AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #61 Del Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fordi at folk som anbefaler stedet ikke har erfaring med stedet selv Anonymkode: fff1c...623 Jepp. De forholder seg til beskrivelsen av tanken og målsetningen med stedet, visjoner og den typen ting. Men realiteten stemmer ikke overens med den beskrivelsen, og da blir det feil. Anonymkode: 9a02e...03d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #62 Del Skrevet 13. september 2024 https://alesundfengsel.no/fontenehuset-alesund/ Anonymkode: fff1c...623 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #63 Del Skrevet 13. september 2024 Grüner skrev (3 timer siden): Det er jo en del av konseptet; at dere skal aktiviseres for etter hvert å prøve å komme ut igjen i yrkeslivet. Nei. Det er Nav og politikerene som har fått for seg dette. Anonymkode: 28af0...877 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #64 Del Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): At dere skal aktiviseres? Herregud. Jeg klarer fint å aktivisere meg selv altså. Anonymkode: fff1c...623 Alle klarer ikke det. Det kan være vanskelig å vite hvor det er greit å gå også. Ikke at jeg vil til fontenehuset, men sånn generelt. Jeg trenger et sted å starte, men vil helst det skal være en ordinær bedrift, kanskje liten stilling i klesbutikk, men er redd jeg kanskje blir en byrde. Anonymkode: ac2f0...109 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #65 Del Skrevet 15. september 2024 Vi som er falt utenfor men ikke har rusproblemer er en glemt gruppe. Våre psykiske problemer og ensomhet blir bare større fordi vi ikke er velkomne noen sted inn i varmen til ulike hjelpegrupper uten å måtte ha rus problemer...så rusmisbrukere er en prioritert gruppe som går foran syke personer som også er ensomme. Anonymkode: f8d5d...e82 1 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #66 Del Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi som er falt utenfor men ikke har rusproblemer er en glemt gruppe. Våre psykiske problemer og ensomhet blir bare større fordi vi ikke er velkomne noen sted inn i varmen til ulike hjelpegrupper uten å måtte ha rus problemer...så rusmisbrukere er en prioritert gruppe som går foran syke personer som også er ensomme. Anonymkode: f8d5d...e82 Ja, du har et veldig godt poeng der. For det virker som at Fontenehuset kun satser på rusavhengige mennesker. Opplegget passer perfekt for narkomane og psykisk utviklingshemmede. Vi som ikke er narkoman eller har PU, passer ikke inn på Fontenehuset. Anonymkode: fff1c...623 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #67 Del Skrevet 15. september 2024 Kan se for meg at det ikke er helt lavterskel, men et bra sted om man er langt nede. De medlemmene som jobber der har så klart ikke overskudd som en frisk person, eller terapaut. Det er jo folk som har nok med seg selv. Anonymkode: 7a5f2...e43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #68 Del Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (På 13.9.2024 den 7.48): På mitt nærmeste fontenehus har det blitt veldig populært å selge ketokaffe og økologisk mat. Mesteparten stammer fra ulike MLM-selskap. De fleste som holder på med kjøp og salg har nesten aldri vært i arbeidslivet. Samtlige i den gruppa har sterk angst og depresjon, pluss flere tilleggsdiagnoser. De ansatte bryr seg ikke om kjøp og salg. Anonymkode: fff1c...623 Hvorfor i all verden skal ansatte bry seg med MLM salg. Medlemmene er voksne mennesker og kan kjøpe og selge akkurat hva de vil. Eneste som ikke stemmer er at de bruker arbeidstiden på Fontenehuset til å selge egne produkter - noe som ikke passer seg, da promotering av egen bedrift bør gjøres på fritiden. Noen tror psykisk syke skal skjermes fra alt. De er en del av samfunnet. Selv på psykiatriske avdelinger på sykehus kjøper og selger pasienter alt fra kaffe, til strikkejakker og sandaler. Anonymkode: 93036...0d4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #69 Del Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor i all verden skal ansatte bry seg med MLM salg. Medlemmene er voksne mennesker og kan kjøpe og selge akkurat hva de vil. Eneste som ikke stemmer er at de bruker arbeidstiden på Fontenehuset til å selge egne produkter - noe som ikke passer seg, da promotering av egen bedrift bør gjøres på fritiden. Noen tror psykisk syke skal skjermes fra alt. De er en del av samfunnet. Selv på psykiatriske avdelinger på sykehus kjøper og selger pasienter alt fra kaffe, til strikkejakker og sandaler. Anonymkode: 93036...0d4 Jeg synes ikke hører pyramidespill hører hjemme på et fontenehus. Ved at de ansatte ikke bryr seg, betyr det at de ansatte aksepterer at pyramidespill foregår på huset. Det er det som er problemet. Anonymkode: fff1c...623 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #70 Del Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg synes ikke hører pyramidespill hører hjemme på et fontenehus. Ved at de ansatte ikke bryr seg, betyr det at de ansatte aksepterer at pyramidespill foregår på huset. Det er det som er problemet. Anonymkode: fff1c...623 Jeg synes dette er nedlatende. Om folk på arbeidsplassen min holder på med pyramidespill har da ikke noe å si, det er ikke slik at fordi en er psykisk syk så greier en ikke å la folk holde på med tullet sitt, enten det er overdreven opptatthet i konspirasjonsteorier, pyramidespill eller hundetrening. Anonymkode: 0b209...eba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #71 Del Skrevet 16. september 2024 K.B. skrev (På 11.9.2024 den 17.05): Det var en lengre tråd om Fontenehuset for litt siden og jeg summerte opp akkurat som TS og mange andre her har. Dette er ikke et sted å sende folk som sliter, dette er et oppsamlingssted for dysfunksjonelle. Høres kanskje litt brutalt ut, men det er sannheten. Jeg har skrevet i noen av de tidligere trådene. Synes deler av problemet med Fontenehuset er de fremstiller seg selv som et sted for alle som sliter psykisk. Men det er enorm stor forskjell på de som sliter psykisk. Forskjellene blir også veldig merkbare når man skal jobbe sammen. En høyesterettsdommer og en fra Tangerudbakken vil ikke føle de samme arbeidsoppgavene som meningsfulle. Men i Fontenehuset så har en høyesterettsdommer og en fra Tangerudbakken akkurat de samme kognitive evnene for begge sliter med depresjon. Anonymkode: 055bf...5e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #72 Del Skrevet 16. september 2024 a Anonymkode: 0a4a6...b7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #73 Del Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor i all verden skal ansatte bry seg med MLM salg. Medlemmene er voksne mennesker og kan kjøpe og selge akkurat hva de vil. Eneste som ikke stemmer er at de bruker arbeidstiden på Fontenehuset til å selge egne produkter - noe som ikke passer seg, da promotering av egen bedrift bør gjøres på fritiden. Noen tror psykisk syke skal skjermes fra alt. De er en del av samfunnet. Selv på psykiatriske avdelinger på sykehus kjøper og selger pasienter alt fra kaffe, til strikkejakker og sandaler. Anonymkode: 93036...0d4 Flere av medlemmene har verge. Jeg kjenner en på nesten 40 år som fortsatt bor hos foreldrene fordi hun ikke klarer seg selv og fordi hun trenger hjelp med økonomien. Å drive med MLM-salg på Fontenehuset er som å drive spritsalg hos Anonyme Alkoholikere. Man må gjerne si at de som kjøper får takke seg selv når de blir lurt. Men det er temmelig kynisk å utnytte noen man vet er sårbare og som man vet kommer til å angre når det går opp for dem hva de har gjort. Anonymkode: 0a4a6...b7c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #74 Del Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (På 13.9.2024 den 19.09): Dere som mener dere er så alt for friske og velfungerende til å være der: kanskje reflektere over hvorfor andre har vurdert at det er et egnet sted for dere. Anonymkode: 312de...1bf For en utrolig giftig og bitter tilnærming du har da. Snakk om å prøve å snakke folk ned. Rett og slett fælt av deg. Anonymkode: 2ed54...f98 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #75 Del Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (På 13.9.2024 den 19.09): For en utrolig arrogant og bedlatende måte å snakke om andre mennesker! Dere som mener dere er så alt for friske og velfungerende til å være der: kanskje reflektere over hvorfor andre har vurdert at det er et egnet sted for dere. Anonymkode: 312de...1bf Alle arbeidsløse som sliter psykisk blir sendt til samme sted fordi det er mest bekvemt for NAV/DPS. Det er samme greia som når NAV sender alle til det samme CV-skrivekurset uavhengig om man kan norsk og aldri har søkt jobb før eller om man er professor i norsk. Det er ingen individuell vurdering. Burde vært endret regler for NAV/DPS-ansatte. Om de sendte noen til kurs som hjalp pasientene/klientene så fikk de bonus og om de sendte pasienter/klienter til kurs som ikke hadde noe nytte så måtte ble det trekk i bonusen. Anonymkode: 138e4...15e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #76 Del Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 10.28): Jeg synes ikke hører pyramidespill hører hjemme på et fontenehus. Ved at de ansatte ikke bryr seg, betyr det at de ansatte aksepterer at pyramidespill foregår på huset. Det er det som er problemet. Anonymkode: fff1c...623 Det heter ikke ansatte. Det heter medarbeidere og medlemmer. Sammen skal de fatte beslutninger og hva som er lov på huset og ikke. Dette kan tas opp på et husmøte hvis man vil. Du har ikke skjønt fontenehusmodellen. Anonymkode: 28af0...877 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #77 Del Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (På 13.9.2024 den 22.33): Alle klarer ikke det. Det kan være vanskelig å vite hvor det er greit å gå også. Ikke at jeg vil til fontenehuset, men sånn generelt. Jeg trenger et sted å starte, men vil helst det skal være en ordinær bedrift, kanskje liten stilling i klesbutikk, men er redd jeg kanskje blir en byrde. Anonymkode: ac2f0...109 Ikke meg du siterer. Jeg er enig i at Fontenehuset er et greit tilbud for NOEN. Det mange irriterer seg over er at NAV/DPS tror det er et tilbud for alle som er psykisk psyke og er uten arbeid. Anonymkode: 138e4...15e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #78 Del Skrevet 17. september 2024 Det er vel staten som finansierer dette? Anonymkode: 35fe7...d55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #79 Del Skrevet 18. september 2024 Helt enig. Har en bekjent som bare er 19 år og som går til fontenehuset. Blitt oppfordret av psykolog og kommune for å gå dit. Får meg ikke til å si noe, men tenker bare hva den flotte jenta gjør der. Ser overhodet ikke ned på rusmisbrukere og har mange i familie som sliter med rus samt to andre som er lettere tilbakestående, men syntes ikke alle passer inn der. Det blir litt for lettvint for en kommune og ikke tilby noe bedre ( eventuelt individuelt ) for sånne sunne fine ungdom som ikke hører til noen av dem overnevnte kategoriene. Men sånn her har det jo vært i alle år. Er det en plass man kan gå grunnet ensomhet eller uføre så skal man bli stigmatisert. Dessuten reklamerer fontenehuset for utenforskap!? Ensomhet ? Virker ikke sånn når man kommer dit, som ts skriver. Anonymkode: 84ef0...b8e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #80 Del Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Helt enig. Har en bekjent som bare er 19 år og som går til fontenehuset. Blitt oppfordret av psykolog og kommune for å gå dit. Får meg ikke til å si noe, men tenker bare hva den flotte jenta gjør der. Ser overhodet ikke ned på rusmisbrukere og har mange i familie som sliter med rus samt to andre som er lettere tilbakestående, men syntes ikke alle passer inn der. Det blir litt for lettvint for en kommune og ikke tilby noe bedre ( eventuelt individuelt ) for sånne sunne fine ungdom som ikke hører til noen av dem overnevnte kategoriene. Men sånn her har det jo vært i alle år. Er det en plass man kan gå grunnet ensomhet eller uføre så skal man bli stigmatisert. Dessuten reklamerer fontenehuset for utenforskap!? Ensomhet ? Virker ikke sånn når man kommer dit, som ts skriver. Anonymkode: 84ef0...b8e Dessverre finnes det lite/ingen tilbud for mennesker som kun sliter psykisk, altså som ikke sliter med rus og ikke har PU. Jeg synes det blir feil at folk som ikke sliter med rus blir plassert sammen med rusavhengige, eller at folk som ikke har PU blir plassert sammen med folk som har PU. Jeg har PTSD, men det betyr ikke at jeg mister evnenivået mitt av den grunn. Er ikke PU, har aldri slitt med rus. Sånne "møter" på Fontenehuset gir ikke meg noen mestringsfølelse, på lik linje med å vaske toalettet på huset. Jeg var en tur hos fastlegen min i går. Han sa det var viktig at jeg brukte tid på sunne hobbyer og positive mennesker. Han sa faktisk at jeg var litt sårbar, på grunn av alt det som har skjedd i oppveksten min, og derfor anbefalte han at jeg burde finne andre miljø enn Fontenehuset. Anonymkode: fff1c...623 2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå