AnonymBruker Skrevet 8. september #1 Del Skrevet 8. september Jeg har de siste 10-12 år slitt veldig med at jeg er avhengig av sjokolade, kaker og is. Jeg spiser det så og si hver eneste dag. Jeg kan sluke en stor plate på 10 min og ha fortsatt lyst på mer. Og jeg VET hvor skadelig det er. Jeg ØNSKER å kutte ned drastisk. Men jeg aner rett og slett ikke hvordan jeg skal få det til. For vanene sitter så forbanna inngrodd. Jeg har prøvd så mange ganger å slutte og begrense. Jeg føler meg mister fullstendig vettet av å nekte meg selv å spise det. Klarer ikke å tenke, klarer ikke å gjøre noe fornuftig før jeg dytter i meg noe søtt. Men jeg ønsker å gå ned noen kg og jeg vil ikke være avhengig av sukker. 🥲 Er det noen her som har slitt med det samme, og som har klart å komme seg vekk fra det? Hva fungerte for deg? Anonymkode: f942d...98f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september #2 Del Skrevet 8. september Første bud må vel være å ikke kjøpe sånne ting? Anonymkode: a627f...d11 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september #3 Del Skrevet 8. september 1. Jeg gikk i terapi for overspisingen. Hvorfor følte jeg behovet for å trykke i meg godteri, hvilke følelser kjente jeg egentlig på. 2. Sluttet å kjøpe. Om jeg hadde det i hus, gjorde jeg det svært utilgjengelig. Altså fikk mannen til å faktisk gjemme det for meg. Anonymkode: ac2fb...060 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #4 Del Skrevet 9. september Jeg sluttet cold turkey! Det var jævelig de første dagene og jeg måtte gå turer i skogen for å distrahere meg selv. Etterhvert gikk det gradvis over, nå har jeg ikke lyst på søtt lenger. Angrer ikke et sekund! Anonymkode: 05035...844 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 9. september #5 Del Skrevet 9. september Det enkle svaret er å slutte å kjøpe det inn. Det litt lengre svaret er kanskje å adressere årsaker til de usunne snacksvanene. Kjedsomhet, vonde følelser, lite/dårlig søvn, for lavt matinntak, avhengighet...? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #6 Del Skrevet 9. september Kjøp grønnsaker du liker og kutt opp. Anonymkode: 4ed13...3b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #7 Del Skrevet 9. september Wygovy Anonymkode: 3ae7c...2f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #8 Del Skrevet 9. september Cold turkey her og. Helt forferdelig. Men plutselig en dag kjente jeg litt mindre, og litt mindre på det. Bare litt, bare fredag, substitutter... Kommer aldri til å fungere for meg. Var først da jeg innså dette at jeg knakk koden. Trodde det skulle bli et stort savn, å nekte seg kos på den måten, men nå føles det helt fjernt å ha lyst på sjokolade, eller føle for å putte noe i munnen når jeg ser TV. Selv på kakefredag på jobb så slår ikke tanken på kake meg en gang. Anonymkode: 4ba65...182 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #9 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kjøp grønnsaker du liker og kutt opp. Anonymkode: 4ed13...3b9 For meg gjorde slikt at jeg opprettholdt en vane, med å putte noe i munnen, og videre sug. Spiste noe sunnere. Følte det ikke holdt. Klarte det noen dager, suget forsvant ikke, begynte å lete i skap. Gikk til butikken. Så var vil tilbake igjen. Trikset var rett å og slett å bryte båndet mellom kos, og det å spise noe. I begynnelsen krevde det at jeg gikk lange turer, jobbet overtid, var med venner... Og en del kvelder med kamp mot viljestyrken. Men plutselig en dag la jeg meg, og det slo meg at tanke på å spise noe ikke hadde slått meg i løpet av hele kvelden. Anonymkode: 4ba65...182 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lars1009 Skrevet 9. september #10 Del Skrevet 9. september Spis saltstenger og dadler med smak i stedet. Er en del sunnere og og en del mindre kalorier. Det erstatter pottis og sjokolade og du mister etter hvert lysten på det. Så kan du kutte ned på saltstenger og dadler etter hvert, og erstatte det med noe sunnere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #11 Del Skrevet 9. september Dadler med smak er vel ganske kaloriholdig? Om man skal bytte godteri mot dadler bør men hvertfall passe på å ikke spise hele posen, for den har vel rundt 400 kalorier. Anonymkode: 64fc8...58c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #12 Del Skrevet 9. september Lars1009 skrev (5 minutter siden): Spis saltstenger og dadler med smak i stedet. Er en del sunnere og og en del mindre kalorier. Det erstatter pottis og sjokolade og du mister etter hvert lysten på det. Så kan du kutte ned på saltstenger og dadler etter hvert, og erstatte det med noe sunnere. Mye kalorier i dadler Anonymkode: b0140...e49 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #13 Del Skrevet 9. september Lars1009 skrev (7 minutter siden): Spis saltstenger og dadler med smak i stedet. Er en del sunnere og og en del mindre kalorier. Det erstatter pottis og sjokolade og du mister etter hvert lysten på det. Så kan du kutte ned på saltstenger og dadler etter hvert, og erstatte det med noe sunnere. Seigpining. Man opprettholder en uvane unødvendig lenge. Sannsynligheten for at viljestyrken går tom en kveld er stor. Blir litt som å be en alkoholiker gå over til vin, så øl, og så bare kan ta litt innimellom. En dag trenger man mer, og da er man tilbake til spritflaska, hardere enn før. Anonymkode: 4ba65...182 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #14 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (17 minutter siden): For meg gjorde slikt at jeg opprettholdt en vane, med å putte noe i munnen, og videre sug. Spiste noe sunnere. Følte det ikke holdt. Klarte det noen dager, suget forsvant ikke, begynte å lete i skap. Gikk til butikken. Så var vil tilbake igjen. Trikset var rett å og slett å bryte båndet mellom kos, og det å spise noe. I begynnelsen krevde det at jeg gikk lange turer, jobbet overtid, var med venner... Og en del kvelder med kamp mot viljestyrken. Men plutselig en dag la jeg meg, og det slo meg at tanke på å spise noe ikke hadde slått meg i løpet av hele kvelden. Anonymkode: 4ba65...182 Dette! Mange har automatisert koplingen mellom kos og spising. Når de slapper av så SKAL de også dytte innpå noe. Man må bryte denne koplingen, eller erstatte det usunne med noe sunt. Anonymkode: 6c00c...733 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viktualia Skrevet 9. september #15 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (12 timer siden): 1. Jeg gikk i terapi for overspisingen. Hvorfor følte jeg behovet for å trykke i meg godteri, hvilke følelser kjente jeg egentlig på. 2. Sluttet å kjøpe. Om jeg hadde det i hus, gjorde jeg det svært utilgjengelig. Altså fikk mannen til å faktisk gjemme det for meg. Anonymkode: ac2fb...060 Dette. I min erfaring må man erstatte overspisingen med noe. Noe som ikke er mat, for det er jo ikke sult som er grunnen til at man overspiser på kaker og godis. I hvert fall var det ikke det for meg, og heller ikke for de fleste andre jeg har snakket med om dette. Da kan man forsøke å spørre seg selv hva man egentlig har lyst på eller mangler. Det kan jo fort bli litt store ting, men forsøk å starte med noe smått. Jeg har egentlig lyst til å slappe av og ta vare på meg selv: ta en ansiktsmaske og løs et kryssord. Jeg kjeder meg: Sett på en podkast, ring en venn, gå en tur med lydbok på øret. Finn ut hva som mangler, og ha en helt konkret plan. Kanskje en liste som du har skrevet ned på forhånd. Noen ganger hjelper det å bare kjenne etter, andre ganger må man faktisk gjøre noe. Ta fram strikketøyet, lakk neglene, rydd i et skap. Og ikke ha noe i hus. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #16 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (41 minutter siden): For meg gjorde slikt at jeg opprettholdt en vane, med å putte noe i munnen, og videre sug. Spiste noe sunnere. Følte det ikke holdt. Klarte det noen dager, suget forsvant ikke, begynte å lete i skap. Gikk til butikken. Så var vil tilbake igjen. Trikset var rett å og slett å bryte båndet mellom kos, og det å spise noe. I begynnelsen krevde det at jeg gikk lange turer, jobbet overtid, var med venner... Og en del kvelder med kamp mot viljestyrken. Men plutselig en dag la jeg meg, og det slo meg at tanke på å spise noe ikke hadde slått meg i løpet av hele kvelden. Anonymkode: 4ba65...182 Som om jeg skulle ha skrevet det selv. Jeg er også en som strikker og hekler mye i perioder, også rører jeg det ikke på et helt år, så bestemte meg for å ta opp sånne prosjekter igjen. Da går jeg litt inn i en egen verden, og har heller ikke hender til å sitte og småspise hele tiden. Ble suget for ille så måtte jeg bare bestemme meg for å gå en tur. Det er lett å si at man ikke må ha det i hus, men når suget var på sitt verste så kjørte jeg til butikken for å kjøpe noe. Følte at det ikke var noe som kunne stoppe meg omtrent. Det var veldig befriende å få kontroll igjen, og ikke kjenne på det suget. Anonymkode: 81fc2...8b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #17 Del Skrevet 9. september Jeg ville bare kuttet ut all spising på kveldstid, både snacks og mat. Dersom du absolutt må ha i deg noe burde det være vann eller koffeinfri, sukkerfri te. Anonymkode: 344f3...241 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lars1009 Skrevet 9. september #18 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Seigpining. Man opprettholder en uvane unødvendig lenge. Sannsynligheten for at viljestyrken går tom en kveld er stor. Blir litt som å be en alkoholiker gå over til vin, så øl, og så bare kan ta litt innimellom. En dag trenger man mer, og da er man tilbake til spritflaska, hardere enn før. Anonymkode: 4ba65...182 Funket for meg. Har ikke lyst på sjokolade og pottis lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #19 Del Skrevet 9. september Viktualia skrev (27 minutter siden): Dette. I min erfaring må man erstatte overspisingen med noe. Noe som ikke er mat, for det er jo ikke sult som er grunnen til at man overspiser på kaker og godis. I hvert fall var det ikke det for meg, og heller ikke for de fleste andre jeg har snakket med om dette. Da kan man forsøke å spørre seg selv hva man egentlig har lyst på eller mangler. Det kan jo fort bli litt store ting, men forsøk å starte med noe smått. Jeg har egentlig lyst til å slappe av og ta vare på meg selv: ta en ansiktsmaske og løs et kryssord. Jeg kjeder meg: Sett på en podkast, ring en venn, gå en tur med lydbok på øret. Finn ut hva som mangler, og ha en helt konkret plan. Kanskje en liste som du har skrevet ned på forhånd. Noen ganger hjelper det å bare kjenne etter, andre ganger må man faktisk gjøre noe. Ta fram strikketøyet, lakk neglene, rydd i et skap. Og ikke ha noe i hus. Det kan være en god idè å lage en liste med kos-aktiviteter for seg selv, som ikke innebærer noe spiselig. Da har man alternativene klare og kan velge. Min er sånn: strikking bok lydbok podkaster ta et bad tur i skogen kose med hunden tv-serie god te/kaffe fyr i peisen og stearinglys scrolle på nett lakke negler Kombinerer gjerne flere av disse. F eks strikking + lydbok + te. Eller tur i skogen + kose med hunden. Eller tv-serie + fyr i peisen + god kaffe. Eller lakke negler + stearinlys + podkast. Anonymkode: 6c00c...733 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå