- ikke vent til neste ukes fysiotime, selv om at den sikkert kan hjelpe. Arbeidsgiver må tilrettelegge, alternativet er jo at du blir 100% borte over natta. 

Hva kan fastlegen gjøre i mitt tilfelle? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hva kan fastlegen gjøre i mitt tilfelle? 

Sykemelde deg i en eller annen prosent slik at du faktisk får hvilt bekkenet litt og klarer å prestere hjemme og på jobb den tiden du er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sykemelde deg i en eller annen prosent slik at du faktisk får hvilt bekkenet litt og klarer å prestere hjemme og på jobb den tiden du er der.

Uff. Jeg får ta en telefon. Kjenner på at det er viktigere for meg å kunne yte litt hjemme med tanke på hu vi har fra før også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uff. Jeg får ta en telefon. Kjenner på at det er viktigere for meg å kunne yte litt hjemme med tanke på hu vi har fra før også. 

Ja. Og du trenger jo ikke bli helt borte fra jobb om du insisterer på å prøve. Mange har god effekt av en redusert stilling. Sjefen er nødt til å tilrettelegge uansett hvor ubeleilig det er for bedriften.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

kan ha 1-2 dager hjemmekontor i uka, jeg er saksbehandler så kan gjøre en del hjemme, men noe jobb må tas på kontoret grunnet møter. Jeg kvier meg sånn for å evt be om delvis sykemelding, for det vil føre til økt belastning på resten av kollegaene til de får inn vikar (som de ikke har søkt etter enda! 🤯

Det er ikke ditt ansvar at din leder har valgt å ikke erstatte deg i tide, ts. Det er en lederjobb. Hen er (får man anta) mer enn i stand til å løse den jobben. At du tar ansvaret for å dekke opp er ikke bærekraftig. Enten velger hen å ta ansvaret, ellers må hen bære konsekvensene. 

Møter kan dessuten selvsagt taes fra hjemmekontor. Jeg antar din arbeidsgiver heller vil at du tar møter liggende i sofa/seng med kamera av enn å bli sykemeldt? 

Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge. Sier de «maks 1-2 dager hjemmekontor og du ikke kan arbeide fra annet enn sofa? Ok. Da er det arbeidsgivers manglende tilrettelegging, ikke din tilstand, som er utløsende årsak til sykemelding.

Det sagt så må du for egen del ta grep om de her plagene. Du må ikke bare «la det skure». Slike plager kan bli kroniske. Noe mange kvinner før deg har erfart. Så ta dem på alvor. Om din partner nå de neste 6-18 månedene må ta absolutt alt forefallende i hjemmet for å sikre at du bruker dine krefter på rehab og forebygging er det helt udramatisk. En frisk voksen har mer enn nok kapasitet til det. 

Anonymkode: 53d28...b9d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

kan ha 1-2 dager hjemmekontor i uka

De ordner nok så du kan være hjemme mer enn 1-2 dager. Men har du hev- og senkepult hjemme?

Anonymkode: 4fcad...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det er tungt og vondt.

Med første kjente jeg ikke på noe ubehag eller smerter før det nærmet seg slutten, men jeg ble gravid med nummer to 5 måneder senere. Da startet det tidlig med bekkensmerter, rundt OUL, og det var tungt med en liten en fra før som ikke kunne gå.

Jeg ble ikke sykemeldt da jeg hadde kombinasjon med hjemmekontor, og på jobben hadde jeg forskjellige stoler å veksle mellom, jeg kunne stå og gå ved behov, legge med nedpå osv. Det gjelder nok ikke alle, men for meg fikk jeg ikke hvilt meg mer hjemme enn på jobb med all tilretteleggingen.

Det som var tungt var å ta seg av førstemann. Jeg kjente mindre på smerter i ukedagene hvor jeg var på jobb, enn i helgene hvor jeg prøvde å delta i lek og stell etter beste evne. Det endte med at jeg for det meste satt på en stol ved siden av mens pappa badet og stelte, eller satt godt støttet opp mens hun lekte rundt meg. Ikke den morsomste og mest aktive mammaen i den perioden, og det er fortsatt sårt to år senere.

Jeg tror at å kjenne sine begrensninger er det viktigste, men jeg synes også det hjalp med bbhugme. Jeg sov med den mellom bena og satt med den rundt meg i sofaen. Følte hvert fall at jeg kjente mindre på smertene etter at jeg fikk den.

Anonymkode: 957bb...28b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De ordner nok så du kan være hjemme mer enn 1-2 dager. Men har du hev- og senkepult hjemme?

Anonymkode: 4fcad...cf0

Ja har hev senk pult 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leser alt dere skriver og jeg skjønner jo at jeg ikke bør la dette gå for langt. Jeg skal ta en telefon til legen for å snakke med han, så får vi ta en vurdering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lignende symptomer i min graviditet! Ble egentlig rådet til 100 % sykemelding, men er så glad i å jobbe! 
prøvde med 30 % sykemelding + en dag hjemmekontor i uken (kortere dager). Funket veldig bra for meg. Fikk gjort det viktigste på jobb men også hentet meg inn og litt overskudd til trening og øvelser som gjorde smertene mer håndterbare. 
Jeg hadde også i rense smerter om natten som gjorde det vanskelig å sove. Var vanskelig å stå i 100 % jobb uten søvn… 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katrin94 skrev (23 minutter siden):

Jeg hadde lignende symptomer i min graviditet! Ble egentlig rådet til 100 % sykemelding, men er så glad i å jobbe! 
prøvde med 30 % sykemelding + en dag hjemmekontor i uken (kortere dager). Funket veldig bra for meg. Fikk gjort det viktigste på jobb men også hentet meg inn og litt overskudd til trening og øvelser som gjorde smertene mer håndterbare. 
Jeg hadde også i rense smerter om natten som gjorde det vanskelig å sove. Var vanskelig å stå i 100 % jobb uten søvn… 

Klarer heldigvis å sove enn så lenge. Men med nr 1 gråt jeg når jeg måtte snu meg i senga fordi det ble så smertefult etter hvert. Gleder meg til jeg kommer dit igjen 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...