AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #1 Skrevet 8. september 2024 Datteren var hos sin mor og havnet i en nesten ulykke. Heldigvis ble det ikke mer enn noen lettere skrammer. Jeg skulle egentlig på jobbreise. Jeg avlyste alt. Det ble mye styr. Jeg gjør alt for barna. Hjelper dem, sørger for at de har det som er nødvendig og pluss mer. Jeg må innrømme at jeg ble veldig irritert da jeg tok fly til annen by for henne og datteren var sur på meg for at jeg ikke var der, der nesten ulykke skjedde. Jeg skjønner ikke. Alt var jo bra? Hvordan jeg kunne vært der for henne? Det har skjedd før også. Alt er greit, alle har det bra, og plutselig har hun humør svinging og klager og blir sur på meg. Noen ganger lurer jeg på hvorfor gjør jeg alt for dem. Noen ganger gleder jeg meg til de skal bli myndige. Det er bare 1-2 år til dette. Hilsen Irritert far Anonymkode: ac5bd...3f6 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #2 Skrevet 8. september 2024 Kan være slik hun utrykker seg når hun er redd og ikke vet hvordan hun skal prossesere eller søke trøsten hun trenger. Anonymkode: 79a5d...c96 13 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #3 Skrevet 8. september 2024 Haha...det er ikke over når de er myndige. Du kan drømme. Det er nok et uttrykk for at hun ikke alltid føler at du er der for henne emosjonelt. Hvem ringer hun til når hun er lei seg? Hvem sitter på sengs hennes og snakker i flere timer for å rydde opp i tenåringskaos? Hvem kan hun betro seg til og fortelle feil og redsler til? Er det deg? Anonymkode: 85bf2...f59 6 5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #4 Skrevet 8. september 2024 Fordi hun har umoden hjerne, og føler at du ikke var nok bekymret for henne? Hvis hun føler at du ikke bryr deg nok, er det lett å bli fornærmet. Spesielt i den alderen. Tenåringer er jo ikke akkurat rasjonelle vesener. Anonymkode: 194a4...de1 6 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #5 Skrevet 9. september 2024 Min datter gjorde det dårlig på en matteprøve og er sur på meg. Min datter har mye hodepine og er sur på meg. Min datter har ikke ryddet på rommet sitt på ukesvis, og da jeg tilbød meg hjelpe, ble hun sur på meg. I det hele tatt, min datter er 16 år, og er sur mange ganger om dagen. Nytter ikke ta det personlig selv om hun utpeker meg personlig, og bli sur tilbake, da er jo ikke du noe bedre. Gi henne en god klem og fortell henne du er glad i henne når hun ikke klager. Anonymkode: 90873...5e8 5 3
Snublefot62 Skrevet 9. september 2024 #6 Skrevet 9. september 2024 Om hun fikk skrammer var hun vel ikke i en nestenulykke men en faktisk ulykke? 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #7 Skrevet 9. september 2024 Sur = redsel, tankestrøm, mye følelser man ikke kan gi uttrykk for. Anonymkode: 11efe...457 3 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #8 Skrevet 9. september 2024 Ser for meg at ei mor hade laget en tråd om hvorfor hennes tenåringer ikke bare var stabile, hyggelige, rasjonelle og flinke til å finne ordene.... Tror alle hadde ledd. Les ei bok om tenåringshjernen om du ikke allerede har gjort det. Anonymkode: 65c9e...969
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #9 Skrevet 9. september 2024 Tenk deg et barn på 3 år som er i trassalderen. Det er masse følelser de ikke nødvendigvis klarer å sette ord på. De trenger trøst og å bli sett av en voksen. Men i stedet for å si dette rett ut reagerer de med sinne. Tenåringer er ganske like små barn innimellom. Hun trengte nok pappaen sin veldig der og da. Anonymkode: 3e849...e3c 1
Uanonym bruker Skrevet 9. september 2024 #10 Skrevet 9. september 2024 For å se saken fra en annen side enn alle de andre svarene: Kanskje du gjør for mye for datteren din, og hun er bortskjemt? Hvis du alltid slipper alt du har i hendene ved hvert minste pip fra barna dine, er det en vanlig konsekvens at de blir bortskjemte og kravstore. 1 2
Irak Skrevet 9. september 2024 #11 Skrevet 9. september 2024 Hjernen hennes er under ombygging, og det kan være krevende for henne, og i situasjoner som dette er det naturlig at hun søker etter den personen i livet sitt som hun er mest trygg på. Du er hennes trygge havn, og det er du på livstid. Man er forelder selv om barna flytter ut, og en god forelder er emosjonelt tilgjengelig for barna sine. Så setter man grenser etter hva man har kapasitet til. Er ingen som er supermann, så dette må du nesten kjenne litt på selv. Irritert er ikke en god reaksjon overfor henne ihvertfall...Så håper du ikke viste henne det.... Så kan man hjelpe på avstand med å være emosjonelt tilgjengelig, selv om man ikke har muligheten til å være tilstede. Kommer an på situasjonen, og evt hvor redd hun var.... Synes det var bra at du stilte opp for henne når hun trengte deg. Det er viktig 🤗. Og ja barna våre kan drive oss til vanvidd noen ganger 😂. Det er helt normalt tror jeg 🤗.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #12 Skrevet 9. september 2024 Jeg skjønner jo at hun er litt irritert, når du har klart å gjøre hennes opplevelse med denne nesten-ulykken om deg selv. Er det sånn du vanligvis er også? Anonymkode: b3e37...74b 1 4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #13 Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Fordi hun har umoden hjerne Lurer på hvor hun har fått den fra Anonymkode: 4819b...399 1
Meowmere Skrevet 9. september 2024 #14 Skrevet 9. september 2024 Hvis hun fikk skrammer, så var det ikke en nestenulykke, men en ulykke. 1
Carrot Skrevet 9. september 2024 #15 Skrevet 9. september 2024 (endret) er det en nestenulykke når man kommer fra det med det du beskriver som "lette skrammer"? AnonymBruker skrev (På 8.9.2024 den 22.28): Heldigvis ble det ikke mer enn noen lettere skrammer. Da har hun vært i en ulykke men det gikk heldigvis bra - kanskje det er skremmende for henne med alle reaksjonenen hun får i etterkant? Dessuten er det slik med barn fra de er helt små til lenge etter at de er voksne at det er hos foreldrene de "tar ut" følelsene sine som de ikke helt klarer håndtere bra hos andre. Hva med å snakke med henne? Si at du ikke skjønner hvor dette kommer fra da du ikke var der da ulykken sjedde men at du er der for henne nå uansett hva hun føler kan hun snakke med deg om det som skjer. Endret 10. september 2024 av Carrot
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #16 Skrevet 9. september 2024 Avlyste du turen din på eget initiativ? Anonymkode: c132b...ccc
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #17 Skrevet 9. september 2024 Kanskje hun er litt i sjokk. Anonymkode: 1ca1e...00c
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #18 Skrevet 9. september 2024 Foreldre har ofte gitt stor trygghet i mange tøffe situasjoner opp gjennom, og da får man en reaksjon når de ikke er der når det trengs. Mamma er død. Og jeg kan faktisk kjenne på et blaff av sinne om jeg er syk eller i en situasjon der jeg virkelig har det vondt, fordi jeg ikke kan ringe henne. En fornuftig voksen holder det selvfølgelig inne i seg, og forstår reaksjonen. En umoden tenåringshjerne, derimot... Anonymkode: d1b5e...677 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #19 Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Avlyste du turen din på eget initiativ? Anonymkode: c132b...ccc Ja Ts Anonymkode: ac5bd...3f6
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #20 Skrevet 9. september 2024 Carrot skrev (14 timer siden): er det en nestenulykke når man kommer fra det med det du beskriver som "lette skrammer"? Da har hun vært i en ulykke men det gikk heldigvis bra - kanskje det er skremmende for henne med alle reaksjonenen hun får i etterkant? Dessuten er det slik med barn fra de er helt små til lenge etter at de er voksne at det er hos foreldrene de "tar ut" følelsene sine som de ikke helt klarer håndtere bra hos andre. Hva med å snakke med henne? Si at du ikke ksjønner hvor dette kommer fra da du ikke var der da ulykken sjedde men at du er der for henne nå uansett hva hun føler kan hun snakke med deg om det som skjer. At det var nesten ulykke, betyr at hun heldigvis unngikk større skader. Men jeg ser nå at jeg formulerte meg feil. Jeg ble sur der og da. Går bedre nå, nå som jeg har dette på avstand. Tror hun sa det i affekt, og ingen av oss snakker om dette nå. Ts Anonymkode: ac5bd...3f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå