Gå til innhold

Livredd for å ta gastroskopi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg er 17 år og skal nå på onsdag ta gastroskopi i og med at jeg har hadd blod i oppkast flere ganger i år. Jeg har ikke noe lyst. Jeg blir svimmel og ekstremt redd når jeg tenker på det. Jeg har aldri gjort det før, men har tatt en allergi test som innebærer en slange ned halsen og det var det verste jeg noen gang har opplevd. Jeg haddd vondt etterpå og det var bare grusomt. Jeg begynner å gråte uansett tanken på å gjøre det, selv om folk sier at keg bare skal bite det i meg. Jeg klarer ikke og jeg er såååå redd!

Hva kan jeg gjøre? Får panikk kjempelett. 

Anonymkode: 9ae2e...787

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok det og synes det var grusomt, så forberedte min datter på det. Hun ble imidlertid kjørt til og fra i motsetning til meg som kjørte selv, og derfor ikke kunne takke ja til noe bedøvelse. Ikke noe problem eller ekkelt var min datters erfaring, når hun altså fikk bedøvelse. 

Mitt råd et derfor å takke ja til bedøvelse. Håper du blir fulgt til og fra! 

Skrevet

Du får tilbud om bedøvelse.

Jeg fikk en spray som bedøvde svelget mitt. Var ikke helt forberedt på hvordan påvirkningen ble, så ble tatt litt på senga. Klarte ikke å svelge, så det rant ut av munnen min på siden. Det var litt ekkelt og ubehagelig, men ikke vondt.

Anonymkode: ec2f4...056

• Liker 1
Skrevet

Du må bare si ja til å få beroligende medisin. Jeg har gjort det tre ganger. De to første takket jeg nei til beroligende. Det gikk fint, men var jo veldig ubehagelig. Nå sist takket jeg Ja til å få beroligende og da var det PEACE OF CAKE. Det var over på null komme svisj, og jeg husker ikke noe annet enn at jeg åpnet munnen da de skulle ta skopet ned i halsen, og at jeg etterpå lå i en behagelig oppvåknings-døs og ikke skjønte hvorfor alt hadde vært over på tre sekunder. 

Anonymkode: 2e018...41a

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hei jeg er 17 år og skal nå på onsdag ta gastroskopi i og med at jeg har hadd blod i oppkast flere ganger i år. Jeg har ikke noe lyst. Jeg blir svimmel og ekstremt redd når jeg tenker på det. Jeg har aldri gjort det før, men har tatt en allergi test som innebærer en slange ned halsen og det var det verste jeg noen gang har opplevd. Jeg haddd vondt etterpå og det var bare grusomt. Jeg begynner å gråte uansett tanken på å gjøre det, selv om folk sier at keg bare skal bite det i meg. Jeg klarer ikke og jeg er såååå redd!

Narkose? Hadde aldri klar det uten. Men mange er mest redd før. Det går ofte bedre enn du tror.

Anonymkode: 28002...b75

Skrevet

Du kan få både beroligende og bedøvelse. Vær ærlig om hvor redd du er, så tar de ekstra hensyn. Har du en voksen du er trygg på som kan bli med deg?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet

Det er helt normalt å være redd, men som mange skriver, ta bedøvelse, ha med deg noen du er trygg på så går det såååå fint. Det er så fort over at du vil bli overrasket😉

Skrevet

Be om beroliggende. Det var ikke vondt, men litt ubehagelig pga brekningsrefleksen.

Tenk at du har et langt liv foan deg, så å ha det litt ubehagelig i noen minutter, går fint.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk beroligende intravenøst, døset meg igjennom hele undersøkelsen. Det hele tok vel 5 min eller noe. Så anbefaler å be om det om du er veldig redd. 

Anonymkode: 24749...8a0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har hatt gastroskopi mer enn en gang. Og jeg har verdens mest hyperaktive brekningsreflekser.

Første gangen fikk jeg beroligende intravenøst, ifølge rapporten prøvde jeg å trekke ut røret og de måtte gi meg ekstra.
Selv husker jeg absolutt ingen ting, kjente ingen smerte eller noe som helst.

Andre gangen var ved Aleris. Fikk også intravenøst der, men ikke like effektivt som første gang. Prøvde igjen å trekke ut røret og de måtte avbryte. 

Tredje gang var hos Aleris en måned senere, fikk full narkose. Husker ingen ting, kjente ingen ting. Var faktisk i mye bedre form etterpå enn ved beroligende. 

Jeg var også ganske engstelig, men etter den første gangen ble jeg ganske passiv angående alt. 
Det gjorde ikke vondt, jeg kan stadig puste og jeg husker heller ingen ting.

Anonymkode: 4456c...bbf

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjorde det når jeg var 18, var veldig nervøs - men det var mye bedre enn jeg trodde! Og uansett går det fort over 😊

Anonymkode: 4a567...e5e

Skrevet

Beroligende og spray i halsen. Si fra at du er veldig redd. Da henter de ofte inn en person ekstra som er der kun for å ta vare på deg. 

Anonymkode: d9680...bdc

Skrevet

Jeg fikk både bedøvelsesspray og beroligende. Husker nesten ingen ting ifra undersøkelsen, og det er sikkert likegreit😅

Anonymkode: bbc8a...b7b

Skrevet
Trolltunge skrev (1 time siden):

Jeg tok det og synes det var grusomt, så forberedte min datter på det. Hun ble imidlertid kjørt til og fra i motsetning til meg som kjørte selv, og derfor ikke kunne takke ja til noe bedøvelse. Ikke noe problem eller ekkelt var min datters erfaring, når hun altså fikk bedøvelse. 

Mitt råd et derfor å takke ja til bedøvelse. Håper du blir fulgt til og fra! 

Hei ts her. Hvordan er det man får tilbud om bedøvelse? Er de sånn at jeg kan få det når jeg kommer dit? Eller må jeg ta de i forveien? Fordi sykehuset er 1,5t unna. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg fikk både bedøvelsesspray og beroligende. Husker nesten ingen ting ifra undersøkelsen, og det er sikkert likegreit😅

Anonymkode: bbc8a...b7b

Kan jeg spørre om beroligende? Og når jeg kommer dit? 

Skrevet

Det er ganske sterke greier de beroligende man får. Jeg har gjort det 2 ganger og var ganske engstelig gang nr 2 fordi jeg synes det var så fælt første gang jeg gjorde det uten beroligende, men så fikk jeg stesolid intravenøst andre gangen, og da gikk det helt greit, fordi det er heftig dose man får med beroligende 😅

Anonymkode: 70dcf...eb1

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei ts her. Hvordan er det man får tilbud om bedøvelse? Er de sånn at jeg kan få det når jeg kommer dit? Eller må jeg ta de i forveien? Fordi sykehuset er 1,5t unna. 

Du får det intravenøst med en nål som legges i hånden din, og det virker med en gang. Du ber om det når du snakker med legen før undersøkelsen. 

• Liker 1
Skrevet

Du må forresten be om beroligende og ikke bedøvelse. Det er to forskjellige ting. Bedøvelse er bare en spray i ganen med xylocain som er lokalbedøvende (det får man uansett). Så bare si du skal ha beroligende for å gjennomføre undersøkelsen, så får du det.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du får det der. 

Skrevet

Fikk bedøvelse, smertestillene og beroligende. Sovna🤣

Anonymkode: 32b93...876

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...