Gå til innhold

Negativt overrasket over fontenehuset

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg besøkte nylig fontenehuset i en av norges større byer da jeg hørte det var en arena for folk som var litt ensomme og vile være sosiale. Men to ting jeg ikke var forberedt på var klientellet og de ansatte. For det første så var det veldig mange som har slitt og sliter med rusproblemer. Utover det var det en høy andel med varierende grad av lav funksjonsevne. 

Men det som overrasket meg kanskje enda mer var hvordan de ansatte oppførte seg ovenfor besøkende. Det var en veldig ovenfra og ned tone hvor voksne ble snakket til som barn. Og bortsett fra når de ledet disse møtene og snakket over alle, så virket de i det store og det hele lite interessert i å ha så mye med folk å gjøre. Da satt de stort sett med telefonen eller på PC. 

Hele opplegget virker for meg som veldig merkelig, og jeg satt ikke igjen med en særlig god følelse av å ha vært der. Jeg så vel for meg et litt mer lysbetont og oppegående opplegg. Vibbene er slik jeg ser for meg forhistoriens institusjoner og fattighus.

Anonymkode: 2ed54...f98

• Liker 8
  • Hjerte 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De ansatte har ikke tid og lyst til å snakke med medlemmene. På møtene snakker de ansatte over medlemmene. Utenom møtene sitter de ofte med PC og mobil, eller så snakker de kun med hverandre. Unntak finnes, såklart.

Mange av medlemmene sliter med rus og lav funksjonsevne. Dette er folk som trenger veldig mye støtte i hverdagen. Nå skal det sies at jeg bor i kommunal bolig og er ufør, men til og med jeg synes mange på huset har veldig lav funksjonsevne. Av og til finnes det medlemmer med ålreit funksjonsevne, men de forsvinner fort fra huset. 

Veldig merkelig stemning. Litt som barnehage og sykehus. 

Anonymkode: fff1c...623

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som at de ansatte prøver å overtale medlemmene til å gjøre masse arbeidsoppgaver. Litt som på barneskolen. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fontenehus er for folk som strever med rus og eller psykiske lidelser, og, i alle fall opprinnelig, ønsker å komme i jobb. Vet ikke hvordan jobbfokuset er nå, men det har aldri vært et rent sosialt treffsted, det er mest for folk med psykiske lidelser og rus, og gjerne de med mer alvorlige problemer og lavt funksjonsnivå. 

Anonymkode: fe131...fa4

• Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

De ansatte har ikke tid og lyst til å snakke med medlemmene. På møtene snakker de ansatte over medlemmene. Utenom møtene sitter de ofte med PC og mobil, eller så snakker de kun med hverandre. Unntak finnes, såklart.

Mange av medlemmene sliter med rus og lav funksjonsevne. Dette er folk som trenger veldig mye støtte i hverdagen. Nå skal det sies at jeg bor i kommunal bolig og er ufør, men til og med jeg synes mange på huset har veldig lav funksjonsevne. Av og til finnes det medlemmer med ålreit funksjonsevne, men de forsvinner fort fra huset. 

Veldig merkelig stemning. Litt som barnehage og sykehus. 

Inntrykket jeg har fått er at for de ansatte er fontenehuset kun en plass de bruker som et mellomledd og som kan se fint ut på CV og gjerne skryte av sitt "humanitære engasjement". Da de er veldig på å fronte seg og sitt engasjement på sosiale medier, men når det kommer til det daglige så er det som du sier pc, mobil og å snakke med hverandre. De besøkende er kun noe som brukes for statistikkføring, posering på bilder og å utføre arbeidsoppgaver som vasking.

Disse evinnelige møtene de maser om virker totalt uten mening. De ansatte plaprer i vei i et sett mens medlemmene sitter og ser på, og når enkelte vil si noe så får de beskjed om å være rolige for de ansatte vil snakke seg ferdige. Noe de aldri gjør. 

Anonymkode: 2ed54...f98

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fontenehus er for folk som strever med rus og eller psykiske lidelser, og, i alle fall opprinnelig, ønsker å komme i jobb. Vet ikke hvordan jobbfokuset er nå, men det har aldri vært et rent sosialt treffsted, det er mest for folk med psykiske lidelser og rus, og gjerne de med mer alvorlige problemer og lavt funksjonsnivå. 

Anonymkode: fe131...fa4

Det er riktig det du sier. Problemet er at medlemmene ikke får særlig mye hjelp til å komme ut i jobb, fordi at de ansatte er opptatt av det som skjer på huset. Jeg tenker at arbeidsledige og sykemeldte trenger bedre oppfølging og personlig hjelp, noe som ikke er mulig å gjennomføre på Fontenehuset. På huset handler det kun om å gjøre oppgaver gratis. Det er ikke en jobbsentral lik NAV. 

Det verste er at de ansatte ikke følger opp medlemmene som er på huset. Som jeg har skrevet tidligere er PC og mobil viktigere for de ansatte enn å snakke med medlemmene. Jeg mener det er forkastelig at folk blir behandla som en gjenstand. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg besøkte nylig fontenehuset i en av norges større byer da jeg hørte det var en arena for folk som var litt ensomme og vile være sosiale.

Det er ikke, og har aldri vært, formålet med Fontenehuset. De aller fleste har psykiske vansker OG rusproblemer der.

Anonymkode: 38784...558

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke, og har aldri vært, formålet med Fontenehuset. De aller fleste har psykiske vansker OG rusproblemer der.

Anonymkode: 38784...558

Det er mange ensomme som også har psykiske vansker, på grunn av sosial isolasjon. Likevel er det forskjell på folk som kun sliter med ensomhet og sosial isolasjon, og de som er tungt i rusen og psykiatrien. Det virker som at den siste gruppa er målgruppa til Fontenehuset. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man burde hatt et sted for de som er uføre pga psykisk sykdom,men som ikke sliter med rus.

Anonymkode: 709c0...6eb

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fontenehuset har også blitt et sted for å sone sin samfunnstraff. Man vet aldri hvilke folk man møter der

Anonymkode: 01714...c54

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Man burde hatt et sted for de som er uføre pga psykisk sykdom,men som ikke sliter med rus.

Enig. Jeg er ufør blant annet på grunn av psykisk sykdom. Har aldri slitt med rus. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fontenehuset har også blitt et sted for å sone sin samfunnstraff. Man vet aldri hvilke folk man møter der

Anonymkode: 01714...c54

Ikke et positivt miljø, akkurat. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nettopp en tråd om Fontenehuset, og flere der prøvde å presisere hvem målgruppen var. Det er jo lett å misforstå dersom man tror dette er et «vanlig» sted for frivillig arbeid. 

Anonymkode: 06379...b3e

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det var nettopp en tråd om Fontenehuset, og flere der prøvde å presisere hvem målgruppen var. Det er jo lett å misforstå dersom man tror dette er et «vanlig» sted for frivillig arbeid. 

Jeg mener at "uformell-VTA" er mer dekkende navn enn frivillig arbeid. Opplegget har en utforming som tilsvarer VTA, men man trenger ikke henvisning for å være der. 

Frivillig arbeid betyr at man gjør en innsats for å glede andre mennesker enn seg selv. Jeg vil ikke si at den definisjonen stemmer med opplegget til Fontenehuset. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg mener at "uformell-VTA" er mer dekkende navn enn frivillig arbeid. Opplegget har en utforming som tilsvarer VTA, men man trenger ikke henvisning for å være der. 

Frivillig arbeid betyr at man gjør en innsats for å glede andre mennesker enn seg selv. Jeg vil ikke si at den definisjonen stemmer med opplegget til Fontenehuset. 

Ja, jeg kan kanskje være litt enig i det. Men de bruker selv det utrykket «frivillig arbeid», så det er litt fort å misforstå dersom man ikke kjenner til de. Og lurer kanskje på om de har ulike typer tilbud etc. Folk utenfor denne målgruppen bør heller ta kontakt med frivillighetssentral, sanitet, type suppekjøkken etc dersom man ønsker å bidra med noe 😊

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.9.2024 den 17.00):

Det er mange ensomme som også har psykiske vansker, på grunn av sosial isolasjon. Likevel er det forskjell på folk som kun sliter med ensomhet og sosial isolasjon, og de som er tungt i rusen og psykiatrien. Det virker som at den siste gruppa er målgruppa til Fontenehuset. 

Absolutt, og jeg tror det er der det er lett å misforstå. «Psykiske lidelser» er jo en enorm paraply. Jeg forstår det som det er de som har litt verre plager ( dersom jeg kan si det sånn) som er målgruppen. Jeg tror folk med mildere plager ( jeg mener ikke at det ikke er ille nok for de som har det, håper dere forstår meg rett) vil føle seg litt malplassert der. Men kan være ulikt fra sted til sted, men dette har jeg hørt hverfall. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fontenehuset er håpløst. Jeg skjønner ikke hypen. Det er kun en oppbevaringsplass for for syke folk, og jeg blir enda mer deprimert av å være der blant syke. Fint hvis det funker for noen, men det er ikke en fasitoppskrift slik mange vil ha det til.

Anonymkode: 91116...f5c

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Fontenehuset er håpløst. Jeg skjønner ikke hypen. Det er kun en oppbevaringsplass for for syke folk, og jeg blir enda mer deprimert av å være der blant syke. Fint hvis det funker for noen, men det er ikke en fasitoppskrift slik mange vil ha det til.

Anonymkode: 91116...f5c

Det er lett for kommunen og politikere å ta i bruk Fontenehuset som en "mal". Det er enklere å sende folk til en oppbevaringsplass, sammenligna med å skape mer helhetlige tilbud. Gruppetilbud er mindre ressurskrevende enn individuelle tilbud. I tillegg skaper det flotte innlegg på Facebook og Instagram. 

Likevel mener jeg at Fontenehuset ikke er riktig tilbud til alle som strever psykisk. Folk som kun har "milde plager" bør få et annet tilbud enn folk som har "omfattende plager". For meg som klarer vanlig husarbeid og samtidig aktivisere meg selv, så føles det litt unødvendig å bruke masse tid på Fontenehuset. Det blir ikke et miljø som gir meg mestring, fordi oppgavene på huset er under mitt evnenivå. Dessuten skjer det ikke noe nyttig på alle de møtene som foregår på huset. Innholdet på møtene skaper ingen endring eller mestring. 

Det Fontenehuset kaller jobbfokus, innebærer at medlemmene skal jobbe gratis på huset. "Da har medlemmene fokus på å utføre arbeidsoppgaver". "Fontenehuset bruker arbeid som mål og metode". 

Heldigvis finnes frivilligsentralen, Røde Kors, osv, hvis jeg ønsker å utføre ekte frivillig arbeid. Derimot skulle det vært flere sosiale møteplasser for voksne mennesker, men da på helt andre premisser enn Fontenehuset sitt formål. Jeg ønsker ikke å jobbe gratis sammen med folk som er narkomane og/eller har omfattende psykiske utfordringer. Gratisarbeid løser ikke alt. Det skulle vært en egen møteplass for oss som ikke tilhører målgruppa til Fontenehuset, som har blitt nevnt tidligere i tråden. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.9.2024 den 17.06):

Enig, det jeg slet med når det kom til oppfølging av nav også. Jeg sliter for mye til å ha en helt vanlig jobb, men jeg har et høyere funksjonsnivå enn hjelpen de tilbydde og da er isolasjon bedre enn det vanskelige miljøet jeg ikke har lyst til å være en del av. 

Kunne ønske de skjønte at ikke alle får noe hjelp av det samme tiltaket. Men det tror jeg egentlig de vet. Legen min sa jeg faller mellom stoler og ei jeg dro for å prate med kommunalt sa samtalene var mest ment for å loggført det, så hva er da vitsen? Folk får ikke hjelp, det er i stor grad bare en front som later som det fordi det er lettere å kaste penger etter folk enn å faktisk gjøre endringer i vanskelige situasjoner. 

Anonymkode: ac2f0...109

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke Fontenehus har dere vært innom? Det eldste Fontenehuset var veldig bra for 10 år siden.

Et slikt sted blir litt hva man gjør det til (men det er absoluty ikke for alle!) Man kan sette egne mål for hvor ofte man skal være der og hva som skal være målet med bruken av huset. Hvis man er anske oppegående selv kan man bli en ressurs for de med lavere funksjonsnivå. Jeg vil heller møte på et Fontenehus og lage lunsj fremfor å sitte hjemme og se på reality eller snu døgnet.

Anonymkode: 312de...1bf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...