Gå til innhold

Sykmelding og tilrettelegging

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan skal arbeidsgiver kunne tilrettelegge arbeid uten å få vite diagnose? Jeg er psykisk syk generalisert angst, sosial angst og panikkangst. Og jobber innenfor kundeservice. NAV maser om at jeg skal jobbe litt, og sier arbeidsgiver må tilrettelegge. Jeg vil ikke dele diagnose med jobben. Og føler likevel ikke de kan tilrettelegge, da jeg uansett må ha mye kontakt med kollegaer og kunder. Hva gjør man da? 

Anonymkode: dd7d2...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trenger ikke si noe om diagnosen for å si noe om hva slags arbeidsoppgaver du kan gjøre. Men anbefaler å be NAV innkalle til dialogmøte, så kan dere ta det der.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dine problemer/diagnose er totalt umulig å kombinere med jobben du har, må du også prøve å finne en annen jobb. NAV bør kunne hjelpe deg. 

En god dialog med arbeidsgiver, hvor du har plikt til å fortelle om arbeidsevne (ikke diagnoser) gjør det mulig å finne oppgaver du kan gjøre. Du kan ikke ha holdningen at det er umulig å tilrettelegge før du i det hele tatt gir dem muligheten.

Anonymkode: a10da...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behøver ikke opplyse om diagnose. Men du og arbeidsgiver kan ta en prat om funksjon og tilrettelegging. 

Anonymkode: d4d84...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke fortelle selve diagnosen. Det er som regel lite nyttig. Det er ikke diagnosen som er problemet, men symptomene du opplever. Om arbeidsgiveren ikke vet noe særlig om generell angstlidelse, vil det gjerne være lite nyttig å fortelle ham bare diagnosen. Han vil gjerne ikke ane hva det faktisk innebærer, hva du sliter med, og hva som da kan hjelpe. Det er hva du sliter med, du må fortelle. 

Jeg har autisme. Det har jeg ikke fortalt en eneste arbeidsgiver. Det jeg derimot har fortalt, er at jeg sliter med verbal prosessering, og at jeg trenger å få ting skriftlig. At jeg sliter med sanseprosessering, og trenger å kunne skjerme meg fra dem, ved å få en pult i en rolig krok uten skarpt lys, og få lov å bruke støykansellerende headset og blålysbriller. At jeg har behov for hjemmekontor minst tre dager i uken. At jeg blir veldig stresset og kan gå i frys-modus av uventede og plutselige ting, så jeg trenger at spontane møter minimeres, og at jeg får melding om ting som skal skje i god tid. Osv. 

Anonymkode: f6baa...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du plikter å ha dialog med leder om hvilke oppgaver du kan utføre og hvilken del av arbeidet som påvirkes pga redusert arbeidsevne. Du har medvirkningsplikt, så ved å ikke gå i dialog om arbeidsevne har ikke arbeidsgiver tilretteleggingsplikt heller. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du trenger ikke fortelle selve diagnosen. Det er som regel lite nyttig. Det er ikke diagnosen som er problemet, men symptomene du opplever. Om arbeidsgiveren ikke vet noe særlig om generell angstlidelse, vil det gjerne være lite nyttig å fortelle ham bare diagnosen. Han vil gjerne ikke ane hva det faktisk innebærer, hva du sliter med, og hva som da kan hjelpe. Det er hva du sliter med, du må fortelle. 

Jeg har autisme. Det har jeg ikke fortalt en eneste arbeidsgiver. Det jeg derimot har fortalt, er at jeg sliter med verbal prosessering, og at jeg trenger å få ting skriftlig. At jeg sliter med sanseprosessering, og trenger å kunne skjerme meg fra dem, ved å få en pult i en rolig krok uten skarpt lys, og få lov å bruke støykansellerende headset og blålysbriller. At jeg har behov for hjemmekontor minst tre dager i uken. At jeg blir veldig stresset og kan gå i frys-modus av uventede og plutselige ting, så jeg trenger at spontane møter minimeres, og at jeg får melding om ting som skal skje i god tid. Osv. 

Anonymkode: f6baa...a01

Du sier jo at du er autist uten å bruke ordet.

Anonymkode: 7cff2...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker igjennom hvilke oppgaver du tror du kan mestre og kommer med et forslag til arbeidsgiver på hvordan dette kan gjennomføres.

Hvis du gjemmer deg lenge nok hjemme, ryker du ut for godt, det er en fattigdomsfelle.

Anonymkode: c1c5e...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...