AnonymBruker Skrevet 18. september #81 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (På 17.9.2024 den 15.36): Det er vel staten som finansierer dette? Anonymkode: 35fe7...d55 Det stemmer! Anonymkode: fff1c...623 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #82 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (På 17.9.2024 den 14.03): Det heter ikke ansatte. Det heter medarbeidere og medlemmer. Sammen skal de fatte beslutninger og hva som er lov på huset og ikke. Dette kan tas opp på et husmøte hvis man vil. Du har ikke skjønt fontenehusmodellen. Anonymkode: 28af0...877 På papiret skal medlem og medarbeider være likestilte. I praksis er det stor skjevfordeling, ref. tidligere innlegg i tråden. Anonymkode: fff1c...623 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #83 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Dessverre finnes det lite/ingen tilbud for mennesker som kun sliter psykisk, altså som ikke sliter med rus og ikke har PU. Jeg synes det blir feil at folk som ikke sliter med rus blir plassert sammen med rusavhengige, eller at folk som ikke har PU blir plassert sammen med folk som har PU. Jeg har PTSD, men det betyr ikke at jeg mister evnenivået mitt av den grunn. Er ikke PU, har aldri slitt med rus. Sånne "møter" på Fontenehuset gir ikke meg noen mestringsfølelse, på lik linje med å vaske toalettet på huset. Jeg var en tur hos fastlegen min i går. Han sa det var viktig at jeg brukte tid på sunne hobbyer og positive mennesker. Han sa faktisk at jeg var litt sårbar, på grunn av alt det som har skjedd i oppveksten min, og derfor anbefalte han at jeg burde finne andre miljø enn Fontenehuset. Anonymkode: fff1c...623 Og folk som har slitt med rus er ikke noe særlig annerledes deg og meg. Her jeg er så tror jeg under halvparten har noe rusproblem. Og folk med PU kan jeg ikke tenke meg at noen er, uten at jeg vet sikkert. Synes dere svartmaler. Har du vært selv på Fontenehuset? Anonymkode: 0b209...eba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #84 Del Skrevet 18. september Jeg ble ved en anledning skriftlig invitert til Fontenehuset uten at jeg hadde hatt noe med stedet eller den type helseproblematikk og rus å gjøre. Jeg syntes det var veldig rart at jeg ble invitert til å komme dit og jeg oppfattet det som et forsøk på verving. Jeg har i senere tid hørt at dette stedet sliter med å skaffe frivillige til å hjelpe til, men det er ikke rart med tanke på at det er personer der som skulle vært i forvaring og ikke gått ute i det fri. Jeg har også opplevd at særlig eldre kvinner rundt 60-70 år forsøker å verve meg til å delta i å dele ut klær og mat til trengende. Som regel er de utlendinger og rusmisbrukere og selv om jeg har empati for situasjoner disse kan befinne seg i så kommer jeg aldri til å bidra med hjelpearbeid som kun fører til at de kan fortsette i samme kjøret som før. Jeg ville holdt meg langt unna Fontenehusene, Robin Hood husene og alle andre steder fordi det støtter opp under kriminelle handlinger på så mange områder. Folk vet egentlig ikke hva de gir "hjelp" til. Anonymkode: 56efd...868 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #85 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (10 timer siden): Og folk som har slitt med rus er ikke noe særlig annerledes deg og meg. Her jeg er så tror jeg under halvparten har noe rusproblem. Og folk med PU kan jeg ikke tenke meg at noen er, uten at jeg vet sikkert. Synes dere svartmaler. Har du vært selv på Fontenehuset? Anonymkode: 0b209...eba Ikke meg du siterer. Men jeg ble forsøkt sendt til Fontenehuset da jeg slet psykisk og var arbeidsløs. Når det om til rusmisbrukere så ønsker ikke jeg å være med dem fordi jeg var redd for å bli rusmisbruker selv. Det siste en ensom person som sliter psykisk trenger er rusmisbrukere som forteller at jeg kan være med dem og slippe ensomheten og om jeg bare ruser meg så slipper jeg de tunge tankene også. Skjønner veldig godt hun som ikke ønsket å sende en rusfri 19-åring dit. Man risikerer at hun ender opp som narkoman i tillegg til problemene hun har fra før. Kjenner meg også igjen i å bli snakket til av medarbeiderne som om jeg var barnehagebarn. Det er veldig få voksne mennesker som trives på et sted hvor man blir snakket til som man var barnehagebarn. Så skjønner godt de som mener at dette er stedet for folk som er psykisk utviklingshemmet eller som har ruset seg så mye at hjernen er ødelagt. Anonymkode: 138e4...15e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #86 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 7.49): Helt enig. Har en bekjent som bare er 19 år og som går til fontenehuset. Blitt oppfordret av psykolog og kommune for å gå dit. Får meg ikke til å si noe, men tenker bare hva den flotte jenta gjør der. Ser overhodet ikke ned på rusmisbrukere og har mange i familie som sliter med rus samt to andre som er lettere tilbakestående, men syntes ikke alle passer inn der. Det blir litt for lettvint for en kommune og ikke tilby noe bedre ( eventuelt individuelt ) for sånne sunne fine ungdom som ikke hører til noen av dem overnevnte kategoriene. Men sånn her har det jo vært i alle år. Er det en plass man kan gå grunnet ensomhet eller uføre så skal man bli stigmatisert. Dessuten reklamerer fontenehuset for utenforskap!? Ensomhet ? Virker ikke sånn når man kommer dit, som ts skriver. Anonymkode: 84ef0...b8e Enig med deg. Synes også det er spesielt viktig at de unge får et tilbud. Handler ikke kun om ensomhet, men når det gjelder de unge så handler det jo også om å sette dem på rett kurs i livet. Å sende en rusfri 19 åring til rusmisbrukere er etter min mening galskap. I tillegg om 19-åringen ikke er ufør og har potensiale til å jobbe så er det viktig at hun er i et miljø med andre som har ambisjoner om å studere/jobbe. Anonymkode: 0a4a6...b7c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #87 Del Skrevet 19. september Jeg var selv en tur innom fontenehuset fordi jeg var ensom og hadde ingen venner, som resulterte i jeg ble smålig deprimert. Noen anbefalte meg da fontenehuset. Jeg tenkte at det skadet jo ikke å gi det en sjanse, selv om jeg var skeptisk. Jeg dro innom for en "omvisning", og jeg følte meg fullstendig malplassert. Skjønner ikke hvordan jeg som er normalt oppegående skal få utbytte av å være med PU mennesker og noen som har tungt psykiatriske lidelser/rus. Jeg var ikke der mer enn 1 time, men det var mer enn nok for meg til å føle at vibben der ikke var riktig for meg. Ser for meg at jeg bare ville følt meg mer deprimert av å være der. Det eneste jeg slet meg var ensomhet og jeg ville ha venner😅 Skal sies at jeg er i 20-årene, ufør og har en høytfungerende autisme, og selv jeg følte at fontenehuset ble helt feil for meg. Jeg for min del trenger å omgås oppegående normale positive mennesker for mitt eget beste og selvutvikling. Har heldigvis fått et par venner nå, gjennom andre arenaer. Anonymkode: ea8fc...183 1 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #88 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ikke meg du siterer. Men jeg ble forsøkt sendt til Fontenehuset da jeg slet psykisk og var arbeidsløs. Når det om til rusmisbrukere så ønsker ikke jeg å være med dem fordi jeg var redd for å bli rusmisbruker selv. Det siste en ensom person som sliter psykisk trenger er rusmisbrukere som forteller at jeg kan være med dem og slippe ensomheten og om jeg bare ruser meg så slipper jeg de tunge tankene også. Skjønner veldig godt hun som ikke ønsket å sende en rusfri 19-åring dit. Man risikerer at hun ender opp som narkoman i tillegg til problemene hun har fra før. Kjenner meg også igjen i å bli snakket til av medarbeiderne som om jeg var barnehagebarn. Det er veldig få voksne mennesker som trives på et sted hvor man blir snakket til som man var barnehagebarn. Så skjønner godt de som mener at dette er stedet for folk som er psykisk utviklingshemmet eller som har ruset seg så mye at hjernen er ødelagt. Anonymkode: 138e4...15e Du sier du ble forsøkt sendt dit, så var du der da? Igjen, dere kan ikke skjære alle fontenehus over en kam. Ingen har noensinne snakket ned til meg her, ingen har snakket om rus. Samtidig hvis en er så på kanten til å begynne med rus så er det bra du skjermer deg. For de fleste med psykiske lidelser er ikke det en aktuell problematikk. Anonymkode: 0b209...eba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #89 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 11.18): Enig med deg. Synes også det er spesielt viktig at de unge får et tilbud. Handler ikke kun om ensomhet, men når det gjelder de unge så handler det jo også om å sette dem på rett kurs i livet. Å sende en rusfri 19 åring til rusmisbrukere er etter min mening galskap. I tillegg om 19-åringen ikke er ufør og har potensiale til å jobbe så er det viktig at hun er i et miljø med andre som har ambisjoner om å studere/jobbe. Anonymkode: 0a4a6...b7c Du har et godt poeng! Jeg synes heller ikke at uføre som aldri har slitt med rus, bør henge på Fontenehuset. Nå er det mange uføre som har et ønske om å jobbe, men den støtten finnes ikke på Fontenehuset. På FH er det kun fokus på å gjøre oppgaver på huset, noe som ikke hjelper arbeidsedige med å få jobb. De aller fleste arbeidsgivere ser ikke på FH-arbeid som relevant arbeidserfaring. Det er helt bak mål at folk som aldri har slitt med rus blir sendt til rusmiljø. Anonymkode: fff1c...623 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #90 Del Skrevet 25. september Fontenehuset påstår at alle er likeverdige. Likevel blir enkelte medlemmer favorisert over andre, og det kan skape økt ensomhet hos de som ikke blir favorisert. Anonymkode: fff1c...623 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #91 Del Skrevet 27. oktober Han ene på mitt lokale fontenehus er 37 år, bor sammen med mammaen og pappaen sin, og han lever på sosialhjelp fra NAV. Han ønsker en liten deltidsjobb, men han trenger ekstra støtte for å fungere i jobb. Han får ingen personlig støtte på huset. Det gjør at han ikke kommer seg videre i livet. (Han har bodd for seg selv tidligere, men måtte flytte hjem på grunn av akutt sykdom). De ansatte bruker mest tid på PC og mobil, samt kommunikasjon mellom hverandre. Da får ikke medlemmene oppfølging og individuell støtte. Medlemmene blir overlatt til seg selv, og det er svært uheldig for mennesker som trenger ekstra støtte. Anonymkode: fff1c...623 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #92 Del Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (På 9.9.2024 den 17.06): Man burde hatt et sted for de som er uføre pga psykisk sykdom,men som ikke sliter med rus. Anonymkode: 709c0...6eb Så alle landets uføre kunne dratt dit, da? Anonymkode: f1877...029 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå