Gå til innhold

Uro i familien etter misforståelse.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Det har oppstått en situasjon jeg ikke veit hvordan jeg skal ordne opp i og trenger råd.

Jeg har en datter som jeg oppdro alene og er nært knyttet til. Hun er nå samboer med en kjekk mann og har to barn med han. Barnebarna er mine øyenstener og stolthet og jeg passer dem så ofte jeg kan. Det som har vært litt ekkelt er at barnebarna trekker til meg når vi er samlet med foreldrene til svigersønnen, noe som farmor synes er litt leit. Farmor og farfar har ved flere anledninger ønsket å ha mere besøk av barnebarna, men pga ulike årsaker er det jeg som passer de mest.

Forrige helg skulle farmor og farfar passe dem en hel helg, og på lørdagen kom jeg på at jeg har lovet å ta med barna på tivoli. Jeg ringte min datter og hun sa jeg kunne hente dem, ta dem med på tivoliet og levere dem tilbake. Da jeg hentet ungene ble besteforeldrene litt paff, men hentet sakene til ungene og sa de fikk tilbake en annen helg. Så jeg trodde at foreldrene til barna hadde avtalt at jeg skulle passe dem resten av helga av en eller annen grunn.

På søndag morgen fikk jeg er rasende telefon fra svigersønnen der han forlangte at barna skulle sendes hjem straks. Jeg fikk også vite at farmor hadde grått resten av kvelden etter at jeg hadde hentet barna og at farfar var rasende og hadde sverget på å aldri være i samme rom som meg noen gang.

Ser nå at dette er uheldige omstendigheter og misforståelser som ingen kunne noe for, men jeg skjønner nå at jeg ikke blir invitert på bursdagen til minsten neste helg hjemme hos farmor og farfar.

Min datter og samboer har prøvd å snakke med svigerforeldrene, men de har sagt klart ifra at det er opp til dem fra nå av hvordan de vil at forholdet til barnebarna blir. De kommer ikke til å be om overnattingsbesøk av barnebarna flere ganger når de får slike opplevelser.

 

Ufff, det ble langt og kronglete. Setter stor pris på råd om hva jeg skal gjøre.

Anonymkode: 4ab32...9e5

  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kansje si det som det er at dette ble en kommunikasjonssvikt, og at du beklager virkelig det. Dere alle vil det beste for barnebarna og det er jo det som ligger i grunn. Det er dere alle tydelig enig om, og arbeid hadde lovet så var det viktig for deg å holde den avtalen, 

du får nesten bare dra bort til de og legge deg langflat, og at dere må ha en bedre kommunikasjon neste gang så ikke sånne missforståelser oppstår?

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så leit. Her er det bare å la det roe seg noen dager, tenker jeg. Og om noen dager kan du kanskje reise bort til de andre besteforeldre og forklare misforståelsen fra din side. 

Kan hende det ordner de med bursdag og alt når ting har roet seg litt.

Anonymkode: 7d8fb...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var det virkelig nødvendig å ta med barnebarna på tivoli akkurat den helgen de var på besøk? De hadde nok glemt hele tivoliet.

Anonymkode: 94aca...b01

Det er jo veldig etterpåklokskapsagt da, og hjelper ikke ts noen ting. 

Anonymkode: 7d8fb...821

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tivoliavtalen. Var det avtalt på lørdag, eller tivoli en gang. - og er ungene gamle nok til å huske en sånn avtale? 

Anonymkode: 7d8fb...821

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt de reagerer sånn de gjør, du og datter må bare prøve å legge dere så langflate som dere kan og håpe at stormen blåser over. 

Anonymkode: 25d47...fe1

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du avtalte med datteren din at du skulle levere de tilbake etter tivoliet, hvorfor sa du da til de at de får passe de en annen helg?

Anonymkode: 30fa0...228

  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Misforståelse?

Her er du superfrekk og henter barna for å dra på tivoli mår de er på besøk hos farmor og farfar. Var du redd de skulle få en fin helg, så du måtte ødelegge den?  Du har oppført deg helt hårreisende og jeg skjønner godt at de ikke vil ha noe mer med deg å gjøre.

Anonymkode: 45515...89e

Helt enig. Snakk om å trampe rundt og tro man er viktige en andre.

  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del mormorer anser seg selv som viktigere enn farmorer, antakelig fordi de er mors mor. Vet ikke om det gjelder for deg, altså, men det kan godt hende at farmor føler seg litt som en «B-bestemor». Vet om flere farmorer som gjør det, fordi barnas mor alltid tyr til sin egen mor for pass, tips og råd.

Da du kom på at du hadde lovet barna tivoli, burde du ringt de andre besteforeldrene og fortalt du hadde lovet barna tivoli, uten å involvere barna i samtalen. Da kunne farmor forklart barna at du hadde ringt, og at det ble tivoli med mormor en annen helg. Antakelig hadde barna glemt hele tivoli-prosjektet, så det er ikke sikkert farmor hadde behøvd å forklare noe som helst for barna.

Jeg tenker du bare må legge deg flat her og beklage.

Anonymkode: bf36f...95c

  • Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du avtalte med datteren din at du skulle levere de tilbake etter tivoliet, hvorfor sa du da til de at de får passe de en annen helg?

Anonymkode: 30fa0...228

Jeg tror du misforstår, farmor og farfar til barna sa til ts at de fikk ta en annen helg. Og dermed misforsto ts og trodde hun skulle ha de hele helga. Veldig dum antagelse å ha uten å spørre mer, men også en veldig rar kommentar.

Forsåvidt enig med de som skriver at du kanskje burde skjønt at dette uansett ble sårt, men her burde du tenke på barna, ta kontakt direkte ig virkelig legge deg flat. Si at du misforsto avtalen helt, men at du virkelig ikke mente å ta fra de barna, og at det var dumt av deg å ta dem med på noe mens de allerede var hos dem, men at du håper dere kan være på arrangementer sammen fremover likevel for barnas skyld (ikke nevn denne bursdagsfeiringen).

Anonymkode: 96e56...13d

  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

 

Da du kom på at du hadde lovet barna tivoli, burde du ringt de andre besteforeldrene og fortalt du hadde lovet barna tivoli, uten å involvere barna i samtalen. Da kunne farmor forklart barna at du hadde ringt, og at det ble tivoli med mormor en annen helg. Antakelig hadde barna glemt hele tivoli-prosjektet, så det er ikke sikkert farmor hadde behøvd å forklare noe som helst for barna.

Anonymkode: bf36f...95c

Jeg antar tivoli bare var mulig akkurat denne helga? (Omreisende tivoli/spesiell anledning etc). Hvis ikke er jeg enig i at det er ganske hårreisende oppførsel, da tar man jo bare tivoli neste helg det passer

Anonymkode: 96e56...13d

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det verste oppi dette er at farmor og farfar ble så snurt at de nå skal legge føringen i når barnebarna er velkommen!

Altså, er det noe som feiler de?

Framstår veldig egoistisk og narsissistisk og si/gjøre det.

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...