Gå til innhold

La håret bli grått i 40 årene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 48, og jeg farger etterveksten med en mørk blond farge. Det gjør det mindre synlig i en overgang. 

Egentlig så tenker jeg vel snart å la være. Spesielt siden det som kommer ut egentlig ikke er grått, det er mer hvitt! Og hvitt er jo litt kult. :) Det er så lyst liksom. 

Jeg tenker vel at den beste måten å gjøre dette på er å bleke striper som jeg på en måte tar grå/hvit farge på, slik at jeg skipper den der fasen der noe er mørkt blondt og noe er grått/hvitt, bare i roten. For det er liksom en vond fase. 

Noe sånt tenkte jeg;

cool blonde highlights for grey hair pictures (pinterest.com)

Anonymkode: b681a...8b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 52 år, og syns grått er flott på mange. 

Selv er jeg bare grå i tinningene og i panna, mens resten er ganske mørkt brunt. Så jeg får ikke sånn pene gråe striper i håret, blir bare veldig blass rundt ansiktet. 

Så jeg farger det (eller frisøren da) i samme brunfarge som resten av håret, og legger inn lyse striper, sånn at jeg ikke må farge det så ofte. 

Kunne godt tenkt meg å slippe farging og striping, men på meg blir ikke det pent. 

Anonymkode: 58879...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er 48, og jeg farger etterveksten med en mørk blond farge. Det gjør det mindre synlig i en overgang. 

Egentlig så tenker jeg vel snart å la være. Spesielt siden det som kommer ut egentlig ikke er grått, det er mer hvitt! Og hvitt er jo litt kult. :) Det er så lyst liksom. 

Jeg tenker vel at den beste måten å gjøre dette på er å bleke striper som jeg på en måte tar grå/hvit farge på, slik at jeg skipper den der fasen der noe er mørkt blondt og noe er grått/hvitt, bare i roten. For det er liksom en vond fase. 

Noe sånt tenkte jeg;

cool blonde highlights for grey hair pictures (pinterest.com)

Anonymkode: b681a...8b9

Ja, det er fint, syns jeg 😊

Anonymkode: 58879...36f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 35, og har ikke fått noe grått ennå, men når jeg får det, vil jeg definitivt bare la det være :) ser fint og naturlig ut uansett alder syns jeg! Har dog ikke farget håret på 10 år, så det med ettervekst har jeg ikke noe bra svar på.. la det bare vokse ut, eller få hjelp av en frisør i overgangsfasen kanskje? Tenk så deilig å ikke stresse med å farge håret støtt ig stadig da! Frigjør jo både tid og penger til mer meningsfylte aktiviteter 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å la det grå slippe ut var det lureste jeg gjorde. Ser nå på bildene der jeg farget at ansiktet ble alt for "hardt" nå ser jeg og alle andre at jeg virker yngre ut i trekkene (no kidding). Jeg stripet det en del for å få en myk overgang. Men så har vi alle ulik gråfarge da - jeg har en mer sølvaktig farge selv.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 42, fikk mine første grå hår da jeg var tidlig i 20-årene (min far begynte å bli grå lenge før han ble 20(. Jeg lot det vokse ut under Covid. Har mest striper i front og et hår som vokser fort, noe som gjør at det tar uhorvelig kort tid fra det er nyfarget til at det ser fælt ut. Ble lei av å bruke 3000 kr hos frisør hver 6. uke og kun se fin ut i 2 av de. 

Utrolig frigjørende å slippe å farge håret, jeg har et sunt og fint hår, med lengde og krøller, så jeg føler ikke at jeg ser særlig eldre enn jeg er (ser sikkert ikke yngre ut heller, men det er ikke et mål).

Anonymkode: ea694...eb5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk grå hår allerede i 20-årene, og farget det helt frem til jeg var 50. Da var jeg mer enn drittlei farging og ettervekst, og bestemte meg for å bare la det grå vokse ut. De første månedene var litt kjipe, men jeg kom fort frem til at jeg bare gledet meg til mer grått :). Er 15 mnd siden siste hårfarge nå, og jeg digger fargespillet som kommer frem i det "nye" håret. Har faktisk fått komplimenter fra folk som tror jeg har vært hos frisøren og stripet håret slik. Det er heller ingen tvil om at sølvstripene står bedre til huden min enn det det mørke fargede håret gjorde. (Jeg får mer hvitt enn grått, så håret ser nesten litt solbleket ut).

Om et års tid håper jeg at jeg kan få klippet bort enhver rest av gammel hårfarge, det gleder jeg meg stort til!

Endret av micromaya
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 38 og har noen grå hår, mest i tinningene, men kommer nok til å begynne å farge det snart. Har ganske mørkt hår, og da synes det grå godt. Det er annerledes for dem som er helt lyse og får hvitt hår.

Anonymkode: 13161...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør ikke at man ser yngre ut hvertfall. Jeg er 45, men har enda ikke fått grå hår. Når jeg får vil jeg nok farge det. Det viktigste er om man selv er komfortabel med å la det bli grått, det er absolutt mange som kler det også.

Anonymkode: cf47a...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 11.34):

La det være, man må farge hver uke om man ikke skal se etterveksten, det er mye bedre å bare være naturlig

Anonymkode: 21245...768

Hver uke? Jeg trenger ikke det, jeg klarer meg hver 5-6 uke. Lenger hvis jeg har striper i bunn. 

Anonymkode: 67775...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får såå solbleika hår om sommeren. Neste sommer skal jeg la være å farge det og bare bli grå. Bare klippe det. Har farget håret i veldig mange år, så er lei. Blir 50 år neste år.

Anonymkode: 313be...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg. Jeg fikk noen grå litt tidlig. Kanskje jeg var rundt 30. jeg stripa det da. No så har det blitt en del ja. Har en stor flekk midt i skillet mitt. Mange som trur jeg har lagt inn en litt tykkere stripe der. Men jeg er bare grå. Jeg jobba som frisør. Og synes det voks så fort når folk ble grå så jeg har sagt at hvis jeg blir grå tidlig så skal jeg la det være. Det hender jeg legger inn noen striper. Men det er ikke ofte. Er snart ett år siden jeg gjorde det sist. Etter jeg sluttet å farge og stripe det så ofte så har jeg fått mye tykkere hår. Så jeg vil heller ha tykkere hår enn at jeg farger/ striper det. 

Anonymkode: 0842a...854

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg. Jeg fikk noen grå litt tidlig. Kanskje jeg var rundt 30. jeg stripa det da. No så har det blitt en del ja. Har en stor flekk midt i skillet mitt. Mange som trur jeg har lagt inn en litt tykkere stripe der. Men jeg er bare grå. Jeg jobba som frisør. Og synes det voks så fort når folk ble grå så jeg har sagt at hvis jeg blir grå tidlig så skal jeg la det være. Det hender jeg legger inn noen striper. Men det er ikke ofte. Er snart ett år siden jeg gjorde det sist. Etter jeg sluttet å farge og stripe det så ofte så har jeg fått mye tykkere hår. Så jeg vil heller ha tykkere hår enn at jeg farger/ striper det. 

Jeg er 43 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i begynnelsen av 50-åra, fikk mitt første grå hår som 19-åring. I flere år hadde jeg bare disse mindre enn en håndfull grå hår i panneluggen. Så begynte det å dukke opp ett og annet ellers også, men de skled inn og så egentlig mer ut som fargede striper i håret. Som 30-åring følte jeg plutselig at jeg var blitt veldig grå (jeg hadde vært syk, så var mer at jeg så veldig sliten ut pga. det). Begynte da å stripe håret et par ganger i håret. Frisøren var veldig god på farger, så etterveksten var aldri synlig, og han tilpasset det sommer- og vinterhalvår. Sluttet å stripe håret i begynnelsen av 40-åra. Var da ganske grå, men blandingen med egne hårfarger gjorde at håret mitt da lignet mye på det bildet som er linket til øverst på side fire i tråden. Fikk da flere ganger kommentarer på hvor fin hårfargen min var, også fra unge, og ble til og med spurt noen ganger av unge kvinner som lurte på hvilken frisør jeg brukte, fordi de ønsket seg samme grå. Håret er blitt mye gråere nå, men har fremdeles en god del spill med egne farger. Har helt mørkebrune hårstrå, mellombrune, lyst brune, blonde, grå og hvite. Akkurat i øyeblikket er jeg i det jeg antar er en mellomfase, for føler selv nå at det er kjedelig i fargen. Men siden jeg fremdeles får komplimenter pga. håret og fargen fra begge kjønn og fra unge og eldre, så tenker jeg at jeg ikke gidder gjøre noe med det. Vet jo at det vil bli enda lysere enn det er nå.

Jeg har aldri hatt problemer med ettervekst, siden jeg aldri har helfarget håret, men alltid kun gått for striper. Og da striper som aldri var ment å skjule de grå, men kun for å skape mer spill i fargene. Jeg synes det har vært deilig å slippe etterveksten, for da blir overgangen tilsynelatende tydeligere. I tillegg vokser mitt hår veldig raskt, så å farge så ofte som jeg egentlig måtte ha gjort for å slippe synlig gråstripe på toppen av hodet, det hadde jeg hverken lyst til (kjemikalier), tid eller penger til.

Så min anbefaling er å stripe håret hos en frisør som er virkelig god på farger, hvis man sliter litt med å bli grå, og ikke helfarge det.

Ellers må jeg bare le av noen av kommentarene i tråden. Å bli grå i håret er for det første naturlig for både kvinner og menn. Det trenger heller ikke få bæreren til å se eldre ut. Hvilket inntrykk man gir til omverdenen bestemmes av så utrolig mye annet - personlighet, kroppsholdning, spenst i bevegelser, mimikk m.m. I tillegg kan man gi ulike inntrykk med hvordan man kler seg, men man kan slippe unna med det meste med klær også hvis man bare bruker farger som passer en og man har klær som passer den kroppstypen man har. Det viktigste er at man trives med seg selv. Ingen er perfekte, alle har noe. Kunsten er å ikke gi overfladiske detaljer mer vekt enn de fortjener.

Anonymkode: 5efae...a69

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.9.2024 den 17.25):

Er det noen kvinner her som har fått nok av hårfarging, og bare latt håret bli grått? Hvordan var prosessen, lot du det bare vokse ut, eller farget du det litt og litt mot grått? Var du glad du gjorde det, eller føler du at du ble seende gammel ut sånn brått?

Jeg er 46 og har noen grå hår innimellom, mest synlig ved hårfestet foran. Jeg har mørk blondt hår og legger inn lyse striper for å skjule det grå. Kommer nok til å fortsette med det.

Anonymkode: 43519...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 54 år og har noen få grå hår, men ikke så mange at det plager meg. Jeg har langt hår og tykt hår så de "blender" godt inn i håret. Vet ikke om jeg orker å farge det når det blir mye grått - det vokser fort og da vil det fort bli ettervekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes alle under 50 som lar det grå gro ut automatisk blir skikkelig kjerring. Det er bare ikke pent. Mye annet man kan la forbli naturlig, men grått hår på en 40 åring drar ned hele utseende, uansett hvor pen man måtte være. 

Anonymkode: f1b3c...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg synes alle under 50 som lar det grå gro ut automatisk blir skikkelig kjerring. Det er bare ikke pent. Mye annet man kan la forbli naturlig, men grått hår på en 40 åring drar ned hele utseende, uansett hvor pen man måtte være. 

Anonymkode: f1b3c...fb2

Så alle på 49 år blir kjerring, mens de som er 51 år blir ikke det? Merkelig slutning. Det at man har grå hår betyr ikke at alle hårene er grå. Mange får striper her og der som er grå, men blir ikke helgrå før godt senere. Dvs å la det vokse ut, betyr ikke nødvendigvis et heltgrått hår. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

grått hår, når man kan endre det på en halv time selv, nei…kun religiøse som ikke får lov til å gjøre seg selv yngre og penere..hårfarge er en selvfølge , så kan man bli gamle når man faktisk er det..men noen dyrker jo det med å være gammel..hver sin smak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

goodbeforelong skrev (På 9.9.2024 den 17.36):

Grått hår på damer er stusselig. Kjøp farge og gi gass

Til kvinner....

Selvfølgelig må du som mann da komme og fortelle hva du synes de bør gjøre med sitt utseende 🤣

Anonymkode: 279bf...65b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...