Fireflies Skrevet 9. september #41 Del Skrevet 9. september Potetgullet skrev (8 minutter siden): Norske arbeidsgivere bryr seg ikke Når arbeidsgiver bryter loven så er man avhengig av å ha gode tillitsvalgte og verneombud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 9. september #42 Del Skrevet 9. september Fireflies skrev (19 minutter siden): Når arbeidsgiver bryter loven så er man avhengig av å ha gode tillitsvalgte og verneombud. Du skulle ha sett hva som skjer i byggebransjen og helsevesenet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fireflies Skrevet 9. september #43 Del Skrevet 9. september Rosalilje84 skrev (17 minutter siden): Du skulle ha sett hva som skjer i byggebransjen og helsevesenet. Jeg vet forholdene i de to bransjene er veldig varierende. Det er derfor det er viktig å organisere seg og sørge for å velge verneombud som vil være det og legger ned en innsats. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #44 Del Skrevet 9. september Du kan ta kontakt med fagforeninga di direkte, du trenger ikke å ha en tillitsvalgt til det. Ofte vil de som er ansatt i fagforeningen kunne svare bedre også. Verktøykassa mi som tillitsvalgt er langt mindre enn advokatene jeg kan ringe Anonymkode: adaac...646 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #45 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nå er her ikke opplyst om arbeidssted, men denne brukeren har hatt flere tråder de siste ukene om denne astmaen. Hvorfor skal en arbeidsgiver ha en arbeidstaker i jobb, som ikke fungerer i jobben, når arbeidsgiver kan få en annen arbeidstaker inn som fungerer og ikke skal ha pauser langt utover det som er regulert? Her er nok og kollegaer som er møkk lei av denne arbeidstakeren som skal ha tilrettelegging i øst og vest. Hvor mye og hvor ofte dette oppstår står det ikke skrevet ett ord om, men hele arbeidsmiljøet blir forsurer når noen skal være og fungere i jobb, men ikke gjør det. Å ser en på den mengden tråder med disse astmaproblemene og forstøver apparat som ikke passer inn osv. så er nok ikke dette en kollega det generelt er helt enkelt verken å ha som arbeidstaker eller kollega. Her er litt for mange sammenfallende problemstillinger til at dette ikke er samme bruker som står bak. Anonymkode: 308a2...9a3 Jeg har hatt to tråder om astma siden juli 4-5% av befolkningen har astma, det er nok ikke kun meg. Og jeg har hatt astmadiagnosen siden juni. Du vet mye om meg skjønner jeg? Er det slik at alle som skriver om angst, depresjon, ad/hd, migrene er samme person også? Skjerp deg, tror nok heller du som kollega ikke tåler at mennesker blir syke. Har heldigvis ikke slike kollegaer. Jeg har heller ikke vært borte fra jobb pga astma problematikk før nå. Anonymkode: ca238...9ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #46 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hæ? Den andre personen har allerede betalt for ti timer, mest sannsynlig overtid, uten å ha noen andre arbeidsoppgaver? Altså det sitter en person som allerede får lønn, som kan steppe inn? Har dere virkelig personer som sitter hjemme en hel vakt med full lønn og overtid? Anonymkode: edb5c...1a6 Sitter på arbeidssted, ja det er man avhengig av. Mange bransjer dette foregår i og er avhengig for å gå rundt. Ikke kun pga sykefravær Anonymkode: ca238...9ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #47 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sitter på arbeidssted, ja det er man avhengig av. Mange bransjer dette foregår i og er avhengig for å gå rundt. Ikke kun pga sykefravær Anonymkode: ca238...9ec Så dere har ansatte som sitter på arbeidsplassen å får betalt overtid for å ikke gjøre noe, og arbeidsgiver vil ikke la disse avlaste dere for pauser enda de uansett både får lønn og har kompetansen til å bistå? Jeg har jobbet på mange steder hvor man har folk på beredskapsvakter, og lignende, jeg har jobbet både offentlig og privat, i industri og helsevesen, og jeg har aldri hørt om at noen får betalt overtid for å sitte på jobb uten å gjøre noe, og heller ikke blir brukt til å dekke inn ved pauser. Vi har også ekstra bemanning til tider, men disse blir alltid satt til andre oppgaver, deriblant pauseavvikling. Anonymkode: edb5c...1a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #48 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Så dere har ansatte som sitter på arbeidsplassen å får betalt overtid for å ikke gjøre noe, og arbeidsgiver vil ikke la disse avlaste dere for pauser enda de uansett både får lønn og har kompetansen til å bistå? Jeg har jobbet på mange steder hvor man har folk på beredskapsvakter, og lignende, jeg har jobbet både offentlig og privat, i industri og helsevesen, og jeg har aldri hørt om at noen får betalt overtid for å sitte på jobb uten å gjøre noe, og heller ikke blir brukt til å dekke inn ved pauser. Vi har også ekstra bemanning til tider, men disse blir alltid satt til andre oppgaver, deriblant pauseavvikling. Anonymkode: edb5c...1a6 Får ikke betalt overtid når man har beredskapsvakt. Jeg skrev at er man borte hel dag eller flere dager må de som regel bruke overtid, (hente inn en person som har fri)og ikke den som har beredskapsvakt. Det er ikke alltid det klaffer med vakten jeg skulle hatt f.eks. Derfor billigere å faktisk tilrettelegge å bruke den som har beredskapsvakt enn å hente inn overtid for de ikke ville tilrettelegge. Anonymkode: ca238...9ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #49 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Får ikke betalt overtid når man har beredskapsvakt. Jeg skrev at er man borte hel dag eller flere dager må de som regel bruke overtid, (hente inn en person som har fri)og ikke den som har beredskapsvakt. Det er ikke alltid det klaffer med vakten jeg skulle hatt f.eks. Derfor billigere å faktisk tilrettelegge å bruke den som har beredskapsvakt enn å hente inn overtid for de ikke ville tilrettelegge. Anonymkode: ca238...9ec AnonymBruker skrev (1 time siden): Sitter på arbeidssted, ja det er man avhengig av. Mange bransjer dette foregår i og er avhengig for å gå rundt. Ikke kun pga sykefravær Anonymkode: ca238...9ec AnonymBruker skrev (10 timer siden): Arbeidsgiver har muligheter, det er faktisk lettere for de å dekke inn en time enn ti timer. Og dette gjorde det lett før, kostnaden for at arbeidstaker er borte flere uker er større. Den personen som tar den timen har allerede betalt. De 10 timene er det mest sannsynlig overtid. Det var et retorisk spørsmål, siden det var bedre å være hjemme en hel vakt og ikke kun 1 time Anonymkode: ca238...9ec Da misforsto jeg når du skrev at de sitter på arbeidsplassen og har betalt allerede. Men beredskapsvakter skal ikke brukes som vikarer ved sykefravær, beredskapsvakter skal brukes ved uforutsette hendelser. Å planlegge å benytte en beredskapsvakt for å dekke opp pauser over en periode vil nok etter all sannsynlighet stride i mot hele prinsippet med beredskapsvakter, og være brudd på tariffavtalen. Beredskapsvakter har heller ikke betalt for hele vakten, men skal ha betalt ved utrykning/tilkalling, samt at det kan føre til avbrutt hviletid. Det er ikke så enkelt som at man bare kan tilkalle dem for hva som helst. Anonymkode: edb5c...1a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #50 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (12 timer siden): Dette jobber vernetjenesten med, arbeidsgiver mener pausen er solgt fordi den er betalt, og mener da at når vi går fra et sted til et annet som vi må gjøre en del ganger så er det pause. Men dette jobbes med å håper på bedring. En av grunnene til høyt sykefravær og mange oppsigelser er at folk blir utslitte. Anonymkode: ca238...9ec Pausen er vel betalt fordi det er risiko for att dere må avbryte pausen, eventuelt ikke har egnet pauserom, det betyr ikke att dere ikke har rett på pause. Anonymkode: 6f8a8...54f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #51 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da misforsto jeg når du skrev at de sitter på arbeidsplassen og har betalt allerede. Men beredskapsvakter skal ikke brukes som vikarer ved sykefravær, beredskapsvakter skal brukes ved uforutsette hendelser. Å planlegge å benytte en beredskapsvakt for å dekke opp pauser over en periode vil nok etter all sannsynlighet stride i mot hele prinsippet med beredskapsvakter, og være brudd på tariffavtalen. Beredskapsvakter har heller ikke betalt for hele vakten, men skal ha betalt ved utrykning/tilkalling, samt at det kan føre til avbrutt hviletid. Det er ikke så enkelt som at man bare kan tilkalle dem for hva som helst. Anonymkode: edb5c...1a6 Vet ikke hvilken tariffavtale du sikter til ikke vår, denne beredskapsvakten skal brukes til sykdom, oppståtte hendelser, personalet som må ha en pause av ulike årsaker. Vakten er som en helt vanlig vakt, betalt lønn fra vakten begynner til den er slutt, får ikke noe ekstra for å måtte jobbe. Jeg har mange slike vakter jeg også Jeg vet hvordan mitt yrke virker, har vært der i 20 år. Har faktisk jobbet med dette lenger enn de som er i ledelsen Anonymkode: ca238...9ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #52 Del Skrevet 9. september Man klager over at flere og flere detter ut av arbeidslivet, men klarer ikke å tilrettelegge for at folk kan få tatt astmamedisiner på jobb en gang for å fungere. Astma som er relativt vanlig. Hva med de som har mer kompliserte ting, som krever enda mer oppfølging. Dette er trist lesing. Anonymkode: 1dd31...c6f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå