AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #41 Del Skrevet 12. september 2024 Det er en stund siden jeg leste her inne at man har begynt å sende kriminelle som soner på fontenehuset. Nå vet vi at man kan altså møte noen av Norges farligste der. Anonymkode: 28af0...877 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #42 Del Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er en stund siden jeg leste her inne at man har begynt å sende kriminelle som soner på fontenehuset. Nå vet vi at man kan altså møte noen av Norges farligste der. Anonymkode: 28af0...877 Det er mange politikere som mener at Fontenehuset er løsninga på alt. Likevel blir opplegget for diffust og nedverdigende. Anonymkode: fff1c...623 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #43 Del Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er mange politikere som mener at Fontenehuset er løsninga på alt. Likevel blir opplegget for diffust og nedverdigende. Anonymkode: fff1c...623 Ja, det er helt idiotisk og kunnskapsløst. Arbeid macht freit vet du. Og jeg vet litt om Fontenehuset og filosofien, for jeg var medlem der en liten stund for en del år tilbake. Og da var vi bl a en gjeng oppegående mennesker som ble kjent der. Var ikke noe rus og kriminalitetssoning eller ovenfra og ned-holdning. Noen (høyt) utdannede som ramlet ut, mange ikke utdannede og kronisk syke for livet. Veldig mange, både i helsevesen, Nav og politikere har ikke skjønt hva Fontenehus skal være. Det er jo helt på trynet mye av det jeg leser. Anonymkode: 28af0...877 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #44 Del Skrevet 13. september 2024 På mitt nærmeste fontenehus har det blitt veldig populært å selge ketokaffe og økologisk mat. Mesteparten stammer fra ulike MLM-selskap. De fleste som holder på med kjøp og salg har nesten aldri vært i arbeidslivet. Samtlige i den gruppa har sterk angst og depresjon, pluss flere tilleggsdiagnoser. De ansatte bryr seg ikke om kjøp og salg. Anonymkode: fff1c...623 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #45 Del Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er en stund siden jeg leste her inne at man har begynt å sende kriminelle som soner på fontenehuset. Nå vet vi at man kan altså møte noen av Norges farligste der. Anonymkode: 28af0...877 Det er jo helt sykt at de tar inn ikke bare tunge, men farlige, kriminelle som det. Det sier ganske mye om hvilken plass det legges opp til å være. Har også fått med meg at det lokale fontenehuset tar inne tunge kriminelle med møteplikt. Dette i tillegg til tunge rusbrukere og folk med store psykiske problemer. Jeg aner ikke hva de egentlig tenker skal være greia annet enn en oppbevaringsplass. Og så går disse bare rundt på bygget og vaser mens de ansatte snakker sammen og ignorerer de besøkende. Veldig merkelig opplegg. Anonymkode: 2ed54...f98 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sparkling_Pink Skrevet 13. september 2024 #46 Del Skrevet 13. september 2024 Jeg fikk anbefalt fontenehuset av en bekjent, i følge nettsidene er det et aktiviseringstilbud for mennesker med psykiske lidelser. Ikke sliter jeg med psyken i særlig stor grad og ikke har jeg problemer med å være i aktivitet. Dagene mine er fulle og kun dårlig form og organiseringsutfordringer er begrensningene her. Jeg konkluderte med at det ikke var riktig tilbud til meg, så har ikke engang forsøkt å besøke det lokale stedet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 13. september 2024 #47 Del Skrevet 13. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): På mitt nærmeste fontenehus har det blitt veldig populært å selge ketokaffe og økologisk mat. Mesteparten stammer fra ulike MLM-selskap. De fleste som holder på med kjøp og salg har nesten aldri vært i arbeidslivet. Samtlige i den gruppa har sterk angst og depresjon, pluss flere tilleggsdiagnoser. De ansatte bryr seg ikke om kjøp og salg. Anonymkode: fff1c...623 Så de har gjort det til en arena for MLM? Den aller verste måten å utnytte folk på.. Endret 13. september 2024 av K.B. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #48 Del Skrevet 13. september 2024 K.B. skrev (3 timer siden): Så de har gjort det til en arene for MLM? Den aller verste måten å utnytte folk på.. Medlemmene gjør kjøp og salg "i det skjulte". På mitt nærmeste hus er det flere medlemmer som krever at kjøkkenet kun skal lage økologisk mat og lignende, men flertallet ønsker ikke den løsninga. Anonymkode: fff1c...623 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 13. september 2024 #49 Del Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (På 9.9.2024 den 9.16): Det virker som at de ansatte prøver å overtale medlemmene til å gjøre masse arbeidsoppgaver. Litt som på barneskolen. Anonymkode: fff1c...623 Det er jo en del av konseptet; at dere skal aktiviseres for etter hvert å prøve å komme ut igjen i yrkeslivet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #50 Del Skrevet 13. september 2024 Sparkling_Pink skrev (3 timer siden): Jeg fikk anbefalt fontenehuset av en bekjent, i følge nettsidene er det et aktiviseringstilbud for mennesker med psykiske lidelser. Ikke sliter jeg med psyken i særlig stor grad og ikke har jeg problemer med å være i aktivitet. Dagene mine er fulle og kun dårlig form og organiseringsutfordringer er begrensningene her. Jeg konkluderte med at det ikke var riktig tilbud til meg, så har ikke engang forsøkt å besøke det lokale stedet. Det er mange som foretrekker Fontenehuset foran dagsenter, fordi at på Fontenehuset gjør medlemmene ulike arbeidsoppgaver. På dagsenter er det veldig passivt, ifølge folk på Fontenehuset. Samtidig vet jeg ikke hvor sunt det er for folk å jobbe gratis på den måten heller. Vanlig husarbeid er jo noe som folk flest er opptatt med ellers om dagene. Anonymkode: fff1c...623 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #51 Del Skrevet 13. september 2024 Grüner skrev (3 minutter siden): Det er jo en del av konseptet; at dere skal aktiviseres for etter hvert å prøve å komme ut igjen i yrkeslivet. At dere skal aktiviseres? Herregud. Jeg klarer fint å aktivisere meg selv altså. Anonymkode: fff1c...623 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #52 Del Skrevet 13. september 2024 Jeg blir overrasket at det er så mye negative holdninger og erfaringer med Fontenehusene. Og jeg synes videre det er dumt at dere deler dem som om det er en kjensgjerning at forholdene er slik hos alle Fontenehusene. Min erfaring er at det er et fint sted å være, og hvor mye jobb du gjør er opp til deg selv. Det kan være en fin overgang til ordinært arbeidsliv, og det kan være et sted du går for å jobbe i flere år fremover. Jeg møtte bare hyggelige folk der, noen litt dårlige sosialt, som i at de ikke visste hvordan de skulle småprate, eller delte litt for mye, ellers bare masse fine folk. Jeg benekter ikke de dårlige erfaringene folk har gjort, men ville dele min egen erfaring for å vise at det er ikke bare dårlige miljø på Fontenehusene rundt om i landet. Anonymkode: 0b209...eba 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 13. september 2024 #53 Del Skrevet 13. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 20.10): Det er lett for kommunen og politikere å ta i bruk Fontenehuset som en "mal". Det er enklere å sende folk til en oppbevaringsplass, sammenligna med å skape mer helhetlige tilbud. Gruppetilbud er mindre ressurskrevende enn individuelle tilbud. I tillegg skaper det flotte innlegg på Facebook og Instagram. Likevel mener jeg at Fontenehuset ikke er riktig tilbud til alle som strever psykisk. Folk som kun har "milde plager" bør få et annet tilbud enn folk som har "omfattende plager". For meg som klarer vanlig husarbeid og samtidig aktivisere meg selv, så føles det litt unødvendig å bruke masse tid på Fontenehuset. Det blir ikke et miljø som gir meg mestring, fordi oppgavene på huset er under mitt evnenivå. Dessuten skjer det ikke noe nyttig på alle de møtene som foregår på huset. Innholdet på møtene skaper ingen endring eller mestring. Det Fontenehuset kaller jobbfokus, innebærer at medlemmene skal jobbe gratis på huset. "Da har medlemmene fokus på å utføre arbeidsoppgaver". "Fontenehuset bruker arbeid som mål og metode". Heldigvis finnes frivilligsentralen, Røde Kors, osv, hvis jeg ønsker å utføre ekte frivillig arbeid. Derimot skulle det vært flere sosiale møteplasser for voksne mennesker, men da på helt andre premisser enn Fontenehuset sitt formål. Jeg ønsker ikke å jobbe gratis sammen med folk som er narkomane og/eller har omfattende psykiske utfordringer. Gratisarbeid løser ikke alt. Det skulle vært en egen møteplass for oss som ikke tilhører målgruppa til Fontenehuset, som har blitt nevnt tidligere i tråden. Anonymkode: fff1c...623 Endret 13. september 2024 av Grüner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 13. september 2024 #54 Del Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Medlemmene gjør kjøp og salg "i det skjulte". På mitt nærmeste hus er det flere medlemmer som krever at kjøkkenet kun skal lage økologisk mat og lignende, men flertallet ønsker ikke den løsninga. Anonymkode: fff1c...623 Hjelpes.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 13. september 2024 #55 Del Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 20.45): Han som ble dømt for tre drapsforsøk (far, stemor og stesøster) og planla å drepe og torturere vennene sine på en fest for 10 år siden sitter i forvaring på Ila fengsel, og har brukt Fontenehuset når han har vært ute på permisjon. Han blir sett på som en av Norges farligste menn. Fontenehuset skulle være en overgang hvis han ble prøveløslatt (tror jeg). Så ja, man kan møte på hva som helst der - uten å vite om deres historikk. Se serien Leo og de farlige som kom ut på NRK TV i dag (tror det var episode 3 der han besøkte Fontenehuset). https://tv.nrk.no/serie/leo-og-de-farlige/sesong/1/episode/KMTE60004323 https://www.nrk.no/vestland/xl/hans-marius-planla-a-bli-massedrapsmann-og-blei-domd-til-forvaring.-no-vil-han-bli-fri.-1.17034118 Anonymkode: 01714...c54 Han er jo der med følge fra fengselet son passer på han. Han sitter jo på forvaring, så han er ikke der alene, kan du vel skjønne!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 13. september 2024 #56 Del Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er jo helt sykt at de tar inn ikke bare tunge, men farlige, kriminelle som det. Det sier ganske mye om hvilken plass det legges opp til å være. Har også fått med meg at det lokale fontenehuset tar inne tunge kriminelle med møteplikt. Dette i tillegg til tunge rusbrukere og folk med store psykiske problemer. Jeg aner ikke hva de egentlig tenker skal være greia annet enn en oppbevaringsplass. Og så går disse bare rundt på bygget og vaser mens de ansatte snakker sammen og ignorerer de besøkende. Veldig merkelig opplegg. Anonymkode: 2ed54...f98 Han er der med vakter fra fengselet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #57 Del Skrevet 13. september 2024 Grüner skrev (1 minutt siden): Han er der med vakter fra fengselet! De aller fleste som soner samfunnsstraff på huset har ingen vakter med seg. Anonymkode: fff1c...623 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #58 Del Skrevet 13. september 2024 Jeg fungerte veldig godt før jeg ble syk, men da jeg ble syk ble jeg plutselig veldig dårlig. Derfor fikk jeg mange tips om at jeg burde oppsøke Fontenehuset og at det er så bra og alt det man hører. Jeg endte med å dra dit, men det var virkelig ikke noe for meg, selv om jeg er psykisk syk. Jeg har ingen interesse av å lage mat der eller vaske toalettet der når jeg har mer enn nok med å lage meg mat hjemme og å vaske mitt eget toalett. Det føltes også veldig nedverdigende å skulle bli oppmuntret til å vaske et toalett eller kutte opp gulrøtter for så å få masse ros for det. Jeg blir ikke noe bedre, og jeg føler i alle fall ikke på noe mestring av å bli behandlet som om jeg er psykisk utviklingshemmet når jeg akkurat har fullført en mastergrad. Jeg vet at jeg sikkert høres veldig overlegen og nedlatende ut, men det var sånn jeg opplevde det. Jeg følte at jeg ble snakket til og behandlet som om jeg var mentalt tilbakestående og at det liksom skulle gi meg noen verdi og mestring i hverdagen av å gjøre aktiviteter som føltes som en kombinasjon av rekrutten i førstegangstjeneste, men med en tilnærming og pedagogikk beregnet for en barnehage. Veldig merkelig stemning der. Det føltes litt falskt på en måte. Og i tillegg måtte man betale 15kr per kopp med kaffe der. Anonymkode: 9a02e...03d 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #59 Del Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 23.24): For min del gjør det vondt verre å være med utskudd på en sånn plass, når mitt største problem er ingen venner og familie. Jeg opplever det som en slags straff når jeg jobber gratis for usosiale ansatte. Det å jobbe gratis med samfunnets utskudd vil aldri hjelpe meg med å få ekte venner. Det vil kun bidra til utnyttelse, skam, smerte og stagnering. Det blir helt feil type miljø i min situasjon. Jeg har aldri vært i fengsel før. Aldri slitt med rus. Aldri vært psykisk ustabil heller. I fontenehusverden blir jeg malplassert, akkurat som en VTA-plass. Sånn i det føles Fontenehuset kun som en oppbevaringsplass. Anonymkode: fff1c...623 For en utrolig arrogant og bedlatende måte å snakke om andre mennesker! Dere som mener dere er så alt for friske og velfungerende til å være der: kanskje reflektere over hvorfor andre har vurdert at det er et egnet sted for dere. Anonymkode: 312de...1bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #60 Del Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): For en utrolig arrogant og bedlatende måte å snakke om andre mennesker! Dere som mener dere er så alt for friske og velfungerende til å være der: kanskje reflektere over hvorfor andre har vurdert at det er et egnet sted for dere. Anonymkode: 312de...1bf Fordi at folk som anbefaler stedet ikke har erfaring med stedet selv Anonymkode: fff1c...623 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå