Gå til innhold

Frogner - hvor stort er pengepresset for barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor på Frogner med to barn under to år og vurderer om vi skal bli boende eller flytte. Vi elsker leiligheten og der er nærme familie og jobb. MEN. Et stort MEN. Vi tjener like under snittet og er redd barna vil føle seg utenfor når de blir større. Leiligheten er 75 kvm i et slitt bygg i høy første etasje uten balkong, ett soverom til hvert barn (og ett til oss voksne). Men veldig koselig altså. Vi vil nok ha råd til 2-3 ferier til utlandet i året, kan bruke en gammel familiehytte på fjellet, men dit strekker budsjettet seg. Vi kjøper billige eller brukte klær og sykler/annet dyrt utstyr og spiser sjelden ute.

Vil dette være bra nok på Frogner?

Er det andre utgifter vi må tenke på som er spesifikke for Frogner i fremtiden?

Eventuelt i hvilken alder begynner barn å bry seg mer om størrelse på leilighet og klær, penger og slikt? 

Anonymkode: b2a6b...9ff

Skrevet

Vi har heller ikke bil. Og ingen planer om å skaffe oss en.

Skrevet

Frogner er en smeltedigel med folk fra hele verden, hovedsakelig fra vestlige land. Vi har hatt barn i barnehager i Frogner bydel i mange år, og vi er blant de få hvor begge foreldrene er norske. Den sosioøkonomiske bakgrunnen er svært variert, og vi har aldri opplevd press knyttet til klær eller penger. Det eneste vi merker er at mange foreldre har fleksitid – vi kan levere barnet kl. 08:45 og fortsatt være først. Jeg vet at statuspresset kommer på barneskolen, men i barnehagen merkes det ikke

Anonymkode: f6fbc...9d1

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tror Frogner er et område hvor det faktisk er ganske mye variasjon, det er pengesterke folk med store leiligheter og hus(!) og det er og folk som leier og bor i kollektiv. Og de har også barn.

Jeg tror faktisk at dere vil møte på mer forventninger og homogene foreldregrupper i andre områder av Oslo enn på Frogner.

Endret av fru Alving
  • Liker 2
Skrevet

Dere bor jo der, dere må da ha en viss peiling på ståa i  barnehagen, blant naboene osv? Vi bor der med store barn, og med mulighet for en ferietur i ny og ne, og med tilgang til en hytte kommer dere langt med å passe inn. Mange bor trangt, eller barna deler rom selvom de bor stort, fordi leilighetene har merkelige romløsninger med tre store stuer på rad og ett soverom. Så egne rom er luksus, selvom de er små.  

Områdespesifikke utgifter er det jo ikke, men dere bør ha råd til fritidsaktiviteter, alt annet enn kor tror jeg koster 2-3000 i semesteret. Bursdagspresanger, og mulighet til å feire bursdag selv, (har vært i flere ute i parken). Jeg tror som hun over at relativ lav inntekt ville være mye mer merkbart på Kjelsås, Ullevål hageby eller Nordberg. 
Skolene er veldig mangfoldige, det fins steinrike og laverelønte på Ruseløkka, Uranienborg, Majorstua i hvertfall. Skøyen er kanskje mer homogen og "eneboligpreget", men der sokner de jo til Majorstua igjen. 

Anonymkode: 42841...c93

• Liker 1
Skrevet

I sentrumsbydelene er det høy andel førstegangsfødende, og lav andel med 2+ barn. I tillegg er det mange expats.

Så dere vil nok først og fremst erfare at det er høyt gjennomtrekk i barnehagen fra storbarnsavdelingen av.

Største utfordringen jeg ser i deres situasjon er å bygge nettverk og få et stabilt miljø rundt barna. Er selv i sentrum (St. Hanshaugen) med nr to på vei og vet at mange av barna i bhg forsvinner når foreldre skal ha nr to. 

Rent økonomisk tror jeg ikke dette er noen utfordring. De ressurssterke foreldrene i bhg flytter videre til Vinderen, Slemdal, Ullern og Bærum. Der er npk demografien mye mer homogen enn den er i sentrum. De som har god nok økonomi til å ha en stor byleilighet på Frogner (16M+) vil ofte bytte til enebolig med tiden, et annet sted på vestsiden. Og enebolig/townhouse på Frogner er så langt utenfor rekkevidde at det nesten bare er investorer eller ambassader spm kjøper dem.

Anonymkode: af8e3...14d

Skrevet

Jeg har valgt å bo på St Hanshaugen på grunn av disse tingene. Sånn jeg kjenner Frogner er det ok ut småskolen, men tror Bygdøyelevene kommer til Ruseløkka på ungdomsskolen, og det vil jeg ikke barna mine skal oppleve.

Anonymkode: 5da41...506

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg kom på, hvis dere er litt ressurssterke ellers, så går det bra. For dere må gidde å skaffe ski og skøyter, det er bare å plukke opp på et loppemarked, ta imot arv og kjøpe på finn (dra på Heming skimarked for eks). Det er ikke noe merkepress eller forventning om nytt hos noen, men det er forventet deltakelse. Men hvis dere er sånn: gidder ikke langrenn, umulig å låne slalåmski én dag, skolen får skaffe skøyter, da vil barna slite. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.9.2024 den 12.14):

Vi bor på Frogner med to barn under to år og vurderer om vi skal bli boende eller flytte. Vi elsker leiligheten og der er nærme familie og jobb. MEN. Et stort MEN. Vi tjener like under snittet og er redd barna vil føle seg utenfor når de blir større. Leiligheten er 75 kvm i et slitt bygg i høy første etasje uten balkong, ett soverom til hvert barn (og ett til oss voksne). Men veldig koselig altså. Vi vil nok ha råd til 2-3 ferier til utlandet i året, kan bruke en gammel familiehytte på fjellet, men dit strekker budsjettet seg. Vi kjøper billige eller brukte klær og sykler/annet dyrt utstyr og spiser sjelden ute.

Vil dette være bra nok på Frogner?

Er det andre utgifter vi må tenke på som er spesifikke for Frogner i fremtiden?

Eventuelt i hvilken alder begynner barn å bry seg mer om størrelse på leilighet og klær, penger og slikt? 

Mine er 11, 15 og 19 ,vi eller barna har aldri følt ut utenfor eller barna følt press selv med mindre lønn enn de fleste rundt oss.

Anonymkode: e2e7e...8b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.9.2024 den 20.30):

Jeg kom på, hvis dere er litt ressurssterke ellers, så går det bra. For dere må gidde å skaffe ski og skøyter, det er bare å plukke opp på et loppemarked, ta imot arv og kjøpe på finn (dra på Heming skimarked for eks). Det er ikke noe merkepress eller forventning om nytt hos noen, men det er forventet deltakelse. Men hvis dere er sånn: gidder ikke langrenn, umulig å låne slalåmski én dag, skolen får skaffe skøyter, da vil barna slite. 

Veldig enig i dette! Det forventes at foreldre stiller opp. Jeg ser også at mange har mye mer fri/fleks enn oss som jobber to vanlige fulltidsjobber.

Jeg har barn i barneskolealder på Frogner, så mitt inntrykk kan nok endre seg nærmere ungdomsskolen. Foreløpig er det ikke veldig mye merkepress, men det dukker opp noen «diller» noen år som «alle» skal ha (uten at alle reelt sett har det). Det er veldig stor variasjon i bosituasjonen til folk - alt fra villa/townhouse til leieleiligheter hvor barna deler rom. Vi tjener litt over snittet, men har lagt pengene i bolig og har ikke råd til å reise på ferie mer enn maks 1-2 ganger i året. Også her er det stor variasjon. Ikke alle har bil. 

Personlig elsker jeg å bo her med barn. Korte avstander og det meste innen rekkevidde, samtidig som det føles som et nabolag hvor alle hilser på hverandre. 

Anonymkode: 75dc4...d14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...