AnonymBruker Skrevet 9. september #1 Del Skrevet 9. september Har to katter, som har vært innekatter hele livet, frem til jeg nylig flyttet til et nabolag hvor jeg føler meg trygg på å la de gå ute, så de har nå vært ute i et par måneder. Som overskriften sier, har jeg merket at begge to har endret oppførsel etter flyttingen. Den eldste av de, som var en klegg og ordentlig kosete før, har basicly sagt: "Fuck deg, jeg bor i garasjen nå" - og flyttet inn i garasjen. Kommer inn omtrent to ganger i uka, men lever ellers med utgangspunkt i garasjen. Er på ingen måte kosete lenger. Det meste jeg får er et sniff. Den noe yngre har tatt over rollen som klegg, før var hun ganske tilbakeholden og selvstendig av seg. Holder seg nå aldri mer en 3-5 meter unna døren, og skal inn med 15 mins mellomrom. Blitt ekstremt kosete. Jeg plasserer mat og vann ute mens jeg er på jobb, så begge spiser derifra. Lurer på om det er normalt? Synes bare atferdsendringen fra de var veldig brå og uventet, hadde kanskje ventet at rollene ville være som før? Anonymkode: eeffa...0ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #2 Del Skrevet 10. september Kan du installere katteluke sånn at de har mulighet til å komme seg inn når du er på jobb? Det er mange andre dyr som kan finne den maten du setter ut og skape konflikter med feks andre katter. Anonymkode: cdef4...89b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #3 Del Skrevet 10. september Utekatter har generelt høyere stress i kroppen enn innekatter. De har et større område de føler en trang til å passe på, andre katter som kommer nært, konflikter, frykt etc etc. Det kan føre til endring i atferd. Jeg ville ikke ha plassert mat ute. Da kommer alle nabokattene og det blir langt mer stressende for dine katter. Om jeg var deg, ville jeg ha tatt inn begge kattene og hatt de inne til den katten som oppholder seg i garasjen, blir seg selv igjen og har falt til ro. Deretter ville jeg vurdert katteluke med chip om du fortsatt ønsker å la de få gå ute. Anonymkode: 9c960...d90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #4 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Utekatter har generelt høyere stress i kroppen enn innekatter. De har et større område de føler en trang til å passe på, andre katter som kommer nært, konflikter, frykt etc etc. Det kan føre til endring i atferd. Jeg ville ikke ha plassert mat ute. Da kommer alle nabokattene og det blir langt mer stressende for dine katter. Om jeg var deg, ville jeg ha tatt inn begge kattene og hatt de inne til den katten som oppholder seg i garasjen, blir seg selv igjen og har falt til ro. Deretter ville jeg vurdert katteluke med chip om du fortsatt ønsker å la de få gå ute. Anonymkode: 9c960...d90 Dette 👆🏻 hold dem inne en stund Anonymkode: cdef4...89b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #5 Del Skrevet 10. september Det med å sette ut maten må jeg si meg enig i, av erfaring. Jeg satte ut mat til katten min som ikke vil inn, men det endte med at det dukket opp andre katter. I verste fall kan jo rovdyr dukke opp også, så her var det bare å ta det bort igjen, selv om jeg trodde jeg gjorde katten en tjeneste Anonymkode: 6d9ee...69f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 10. september #6 Del Skrevet 10. september Hadde nok latt de være innekatter en stund til.. og vært ute sammen med de i starten. Men det er kanskje litt seint å gjøre det nå.. garasjekatten er kanskje der for å ha bedre kontroll på hva som skjer ute.. høres ikke helt bra ut.. og det at den andre er blitt mer klengete kan også tyde på utrygghet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå