Gå til innhold

Kan arbeidsgiver bare endre på arbeidstiden min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber redusert med fri 1,5 dag per uke. Vi får inn en ny ansatt i samme stilling som ønsker fri de samme dagene som meg og har fått innvilget. Det betyr at jeg ikke får fri disse dagene lenger. Jeg har et barnehagebarn som går 80% i barnehage og 1 annet barn som krever ekstra oppfølging, derfor har jeg tilrettelagt slik at det passer bra med fri disse dagene. 

kan virkelig arbeidsgiver bare kreve at jeg tar fri andre dager? Kontrakten min sier ikke noe konkret om arbeidstid, vi har heller ingen tillitsvalgt eller noen høyere i systemet som jeg kan ta opp dette med, så må eventuelt slå i bordet med lovverk av noe slag, men finner ikke noe.. 

Anonymkode: e347c...100

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidstiver kan endre arbeidstid gjennom styringsrett, men det skal ikke skje bare sånn uten videre. Det må være en saklig grunn for endringene, og bare endring fordi den nyansatte vil det selv høres ikke veldig saklig ut. Det kan godt hende at det finne saklige grunner som f. eks. helsetilstand e.l. hos den nyansatte du ikke vet om, men endring av dine dager skal uansett tas opp med deg først. 

Anonymkode: b378f...88a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det må jo skje i god tid, samt med god grunn.

Anonymkode: 34d3f...dbb

• Liker 1
Skrevet

Hat du ikke spesifiserte arbeidstider i kontrakten er det 2 ukers varsel på vaktplan 

Anonymkode: 21efe...fe2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...