Gå til innhold

Glemte vi å si god morgen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et lite hjertesukk fra en barnehageansatt. Jeg husker da barna og jeg flyttet til Norge for en del år siden, bemerket personalet i barnehagen ofte at barna mine var de eneste som hilste alle med et tydelig «god morgen» når de kom, og sa «ha det» når de gikk hjem. Jeg husker at jeg var litt overrasket—hva mente de med det, liksom? Er det ikke vanlig å hilse på alle når man kommer?

Nå jobber jeg selv i barnehage, og jeg ser at det ikke er vanlig at barna hilser. Noen foreldre hilser heller ikke, og veldig få barn svarer tilbake når jeg hilser. Jeg vet at det kan ha med kultur å gjøre, og at man ikke alltid trenger å hilse med ord, men kanskje med et nikk eller et smil. Men min erfaring er at dette heller ikke skjer ofte. I flere år har jeg hver morgen sagt tydelig «god morgen» og «ha det» når jeg går hjem eller barna blir hentet, men de færreste sier det tilbake. Hver gang får jeg et lite stikk i hjertet. Å lære god folkeskikk starter hjemme.

Anonymkode: 2de2d...730

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å være i ulike kulturer handler om å tilpasse seg. 

Da jeg bodde i London var det "morning", men aldri småprat. Og man begynte 9-10, selv om jeg syntes det var alt for sent. 

Jeg var en periode i Bergen, da var det "god middag" som gjaldt, et begrep jeg aldri forstod, men lærte meg å si. 

En periode jobbet jeg på kontor der rutinen var at man tok med seg en kaffekopp og startet dagen sammen med litt småprat hver mandag morgen. 

Så om du jobber i en barnehage der man ikke hilser, så er det kulturen der. Så er ganske sært å fortsette å demonstrativt si det høyt hver eneste dag. Da snakker man om manglende folkeskikk igjen. 

Anonymkode: 0f355...d31

• Liker 3
Skrevet

Jeg sier alltid hei til de ansatte jeg ser når jeg kommer og hade når vi går. De sier eller roper også hei til barnet med en gang de ser henne når vi kommer inn porten. Hun svarer iblant men hun er bare 2 år 😄 Litt selektiv på hvilke voksne hun vil snakke med (sjenert).

Å ikke svare når noen sier godmorgen/hade/godhelg osv er jo bare uhøflig. Kanskje de ikke hører deg?

Anonymkode: 5ca33...74c

• Liker 3
Skrevet

Jeg er helt enig. Bare et lite god morgen eller hei, er nok til at noens dag blir bedre.

På min jobb ble det innført via et personlamøte fra ledelsen. Alle skal hilse når de møter en kollega. Det holder med et enkelt hei, å bare anerkjenne at den andre personen eksisterer.   Vi har merket bedring i arbeidsmiljøet, etter det. 

Vi er et stort internasjonalt miljø, med høyt utdannede mennesker. Det bare viser at dannelse og utdanning er to ulike ting.

Personlig er jeg sjokkert over at det grepet var nødvendig fra ledelsen. For meg er å hilse helt naturlig å hilse på folk jeg ser jevnlig. Jeg hilser på de faste passasjerene på ekspressbussen til jobb, og de hilser tilbake. Bare et nikk eller god morgen, at jeg har sett dem. Jeg er ikke så koko at jeg prater med folk på bussen 😄 

Anonymkode: 3b639...a71

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Vi lærer våre barn å hilse når man møter noen og si hade når en går.

Men ja, jeg ser at det ikke er en selvfølge hos alle andre.

• Liker 4
Skrevet

En del nordmenn tror jeg rett og slett ikke har godt av for lite dagslys her oppi nord. Mange er nok for mye i sin egen boble. 

Tenker man bør greie å si Hei/ god morgen, og hadet til folk. Det er et minimum av høflighet. 

Anonymkode: 4fdd2...d4e

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

folk mangler folkeskikk i dag, de ser seg selv først - alltid, ergo sier de ikke slike trivielle ting som "god morgen" eller "hadet" til andre fordi det ikke er viktig for dem. 

Anonymkode: c987c...521

• Nyttig 2
Skrevet

Enig med deg at alle bør hilse på alle. Men ta det opp med de andre ansatte, og øv på hilsing med barna.
På skolen gjør de det. På vår barneskole stod rektor som regel i porten om morgenen og hilste på barn og foreldre, og barna hilste på læreren i døra på vei inn i klasserommet. På ungdomsskolen står de ved pulten og hilser i kor om morgenen (jeg vet, litt gammeldags og sært, men også fint: "God morgen, sitt ned". Jeg vet ikke hvordan det er og har vært med "takk for i dag", men minner mine barn på det når de går fra fritidsaktiviteter og lignende, jeg ser særlig det ene barnet mitt bare går. Jeg sender henne tilbake for å si hadet hvis jeg er med. Det andre store barnet mitt stikker hodet inn i lokalet når hun er klar for å gå og sier takk for i dag. Dette er da noe dere virkelig kan snakke om i barnehagen?  

Anonymkode: a5c15...c50

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det har med folkeskikk å gjøre, og mange nordmenn mangler det. På min forrige arbeidsplass når jeg kom inn i personalrom, var det veldig få som hilste, eller når de ankom så så de rett ned i gulvet. Tåpelig og man føler seg ikke sett.

Tenker når du er på jobb og skal tilbringe mange timer med kollegene dine, så hilser du.

Å si "Hei" og "ha det" har aldri skadet noen.

Anonymkode: ccf56...ec3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva gjør disse foreldrene? Bare går inn uten et ord?

Bare høres så rart ut for meg, «hei» er inngravert i hvordan jeg snakker til andre når jeg møter dem for første gang den dagen. 

Når det gjelder barna så er vi mer opptatt av at de skal si «hadet» enn «hei» i barnehagen, men møter vi feks personell utenfor jobbsituasjon så sier de «hei».

Norsk kommunikasjonskultur er kompliserte saker 😂

Anonymkode: 5a9a9...a17

Skrevet

Tja, det kan være slitsomt å komme først og så måtte hilse på alle de 20 andre som kommer etter meg også. 

Hvis jeg skal følge med på når alle disse kommer for å få sagt hei i tide, så får jeg ikke gjort stort i tidsrommet 7.30-9, iallfall ikke av ting som trenger uavbrutt konsentrasjon. 

Når det er sagt, jeg syns man skal hilse på folk når det er naturlig. Men jeg trenger ikke å si god morgen, eller bli sagt god morgen til, av alle som kommer uten at det skal innledes en samtale. 

Anonymkode: 799f1...011

• Liker 2
Skrevet

Hei, TS her. Jeg vil bare presisere at de fleste av mine kollegaer hilser, men ingen regel uten unntak. Jeg undrer meg mest over foreldrene og barna, og poenget mitt er at god folkeskikk læres hjemme. 

Vi i barnehagen hilser jo på alle, men det er slik vi opplever det—barna svarer sjelden tilbake (de hilser så å si aldri først). Jeg jobber på en storbarnsavdeling. 

Jeg har også to bonusbarn som ofte har dratt hjem til den andre forelderen uten å si ha det etter å ha vært sammen en helg eller en hel ferie. Jeg har blitt såret flere ganger, men jeg har måttet innse at det kanskje er slik man blir oppdratt hjemme—der man kanskje ikke synes at slikt er viktig?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Et lite hjertesukk fra en barnehageansatt. Jeg husker da barna og jeg flyttet til Norge for en del år siden, bemerket personalet i barnehagen ofte at barna mine var de eneste som hilste alle med et tydelig «god morgen» når de kom, og sa «ha det» når de gikk hjem. Jeg husker at jeg var litt overrasket—hva mente de med det, liksom? Er det ikke vanlig å hilse på alle når man kommer?

Nå jobber jeg selv i barnehage, og jeg ser at det ikke er vanlig at barna hilser. Noen foreldre hilser heller ikke, og veldig få barn svarer tilbake når jeg hilser. Jeg vet at det kan ha med kultur å gjøre, og at man ikke alltid trenger å hilse med ord, men kanskje med et nikk eller et smil. Men min erfaring er at dette heller ikke skjer ofte. I flere år har jeg hver morgen sagt tydelig «god morgen» og «ha det» når jeg går hjem eller barna blir hentet, men de færreste sier det tilbake. Hver gang får jeg et lite stikk i hjertet. Å lære god folkeskikk starter hjemme.

Amen! Til voksne som aldri hilser har jeg begynt å si: Hei Ingrid/ God helg Ola! Da blir de paff og responderer 😄

En utenlandsk dame brukte å gjøre følgende; Hei! *pause* Hei! Hallo, hører du ikke at jeg snakker til deg?Voksen som ikke hilste; Eh jo, øh Heisann! 

Funker det også 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Herregud hvor vanskelig det skal være for en del nordmenn med grunnleggende høflighetsfraser. Noen er enda på stadiet hvor folk bodde på hver sin tue og stirret uti mørket. Samme folkene som er livredde for å møte naboene slik at de skal si et ord "hei". For et sært folk.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Grevling skrev (2 minutter siden):

Herregud hvor vanskelig det skal være for en del nordmenn med grunnleggende høflighetsfraser. Noen er enda på stadiet hvor folk bodde på hver sin tue og stirret uti mørket. Samme folkene som er livredde for å møte naboene slik at de skal si et ord "hei". For et sært folk.

😆😆😆😆👍👍👍👍hilsen, TS 

• Liker 1
Skrevet
Bari skrev (3 minutter siden):

Amen! Til voksne som aldri hilser har jeg begynt å si: Hei Ingrid/ God helg Ola! Da blir de paff og responderer 😄

En utenlandsk dame brukte å gjøre følgende; Hei! *pause* Hei! Hallo, hører du ikke at jeg snakker til deg?Voksen som ikke hilste; Eh jo, øh Heisann! 

Funker det også 

Du er den personen,ja... 

Vi har åpent landskap. Sitter ca 30 i rommet der jeg ofte sitter. Er da fantastisk for effektiviteten med disse som må begynne å hilse både på vei ut og inn....

Som regel er det slik at når 9 personer gjør en ting. Og 1 person gjør noe annet. Så er det faktisk den ene som er særingen, uansett hva "skikk og bruk" boka sier. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Å være i ulike kulturer handler om å tilpasse seg. 

Da jeg bodde i London var det "morning", men aldri småprat. Og man begynte 9-10, selv om jeg syntes det var alt for sent. 

Jeg var en periode i Bergen, da var det "god middag" som gjaldt, et begrep jeg aldri forstod, men lærte meg å si. 

En periode jobbet jeg på kontor der rutinen var at man tok med seg en kaffekopp og startet dagen sammen med litt småprat hver mandag morgen. 

Så om du jobber i en barnehage der man ikke hilser, så er det kulturen der. Så er ganske sært å fortsette å demonstrativt si det høyt hver eneste dag. Da snakker man om manglende folkeskikk igjen. 

Det er ALDRI manglende folkeskikk å hilse på folk eller å si hadet, selv om flertallet ikke gjør dette!

Anonymkode: 1e466...9d8

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ALDRI manglende folkeskikk å hilse på folk eller å si hadet, selv om flertallet ikke gjør dette!

Anonymkode: 1e466...9d8

Det er mangel på folkeskikk å skrike ut "God morgen Gro!", når ingen andre i barnehagen eller på arbeidsplassen gjør det. 

• Liker 1
Skrevet

Det måtte tas opp på min arbeidsplass også! Når man kommer inn på vaktrommet på morgenen så sier man hei! Du hilser på kollegaene dine! Har lært mine barn å si hei og hadet. Skulle bare mangle. 

Anonymkode: fda47...77b

• Liker 3
Skrevet

Jeg har absolutt lært barna mine det, men de sier det sjelden uoppfordret likevel (6 og 9 år). Jeg hilser alltid selv for å være en god rollemodell, og når noen har sagt god morgen eller hade uten at de svarer så minner jeg dem på å svare tilbake. Jeg tenker det viktigste er ihvertfall å svare når noen hilser, og det har heldigvis blitt bedre. Yngste er dog litt sjenert (eldste distre 😅)

Anonymkode: 34f16...31b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...