Gå til innhold

Hva mener advokatene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har vært et par i ca. 30 år å gift i ca. 20 år. 

Den ene av oss er enebarn og arver en leilighet til en verdi på ca. 3.millioner. Vi har nylig solgt en eiendom hvor overskuddet ble skjev fordelt grunnet arv i min fordel som ble brukt til oppussing. den som arver leiligheten nekte ikke den andre parten å kjøpe seg inn i leiligheten, noe jeg føler er en utrygghet i forhold til hvis ekteskapet bryter opp.

Jeg innfinner med ønske, men hva skal jeg betale av faste utgifter. Jeg mener at alt av utgifter på selve leiligheten tilfaller eier å at jeg betaler for andre faste utgifter.  Tenker strøm, internett kan være  mitt bidrag.

 

 

Anonymkode: 6d85b...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Den ene av oss er enebarn og arver en leilighet til en verdi på ca. 3.millioner. Vi har nylig solgt en eiendom hvor overskuddet ble skjev fordelt grunnet arv i min fordel som ble brukt til oppussing. den som arver leiligheten nekte ikke den andre parten å kjøpe seg inn i leiligheten, noe jeg føler er en utrygghet i forhold til hvis ekteskapet bryter opp.

Jeg innfinner med ønske, men hva skal jeg betale av faste utgifter. Jeg mener at alt av utgifter på selve leiligheten tilfaller eier å at jeg betaler for andre faste utgifter.  Tenker strøm, internett kan være  mitt bidrag.

 

Skjønte ingenting av hva du prøver å forklare. Kan du skrive det på nytt så det er mulig å skjønne spørsmålet eller problemstillingen?

Anonymkode: 5884d...888

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du forklare igjen. Dere er gift, og har nettopp solgt en bolig der overskuddet ble skjevfordelt pga du hadde skutt inn noe arv. På hvilken måte påvirker det spørsmålet ditt?
Nå har ektefellen din arvet en leilighet. Skal dere flytte inn i den nye leiligheten? Og du ønsker/ønsker ikke å kjøpe deg inn? 

Dere har vært gift i 20 år.
Jeg vil si det er rimelig at dere har fellesøkonomi, dvs deler på alt av felleskostnader. Han/hun kan beholde den nye leiligheten som særeie, men bor dere der vil du ha krav på halvparten av verdiøkningen. Jeg vet ikke om det må lages en egen avtale om det, er det det som er spørsmålet ditt? Tenker du på ytterligere oppussing osv? 

Anonymkode: 38ce5...0f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skjønte ingenting av hva du prøver å forklare. Kan du skrive det på nytt så det er mulig å skjønne spørsmålet eller problemstillingen?

Anonymkode: 5884d...888

Ifølge ChatGPT står det følgende:

Vi har vært sammen i omtrent 30 år og gift i rundt 20 år. En av oss er enebarn og arver en leilighet verdt ca. 3 millioner kroner. Nylig solgte vi en eiendom hvor overskuddet ble skjevfordelt til min fordel, ettersom midler fra arv ble brukt til oppussing. Den parten som arver leiligheten tillater ikke den andre å kjøpe seg inn i leiligheten, noe som gjør at jeg føler meg utrygg i tilfelle ekteskapet skulle ta slutt.

Jeg aksepterer ønsket om at jeg ikke kan kjøpe meg inn, men lurer på hva jeg bør bidra med når det gjelder faste utgifter. Jeg mener at eieren bør dekke alle utgifter knyttet til leiligheten, mens jeg kan bidra med betaling for andre faste utgifter som strøm og internett.

Anonymkode: c0f2c...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du bo gratis i leiligheten? Om du ikke eier får du betale husleie. Husleie kan f.eks være halvparten av forventet markedsleiepris i det aktuelle området. 

Den som har kjøpt har brukt kapital for å skaffe et sted å bo, det er rimelig da at folk som bruker denne betaler for den bruken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

I og med at du ikke får kjøpe deg inn i boligen skal du heller ikke være med på å øke eiendommens verdi, for eier. Du skal derfor ikke betale på selve avdragene på eventuelle lån eiendommen er beheftet med. Du skal derfor kun betal halvdelen av alle utgifter som ikke går med på å øke eiers verdi i eiendommen. Dette vil da være, renter på lån, strøm, forsikringer osv. off. avgifter og gebyrer, ikke skatt på eiendommen, da skatten vil ha utspring i eiendommens verdi og.

Med vennlig hilsen

TBergh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TBergh skrev (33 minutter siden):

Hei.

I og med at du ikke får kjøpe deg inn i boligen skal du heller ikke være med på å øke eiendommens verdi, for eier. Du skal derfor ikke betale på selve avdragene på eventuelle lån eiendommen er beheftet med. Du skal derfor kun betal halvdelen av alle utgifter som ikke går med på å øke eiers verdi i eiendommen. Dette vil da være, renter på lån, strøm, forsikringer osv. off. avgifter og gebyrer, ikke skatt på eiendommen, da skatten vil ha utspring i eiendommens verdi og.

Med vennlig hilsen

TBergh

Så om TS bor i en ny gjeldfri bolig til 20mill uten særlig til oppvarmingsbehov er rimelig vederlag for å bo der under 4000 i måneden? 

Om man ikke eier og betaler ned på eget lån er det vel rimelig at man skal betale husleie? Man bor der, bidrar til slitasje osv 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBergh skrev (42 minutter siden):

Hei.

I og med at du ikke får kjøpe deg inn i boligen skal du heller ikke være med på å øke eiendommens verdi, for eier. Du skal derfor ikke betale på selve avdragene på eventuelle lån eiendommen er beheftet med. Du skal derfor kun betal halvdelen av alle utgifter som ikke går med på å øke eiers verdi i eiendommen. Dette vil da være, renter på lån, strøm, forsikringer osv. off. avgifter og gebyrer, ikke skatt på eiendommen, da skatten vil ha utspring i eiendommens verdi og.

Med vennlig hilsen

TBergh

Hvilket blir tullete, for ingen voksne mennesker bør forvente å bo gratis. Det er helt innafor å betale en liten sum i husleie når man bor i noen andre sin bolig. Hvorvidt eier bruker disse pengene på lørdagsgodt, nye klær, nedbetaling på lån eller en ferietur til syden, er helt irrelevant. 

Det sagt, er det rimelig sært at et ektepar gjennom 20 år ikke har felles økonomi og vil holde eiendom adskilt på denne måten... 

Anonymkode: 072a7...ebc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg Anonymkode: 072a7...ebc

Hvor får du det fra at vedkommende skal bo gratis?

Med vennlig hilsen

Tbergh

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skriver jo at hun ønsker å bo gratis, dvs ikke betale noe for selve boligholdet. 
 

Faste løpende kostnader ved bolig er normalt å splitte. Evt kan en diskutere gjengsleie - ettersom dere er gifte. 
 

Faste løpende kostnader er jo strøm, tv, nett, forsikring, felleskostnader, husholdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

Sitat

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...