AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #1 Skrevet 9. september 2024 De siste årene har gutten hatt vondt i magen av og til..Nå er han 16. Vi var til fastlegen for 1 år siden, men han fant ikke noe. Smertene kommer ikke ofte. Kan gå mange måneder mellom hver gang. Han blir bedre når han kaster opp. Da slipper Smertene taket. I dag hadde han vondt i magen på skolen. Ble bedre etter han var på toalettet og gikk tømt magen. Bør vi dra til fastlegen en gang til eller er det vanlig å ha vondt i magen noen ganger? 1 gang dette skjedde var han 7 år. Sfo ringte og sa at han hadde magesmerter. Jeg dro dit og han gråt. I bilen på vei til legevakten gråt han. Kom inn på legevakten og satt på venterommet ei stund. Like før vi ble kalt inn kastet han opp. Så da var han helt bra igjen når vi kom inn til legen. Kan det være fordøyelsen? Når jeg spørr om han har vært på toalettet så sier han bare ja Anonymkode: b91d9...a34
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #2 Skrevet 9. september 2024 Magevirus. Anonymkode: b3b86...edf
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #3 Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Magevirus. Anonymkode: b3b86...edf Han kaster ikke opp hver gang han har vondt Anonymkode: b91d9...a34
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #4 Skrevet 9. september 2024 Når det kan gå mange måneder mellomnivåer gang, så tenker jeg at han kanskje bare har ømfintlig mage? at dette skjer noen ganger i året kan da ikke være noe stort problem? Anonymkode: d1f05...e32 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #5 Skrevet 9. september 2024 Snakket med han nå og han sier at noen ganger går det litt tid mellom han får avføring. I dag hadde han vondt i magen på skolen. Gikk på toalettet og da var avføringen hard. Etterpå ble den flytende. Sorry for beskrivelsen 😅 Finnes det noe på apoteket for dette? Han vil ikke ta noe som gjør at han må sitte på toalettet lenge når han er på skolen Han spiser en del frukt og drikker mye vann Anonymkode: b91d9...a34
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #6 Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Snakket med han nå og han sier at noen ganger går det litt tid mellom han får avføring. I dag hadde han vondt i magen på skolen. Gikk på toalettet og da var avføringen hard. Etterpå ble den flytende. Sorry for beskrivelsen 😅 Finnes det noe på apoteket for dette? Han vil ikke ta noe som gjør at han må sitte på toalettet lenge når han er på skolen Han spiser en del frukt og drikker mye vann Anonymkode: b91d9...a34 Er han aktiv? Viktig med nok vann, godt kosthold og mosjon/ fysisk aktivitet. Høres ut som han kan være forstoppet? I såfall kan han prøve laktulose. Men han må drikke nok, og være i bevegelse. Samt se på kostholdet. Spiser han mye stivelse? Anonymkode: c9402...e26
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #7 Skrevet 10. september 2024 Jeg har det slik som din sønn. Viste seg å være forstoppelse til tross for daglig avføring. Har brukt Movicol fast i flere år, men får likevel de samme smertene du beskriver fra tid til annen. Kaster også opp da. Sykehuset hjalp meg mye, og mye ble sjekket ut. Alt fra abdominal migrene til magevirus. Det eneste de fant var cøliaki. I tillegg fikk jeg vite at langvarig/kronisk forstoppelse må behandles i omtrent dobbelt så lang tid som plagene har vart. Blir fort Movicol til jeg er over 30 da🙄 Ikke gi deg. Be om flere legebesøk og eventuelle utredninger. Skriv dagbok over når smertene kommer og hva som er spist i forkant. Det er fortvilende når det står på og jeg tviler på at dette er «vanlig» skolevegring liksom. Anonymkode: fd835...27a
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #8 Skrevet 10. september 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): De siste årene har gutten hatt vondt i magen av og til..Nå er han 16. Vi var til fastlegen for 1 år siden, men han fant ikke noe. Smertene kommer ikke ofte. Kan gå mange måneder mellom hver gang. Han blir bedre når han kaster opp. Da slipper Smertene taket. I dag hadde han vondt i magen på skolen. Ble bedre etter han var på toalettet og gikk tømt magen. Bør vi dra til fastlegen en gang til eller er det vanlig å ha vondt i magen noen ganger? 1 gang dette skjedde var han 7 år. Sfo ringte og sa at han hadde magesmerter. Jeg dro dit og han gråt. I bilen på vei til legevakten gråt han. Kom inn på legevakten og satt på venterommet ei stund. Like før vi ble kalt inn kastet han opp. Så da var han helt bra igjen når vi kom inn til legen. Kan det være fordøyelsen? Når jeg spørr om han har vært på toalettet så sier han bare ja Anonymkode: b91d9...a34 Er vel forstoppelse. Drit i alt brødet. Anonymkode: 06f92...198
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #9 Skrevet 10. september 2024 Sønnen min slet med lignende plager. Viste seg å være forstoppelse, til tross for at han gikk jevnlig på toalettet. Var likevel gammel og hard avføring i tarmene, så han gikk på en runde med movicol. Han ble forøvrig sjekket for cøliaki og melkeallergi. Uten utslag. Jeg tenker han har irritabel tarm, da vi er flere i slekta med denne problematikken. Så det gjelder å finne ut hva man tåler og ikke tåler så godt å spise, gode toalettvaner og å unngå stress. Anonymkode: 91a6a...1ec
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #10 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 11.14): Sønnen min slet med lignende plager. Viste seg å være forstoppelse, til tross for at han gikk jevnlig på toalettet. Var likevel gammel og hard avføring i tarmene, så han gikk på en runde med movicol. Han ble forøvrig sjekket for cøliaki og melkeallergi. Uten utslag. Jeg tenker han har irritabel tarm, da vi er flere i slekta med denne problematikken. Så det gjelder å finne ut hva man tåler og ikke tåler så godt å spise, gode toalettvaner og å unngå stress. Anonymkode: 91a6a...1ec Er det vanlig med flere dager med bløt( flytende) avføring etter forstoppelse? Anonymkode: b91d9...a34
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #12 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (På 9.9.2024 den 15.11): De siste årene har gutten hatt vondt i magen av og til..Nå er han 16. Vi var til fastlegen for 1 år siden, men han fant ikke noe. Smertene kommer ikke ofte. Kan gå mange måneder mellom hver gang. Han blir bedre når han kaster opp. Da slipper Smertene taket. I dag hadde han vondt i magen på skolen. Ble bedre etter han var på toalettet og gikk tømt magen. Bør vi dra til fastlegen en gang til eller er det vanlig å ha vondt i magen noen ganger? 1 gang dette skjedde var han 7 år. Sfo ringte og sa at han hadde magesmerter. Jeg dro dit og han gråt. I bilen på vei til legevakten gråt han. Kom inn på legevakten og satt på venterommet ei stund. Like før vi ble kalt inn kastet han opp. Så da var han helt bra igjen når vi kom inn til legen. Kan det være fordøyelsen? Når jeg spørr om han har vært på toalettet så sier han bare ja Anonymkode: b91d9...a34 Har dere HAE i slekten? Anonymkode: e4eac...62d 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #13 Skrevet 11. september 2024 Dette høres veldig ut som meg, jeg har hatt det sånn så lenge jeg kan huske. Har IBS (som egentlig bare betyr at legene har utelukket alt annet). Jeg blir forstoppet av korn (ikke gluten) og får gjerne da en runde med veldig hard avføring etterfulgt av diaré. Like før det slår til og mens det står på kjennes det ut som om tarmene brenner. Kan også kaste opp hvis jeg er dårlig nok, men jeg er livredd for oppkast, så holder tilbake alt jeg kan 😅 For meg har riktig kosthold (blant annet lite hvete, lite løk, lite sukker osv.) hjulpet MYE. Stress er også en utløsende faktor for meg. Mitt tips er å føre mat-dagbok i rundt 3 måneder for å se om man ser noen sammenheng. Det er også mulig å prøve en light-versjon av lav-FODMAP (men vit at dette er noe omfattende). Lykke til, har mye medfølelse med sønnen din, det er kjipt med sensitiv mage 🤍 Anonymkode: 61cff...c75
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #14 Skrevet 11. september 2024 Kan være alt mulig rart. Kan være IBS, angst, refluks - hver for seg eller i kombinasjon. Hilsen en som har det i kombinasjon. Anonymkode: d5832...e34
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #15 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Dette høres veldig ut som meg, jeg har hatt det sånn så lenge jeg kan huske. Har IBS (som egentlig bare betyr at legene har utelukket alt annet). Jeg blir forstoppet av korn (ikke gluten) og får gjerne da en runde med veldig hard avføring etterfulgt av diaré. Like før det slår til og mens det står på kjennes det ut som om tarmene brenner. Kan også kaste opp hvis jeg er dårlig nok, men jeg er livredd for oppkast, så holder tilbake alt jeg kan 😅 For meg har riktig kosthold (blant annet lite hvete, lite løk, lite sukker osv.) hjulpet MYE. Stress er også en utløsende faktor for meg. Mitt tips er å føre mat-dagbok i rundt 3 måneder for å se om man ser noen sammenheng. Det er også mulig å prøve en light-versjon av lav-FODMAP (men vit at dette er noe omfattende). Lykke til, har mye medfølelse med sønnen din, det er kjipt med sensitiv mage 🤍 Anonymkode: 61cff...c75 Hvor lenge kan han gå med løs mage før vi kontakter fastlegen? Han må gå på toalettet når de har undervisning på skolen sier han Anonymkode: b91d9...a34
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #16 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvor lenge kan han gå med løs mage før vi kontakter fastlegen? Han må gå på toalettet når de har undervisning på skolen sier han Anonymkode: b91d9...a34 Meg over som har det som din sønn. Har han vært undersøkt for allergi og matvareintoleranse? Hos meg viste årsaken til kronisk obstipasjon å være cøliaki. Anonymkode: fd835...27a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå