Gå til innhold

Husbanklån - innvilget lenge før man kjøper?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det går mot skilsmisse i heimen. Men ting tar tid for oss begge fordi vi begge må finne nye hus. Jeg tror jeg har mulighet til å få husbanklån. Behandlingstiden står fra 3-12 uker. Problemet mitt er at jeg ikke vet hvordan 12 uker frem i tid ser ut. Men jeg ønsker å ha alt på plass i tilfelle noe dukker opp. 

Ulempen er at for å få husbanklån må jeg være separert og ha kontrakt ang omsorg for barn osv. Rekkefølgen er vanskelig her, for ting er ikke helt avklart og avhenger mye av nettopp økonomi. Skal jeg separere meg, ordne alle avtaler og søke om lån i forkant slik at jeg har det klart den dagen det kanskje dukker opp noe? Er det en frist for hvor lenge jeg kan få innvilget lånet før jeg bruker det? 

Hva hvis vi ombestemmer oss? Jeg hadde ønsket å flytte til en leilighet, få alle papirer på plass og så søke og så se meg om. Men da må barna bli med på to flyttinger og det er utrolig lite utleieleiligheter her jeg bor. Men hva om jeg får innvilget lån og vi bor sammen i 6-8 mnd til pga praktiske forhold (begge må finne bosted, ønske om en mykest mulig overgang for barna)? Jeg finner lite info om dette på nettsidene. Noen som har erfaring? 

Jeg kan selvsagt ringe dem - men det er litt krøkkete å forklare så jeg ville høre her først..

Anonymkode: 4d671...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tviler sterkt på at du får lån mens du bor med mannen.

Anonymkode: 759b8...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finansieringsbeviset varer i 3 mnd (søkte selv hos Husbanken).

Jeg søkte i mai i år, fikk innvilget startlån i august. Vedtaket mitt går ut 22.11. Jeg fant meg nylig bolig, og flytter inn Januar 2026. 

Men jeg anbefaler deg uansett å ringe.

Anonymkode: 00c06...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg tviler sterkt på at du får lån mens du bor med mannen.

Anonymkode: 759b8...29d

Ja. Det er jo det som er problemet. Uten husbanklån er det veldig vanskelig å få flytte. Men mens vi bor sammen er det kanskje ikke mulig å få lån. Jeg håper det hjelper at vi på papiret er separert. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Finansieringsbeviset varer i 3 mnd (søkte selv hos Husbanken).

Jeg søkte i mai i år, fikk innvilget startlån i august. Vedtaket mitt går ut 22.11. Jeg fant meg nylig bolig, og flytter inn Januar 2026. 

Men jeg anbefaler deg uansett å ringe.

Anonymkode: 00c06...416

Ja, var det jeg fant et sted. At det kanskje er gyldig i 3 mnd etter invilgelse. 

Anonymkode: 4d671...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...