Gå til innhold

Erfaring hundeblåser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en 2 år gammel røytefri hund, og det krever jo litt pelsstell selv om vi holder han ganske korthåret.

Har lenge vurdert å kjøpe en hundeblåser. Høres veldig greit ut, men er samtidig redd hunden ikke vil være så begeistret. Har forsøkt med vanlig hårføner, men det var ingen suksess.  

Hva er deres erfaringer? Er det verdt det?

Har hunden lært seg å like det?

Anonymkode: b77f2...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om en vanlig føner ikke fungerer vil jeg tro blåser blir vanskelig. Har du prøvd tilvenning? Happy hoodie? 

Anonymkode: b4d30...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes definitivt at hundeblåser er verdt det. Bruker den både etter bad og for å blåse ut rusk fra skogsturer og sand. Synes resultatet ved klipping/barbering blir bedre når hundene er blåst tørre (bedre enn ved vanlig hårføner også). 

Den jeg har er kraftig. Nesten i kraftigste laget for den minste hunden, men fjerner munnstykket og da går det greit. Det bråker. Ingen av dem elsker blåseren, men de finner seg i den. Hårføneren er mer populær, men brukes ikke etter at blåseren kom i hus. Ville gjettet på at vanlig hårføner er enklere å tilvenne enn blåser, så hvis dere ikke kommer i mål med tilvenning av føner er kanskje blåser et bomkjøp. 

Ville anbefalt å kjøpe en modell hvor både temperatur og luftstrøm kan reguleres. Lurt å begynne forsiktig, på avstand. Korte økter. Eventuelt bare tilvenning av lyden først hvis det er et problem. Slikkematter eller lignende kan være til hjelp i prosessen. 

Anonymkode: 0ac64...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vent til vanlig føner først? Min var hysterisk når jeg fønet, men har hatt føner mye på, og ikke brukt den på hunden. Når hun ikke brydde seg om lyden mer så begynte jeg å føne veldig langt fra, så nærmere og nærmere.

Anonymkode: 03d42...afd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd! Da skal vi finne frem igjen føneren og øve mer før vi evt kjøper en hundeblåser!

TS

Anonymkode: b77f2...a87

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er veldig fornøyd med hundeblåseren vår. Tror den er på tilbud akkurat nå på petxl. 

Veldig greit både etter bad og etter høstens regnskurer. Vi bruker den også ved røyting (noe du jo slipper). 

Kan ikke sammenlignes med hårføner, å føne hunden tar nå maks 2% av tida det gjorde med føner. 

Jeg skal ikkr påstå at hunden liker det, men den godtar det,  og det får være godt nok. 😊

Anonymkode: 3917e...3a4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte en Canem hundeblåser fra PetXL (den blå/svarte som jevnlig er på tilbud til 1299) til toypuddelen min. Bruker den etter hver tur (hvis hun blir våt) og etter dusjing. Veldig fornøyd!

Begynte tidlig med tilvenning til hårføner før jeg kjøpte blåser, og både den og blåser gikk veldig greit. Nå setter hun seg ned ved blåseren når hun kommer inn. Sikkert mest vane, men hun foretrekker nok varm og tørr istedenfor kald og våt. Ser ut som hun koser seg i varmen mens vi blåser, i hvert fall. 😁

Anonymkode: 7bf3f...7b8

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sovner når jeg slår på blåseren 🤣

Et godt tips er å ha et håndkle eller lignende over hodet/ører. Det reduserer iallfall stress hos min. 

Anonymkode: b0d54...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeblåser er helt genialt. Det gjør hunden tørr på kort tid, blåser av sand eller annet dritt fra skog og mark ved behov, og dersom man har røytehunder så får det av så mye løs pels.

Hundeblåser må tilvennes. De er ganske kraftige, og mange hunder er redd dem. Start på lav styrke på ok avstand, og jobb dere nærmere deretter. 

Anonymkode: 14427...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...