Gå til innhold

Kjenner jeg er frustrert over lærer/skolen


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn som nå går i niende klasse. Han har fungert godt i barnehage og på barneskolen. Aktiv gutt og har alltid måtte «rammes inn». Vi har alltid tenkt at han er et krevende barn med en sterk personlighet, men aldri tenkt det er «noe i veien». Da han begynte i åttende  klasse kom han i en stor klasse med det jeg vil beskrive som slapp klasseledelse. Han tester grenser og han er som sagt en aktiv gutt med mye fore. Han har alltid hatt gode vennskap og er stort sett grei hjemme. Lærer sa før jul at han mente gutten vår har adhd. Vi hadde selv aldri tenkt tanken og ble veldig overrasket. Vi opplevde å bli «mast på» i forhold til å utrede han, og til slutt gjorde vi det. Vi har vært gjennom en omfattende og krevende utredning og vært mye bekymret. I dag fikk vi konklusjonen- ingen tegn til adhd. En helt vanlig gutt med helt vanlige evner. 

 

Anonymkode: 783e9...6c9

  • Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En lærer bestemmer ikke om et barn skal utredes for adhd - eller noe annet forøvrig. Det er det foreldrene som gjør. Hvorfor gikk dere med på utredning? Det blir ikke riktig å legge skyld på læreren for at dere foreldre gikk med på den belastningen en slik utredning er for barnet. Ansvaret ligger hos dere foreldre.

Her høres det ut som du har dårlig samvittighet for å ha kjørt gutten gjennom denne utredningen (og dermed signalisert til gutten at det er noe «feil» med han). Og så er det nå behagelig å skylde på læreren for dette.

Anonymkode: 985a6...017

  • Liker 20
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)

Høres ut som en kjapp utredning. Dere søkte om utredning for tidligst ni måneder siden, og nå er utredningen over? Dere får trøste dere med at det ikke tok så lang tid. For andre tar det ofte flere år fra man søker til man er ferdig med utredning. 

 

Endret av Meowmere
  • Liker 14
Skrevet

Prøve å fraskrive seg ansvaret med oppdragelse og tilegne det til en stakkars lærer er forkastelig. 

Ta litt ansvar for oppdragelse selv kanskje? 

Ikke rart folk forlater læreryrket når det er slike foreldre de har å forholde seg til 😕

Anonymkode: cb244...296

  • Liker 40
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Så slitsomt er det faktisk ikke å bli utredet. Det kan være flere andre årsaker til ditt barns oppførsel enn adhd, men det er flott at det ble undersøkt. Om en lærer som trossalt underviser 100 unger hvert år, og vet hva gjennomsnittet er, reagerer på oppførsel, da må noe gjøres. 

Slapp klasseledelse? Det kan også være at det forventes mer av barna jo større de blir, og klassene større, som du selv sier. 

Anonymkode: 65dbe...ea5

  • Liker 33
  • Nyttig 2
Skrevet
mommyaka skrev (42 minutter siden):

Hva har dette med lærer å gjøre? Din sønn som ikke oppfører seg...mener du at lærer skal sette han i hjørnet eller begynne lære han opp?

Eh at man ikke har adhd selv om man er aktiv

Anonymkode: edde6...e82

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så slitsomt er det faktisk ikke å bli utredet. Det kan være flere andre årsaker til ditt barns oppførsel enn adhd, men det er flott at det ble undersøkt. Om en lærer som trossalt underviser 100 unger hvert år, og vet hva gjennomsnittet er, reagerer på oppførsel, da må noe gjøres. 

Slapp klasseledelse? Det kan også være at det forventes mer av barna jo større de blir, og klassene større, som du selv sier. 

Anonymkode: 65dbe...ea5

Det er mye tid med utredning, om forekdre ikke mistenker noe så er det rimelig unødvendig 

Anonymkode: edde6...e82

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så slitsomt er det faktisk ikke å bli utredet. Det kan være flere andre årsaker til ditt barns oppførsel enn adhd, men det er flott at det ble undersøkt. Om en lærer som trossalt underviser 100 unger hvert år, og vet hva gjennomsnittet er, reagerer på oppførsel, da må noe gjøres. 

Slapp klasseledelse? Det kan også være at det forventes mer av barna jo større de blir, og klassene større, som du selv sier. 

Anonymkode: 65dbe...ea5

Jeg driver med utredning av barn (kommer ikke til å fortelle hvor). Barnet må gjennom flere lengre, krevende tester bl a. Men det verste er kanskje det det gjør med barnets selvbilde at foreldre og andre leter etter «feil» og «avvik» hos barnet. Så jo, det er en belastning for et barn, og man bør undersøke andre mulige årsaker til barnets atferd (læringsmiljøet bl a) før man peker på at feilen ligger i barnet.

Anonymkode: 985a6...017

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Så fint at han ikke har adhd. 
 

Mindre bra at han har så avvikende atferd at lærer mistenker dette. Her må dere ta tak, og det siste dere bør gjøre er å skylde på lærer og «slapp klasseledelse». Gjennom skoleløpet har han trengt rammer, nå er han så stor at han må dette rammer selv. Om han ikke gjør det må dere hjelpe ham. 
 

Jeg kan love dere at dere ikke gjør gutten noen tjenester ved å ha så lave forventninger til ham. Uten at dere jobber sammen med skolen og STØTTER  skolen vil det ikke bli bedring. Han må avlæres å ha blitt forstått ihjel av dere. Han kan bedre; han har jo ikke adhd. 

Anonymkode: bd7dd...056

  • Liker 33
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg driver med utredning av barn (kommer ikke til å fortelle hvor). Barnet må gjennom flere lengre, krevende tester bl a. Men det verste er kanskje det det gjør med barnets selvbilde at foreldre og andre leter etter «feil» og «avvik» hos barnet. Så jo, det er en belastning for et barn, og man bør undersøke andre mulige årsaker til barnets atferd (læringsmiljøet bl a) før man peker på at feilen ligger i barnet.

Anonymkode: 985a6...017

Læringsmiljøet er en avgjørende faktor for barns sosiale utvikling og mestring. Etter at skolen lot barnet vårt gå for lut og kaldt vann fant de ut at hxn burde på BUP for å få hjelp med utfordringer relatert til mobbing. Det viste seg at det skolen mente var at vårt barn som hadde vært normaltfungerende siden fødselen hadde medfødt autisme. Galskap! Dårlig læringsmiljø og mobbing kan ødelegge barn fullstendig. Jeg klarer aldri å tilgi kommunen for sviket i oppfølgingen av barnet mitt. Aldri!

Anonymkode: 853e4...d8a

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg driver med utredning av barn (kommer ikke til å fortelle hvor). Barnet må gjennom flere lengre, krevende tester bl a. Men det verste er kanskje det det gjør med barnets selvbilde at foreldre og andre leter etter «feil» og «avvik» hos barnet. Så jo, det er en belastning for et barn, og man bør undersøke andre mulige årsaker til barnets atferd (læringsmiljøet bl a) før man peker på at feilen ligger i barnet.

Anonymkode: 985a6...017

Hvor lang tid vil du si at en slik utredning tar, fra man søker til man er ferdig?

Skrevet

Hvis gutten deres har en atferd forenlig med ADHD uten å ha ADHD, tenker jeg at dere må gå i dere selv for å finne ut hvorfor han har denne atferden. Da må dere ha et tett samarbeid med skolen for å finne ut hva som kan gjøres, hvilke rammer undervisningen må ha for å kunne fungere for han uten at han ødelegger undervisiningen eller forstyrrer. 

Ting han gjør på skolen må få konsekvenser for han. Kanskje må dere ha en hard linje der han blir fratatt goder hjemme når han gjør ting han ikke skal på skolen.  

Anonymkode: ca937...54c

  • Liker 9
  • Nyttig 10
Skrevet

Oj, tenkte det her var snakk om et barn i småskolen. Det er mye omsorg i at en pedagog sier utredning kan være nyttig. Da er det ikke bare snakk om et aktivt barn, dvs ungdom i dette tilfelle. Du skriver  at han må «rammes inn» og det lurer jeg veldig  på hva innebærer. Alle barn har rett til å bli sett for den de er, men om de krever mye tilrettelegging er det noe annet.

I niende klasse bør grensetesting være over. Da skal man jobbe selvstendig, respektere læreren og bidra til er godt læringsmiljø for seg selv og klassen. Han må ansvarliggjøres. 

Anonymkode: 3a205...583

  • Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet

Barn med god oppdragelse oppfører seg ikke frekt ute blant folk, de tar det ut hjemme, så her ville jeg forsøkt å stramme opp litt.

Anonymkode: af28e...691

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Om lærer mener han har adhd og oppførsel som minner om det så burde dere gjerne tenke over hvorfor læreren sier det. 
 

  • Liker 18
  • Nyttig 3
Skrevet

Din sønn, ts, er en bølle. Det er det du beskriver. En bølle. Var du selv en bølle som barn? Eller er du det kanskje enda? Eller er barnets andre forelder bøllen? Eller dere begge?

Uansett - barn er ikke «sterke personligheter som trenger rammes inn». Barn lærer sin adferd fra sin mamma og pappa. Og noen barn har bøller som foreldre. Og da blir de bøller. Hva ellers skulle de bli? Et barn forstår ikke at mamma og pappa er uegnede som forbilder. 

Det er ikke ditt barns lærers oppgave å oppdra ditt barn. Det er din og den nedre forelderens jobb. Mestrer dere den ikke? Ok. Søk bistand. Trapp opp innsatsen. Legg ned mer arbeid. Ingen fortalte dere vel at å velge å få barn var noe mindre enn 18 år med intens og døgnkontinuerlig innsats? 

Anonymkode: ad6ce...82a

  • Liker 7
  • Nyttig 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Så fint at han ikke har adhd. 
 

Mindre bra at han har så avvikende atferd at lærer mistenker dette. Her må dere ta tak, og det siste dere bør gjøre er å skylde på lærer og «slapp klasseledelse». Gjennom skoleløpet har han trengt rammer, nå er han så stor at han må dette rammer selv. Om han ikke gjør det må dere hjelpe ham. 
 

Jeg kan love dere at dere ikke gjør gutten noen tjenester ved å ha så lave forventninger til ham. Uten at dere jobber sammen med skolen og STØTTER  skolen vil det ikke bli bedring. Han må avlæres å ha blitt forstått ihjel av dere. Han kan bedre; han har jo ikke adhd. 

Anonymkode: bd7dd...056

Det finnes en god del lærere av den gale skolen som mener at absolutt alle som ikke sitter stille har adhd, forferdelig spør du meg

Anonymkode: edde6...e82

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Din sønn, ts, er en bølle. Det er det du beskriver. En bølle. Var du selv en bølle som barn? Eller er du det kanskje enda? Eller er barnets andre forelder bøllen? Eller dere begge?

Uansett - barn er ikke «sterke personligheter som trenger rammes inn». Barn lærer sin adferd fra sin mamma og pappa. Og noen barn har bøller som foreldre. Og da blir de bøller. Hva ellers skulle de bli? Et barn forstår ikke at mamma og pappa er uegnede som forbilder. 

Det er ikke ditt barns lærers oppgave å oppdra ditt barn. Det er din og den nedre forelderens jobb. Mestrer dere den ikke? Ok. Søk bistand. Trapp opp innsatsen. Legg ned mer arbeid. Ingen fortalte dere vel at å velge å få barn var noe mindre enn 18 år med intens og døgnkontinuerlig innsats? 

Anonymkode: ad6ce...82a

🙄 Gud bedre, du er en bølle

Anonymkode: edde6...e82

  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...