Gå til innhold

Hunderaser med minst mulig lyd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke hunderaser har minst mulig lyd? De jeg har hatt har vært så bjeffete.

Anonymkode: 1db03...f0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen garanti at du får en hund som ikke lager lyd. Hunder skal lage lyd, de må jo få lov å kommunisere de også. 

Det handler om oppdragelse, lynne og gener. Det finnes typisk varsle-raser som ikke varsler for hver en lyd og skygge de ser. 

Anonymkode: 3bfdd...f04

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen raser bjeffer mer enn andre, det er jo en kjennsgjerning. 

Og jeg vil ikke si at det har med oppdragelse å gjøre, mer om hundens personlighet. 

Jeg har hund nr. 2 av rasen New Foundlander nå. 

Den første jeg hadde bjeffa på alle hun så gjennom vinduet, alle som gikk forbi når hun var ute i hagen, hun bjeffa på dørklokka, bjeffa når folk kom på besøk og hun bjeffa i lek. Så hun bjeffa både for å varsle, når hun var oppstemt og "pratet" generelt mye. 

Den jeg har nå har jeg knapt hørt bjeffe på de 5 årene jeg har hatt den. Kan brumle litt når den leker, men ellers er det lite. 

Jeg har ingen vitenskap bak det jeg sier nå, men jeg har inntrykk av at små hunderaser bjeffer mer enn de store. 

Naboen har en Golden retriever, den har jeg aldri hørt bjeffe. Mens en annen nabo har en Japans spisshund, skikkelig gneldrebikkje. 

Anonymkode: 66f6c...303

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det har jo med oppdragelsen å gjøre, ærlig talt.

Anonymkode: eb69a...957

Ikke så lett når en hund har instinkter. Jeg har islandsk fårehund, de gjeter med kropp og stemme. Ikke bare bare å få de til å undertrykke instinkter. 

Anonymkode: b81fe...0c0

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det har jo med oppdragelsen å gjøre, ærlig talt.

Anonymkode: eb69a...957

Nei det er bare tull. Noen hunder bjeffer ikke samme hva du gjør, andre bjeffer som de puster. Man kan trene det av de, men det er veldig forskjel på både raser og individ! 

Hodde mit ble helt blank nå når jeg skulle foreslå hunderaser, men min erfaring er at spishunder bjeffer mye i det minste. 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippeten bjeffer ganske lite. Noen lager litt mer lyd enn andre, men generelt er de veldig stille av seg. De er ganske enkle hunder å ha i hus, men kan være energiske og rampete som valper. 

Basenjien bjeffer ikke i det hele tatt. Det er ikke en del av språket deres. De kan lage en bjeffelignende lyd, men det er ikke ofte og er kun en kjapp og ikke særlig høy alarm-lyd. På 6 år har min ene kun laget den lyden 2 ganger, og da som valp. Den andre lager den lyden noen få ganger i året. Til gjengjeld kan noen basenjier lage en del andre lyder (jodling, skriking, brøling etc). Noen er såpass stille at man blir overrasket bare de lager en liten klynkelyd. Andre er mer vokale. At de ikke bjeffer er definitivt et bonus, men rasen er såpass spesiell og krevende at ingen burde få den kun fordi de ikke ønsker å høre på bjeffing. Jeg elsker rasen, men det er ikke en rase man går rundt og anbefaler, da de har anlegg for aggressjon mot hunder, separasjonsangst, ressursforsvar av plass og mat, også har de sterkt jaktinnstinkt og reagerer dårlig på korrigering/tvang, er ikke avlet for å ville glede eier, og de gjør som de vil. 

Anonymkode: a7564...c0f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenji er en rase for spesielt interesserte, som en basenjieier sa til meg en gang!

Anonymkode: f8699...02a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaring med Berner Sennen og Leonberger, ingen av disse var bjeffete av seg. Tror de større rasene ofte er mindre bjeffete enn de minste, så fremt det ikke er en rase som er avlet for å vokte eller noe sånt.

Anonymkode: 68474...97a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malamuter bjeffer ikke. Min kan ule, da. Om det er ei tispe med løpetid i nabolaget. Men det skjer sjelden.

Anonymkode: 7f31e...257

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huskyen min bjeffer aldri, men hun snakker noen ganger i form av uling/«knurring».
Jeg synes bare sånt er morsomt for hun er veldig tydelig i kommunikasjonen iallfall. Hvis hun gjør det så er det fordi hun feks må på do el.

Er oppvokst med Shetland Sheepdog og Jack Russell Terrier og det var bjeffekor uten like, så det er herlig med en stille hund nå.

Anonymkode: c8c9b...583

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Huskyen min bjeffer aldri, men hun snakker noen ganger i form av uling/«knurring».
Jeg synes bare sånt er morsomt for hun er veldig tydelig i kommunikasjonen iallfall. Hvis hun gjør det så er det fordi hun feks må på do el.

Er oppvokst med Shetland Sheepdog og Jack Russell Terrier og det var bjeffekor uten like, så det er herlig med en stille hund nå.

Men forøvrig så anbefaler jeg aldri husky til noen. Husky er en rase man skal oppsøke og finne ut at man har lyst på selv fordi man ønsker å bruke hunden til trekk.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Westien vår bjeffer svært sjeldent, men han er veldig godt trent (ikke av meg 😂). 

Anonymkode: f3d30...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarthund

Sitat

Den skal forholde seg rolig og taus i kontakt med vilt slik at fører kan tilnærme seg uoppdaget. Rasens gemytt er meget godt og svarthunden anses som gode familiehunder. 

Den svarte elghunden er glad i mosjon og er lett å holde i form. Jevnlige turer i skog og mark helt fra valpestadiet legger grunnlaget for en fin tur- og jaktkamerat. Rasen brukes som bandhund på storviltjakt, men har også svært gode egenskaper som ettersøkshund.

image.jpeg.f7aa700955be7a5496a964e1401fac1c.jpeg.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Whippet. De varsler med blikket, setter seg forran deg og nistirrer når de vil noe 😅

Anonymkode: 75ec9...b1a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en puddel som veldig sjeldent bjeffer, men har hørt det er litt blanding. Noen pudler bjeffer veldig mye.

Anonymkode: 0c357...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...