maggan Skrevet 9. september 2024 #1 Skrevet 9. september 2024 Hvor villig og grei skal man egentlig være når arbeidsgiver stadig spør om å bytte vakt? Jeg kan bli spurt på morningen om å komme på jobb en time tidligere samme dag. Jeg kan bli spurt om å jobbe lengre samme dag. Jeg blir spurt om å jobbe en senere vakt enn jeg hadde. Dette er selvfølgelig spørsmål som kommer ifm sykdom i personalgruppen. Men også når andre i personalgruppen ønsker å delta på andre ting på ettermiddager og trenger å bytte vakt. Hvordan er det for dere? Sier dere oftest ja eller er det noen dager dere bare sier nei fordi dere ikke ønsker selv om det egentlig passer?
Grevling Skrevet 9. september 2024 #2 Skrevet 9. september 2024 Si ja av og til, men ikke hele tiden. Da blir du den de løper til hele tiden. Det er en av lærdommene i arbeidslivet. Ikke ofre deg for mye, men heller ikke for lite. Det samme gjelder sykefravær og generelt når det kommer til produktivitet. For når det kommer til stykket så blir det ikke belønnet. Når du forstår i hvilken grad arbeidsgivere er takknemlige og lojale ovenfor deg, så innretter du deg deretter. 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #3 Skrevet 9. september 2024 Sier ja hvis det ikke hefter hverdagen min og jeg har lyst. Sier nei hvis jeg ikke har lyst eller om det krasjer. Det blir vel sånn ca 50/50 tenker jeg. Det er en uting å åpne opp for at folk kan bytte vakter på kort varsel fordi de skal noe. Det burde de klare å planlegge for før. Anonymkode: 12792...529 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #4 Skrevet 9. september 2024 Midt på treet. Fleksibel nok til at man blir sett på som positiv. Ikke så fleksibel at man blir utnyttet eller det går utover egen trivsel. Ikke så restriktiv at det blir negativt oppfattet. Anonymkode: c2097...9dc
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #5 Skrevet 9. september 2024 Jeg har nesten utelukkende jobbet innen kundeservice, på kundesenter, og har merket stor forandring der i løpet av 20 år. Jeg har alltid vært litt avhengig av å bytte vakter selv, så jeg har derfor alltid vært velvillig til å hjelpe til og sier ja til kolleger, og også til sjefen. Men etter hvert som årene har gått så har jeg merket hvordan jobben har forandret seg. Som ansatt måles man i hodet og ræ..., og effektivitet og resultater har vært viktigere enn alt annet. De har også begynt å budsjettere ned arbeidskraften, ved å kreve at færre ansatte gjør samme arbeid, som igjen legger større press på de ansatte, da det ofte blir større behov for lederne å få kabalen til å gå opp. I tillegg så har arbeidsgivere generelt blitt mindre samarbeidsvillige, og mindre villige til å gjøre noe for de ansatte bortsett fra det som er et krav som absolutt minimum i henhold til lover og regler. Derfor har jeg pakket bort min velvilje for slike arbeidsgivere. Har jeg en arbeidsgiver som behandler oss maur litt mere fair så stiller jeg derimot opp. Anonymkode: f8f19...4bf 2 1
maggan Skrevet 10. september 2024 Forfatter #6 Skrevet 10. september 2024 Takk for svar dere! Jeg har tidligere som oftest sagt ja, men det siste året tatt mer hensyn til hva jeg selv ønsker fremfor hva arbeidsgiver ønsker. Som noen påpeker ikke for mye så du blir uglesett, men nok til at det blir en god blanding.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #7 Skrevet 10. september 2024 Sier ja når det passer og jeg har lyst. Utover det sier jeg nei Anonymkode: 2ee1c...770
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #8 Skrevet 10. september 2024 Ble skjelt ut en gang pga jeg sa nei, av en tidligere kollega. Jeg var ringevikarer og jobbet veldig mye. Så og si 100%. Gravid i t1 og sleit en del med oppkast og kvalme. Ønsket derfor å beholde alle mellomvakter jeg hadde så jeg slapp og være alene med barna (barnehage) hvis jeg måtte kaste opp. Kollegaen min hadde vært sykemeldt en stund. Så hadde lederen bommet på en uke og gitt meg en ekstra uke. Så vi var da en ekstra ansatt en hel uke. Uken før spurte jeg mine andre kollegaer om det var endring i vaktplanen siden vi da var to som gikk de samme vaktene. Eller om noen skulle ha fri/ferie/ta ut permisjon. Dette greide kollegaene mine ikke å finne ut av. Og jeg ble da i siste liten spurt om å bytte alle mine vakter hele den uken i siste liten. Den siste dagen sa jeg nei, pga jeg ikke orket rett og slett. Da ble jeg skjelt ut av kollegaen som kom tilbake og fikk streng beskjed at det var min oppgave og tilpasse meg demmes tid og rom. Selv om jeg uken før spurte alle om det var endringer for å være forberedt. Og sier så og si alltid ja til alle vakter, uansett. Noe av det værste jeg vet er at folk spør om å bytte vakt i siste liten. Har flere ganger også våknet til at samme personen har sendt melding kl 22 om kvelden (etter jeg har sovet) om å bytte vakt dagen etter. Anonymkode: d6cc6...0da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå