Gå til innhold

Ledere som tar ekstravakter i annen kommune.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som ringevikar i to forskjellige bofellesskap, i to forskjellige kommuner.

Avdelingsleder i kommune A, har nå begynt å ta vakter i bofellesskapet i kommune B.

Spurte henne om hvorfor hun heller ikke hjelper til å fylle opp flere av vaktene i kommune A (mangler mye vikarer, og det er vanskelig å få dekket opp vaktene).

Hun sier da at hun ikke får lønn eller tillegg når hun tar ekstravakter på egen arbeidsplass, siden hun har lederlønn. Er det virkelig sånn det fungerer?

Vet at mange ledere der jeg har jobbet, har dekket opp vakter ut over egen arbeidstid.

Anonymkode: e78dd...3b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hvordan dette praktiseres i kommune jobber men ja ellers i arbeidslivet ville ikke butikksjefen fått mere i lønn av å ta vakten etter sin for eksempel. 

En leder har en særlig uavhengig stilling hvor man da altså ikke har ovetidsbetalt.

Anonymkode: a1ba8...e57

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vet ikke hvordan dette praktiseres i kommune jobber men ja ellers i arbeidslivet ville ikke butikksjefen fått mere i lønn av å ta vakten etter sin for eksempel. 

En leder har en særlig uavhengig stilling hvor man da altså ikke har ovetidsbetalt.

Anonymkode: a1ba8...e57

Tenker det er ganske uetisk å jobbe på en annen arbeidsplass da, bare for å få ekstra betalt.

• Liker 1
Skrevet

Dette kan gå utover lojalitetsplikten arbeidstagere har. Ikke sikker, men.

Anonymkode: 3e15c...dc0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tenker det er ganske uetisk å jobbe på en annen arbeidsplass da, bare for å få ekstra betalt.

Hvorfor er det uetisk? 
En leder har som regel 100% stilling i egen kommune og kan sånn sett ikke få høyere stilling. Dersom lederen har behov for høyere inntekt så må hun/han se til andre kommuner. Hun eller han skal jo ikke være til kommunenes disposisjon døgnet rundt, året rundt. 

Anonymkode: 6fd84...dc0

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er det uetisk? 
En leder har som regel 100% stilling i egen kommune og kan sånn sett ikke få høyere stilling. Dersom lederen har behov for høyere inntekt så må hun/han se til andre kommuner. Hun eller han skal jo ikke være til kommunenes disposisjon døgnet rundt, året rundt. 

Lederen har jo ikke krav på betaling for ekstravakter i egen kommune, så da burde hun heller ikke få det i en annen kommune. Regner med at hun har svært høy lederlønn, og at det er grunnen til at hun ikke skal ha betalt for ekstravakter.

• Nyttig 1
Skrevet

Dette er regulert i arbeidsavtalen. Bistilling skal oppgis til hovedarbeidsgiver. 

Anonymkode: bfc6e...e11

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lederen har jo ikke krav på betaling for ekstravakter i egen kommune, så da burde hun heller ikke få det i en annen kommune. Regner med at hun har svært høy lederlønn, og at det er grunnen til at hun ikke skal ha betalt for ekstravakter.

Hvorfor burde hun ikke få lønn i annen kommune? En annen kommune er en helt annen arbeidsgiver. Hvorfor skulle noen som helst ville jobbe gratis for noen andre? 

Lederlønn for bofellesskap er ikke så innmari høy, skjønner godt at de ikke vil jobbe gratis... Hos oss har heller ikke lederne uavhengig/ledende stilling med fast lønn, så ekstravakter ville utløst overtid noe man unngår så godt man kan. 

Syns man det er teit får man heller argumentere for kommunesammenslåing. ;)

Skrevet
issoras skrev (1 minutt siden):

Hvorfor burde hun ikke få lønn i annen kommune? En annen kommune er en helt annen arbeidsgiver. Hvorfor skulle noen som helst ville jobbe gratis for noen andre? 

Lederlønn for bofellesskap er ikke så innmari høy, skjønner godt at de ikke vil jobbe gratis... Hos oss har heller ikke lederne uavhengig/ledende stilling med fast lønn, så ekstravakter ville utløst overtid noe man unngår så godt man kan. 

Syns man det er teit får man heller argumentere for kommunesammenslåing. ;)

En som forstår👏🏻 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke stoler på grunnen som hun selv oppgir, så vet jeg ikke hva annet vi kan svare. 

Hvis hun ikke får lønn eller overtid skjønner jeg at hun ikke tar ekstravakter. 

Tror dere leger jobber ekstratid uten å få godt betalt for det..

Anonymkode: 23f1b...871

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du ikke stoler på grunnen som hun selv oppgir, så vet jeg ikke hva annet vi kan svare. 

Hvis hun ikke får lønn eller overtid skjønner jeg at hun ikke tar ekstravakter. 

Tror dere leger jobber ekstratid uten å få godt betalt for det..

Synes det blir feil å sammenligne med leger, dette er kun avdelingsleder.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synes det blir feil å sammenligne med leger, dette er kun avdelingsleder.

Herlighet, les hva du skriver. Du bør opparbeide deg mer yrkesstolthet. 

Jeg er tilfeldigvis lege, så det var derfor jeg brukte dette yrket som eksempel. Å forvente at det blir satt pris på yrket ens gir høyere lønn og status. 

Ikke stå med lua i hånda

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ledere får vanligvis ikke betalt overtid uavhengig av hvor høy eller lav lønnen er. Er du leder så beskytter arbeidsmiljøloven deg plutselig ikke lenger på flere områder. Og du arbeider ofte ganske mange timer overtid uten at det betyr noe.

Jeg tok på meg en slik stilling (mellomleder, ikke direktør akkurat) og søker meg nå bort ifra det. I mitt tilfelle kan jeg få like høy lønn i en "vanlig" stilling på en annen arbeidsplass og få mye bedre rettigheter.

Forstår at lederen det gjelder gjør det på denne måten dersom hun har kapasiteten til det.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Dette er regulert i arbeidsavtalen. Bistilling skal oppgis til hovedarbeidsgiver. 

Står dette i alle arbeidsavtaler?

Skrevet

Det er ikke lov å plassere ledere på så lavt nivå, med så lav stilling i særlig uavhengig stilling. 

Det er strenge krav i arbeidsmiljøloven til å gjøre en stilling særlig uavhengig.

Anonymkode: f5bd8...956

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Lederlønninger i kommunalt helsevesen er ganske stusselige greier. Man kan kanskje argumentere for at det er problematisk at leder ikke har 100% fokus på avdelingen vedkommende leder, men det er virkelig ikke et problem at helseledere i kommunen er for godt betalt.

petterm skrev (4 timer siden):

Ikke i alle, men i de fleste.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke lov å plassere ledere på så lavt nivå, med så lav stilling i særlig uavhengig stilling. 

Det er strenge krav i arbeidsmiljøloven til å gjøre en stilling særlig uavhengig.

Anonymkode: f5bd8...956

I teorien har du rett, men arbeidsmiljøloven har ingen konkrete krav til hva en særlig uavhengig stilling skal være, så det er ganske lett å komme seg unna med det. De fleste arbeidstakere er villige til å starte en konflikt med sin arbeidsgiver over denne formuleringen.

Jeg har denne formuleringen i min arbeidskontrakt også. Jeg er usikker på om den ville holdt i retten, men har ingenting å vinne på å lage bråk over det.

• Liker 4
Skrevet

Vi lever alle av inntekten vår. Skjønner godt at hun tar ekstra vakter i en annen kommune. Hun har nok rett i at hun ikke får ekstra betalt i egen kommune. Det er vel sånn de fleste steder. Det skal inngå i lederlønna eller eventuelt tas ut i avspasering. Men sannheten er at det ikke blir betalt for det arbeidet som utføres og mulighetene til å ta ut avspasering er begrenset, dersom driften skal være forsvarlig. 

Anonymkode: 5b13e...014

• Liker 1
Skrevet
petterm skrev (4 timer siden):

Standard i staten og så vidt jeg vet i de fleste kommuner og fylkeskommuner. Selv jobber jeg nå som leder i privat sektor, og har hatt dette i alle kontakter og/eller tariffavtaler for alle ansatte der jeg har jobbet de siste 15 årene (mediebransjen, akademia og kultursektoren). 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Så du mener at lederen bør jobbe gratis? Lederen er jo også et menneske med et liv, det vil si, hus, lån, bil og alt som hører med og krever penger. 

I veldig mange kommuner så tillater ikke systemet at en tar ekstravakter da det utløser overtid. Derfor er mange nødt til å ty til andre kommuner for å kunne jobbe ekstra. Lederen du nevner er leder i den ene kommunen og jobber ekstra i en annen. Det blir to helt forskjellige roller, på den andre arbeidsplassen er vedkommende "bare" en av ansatte. Dersom lederen hadde tatt vakter i kommunen vedkommende er leder i så blir det blanding av roller og det er ikke helt innafor.

Så jeg anbefaler deg å ikke blande deg der du ikke trenger å gjøre det. Du har ingenting med hva lederen gjør på fritiden å gjøre.

Anonymkode: d2682...ace

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg jobber som ringevikar i to forskjellige bofellesskap, i to forskjellige kommuner.

Avdelingsleder i kommune A, har nå begynt å ta vakter i bofellesskapet i kommune B.

Spurte henne om hvorfor hun heller ikke hjelper til å fylle opp flere av vaktene i kommune A (mangler mye vikarer, og det er vanskelig å få dekket opp vaktene).

Hun sier da at hun ikke får lønn eller tillegg når hun tar ekstravakter på egen arbeidsplass, siden hun har lederlønn. Er det virkelig sånn det fungerer?

Vet at mange ledere der jeg har jobbet, har dekket opp vakter ut over egen arbeidstid.

Jeg jobbet som leder i en kommune og jobber ekstra i en nabokommune.

Har ikke lov til å jobber over 100%. Derfor ekstravakter i nabokommune.

Anonymkode: 5f6e7...2d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...