AnonymBruker Skrevet 9. september #1 Del Skrevet 9. september Guttungen har nå fått to anmerkninger de siste dagene. Begge for å bråke masse i timene og svare lærer. Vi jobber med adferd hele tiden hjemme. Han er 14. Det feiler ham ikke noe kognitivt. Hva slags konsekvenser pleier dere å gi til deres barn? Vi har tidligere snakket masse om dette. Anonymkode: ff79b...ff7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 9. september #2 Del Skrevet 9. september For drittoppførsel tar vi Wifi. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #3 Del Skrevet 9. september Det er alltid en grunn til utagerende oppførsel, og da må en begynne med hvordan gutten egentlig har det. Bygge opp en tillit gjennom samtaler og prøve å forstå og bruke tid til å lytte Anonymkode: 406ec...006 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #4 Del Skrevet 9. september Er ikke den anmerkningen konsekvens i seg selv? Om da etterhvert nedsatt orden/oppførsel? Det sagt - her har det vært skjermtid som gjelder. Ikke direkte konsekvens, men som straff for dårlig oppførsel. Bare det som svir.. F.eks. null spilling på dager hvor han får annmerkning for dårlig oppførsel. Anonymkode: 708d2...ebb 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #5 Del Skrevet 9. september Du mener straff? Det kommer an på hva anmerkninger gjelder. Her har anmerkningene handlet om glemt bok hjemme o.l. Konsekvensen av slike ting har vært at vi foreldre prøver å følge bedre opp og lage mer rutiner rundt timeplan og skoleutstyr. Anonymkode: 31d4e...fe4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #6 Del Skrevet 9. september Vi får ikke vite om ev. anmerkningene før utviklingssamtale og litt sent å diskutere små enkelthendelser da,. Anonymkode: eecf5...e7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #7 Del Skrevet 9. september Konsekvensen er jo anmerkningen. Man skal ikke straffes dobbelt. Men man kan jobbe med saken hjemme 😊 Anonymkode: 578e4...19f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #8 Del Skrevet 9. september Dårlig oppførsel -> fravær av goder. Anonymkode: 9c0dc...909 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #9 Del Skrevet 9. september Han er 14. Bråker masse i timene og svarer lærer. Feiler han ikke noe kognitivt. Har det skjedd plutselig? Har noe skjedd? Hva sier han selv? Er han usikker og tøffer/klovner seg for å dekke over? Er det stabilt hjemme? Har dere lært ham folkeskikk fra han var yngre og frem til nå? Snakker dere sammen, kan han uttrykke seg verbalt om tanker og følelser? Noe er det jo. Må tas skikkelig tak i! Hva svarer han om dere sier slik oppførsel er helt utelukket? Forstår han, er han enig, bryr han seg ikke - ja, hva er responsen? Ta tak i det. Ikke bare for hans egen del, men også fordi han ødelegger for de andre elevene og lærerne. Anonymkode: 52bab...68d 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #10 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Konsekvensen er jo anmerkningen. Man skal ikke straffes dobbelt. Men man kan jobbe med saken hjemme 😊 Anonymkode: 578e4...19f Mange bryr seg ikke om anmerkninger. Så jo, mange bør få konsekvenser/straff som virker. Eller hjelp om oppførselen er en reaksjon på vanskeligheter. Anonymkode: 52bab...68d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #11 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Guttungen har nå fått to anmerkninger de siste dagene. Begge for å bråke masse i timene og svare lærer. Vi jobber med adferd hele tiden hjemme. Han er 14. Det feiler ham ikke noe kognitivt. Hva slags konsekvenser pleier dere å gi til deres barn? Vi har tidligere snakket masse om dette. Anonymkode: ff79b...ff7 Jeg vet ikke om jeg ville gått rett på konsekvenser på de første to anmerkningene. Men jeg ville tatt praten med barnet om hva som skjedde, og hvorfor det oppførte seg som det gjorde i situasjonen. Så ville jeg forsøkt å få barnet med på å finne en bedre måte å oppføre seg på, i tilsvarende situasjon senere. Om det er en ting som gjentar seg veldig hyppig, og som kommer av ren dårlig oppførsel av barnet, og som ikke er forårsaket av ytre årsaker. Da kunne vi tatt praten om hvordan vi skulle behandle uakseptabel oppførsel. Anonymkode: d6ed7...0f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 9. september #12 Del Skrevet 9. september Da hadde vi pratet om det. Jeg har aldri praktisert straff, kun naturlige konsekvenser. Ser ingen andre naturlige konsekvenser for dette utenom å ha seriøs samtale om det, og det burde jo være det vesentlige også. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 9. september #13 Del Skrevet 9. september Én anmerkning: Samtale hjemme. Ny anmerkning for samme ting: Begrensninger i skjermtid. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #14 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Guttungen har nå fått to anmerkninger de siste dagene. Begge for å bråke masse i timene og svare lærer. Vi jobber med adferd hele tiden hjemme. Han er 14. Det feiler ham ikke noe kognitivt. Hva slags konsekvenser pleier dere å gi til deres barn? Vi har tidligere snakket masse om dette. Anonymkode: ff79b...ff7 Men hva er grunnen ungdommen selv oppgir for å ha gjort det han gjorde? Er det noe som gjør at han bråker i timen? Er de flere som bråker, som "trekker hverandre opp"? Kjeder han seg i timene? Blir han rastløs og trenger utløp for energi? Hvorfor svarer han lærer? Forsøker han å tøffe seg overfor venner? Synes han lærer behandlet han urettferdig, og sa ifra om det? Kanskje lærer ga han tilsnakk og anmerkning, og så var det egentlig noen andre som startet bråket. (Som da ikke fikk anmerkning.) Jeg tror ingen ungdommer oppfører seg dårlig uten grunn. De som bråker gjør det ofte fordi de blir "revet med", og ikke fordi de bevisst oppfører seg dårlig. Og det å "svare lærer" kan jo være så mangt. Det KAN være ren tenåringsfrekkhet. Men det kan også være at ungen din står opp for seg selv, mot en urettferdig lærer. Og om det er det siste, så må jo du som forelder ta det med lærer/skolen, og ikke gi konsekvenser til barnet ditt for å ha blitt urettferdig behandlet på skolen. Anonymkode: d6ed7...0f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 9. september #15 Del Skrevet 9. september (endret) Ville neppe fått konsekvens for allerede oppståtte anmerkninger, men ville sagt noe om at fremtidige anmerkninger vil medføre begrenset tilgang på wifi el.lign. Lagd en avtale rett og slett. Kan like gjerne være utvidede wifi-tilgang/spille-tid (hva som passer dere, og her antar jeg bare at det er noen restriksjoner på det fra før av) ved så-så lang periode uten anmerkninger. Endret 9. september av Fjugur Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #16 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (9 timer siden): Guttungen har nå fått to anmerkninger de siste dagene. Begge for å bråke masse i timene og svare lærer. Vi jobber med adferd hele tiden hjemme. Han er 14. Det feiler ham ikke noe kognitivt. Hva slags konsekvenser pleier dere å gi til deres barn? Vi har tidligere snakket masse om dette. Anonymkode: ff79b...ff7 Anmerkninger er konsekvenser i seg selv. En samtale om konsekvensene det kan få videre er det vi gjør og gir en fremtidig konsekvens som stopp i ukepenger, redusert skjermtid, mindre gaming etc dersom oppførselen fortsetter. Men viktigere enn konsekvenser er å finne årsaken til slik oppførsel.. Anonymkode: 6656c...078 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #17 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): Konsekvensen er jo anmerkningen. Man skal ikke straffes dobbelt. Men man kan jobbe med saken hjemme 😊 Anonymkode: 578e4...19f Mange bryr seg ikke om det. Så da ene her gikk siste året der var det enkelte som stod å lo når de fikk anmerkning. Enkelte hadde konkurranse for å få flest. Og lo hver gang de fikk utvisning Anonymkode: 3b591...774 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #18 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er alltid en grunn til utagerende oppførsel, og da må en begynne med hvordan gutten egentlig har det. Bygge opp en tillit gjennom samtaler og prøve å forstå og bruke tid til å lytte Anonymkode: 406ec...006 Altså man kan også forstå seg ihjel. Greit å høre om hvorfor, men kommer det ikke noe fornuftig da kan man også stille noen krav til egne barn. En gang må man jo begynne å ta ansvar for egne handlinger, uten at det skal unnskyldes i "hue og ræva". Anonymkode: 707ab...b7b 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #19 Del Skrevet 10. september Anmerkninger og etterhvert nedsatt karakter er konsekvensen. Anonymkode: 8e0bf...29d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #20 Del Skrevet 10. september Ingenting ved mindre de ikke lærer av anmerkning Anonymkode: c3bd1...3a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå