Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Møtte en hyggelig mann gjennom en dating nettside her for en måned siden. Etter å ha snakket både på meldinger og telefon dro vi ut for middag her for to uker siden. Daten gikk fint, han var snill osv. Han betalte regningen selv om jeg ønsket å splitte. Etter dette invitert meg ut på en "dyr" aktivitetsdate, og igjen han betalte selv om jeg sa jeg gjerne ville være med å betale. Etter dette har han blitt veldig kravstor, og i min mening tatt dette "forholdet" alt for seriøst. Han snakker om fremtiden, og pusher meg veldig på å sove over, være hos han hver dag, ringer 24/7 osv selv om jeg egentlig ikke føler meg helt komfortabel med dette enda. Jeg ønsker egentlig å avslutte dette nå ettersom han blir for "pushy" på meg, og ikke stopper når jeg ber han roe det ned. Føler meg mer eller mindre kvalt når han er såpass frempå, og ikke hører på meg.

Problemet er at jeg bærer på stor skyldfølelse ettersom han har lagt inn penger i disse datene. Tidligere har jeg alltid vært for 50/50 betaling, ettersom jeg gjerne vil kunne avslutte dating uten at de føler at jeg har "kastet" vekk pengene dems på meg. 

Hvordan kan jeg avslutte dette på en skånsom måte? Bør jeg betale han tilbake eventuelt?

Anonymkode: 64a68...0c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere er veldig ulike. Du må si rett ut at dette rett og slett ikke funker for deg videre. 

Han liker å spandere så han vil neppe ha penger av deg. Er framtida med deg han ville ha. 

• Liker 1
Skrevet

Det han driver med høres kontrollerende ut. 

Er det noen man ikke vil date mer så kan du faktisk bare si det rett frem. Beklager, men dette er ikke riktig for meg eller si at du har ikke rette følelsene, dere er for ulike. Du trenger ikke forklare noe mer.

Du skal ikke ha dårlig samvittighet for at han har betalt - det var hans valg. Noen gjør faktisk dette bevisst for å føle eierskap, altså bruker det for å kontrollere deg.

Du skal selvfølgelig ikke betale tilbake.

Anonymkode: b5d55...a75

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Bare si det rett ut. "Beklager, men jeg føler vi er for ulike til å fortsette, det er rett og slett ikke riktig for meg. Ønsker deg alt godt videre!"

Og om han insisterte på å betale alt selv så er det hans problem, ikke ditt.

Anonymkode: 702e8...e19

• Nyttig 3
Skrevet

Høres litt skummelt ut, ville nesten tatt det på melding jeg. Har opplevd folk blir ubehagelige når man avslutter liksom, og han her høres ikke helt god ut. Du skylder jo ingenting bare fordi han har insistert på å spandere.

Anonymkode: b5f28...def

• Nyttig 3
Skrevet

Vær ærlig

Anonymkode: 27a78...6b9

Skrevet

Bare avslutt på melding.

Hvis han tar opp penger, så bare vippser du halvparten. 

Anonymkode: a6174...2d7

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan enkelte mener man skal gå fra totalt ukjente til mer eller mindre i et forhold etter å ha møtt hverandre 2-3 ganger (ja, jeg vet det er unntak, kjærlighet ved første blikk og alt det der, men som regel er det jo ikke slik det fungerer). Eneste jeg vet etter to dater er om det er kjemi og et potensiale der, og det spiller faktisk liten rolle hvor lenge vi har chattet og snakket på tlf. først. Om noe kan det back fire fordi jeg (sikkert han også) har bygget opp en forventning, og så var han ikke slik IRL i det hele tatt og jeg mister interessen.  Det er derfor jeg liker å møte folk utenom appene, men det er dessverre ikke så ofte man er i en setting lenger der man møter noen litt tilfeldig over tid slik at det kan bygge seg opp en naturlig spenning.

Anonymkode: 1f071...29c

Skrevet

Men det var jo HAN som ville betale for alt selv om du tilbød deg å splitte regningen. Og ærlig talt høres det skummelt ut at det virker som om han "krever" noe tilbake etterpå. 

Bare send ham en melding om at du vil avslutte, synes ABe19 over her hadde en fin formulering 😊 Ikke ha dårlig samvittighet, ansvaret ligger på ham. 

Anonymkode: 90f5b...9f8

Gjest ZarahSweet
Skrevet

Du skylder ingenting når han ønsker å spandere. 

Eneste som betyr noe er hva du føler og om du ikke føler at han er rett for deg så er det det du må følge.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Problemet er at jeg bærer på stor skyldfølelse ettersom han har lagt inn penger i disse datene. Tidligere har jeg alltid vært for 50/50 betaling, ettersom jeg gjerne vil kunne avslutte dating uten at de føler at jeg har "kastet" vekk pengene dems på meg. 

Hvorfor tror du han gjorde det?

Det er en del av pushingen og en del av årsaken til at du vil vekk. Si bare fra om det, hvis han tar det opp.

Anonymkode: e3200...d76

• Nyttig 2
Skrevet

«Hei Pär, det føles ikke rett for meg å fortsette, så jeg velger å avslutte. Ønsker deg alt godt videre.»

Kontrer han med at han har lagt ut for ditten og datten, så bare si du kan vippse. Deretter kutter du kontakten. 

Anonymkode: 46518...802

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...