Gå til innhold

Medisinstudent med lisens

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg studerer medisin i utlandet og har snart muligheten til å jobbe som medisin student med lisens. Er det noen som har erfaringer å dele? Jeg aner ikke hva slags oppgaver man har i vente, virker litt skummelt å gå som lege etter kun 5 år med studie. Jeg vet ikke om jeg overvurderer hva slags oppgaver man kommer til å få. Men er redd for å ikke føle meg trygg i arbeidet. Er man liksom forventet til å sette diagnoser etc? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer veldig fra sted til sted og mellom de ulike jobbene. Noen steder går du nattevakt på kirurgen, ortopeden eller medisin med bakvakt hjemme og forventes å fungere omtrent som en LIS, andre steder er du skrive-slave på dagtid som tar elektive innkomster og skriver epikriser. 

Jeg hadde sommerjobb som medisinstudent med lisens på et lite sykehus, der var det 19-timers vakter med ansvar for akuttmottaket og sengepostene, med sovende bakvakt hjemme (som var sammenhengende på vakt lørdag morgen til mandags morgen, så selv om de var bare trivelige og hjelpsomme føltes det ikke alltid så greit og forstyrre).

Andre skrev epikriser på hjertemedisin med overlegen ved siden av seg hele sommeren. En tredje gikk forvakt på nevrokirurgen, mens noen jobbet på skaden med overlege lett tilgjengelig.

Du må nesten se an litt hva du søker på.

Anonymkode: 85824...d76

Skrevet

Men hva slags abeidsoppgaver har man? 

Hva vil det si at man må fungere som en LIS?

Skrevet
supergladstudent skrev (8 timer siden):

Men hva slags abeidsoppgaver har man? 

Hva vil det si at man må fungere som en LIS?

Avhenger av stillingen. Alt fra å fungere som ferdig lege med fullt ansvar for mottak, utredning, vurdering og behandling sammen med bakvakt + pasientene på post, til å skrive epikriser på avklarte pasienter hvor det meste er gjort på dagtid.

En del av stillingene som medisinstudent med lisens, særlig på sommeren, fungerer som en LIS2-3-stilling.

Er en del gode artikler om det på ylf-sine sider. 

Skrevet

Men er dette noen man er klar for etter 5 år på medisin? 

Skrevet

Og hva er den beste måten å forberede seg på til å en stilling som medisinstudent med lisens? 

Setter pris på alle som tar seg tiden til å svare i denne tråden ❤️ 

Jeg har en tendens til å bekymre meg altfor mye og har en stor frykt for å ikke møte forventningene folk har til meg. 

Og samtidig vet jeg ikke helt hvem jeg kan snakke med dette om. 

Jeg tror jeg bare trenger noen til å si at dette kommer til å gå bra. Og denne personen bør helst være en som har gjennomgått denne utfordringen og vet hva de snakker om.

Skrevet
supergladstudent skrev (1 time siden):

Men er dette noen man er klar for etter 5 år på medisin? 

Er man klar for det? Tja. Det avhenger jo også av stillingen, oppfølgingen man får, sin egen kunnskap og personlighet, og arbeidsmiljøet. 

Den beste forberedelsen er å lese, visualisere, simulere, og være på under opplæringen (hvis man får noe særlig av det). Helt ærlig så har medisin alltid i stor grad vært sink or swim/fake it till you make it, siden feltet er så enormt stort. Det er i endring, men det er nå en gang sånn at man kan ikke forberede seg på alt.

Og bekymringstanker er vanlig. Det er ikke helt uvanlig å bli kvalm, grue seg til jobb, gråte på jobb, og gå på en smell. Ville begynt å jobbe med sånne personlighetstrekk som bare gjør det vanskelig for deg selv allerede nå. Legeforeningen har likemenn som man kan snakke med, mange selvhjelpskurs med kognitiv terapi som kan være nyttige osv. Når du sitter der alene på legevakt helgen gjennom fra fredag til mandag blir det lange og slitsomme dager hvis du konstant går rundt og er livredd.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.9.2024 den 10.22):

Er man klar for det? Tja. Det avhenger jo også av stillingen, oppfølgingen man får, sin egen kunnskap og personlighet, og arbeidsmiljøet. 

Den beste forberedelsen er å lese, visualisere, simulere, og være på under opplæringen (hvis man får noe særlig av det). Helt ærlig så har medisin alltid i stor grad vært sink or swim/fake it till you make it, siden feltet er så enormt stort. Det er i endring, men det er nå en gang sånn at man kan ikke forberede seg på alt.

Og bekymringstanker er vanlig. Det er ikke helt uvanlig å bli kvalm, grue seg til jobb, gråte på jobb, og gå på en smell. Ville begynt å jobbe med sånne personlighetstrekk som bare gjør det vanskelig for deg selv allerede nå. Legeforeningen har likemenn som man kan snakke med, mange selvhjelpskurs med kognitiv terapi som kan være nyttige osv. Når du sitter der alene på legevakt helgen gjennom fra fredag til mandag blir det lange og slitsomme dager hvis du konstant går rundt og er livredd.

Tusen takk for svarer. Dette hjelper mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...