Gå til innhold

Hvorfor lar foreldre sånne barn holde på?

AntiBullshit

Anbefalte innlegg

Leste nettopp denne artikkelen fra nrk som handler om en dame på 28 som siden hun var på videregående har vært en forferdelig streber. Såpass ille at hun har sjefet rundt foreldrene, blitt sint om faren kom to minutter for sent når han skulle hente henne etter trening. Hun ble sint om foreldrene ikke hjalp henne med leksene nøyaktig når det passet best inn i hennes timeplan osv. Det jeg stusser på og ikke klarer å fatte er at ikke foreldrene har satt ned foten og hjulpet denne streberske, anstrengte og forknytte jenta med å slappe av? Det kan umulig være sunt å stresse rundt for å være «best i alt» som hun selv beskriver det som. Dessuten har jo foreldrene ved å ikke sette grenser for galskapen garantert latt datteren ødelegge relasjoner rundt seg med å være så inne gampen selvsentrert. Kjenner jeg får det veldig opp i halsen når slike folk skal hylles og feires for alt de får til. Har man levd i nærheten av sånne så vet man godt hvordan resultatene deres går på bekostning av folk rundt, er som narsissisme på steroider med sånne «flinke piker»

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er enig i at dette høres fryktelig slitsomt ut for alle parter. Leste ikke hele artikkelen, så kan hende jeg tar feil her, men kan det være foreldrene oppmuntrer og pusher henne til å prestere slik selv? Tenker også på Janteloven og det materialistiske landet vi lever i.. hvor man skal ha (satt på spissen) topputdannelse, to hus, hytte på fjellet, være gift og ha tre barn for å «passe inn». Tenker litt på at vi som samfunn også må lære unge folk at de er gode nok som de er, helt alene, og oppmuntre til takknemlighet for det man har :) 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AntiBullshit skrev (På 9.9.2024 den 9.55):

Leste nettopp denne artikkelen fra nrk som handler om en dame på 28 som siden hun var på videregående har vært en forferdelig streber. Såpass ille at hun har sjefet rundt foreldrene, blitt sint om faren kom to minutter for sent når han skulle hente henne etter trening. Hun ble sint om foreldrene ikke hjalp henne med leksene nøyaktig når det passet best inn i hennes timeplan osv. Det jeg stusser på og ikke klarer å fatte er at ikke foreldrene har satt ned foten og hjulpet denne streberske, anstrengte og forknytte jenta med å slappe av? Det kan umulig være sunt å stresse rundt for å være «best i alt» som hun selv beskriver det som. Dessuten har jo foreldrene ved å ikke sette grenser for galskapen garantert latt datteren ødelegge relasjoner rundt seg med å være så inne gampen selvsentrert. Kjenner jeg får det veldig opp i halsen når slike folk skal hylles og feires for alt de får til. Har man levd i nærheten av sånne så vet man godt hvordan resultatene deres går på bekostning av folk rundt, er som narsissisme på steroider med sånne «flinke piker»

Hele artikkelen er lagt opp til at man skal ha medfølelse for denne "stakkars" jenta som lever under så mye press. Det er jo ene og alene hun selv som utøver dette presset, hun har ingen andre å skylde på, hverken som 19-åring eller 28-åring.

Foreldrene har sikkert ikke hatt det lett. Det nytter ikke å prøve å snakke en egenrådig tenåring til fornuft. Jeg gjorde også mye rart i tenårene som jeg i ettertid skulle ønske mine foreldre hadde prøvd å stoppe meg fra, men de hadde nok ikke klart det... Artikkelen skriver om situasjonen der jenta blir sinna på faren fordi hun mister 5 minutter av lesing og forsøker å vinkle det som at det var "presset" som gjorde henne så sinna, ikke at hun var en egosentrisk tenåring som kun tenkte på seg selv.

Greit nok med folk som pusher seg selv, altså, men denne jenta drar den litt langt. Hun har funnet ut at kravene hennes til seg selv som 19-åring var en smule overdrevne, og har dermed roet seg ned til å "bare" satse på idrett og heller bruke lengre tid på studiet. Legestudiet er jo også det mest mainstream studiet for sånne steber-jenter, så hun er jo ikke akkurat unik i så måte.

Endret av Knirke
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...