Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Bytte fliser på badet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man har ett nytt bad, og ikke liker stilen. Ønsker derfor å bytte ut flisene på gulvet. Må man da også legge ny membran? Vil fjerning av de eksisternede flisene ødlegge membranen?

Skrevet

Jeg er på ingen måte ekspert på området, men det høres sannsynlig ut at du må legge ny membran dersom du fjerner gamle fliser. For sikkerhets skyld så bør du vel høre med en rørlegger. Mulig de vet noe om det på vanlige byggvareforretninger også.

Skrevet

Du kan legge flisene rett oppå de gamle!

Skrevet
Du kan legge flisene rett oppå de gamle!

Det høres ikke bra ut?

Blir ikke utgangspunktet for fliselegging rimelig dårlig, da?

Skrevet

Jeg vet ikke.

Fikk bare greie på i går at man kan legge oppå de gamle.

Hos noen jeg kjenner lå da fliser -> varmekabler -> fliser.

Men jeg aner ikke altså!

Skrevet

Flisene blir jo nesten støpt inn i fliselimet da, så å legge rett oppå gamle fliser har jeg hørt blitt gjort før. Det vil bli et litt tykt lag da, så det blir jo mer for varmekablene å varme opp, vil jeg tro.

Dersom man fjerner de gamle flisene, må man krafse opp fuger og gammelt fliselim, så det ville være veldig logisk dersom membranen blir skadet. Du kan smøre utover membran selv, eller du kan få fagfolk til å gjøre jobben.

Skrevet (endret)

Joa.. Bare så for meg et veldig klumpete resultat.. Man vil jo miste noen cm i takhøyde bla? 2-3cm?

Vet iallefall at mitt bad ikke har så fryktelig høyt tak, fordi badet er "opphøyd" fra resten av leiligheten. Så det ville vært merkbart for vår del.

Men herregud. Hvis ingenting taler i mot.. og det er forsvarlig. Klart man kan gjøre det slik da;)

Endret av jordbær
Skrevet
Flisene blir jo nesten støpt inn i fliselimet da, så å legge rett oppå gamle fliser har jeg hørt blitt gjort før. Det vil bli et litt tykt lag da, så det blir jo mer for varmekablene å varme opp, vil jeg tro.

Vanligvis så er problemet at man har for tynt lag med støp, slik at varmen ikke fordeler seg godt nok. Dvs at du kan kjenne hvor det er kabler og hvor det er mellomrom. Så hvis du legger nye fliser på gamle, så får du tykkere lag, og bedre varmefordeling.

Om grunnarbeidet er godt nok, så burde det ikke være noe problem å legge flis oppå flis.

Men hvilken membran er du bekymret for? Sveisemembranen? Den ligger jo under støpet og varmekablene, så det skal jo mye til at du skader dem ved å ta opp flisene - da er det vel større fare for at du skader varmekablene. Smøremebranen må du vel uansett regne med å legge på nytt hvis du tar opp gamle fliser.

Skrevet
Men hvilken membran er du bekymret for? Sveisemembranen?  Den ligger jo under støpet og varmekablene, så det skal jo mye til at du skader dem ved å ta opp flisene - da er det vel større fare for at du skader varmekablene. Smøremebranen må du vel uansett regne med å legge på nytt hvis du tar opp gamle fliser.

Vi har sveisemembranen oppå støpen, er visst noe nytt de har begynnt med nå siden det skal være bedre...

Så det er noen som har det å...

Skrevet

jeg vet ikke hvoradan membaran det er. Jeg har ikke flyttet inn enda ... :) Kommer til å kjøpe lelighet, men i mange nye lelighete så er badene så utrolig "plaine"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...