Gå til innhold

Føres det (jevnlige) tilsyn med de ulike private ADHD-klinikkene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet man at alle disse er seriøse og faktisk gjør en grundig utredning? Jeg er enda en dame i førtiårene som vil utredes for plager som har fulgt meg hele livet. Jeg får ikke innpass på offentlig utredning fordi jeg har utdanning og er ressurssterk.  Så da må jeg punge ut selv. Det er uansett viktig for meg at de som skal ta utredningen er seriøse, og ikke bare gir en diagnose fordi jeg har betalt for det. Jeg ønsker ikke å komme i en slik situasjon at noen i det offentlige skal avskrive utredning og diagnose totalt fordi de blir gjort av en privat utreder

ADHD-klinikken i Haugesund ble felt av Statsforvalteren da de hevdet å kunne gi en diagnose på én dag. I tillegg opererte de med en quiz som man kunne ta som kunne gi et pekepinn, eller svar på om diagnosen var riktig.  Jeg var også innom sidene til EmmaSofie-klinikken, som også driver ADHD-business. jeg valgte bort dem, da majoriteten av psykologene som er tilknyttet dem ser ut som om de kommer rett fra psykologstudiet, og heller ikke er psykologspesialister.  Hvordan vet jeg da hvor mye erfaring de har med ADHD? Skal de bare gå igjennom symptomene og la en erfaren psykolog gå gjennom svarene? Eller hvordan fungerer det?

ADHD - EmmaSofia  Privat klinikk setter ADHD-diagnose på én dag. Nå skal klinikken granskes. (aftenposten.no)

Haugesund, Helse | Får kritikk: – Man kan jo få inntrykk av at dette er en slags cowboy-virksomhet. Det er på ingen måte sant (h-avis.no)

Det er lov å kuppe tråden og spørre om andre ting som er relevant i forhold til ADHD-utredning

 

Anonymkode: 20c7e...3c6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det føres tilsyn etter bekymringsmeldinger, ikke på fast jevnlig basis så du gjør rett i å være skeptisk, mye penga som rår og mye useriøst for kjappe penger 

Anonymkode: 50d08...e14

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er blitt samlebåndsklinikker. Alle skal få.

Anonymkode: 2dba3...add

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte psykiater utifra anbefalinger og det faktum at han hadde lang fartstid og ikke var kjent for å kaste diagnoser etter folk. Jeg hadde aldri i verden valgt Emma Sofie klinikken nettopp pga de som er avbildet ser ut som de kommer rett fra studiet og har liten erfaring, og aldri vurdert noen som kunne gi diagnose etter èn time. 

Balderklinikken mener de kan diagnosere asperger på 2 maks 3 timer, og dermed utelukket jeg dem også. 

Er terapeuten veldig erfaren og dyktig, så vil nok en utredning kunne gjøres relativt raskt. Men noen tilfeller er mer åpenbare enn andre, og jeg ville følt meg tryggere med å utredes hos en som brukte (hypotetisk) 12 timer og gjorde en grundig jobb. 
 

Anonymkode: 3934b...4bc

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det også mulig å fake en ADHD-diagnose, for å prøve sentralstimulerende? Det har jeg ikke tenkt å gjøre, men jeg lurer på om systemet fungerer slik at det er mulig?  La oss si at foreldrene mine også kunne tenke seg å prøve sentralstimulerende medisiner og oppga til klinikken at jeg var urolig og glemsk som barn, og ikke klarte å holde fokus. Og jeg skåret dårlig på testene jeg skulle igjennom.  Kunne det hypotetisk gått igjennom og blitt en ADHD-diagnose?

Anonymkode: 20c7e...3c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):



Balderklinikken mener de kan diagnosere asperger på 2 maks 3 timer, og dermed utelukket jeg dem også. 

Er terapeuten veldig erfaren og dyktig, så vil nok en utredning kunne gjøres relativt raskt. Men noen tilfeller er mer åpenbare enn andre, og jeg ville følt meg tryggere med å utredes hos en som brukte (hypotetisk) 12 timer og gjorde en grundig jobb. 
 

Anonymkode: 3934b...4bc

"Hvis pasienten ønsker det kan ADHD, Aspergers syndrom eller andre psykiske tilstander utredes. Behandlingsmetoder er kostholds- og livsstilsendringer, egnede kosttilskudd og / eller vitaminer, samt skolemedisinske preparater det vurderes å være nødvendig. Veiledning i stressmestring og avslapning, og å få tilstrekkelig søvn er viktig.
 
Andre terapiformer er kognitiv terapi (tanker og følelser og muligheter for å påvirke følelsene gjennom tankene).
EMDR kan benyttes ved traumer i fortiden som fortsatt gir sterke reaksjoner i nåtiden."
det står ikke noe nærmere hva den utredningen går ut på, bare at det kan utredes.  Skal man bli frisk gjennom kostholdsendringer også?

Anonymkode: 20c7e...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):
"Hvis pasienten ønsker det kan ADHD, Aspergers syndrom eller andre psykiske tilstander utredes. Behandlingsmetoder er kostholds- og livsstilsendringer, egnede kosttilskudd og / eller vitaminer, samt skolemedisinske preparater det vurderes å være nødvendig. Veiledning i stressmestring og avslapning, og å få tilstrekkelig søvn er viktig.
 
Andre terapiformer er kognitiv terapi (tanker og følelser og muligheter for å påvirke følelsene gjennom tankene).
EMDR kan benyttes ved traumer i fortiden som fortsatt gir sterke reaksjoner i nåtiden."
det står ikke noe nærmere hva den utredningen går ut på, bare at det kan utredes.  Skal man bli frisk gjennom kostholdsendringer også?

Anonymkode: 20c7e...3c6

Du kan lese i the lancet eller andre store medisinske oversikter på funnene som et gjort i forskning. Har flere med diagnosen i familien så kosthold er vi veldig obs på. Sett deg grundig inn i det, hva kroppen tar opp, hjernen og sammenhengen mellom tarm osv. Ufattelig interessant og noe enhver med diagnosen burde få informasjon om. 

Anonymkode: 5eaf8...e47

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det også mulig å fake en ADHD-diagnose, for å prøve sentralstimulerende? Det har jeg ikke tenkt å gjøre, men jeg lurer på om systemet fungerer slik at det er mulig?  La oss si at foreldrene mine også kunne tenke seg å prøve sentralstimulerende medisiner og oppga til klinikken at jeg var urolig og glemsk som barn, og ikke klarte å holde fokus. Og jeg skåret dårlig på testene jeg skulle igjennom.  Kunne det hypotetisk gått igjennom og blitt en ADHD-diagnose?

Anonymkode: 20c7e...3c6

Ja- og jeg gjøres, bevist og ikke minst ubevisst. Er en grunn til at folk først vil ha diagnose, så få den fjernet ( søke militær, politiskolen el) og så få den tilbake- dette koster penger og går ut over de virkelig syke

Anonymkode: 50d08...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):
"Hvis pasienten ønsker det kan ADHD, Aspergers syndrom eller andre psykiske tilstander utredes. Behandlingsmetoder er kostholds- og livsstilsendringer, egnede kosttilskudd og / eller vitaminer, samt skolemedisinske preparater det vurderes å være nødvendig. Veiledning i stressmestring og avslapning, og å få tilstrekkelig søvn er viktig.
 
Andre terapiformer er kognitiv terapi (tanker og følelser og muligheter for å påvirke følelsene gjennom tankene).
EMDR kan benyttes ved traumer i fortiden som fortsatt gir sterke reaksjoner i nåtiden."
det står ikke noe nærmere hva den utredningen går ut på, bare at det kan utredes.  Skal man bli frisk gjennom kostholdsendringer også?

Anonymkode: 20c7e...3c6

Tilstrekkelig søvn er jo morsomt når man har ADHD, jeg sover maks seks timer per natt og da er jeg heldig, stort sett fem. Jeg sovner ikke uansett hvor mye jeg prøver. 

Anonymkode: 38d5c...005

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du kan lese i the lancet eller andre store medisinske oversikter på funnene som et gjort i forskning. Har flere med diagnosen i familien så kosthold er vi veldig obs på. Sett deg grundig inn i det, hva kroppen tar opp, hjernen og sammenhengen mellom tarm osv. Ufattelig interessant og noe enhver med diagnosen burde få informasjon om. 

Anonymkode: 5eaf8...e47

Her var det snakk om utredning og ikke bare tiltak. Forsvinner diagnosen om kostholdet endres?

Anonymkode: 20c7e...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke rart at man ikke sover hvis man går på sentralstimulerende medisiner. Selvsagt kan man fake diagnoser det gjøres hele tiden, for så å selge medisin. Er jo amfetamin man får. 

Anonymkode: 1f3d0...bd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er det også mulig å fake en ADHD-diagnose, for å prøve sentralstimulerende? Det har jeg ikke tenkt å gjøre, men jeg lurer på om systemet fungerer slik at det er mulig?  La oss si at foreldrene mine også kunne tenke seg å prøve sentralstimulerende medisiner og oppga til klinikken at jeg var urolig og glemsk som barn, og ikke klarte å holde fokus. Og jeg skåret dårlig på testene jeg skulle igjennom.  Kunne det hypotetisk gått igjennom og blitt en ADHD-diagnose?

Anonymkode: 20c7e...3c6

Alle slike psykiske diagnoser settes utfra hva pasienten forteller til psykologen så gode muligheter for å lyve til seg diagnoser om man på forhånd har lest seg opp hva man skal svare for å få diagnosene. 

Det er heller ikke noe krav om at du har foreldrene dine med deg for å bekrefte historien din. Det er jo ikke gitt at man har et godt forhold til foreldrene eller at man ønsker å dele ens psykiske helse med foreldrene. 

Det er helt sikkert folk som lyver for å få medisiner.  Men som mange har sagt før så er det jo bivirkninger med disse medisinene. I tillegg koster det en del å få utredning privat. Sett folk som betaler 15 000 kroner for å gå til privat behandler. Om du ønsker å teste ut sentralstimulerende så kan du  få kjøpt både billigere og kraftigere sentralstimulerende andre steder. 

Anonymkode: 45f5f...1fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange ta opp at man får ADHD-diagnosen for lett på disse stedene. Men synes også problemet er at man kan ha diagnoser som ikke blir fanget opp om man får en McDonalds-utredning. Mange diagnoser har stort overlapp med hverandre så det kan være vanskelig å sette riktig diagnose. 

Anonymkode: 45f5f...1fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser mange ta opp at man får ADHD-diagnosen for lett på disse stedene. Men synes også problemet er at man kan ha diagnoser som ikke blir fanget opp om man får en McDonalds-utredning. Mange diagnoser har stort overlapp med hverandre så det kan være vanskelig å sette riktig diagnose. 

Anonymkode: 45f5f...1fd

Nå er ikke jeg psykolog. Jeg har kun vært pasient. Men i tillegg til at mange diagnoser kan ha overlapp er også min erfaring at psykologene  og pasienten lett kan misforstå hverandre om man går veldig fort frem.   Huske selv både at jeg følte meg misforstått de første timene jeg var med min psykolog. I tillegg mente psykologen min at det ikke var samsvar mellom ulike ting jeg sa. Så psykologen min skjønte hun også at det var noe enten jeg, hun eller begge to hadde misforstått. 

Sett flere som har følt seg misforstått hos psykologen(og helsevesenet generelt). Klart at desto kortere tid behandleren har med pasienten desto mindre tid får man til å oppklare misforståelser. Og om behandleren i tillegg er mer opptatt av å gi pasienten diagnosen hun har betalt for i stedet for å prøve å løse de reelle problemene så vil aldri misforståelser bli fanget opp.  Det er jo ikke gitt at pasienten har rett i hvilken diagnose hun har og ikke har. 

Anonymkode: 45f5f...1fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):
"Hvis pasienten ønsker det kan ADHD, Aspergers syndrom eller andre psykiske tilstander utredes. Behandlingsmetoder er kostholds- og livsstilsendringer, egnede kosttilskudd og / eller vitaminer, samt skolemedisinske preparater det vurderes å være nødvendig. Veiledning i stressmestring og avslapning, og å få tilstrekkelig søvn er viktig.
 
Andre terapiformer er kognitiv terapi (tanker og følelser og muligheter for å påvirke følelsene gjennom tankene).
EMDR kan benyttes ved traumer i fortiden som fortsatt gir sterke reaksjoner i nåtiden."
det står ikke noe nærmere hva den utredningen går ut på, bare at det kan utredes.  Skal man bli frisk gjennom kostholdsendringer også?

Anonymkode: 20c7e...3c6

Jeg fikk informasjonen da jeg snakket med dem på tlf. 

Kosthold påvirker mange funksjoner i kroppen, så det er et fint fokus å ha når man har ADHD. Er ikke dermed sagt at det er en kur, men at det kan bidra til lindring av symptomer. 

Anonymkode: 3934b...4bc

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her var det snakk om utredning og ikke bare tiltak. Forsvinner diagnosen om kostholdet endres?

Anonymkode: 20c7e...3c6

Nei. 

Anonymkode: 3934b...4bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Alle slike psykiske diagnoser settes utfra hva pasienten forteller til psykologen så gode muligheter for å lyve til seg diagnoser om man på forhånd har lest seg opp hva man skal svare for å få diagnosene. 

Det er heller ikke noe krav om at du har foreldrene dine med deg for å bekrefte historien din. Det er jo ikke gitt at man har et godt forhold til foreldrene eller at man ønsker å dele ens psykiske helse med foreldrene. 

Det er helt sikkert folk som lyver for å få medisiner.  Men som mange har sagt før så er det jo bivirkninger med disse medisinene. I tillegg koster det en del å få utredning privat. Sett folk som betaler 15 000 kroner for å gå til privat behandler. Om du ønsker å teste ut sentralstimulerende så kan du  få kjøpt både billigere og kraftigere sentralstimulerende andre steder. 

Anonymkode: 45f5f...1fd

Edit: Var artikkel i NRK om en annen som betalte 30 000.  Det er jo et betydelig beløp for de fleste og ikke noe man bruker kun fordi man tenker det er kult å ha prøv ADHD-medisin. 

https://www.nrk.no/rogaland/maja-brukte-sparepengene-pa-adhd-diagnosen-_-men-fikk-ikke-hjelp-av-det-offentlige-helsevesenet-1.16410027

Her handler også artikkelen om at hun i artikkelen trenger mer hjelp enn kun ADHD-medisiner. Så hun måtte fortsette å betale for behandling også etter diagnosen.  Så for de som faktisk sliter så kan kostnadene bli mer enn kun prisen for diagnosen og medisinene. 

Synes det er trist at hun ikke fikk hjelpen hun trengte av det offentlige.   Hun hadde uten tvil alvorlige problemer og disse kunne blitt mildere om hun fikk hjelp av det offentlige og fått hjelp tidligere.  I tillegg er det neppe en unik historie og det er nok mange som sliter som ikke har penger nok til å betale for privat helsehjelp. Og selv for de som har råd så er 30 000 kroner et betydelig beløp for de fleste. 

Anonymkode: 45f5f...1fd

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg fikk informasjonen da jeg snakket med dem på tlf. 

Kosthold påvirker mange funksjoner i kroppen, så det er et fint fokus å ha når man har ADHD. Er ikke dermed sagt at det er en kur, men at det kan bidra til lindring av symptomer. 

Anonymkode: 3934b...4bc

Det samme tenker jeg også.  At kosthold kan påvirke hvor mye man klarer å prestere gjelder jo alle uavhengig av om man har ADHD eller ikke. Så gir jo mening at det kan hjelpe folk med ADHD også.  Samme gjelder søvn, fysisk aktivitet, meditasjon, sosiale relasjoner, ikke ruse seg, osv. Det er en del triks som kan hjelpe alle med å få det litt bedre uten at det er noen mirakelkur som løser alt. 

 

Anonymkode: 0b307...ccd

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det samme tenker jeg også.  At kosthold kan påvirke hvor mye man klarer å prestere gjelder jo alle uavhengig av om man har ADHD eller ikke. Så gir jo mening at det kan hjelpe folk med ADHD også.  Samme gjelder søvn, fysisk aktivitet, meditasjon, sosiale relasjoner, ikke ruse seg, osv. Det er en del triks som kan hjelpe alle med å få det litt bedre uten at det er noen mirakelkur som løser alt. 

 

Anonymkode: 0b307...ccd

Prestasjon er èn ting, men det handler i stor grad om å roe ned angst/tankekjør, få sove bedre, etc. Ikke bare kosthold, men visse tilskudd. Folk med ADHD kan ofte ha lavere niver av b-12, og kan ha nytte av mer optimale nivåer over 500. ADHD-stresset påvirker tarmen i så stor grad, at å spise "mage-vettig" kan være viktig for mange. 

Jeg har testet ut mye kosthold over mange år, og det er ingen tvil om at kost basert på animalsk og mindre karbohydrater er det som roer ned best hos meg. 

Anonymkode: 3934b...4bc

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Prestasjon er èn ting, men det handler i stor grad om å roe ned angst/tankekjør, få sove bedre, etc. Ikke bare kosthold, men visse tilskudd. Folk med ADHD kan ofte ha lavere niver av b-12, og kan ha nytte av mer optimale nivåer over 500. ADHD-stresset påvirker tarmen i så stor grad, at å spise "mage-vettig" kan være viktig for mange. 

Jeg har testet ut mye kosthold over mange år, og det er ingen tvil om at kost basert på animalsk og mindre karbohydrater er det som roer ned best hos meg. 

Anonymkode: 3934b...4bc

Takk, det var jeg ikke klar over. 

Anonymkode: 0b307...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...