Gå til innhold

Negativt overrasket over fontenehuset

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Enig, det jeg slet med når det kom til oppfølging av nav også. Jeg sliter for mye til å ha en helt vanlig jobb, men jeg har et høyere funksjonsnivå enn hjelpen de tilbydde og da er isolasjon bedre enn det vanskelige miljøet jeg ikke har lyst til å være en del av. 

Kunne ønske de skjønte at ikke alle får noe hjelp av det samme tiltaket. Men det tror jeg egentlig de vet. Legen min sa jeg faller mellom stoler og ei jeg dro for å prate med kommunalt sa samtalene var mest ment for å loggført det, så hva er da vitsen? Folk får ikke hjelp, det er i stor grad bare en front som later som det fordi det er lettere å kaste penger etter folk enn å faktisk gjøre endringer i vanskelige situasjoner. 

Anonymkode: ac2f0...109

Det er mange forskjellige frivillige organisasjoner du kan bidra i, så slipper du ensomhet😊

Anonymkode: 312de...1bf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han som ble dømt for tre drapsforsøk (far, stemor og stesøster) og planla å drepe og torturere vennene sine på en fest for 10 år siden sitter i forvaring på Ila fengsel, og har brukt Fontenehuset når han har vært ute på permisjon. Han blir sett på som en av Norges farligste menn. Fontenehuset skulle være en overgang hvis han ble prøveløslatt (tror jeg). Så ja, man kan møte på hva som helst der - uten å vite om deres historikk.

Se serien Leo og de farlige som kom ut på NRK TV i dag (tror det var episode 3 der han besøkte Fontenehuset).

https://tv.nrk.no/serie/leo-og-de-farlige/sesong/1/episode/KMTE60004323

https://www.nrk.no/vestland/xl/hans-marius-planla-a-bli-massedrapsmann-og-blei-domd-til-forvaring.-no-vil-han-bli-fri.-1.17034118

Anonymkode: 01714...c54

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.9.2024 den 8.20):

Jeg besøkte nylig fontenehuset i en av norges større byer da jeg hørte det var en arena for folk som var litt ensomme og vile være sosiale. Men to ting jeg ikke var forberedt på var klientellet og de ansatte. For det første så var det veldig mange som har slitt og sliter med rusproblemer. Utover det var det en høy andel med varierende grad av lav funksjonsevne. 

Men det som overrasket meg kanskje enda mer var hvordan de ansatte oppførte seg ovenfor besøkende. Det var en veldig ovenfra og ned tone hvor voksne ble snakket til som barn. Og bortsett fra når de ledet disse møtene og snakket over alle, så virket de i det store og det hele lite interessert i å ha så mye med folk å gjøre. Da satt de stort sett med telefonen eller på PC. 

Hele opplegget virker for meg som veldig merkelig, og jeg satt ikke igjen med en særlig god følelse av å ha vært der. Jeg så vel for meg et litt mer lysbetont og oppegående opplegg. Vibbene er slik jeg ser for meg forhistoriens institusjoner og fattighus.

Anonymkode: 2ed54...f98

Ålesund? Høres nøyaktig ut som her. 

Anonymkode: 70d8b...420

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Han som ble dømt for tre drapsforsøk (far, stemor og stesøster) og planla å drepe og torturere vennene sine på en fest for 10 år siden sitter i forvaring på Ila fengsel, og har brukt Fontenehuset når han har vært ute på permisjon. Han blir sett på som en av Norges farligste menn. Fontenehuset skulle være en overgang hvis han ble prøveløslatt (tror jeg). Så ja, man kan møte på hva som helst der - uten å vite om deres historikk.

Se serien Leo og de farlige som kom ut på NRK TV i dag (tror det var episode 3 der han besøkte Fontenehuset).

https://tv.nrk.no/serie/leo-og-de-farlige/sesong/1/episode/KMTE60004323

https://www.nrk.no/vestland/xl/hans-marius-planla-a-bli-massedrapsmann-og-blei-domd-til-forvaring.-no-vil-han-bli-fri.-1.17034118

Man kan møte på "hva som helst" over alt i samfunnet. På BI feks. Eller på NAV (Veronika Orderud jobber i NAV). Eller på din egen arbeidsplass h or det ikke kreves vandelsattest.

Hvor mange kriminelle og tidligere voldsutøvere er del vel ikke som trasker gjennom Oslo s hver uke? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Man kan møte på "hva som helst" over alt i samfunnet. På BI feks. Eller på NAV (Veronika Orderud jobber i NAV). Eller på din egen arbeidsplass h or det ikke kreves vandelsattest.

Hvor mange kriminelle og tidligere voldsutøvere er del vel ikke som trasker gjennom Oslo s hver uke? 

Fontenehuset skal fungere som en trygg arena for sårbare mennesker. Da blir det helt feil at drapsdømte kan få være med i miljøet. 

Oslo S er en offentlig plass. Fontenehuset er en privat eiendom. 

Anonymkode: fff1c...623

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Eksemplene dine er jo ikke sammenlignbare en gang. 

Som AB over skriver så skal Fontenehuset fungere som en trygg plass for sårbare mennesker, og da lar du ikke en mann som er dømt for drapsforsøk og blir sett på som farlig for samfunnet gå dit. Man blir ikke dømt til forvaring for ingen grunn. Det er den strengeste straffen man kan få, og det er kun 15 mennesker i hele Norge som er dømt til forvaring.

Han fikk til og med avslag på prøvelatelse nå nylig, som betyr at retten fortsatt mener at han er en fare for samfunnet. For sårebare mennesker skaper det usikkerhet, og fratar dem arenaer der de kan føle seg trygge. Mange av disse sliter med psykiske lidelser og rus, og har kanskje levd med vold og omsorgssvikt i oppveksten.

At du ikke ser forskjellen på disse eksemplene er meg en gåte. De er ikke sammenlignbare.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow, på fontenehuset her er det helt motsatt. De aller fleste virket oppegående, alle deltok aktivt på møtene, og det tok meg faktisk et par dager å finne ut hvem som var ansatte og hvem som var medlemmer. Det er stort fokus på at huset skal være medlemsstyrt. Så rart at det er så stor forskjell…

Anonymkode: 1d9cc...b44

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Wow, på fontenehuset her er det helt motsatt. De aller fleste virket oppegående, alle deltok aktivt på møtene, og det tok meg faktisk et par dager å finne ut hvem som var ansatte og hvem som var medlemmer. Det er stort fokus på at huset skal være medlemsstyrt. Så rart at det er så stor forskjell…

Anonymkode: 1d9cc...b44

Når drapsdømte og andre kriminelle blir henvist til Fontenehuset, så blir miljøet utrygt og skadelig. I tillegg til narkomane og psykisk ustabile. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en lengre tråd om Fontenehuset for litt siden og jeg summerte opp akkurat som TS og mange andre her har. Dette er ikke et sted å sende folk som sliter, dette er et oppsamlingssted for dysfunksjonelle. Høres kanskje litt brutalt ut, men det er sannheten. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (1 time siden):

Det var en lengre tråd om Fontenehuset for litt siden og jeg summerte opp akkurat som TS og mange andre her har. Dette er ikke et sted å sende folk som sliter, dette er et oppsamlingssted for dysfunksjonelle. Høres kanskje litt brutalt ut, men det er sannheten. 

Det kommer seg helt an på huset. Det er nå mange hus i Norge og de er alle ulike. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det kommer seg helt an på huset. Det er nå mange hus i Norge og de er alle ulike. 

Straffedømte, narkomane og psykisk ustabile finnes på alle fontenehus. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne som var på aap ble spurt om å oppsøke Fontenehuset. Hun hadde hørt om det og ble så fortvilet at hun begynte å gråte. Da slapp hun. 

Anonymkode: 0e24b...515

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del gjør det vondt verre å være med utskudd på en sånn plass, når mitt største problem er ingen venner og familie. Jeg opplever det som en slags straff når jeg jobber gratis for usosiale ansatte. 

Det å jobbe gratis med samfunnets utskudd vil aldri hjelpe meg med å få ekte venner. Det vil kun bidra til utnyttelse, skam, smerte og stagnering. Det blir helt feil type miljø i min situasjon. 

Jeg har aldri vært i fengsel før. Aldri slitt med rus. Aldri vært psykisk ustabil heller. I fontenehusverden blir jeg malplassert, akkurat som en VTA-plass. 

Sånn i det føles Fontenehuset kun som en oppbevaringsplass. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innlagt for noen år siden med langvarige alvorlig depresjon og ptsd. Har bachelor men var sykemeldt og ute av jobb. Fontenehuset skulle komme innom og informere, men de som jobbet på døgnavdelingen sa det ikke var noe for «sånne som meg» 😬 så da begynte jeg å lure på hva greia var der

Anonymkode: 60ee4...c41

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg var innlagt for noen år siden med langvarige alvorlig depresjon og ptsd. Har bachelor men var sykemeldt og ute av jobb. Fontenehuset skulle komme innom og informere, men de som jobbet på døgnavdelingen sa det ikke var noe for «sånne som meg» 😬 så da begynte jeg å lure på hva greia var der

Nemlig 😅 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det sa min psykolog på DPS også. Jeg var for ressurssterk og oppegående, og hadde mer utbytte av å omgås «normale» mennesker på sunne arenaer uten psykiske lidelser og rusproblemer.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri i mitt liv følt meg så nedverdiget som da jeg fulgte min psykologspesialists oppfordring om å besøke Fontenehuset.

Har vel i ettertid innsett at han ikke helt skjønte hva som foregikk der eller hvilke brukere som var der.

Fontenehuset er for de med svært omfattende utfordringer i dagliglivet. Folk med svært alvorlige diagnoser. Mennesker uten særlig boevne. Psykisk utviklingshemmede. Osv.

For meg helt uaktuelt som tilbud.

Anonymkode: b313b...fcc

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 20.31):

Hvilke Fontenehus har dere vært innom? Det eldste Fontenehuset var veldig bra for 10 år siden.

Et slikt sted blir litt hva man gjør det til (men det er absoluty ikke for alle!) Man kan sette egne mål for hvor ofte man skal være der og hva som skal være målet med bruken av huset. Hvis man er anske oppegående selv kan man bli en ressurs for de med lavere funksjonsnivå. Jeg vil heller møte på et Fontenehus og lage lunsj fremfor å sitte hjemme og se på reality eller snu døgnet.

Ærlig talt. 

Å heie på at folk skal skru i en lyspære er ikke noe å bruke tiden på. 

Anonymkode: b313b...fcc

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.9.2024 den 8.20):

Jeg besøkte nylig fontenehuset i en av norges større byer da jeg hørte det var en arena for folk som var litt ensomme og vile være sosiale. Men to ting jeg ikke var forberedt på var klientellet og de ansatte. For det første så var det veldig mange som har slitt og sliter med rusproblemer. Utover det var det en høy andel med varierende grad av lav funksjonsevne. 

Men det som overrasket meg kanskje enda mer var hvordan de ansatte oppførte seg ovenfor besøkende. Det var en veldig ovenfra og ned tone hvor voksne ble snakket til som barn. Og bortsett fra når de ledet disse møtene og snakket over alle, så virket de i det store og det hele lite interessert i å ha så mye med folk å gjøre. Da satt de stort sett med telefonen eller på PC. 

Hele opplegget virker for meg som veldig merkelig, og jeg satt ikke igjen med en særlig god følelse av å ha vært der. Jeg så vel for meg et litt mer lysbetont og oppegående opplegg. Vibbene er slik jeg ser for meg forhistoriens institusjoner og fattighus.

Anonymkode: 2ed54...f98

Du burde heller melde deg inn i en organisasjon. Røde Kors, DNT, Odd Fellow, Rotary.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...