Gå til innhold

Hvordan få arbeidsgiver til å tilrettelegge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bombasi skrev (2 minutter siden):

Ja, som jeg sa, offentlige IA-organisasjoner er ofte verst i klassen med tilrettelegging. Det handler om å tilfredsstille minimumskrav på vegne av dem, og ikke deg. 

Hvis du jobber 10-timersvakter uten pauser i det offentlige med fagorganisasjoner så har dere et stort kultur- og HMS-problem. 

Så da er det om å gjøre å komme deg ut derifra. 

Skulle så gjerne gjort det, på tross av arbeidsgiver så elsker jeg jobben min og kollegaene mine. Det er en så stor del av meg, men jeg kommer nok ditt snart jeg også. Vi har store HMS problemer, og ikke minst kultur. Arbeidsgiver samarbeider mindre og mindre, bruker styringsretten sin enormt ofte. 
Jeg får prøve verneombudet vårt, det er ikke snakk om lang tid heller håper jeg. Maks 2 uker til tror lungelegen. Jeg har prøvd å fått det til på jobb, men jeg må få pause om ikke får jeg ikke tatt medisinene riktig. 

Anonymkode: ca238...9ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stormur skrev (5 minutter siden):

Nei. Det er ikkje korrekt. Snakk med Arbeidstilsynet.

Fristende å sende de turnusene våre faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som en rævva arbeidsplass, hvorfor vil du fortsette der? 

Er det innen helse? Jeg jobber i hjemmetjenesten, og vi har noen 12-timers vakter. Da har vi én lang 60 minutters pause, pluss to pauser på 30 minutter hver. Ikke alltid vi rekker å ta alt, men vi får iallfall tid til å spise og hvile noen ganger i løpet av vakta. Selv om dere har betalt pause så skal dere jo ha PAUSE. Betalt pause betyr bare at dere må ta akutte, uforutsette hendelser - ikke at dere skal bruke den tiden på å forflytte dere, eller gjøre andre forutsette arbeidsoppgaver…

Jeg ville bedt om 100% sykemelding ettersom arbeidsgiver ikke klarer å tilrettelegge, og startet prosessen med å søke nye jobber.0

Anonymkode: 07642...16a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skulle så gjerne gjort det, på tross av arbeidsgiver så elsker jeg jobben min og kollegaene mine. Det er en så stor del av meg, men jeg kommer nok ditt snart jeg også. Vi har store HMS problemer, og ikke minst kultur. Arbeidsgiver samarbeider mindre og mindre, bruker styringsretten sin enormt ofte. 
Jeg får prøve verneombudet vårt, det er ikke snakk om lang tid heller håper jeg. Maks 2 uker til tror lungelegen. Jeg har prøvd å fått det til på jobb, men jeg må få pause om ikke får jeg ikke tatt medisinene riktig. 

Pass på at ikke arbeidsgiver misbruker denne såkalte "styringsretten". Den er faktisk begrenset, og særlig rundt beordring. Arbeidstakere tror ofte at arbeidsgiver bare kan styre og beordre som de vil, men det stemmer overhodet ikke. Dette bør dere finne ut av. Men slik jeg leser deg er det ikke håp for å finne ut av det når dere har så passiv verneombud og fagforeninger. 

Men du må gå i dialog med arbeidsgiver om dette. Vi kan ikke svare deg på hva arbeidsgiver tenker og hvordan arbeidsgiver vil handle. Tilretteleggingsplikten er altfor diffus for det, særlig ved korttidsfravær. 

Og ønsker ikke arbeidsgiver tilrettelegge så får du bare gå tilbake til legen for å få deg sykemelding. Sett helsa først. Særlig når du har en arbeidsgiver som overhodet ikke bryr seg. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (5 minutter siden):

Pass på at ikke arbeidsgiver misbruker denne såkalte "styringsretten". Den er faktisk begrenset, og særlig rundt beordring. Arbeidstakere tror ofte at arbeidsgiver bare kan styre og beordre som de vil, men det stemmer overhodet ikke. Dette bør dere finne ut av. Men slik jeg leser deg er det ikke håp for å finne ut av det når dere har så passiv verneombud og fagforeninger. 

Men du må gå i dialog med arbeidsgiver om dette. Vi kan ikke svare deg på hva arbeidsgiver tenker og hvordan arbeidsgiver vil handle. Tilretteleggingsplikten er altfor diffus for det, særlig ved korttidsfravær. 

Og ønsker ikke arbeidsgiver tilrettelegge så får du bare gå tilbake til legen for å få deg sykemelding. Sett helsa først. Særlig når du har en arbeidsgiver som overhodet ikke bryr seg. 

Var litt det jeg tenkte, men håpet at det kanskje var en paragraf ett sted som jeg kunne slå i bordet med. 
Og ja, vi sliter i fagforeningen nå, ingen vil inn i styre og vi sliter med verv. Dette kom etter tonen mellom arbeidsgiver og oss endret seg. 
Og dermed har vi nok ikke folk som brenner nok for dette, kanskje mer det at de blir frikjøpt fra tjeneste. 
Tenkte når jeg ble friskere så ønsker jeg å engasjere meg, få til en forandring. Er så trist å se flotte jobben min. (Den var det når jeg begynte for 20 år siden) bare forfaller. Jeg vi ha en endring. 
Skal prøve å snakke litt med leder i morgen igjen, så ta kontakt med verneombudet vårt også. Dritt å bruke sykemelding på slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vi har ikke lunsj, og jeg må ta det to ganger i løpet av de 10 timene. 
Nei hvem skal ta oppgavene mine de 10 timene jeg er borte. Jeg jobber ikke på kontor, jeg har en aktiv jobb som går i ett. 

Her svarer du til dels selv.

Arbeidsgiver skal tilrettelegge så langt det er mulig. Men hvis det f.eks ikke finnes noen til å dekke opp at du trenger lengre pauser, så er det ikke mulig.
Arbeidsgiver kan ikke ansette noen til å jobbe to halvtimer om dagen.

Men, du kan be legen om en gradert sykemelding, og at det skal stå på sykemelding at det skal tilrettelegges med pause for medisinering. Da har du også noe konkret å vise til dersom arbeidsgiver ikke tilrettelegger og du må øke til 100% sykemelding. Akkurat det kan være særlig nyttig ovenfor nav dersom det blir dialogmøte, og du kan si at du har prøvd gradert men arbeidsgiver ikke klarer legge til rette for at du får pauser lange nok til å rekke ta medisin.

Anonymkode: edb5c...1a6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Høres jo ut som en rævva arbeidsplass, hvorfor vil du fortsette der? 

Er det innen helse? Jeg jobber i hjemmetjenesten, og vi har noen 12-timers vakter. Da har vi én lang 60 minutters pause, pluss to pauser på 30 minutter hver. Ikke alltid vi rekker å ta alt, men vi får iallfall tid til å spise og hvile noen ganger i løpet av vakta. Selv om dere har betalt pause så skal dere jo ha PAUSE. Betalt pause betyr bare at dere må ta akutte, uforutsette hendelser - ikke at dere skal bruke den tiden på å forflytte dere, eller gjøre andre forutsette arbeidsoppgaver…

Jeg ville bedt om 100% sykemelding ettersom arbeidsgiver ikke klarer å tilrettelegge, og startet prosessen med å søke nye jobber.0

Anonymkode: 07642...16a

Vanskelig å forklare. Jeg begynte der som veldig ung, jeg elsker det jeg gjør. Det yrket mitt er, mine kollegaer. Jeg synes det er trist at arbeidsplassen min har blitt slik. Jeg lever nok i et håp om at snart vil det komme noen fornuftige voksene mennesker som endrer dette. Har akkurat mistet en kollega som gjorde slik du beskriver her. Var så trist å miste kollegaen min, men jeg forstår hvorfor. Jeg er bare ikke tøff nok, jeg er usikker på hva jeg skulle bli da. Min utdannelse kan kun brukes der. 
Jobber ikke i helse, men tror helse er litt flinkere til å si ifra om forholdene utav. Tror faktisk mange hadde fått sjokk over våre arbeidsforhold for vi er helt tyst. Jeg synes vi skal henge oss på både lærere og helse for å vise hvor ille det faktisk står til i det offentlige. 
Så bra dere har så gode pauser sånn det skal være når man jobber lange vakter. Ikke bare å stå på beina, spise og tisse i fart gjennom 10 timer. 
Jeg skal snakke med leder i morgen, men jeg ender vel opp med en uke hjemme

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Var litt det jeg tenkte, men håpet at det kanskje var en paragraf ett sted som jeg kunne slå i bordet med. 
Og ja, vi sliter i fagforeningen nå, ingen vil inn i styre og vi sliter med verv. Dette kom etter tonen mellom arbeidsgiver og oss endret seg. 
Og dermed har vi nok ikke folk som brenner nok for dette, kanskje mer det at de blir frikjøpt fra tjeneste. 
Tenkte når jeg ble friskere så ønsker jeg å engasjere meg, få til en forandring. Er så trist å se flotte jobben min. (Den var det når jeg begynte for 20 år siden) bare forfaller. Jeg vi ha en endring. 
Skal prøve å snakke litt med leder i morgen igjen, så ta kontakt med verneombudet vårt også. Dritt å bruke sykemelding på slikt. 

Det er ingen håndfaste paragrafer som legger føringer på tilrettelegging. Språket rundt tilrettelegging innenfor lovverket er flytende og opp til fortolkning ned til hver arbeidsplass og hver situasjon. Det er kun ved langtidsfravær at dialogmøter og oppfølgningsplaner er aktuelt, men selv da er det ganske flytende. 

Tilrettelegging fungerer ikke i teorien, kun i praksis hos den individuelle arbeidsgiver. Så da handler det om å jobbe på riktig plass under riktig leder når du har behov for det. Det gjør åpenbart ikke du, så da har du lite å kreve, egentlig. Særlig når verneombud og fagorganisasjoner er hobbybasert og bryr seg katta om lovverk og ansatte, som det ofte er.

Kan ikke si annet enn at du må gå i dialog med arbeidsgiver snarest, og.... lykke til... :) Husk å sett deg selv og din helse først! Det er du som må legge begrensninger og ta vare på deg selv når arbeidsgiver ikke gjør det.

Endret av Bombasi
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Her svarer du til dels selv.

Arbeidsgiver skal tilrettelegge så langt det er mulig. Men hvis det f.eks ikke finnes noen til å dekke opp at du trenger lengre pauser, så er det ikke mulig.
Arbeidsgiver kan ikke ansette noen til å jobbe to halvtimer om dagen.

Men, du kan be legen om en gradert sykemelding, og at det skal stå på sykemelding at det skal tilrettelegges med pause for medisinering. Da har du også noe konkret å vise til dersom arbeidsgiver ikke tilrettelegger og du må øke til 100% sykemelding. Akkurat det kan være særlig nyttig ovenfor nav dersom det blir dialogmøte, og du kan si at du har prøvd gradert men arbeidsgiver ikke klarer legge til rette for at du får pauser lange nok til å rekke ta medisin.

Hos oss finnes det ikke vikarer, de som er der jobber der for ingen kan være vikar pga sikkerhetsopplegg. 
Vi har folk som står i beredskap hele døgnet med betalt, om ikke hadde det ikke gått rundt. Den som da er i beredskap må ta hele min vakt, eller 1 time i løpet av vakten, da kan denne personen brukes til annet også.

Gradert sykemelding  da kan jeg få lov å ta vekk de tyngste vaktene. Jeg får ikke pauser pga gradert, det har legen min prøvd på før. 
Jeg håpet det var en paragraf som jeg kunne slå litt i bordet med, det er det ikke skjønner jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (4 minutter siden):

Det er ingen håndfaste paragrafer som legger føringer på tilrettelegging. Språket rundt tilrettelegging innenfor lovverket er flytende og opp til fortolkning ned til hver arbeidsplass og hver situasjon. Det er kun ved langtidsfravær at dialogmøter og oppfølgningsplaner er aktuelt, men selv da er det ganske flytende. 

Tilrettelegging fungerer ikke i teorien, kun i praksis hos den individuelle arbeidsgiver. Så da handler det om å jobbe på riktig plass under riktig leder når du har behov for det. Det gjør åpenbart ikke du, så da har du lite å kreve, egentlig. Særlig når verneombud og fagorganisasjoner er hobbybasert og bryr seg katta om lovverk og ansatte, som det ofte er.

Kan ikke si annet enn at du må gå i dialog med arbeidsgiver snarest, og.... lykke til... :) Husk å sett deg selv og din helse først! Det er du som må legge begrensninger og ta vare på deg selv når arbeidsgiver ikke gjør det.

Synes mye i aml er diffust og oppe til tolkning, og det synes jeg er skummelt. For da er det jo egentlig ikke en plikt, bare en liten anbefaling. 
Ja, får ta en samtale i morgen å ta det fra der. 
Akkurat dette med medisiner må jeg følge om et håp å bli frisk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hos oss finnes det ikke vikarer, de som er der jobber der for ingen kan være vikar pga sikkerhetsopplegg. 
Vi har folk som står i beredskap hele døgnet med betalt, om ikke hadde det ikke gått rundt. Den som da er i beredskap må ta hele min vakt, eller 1 time i løpet av vakten, da kan denne personen brukes til annet også.

Gradert sykemelding  da kan jeg få lov å ta vekk de tyngste vaktene. Jeg får ikke pauser pga gradert, det har legen min prøvd på før. 
Jeg håpet det var en paragraf som jeg kunne slå litt i bordet med, det er det ikke skjønner jeg. 

Men hvordan ser du for deg selv at arbeidsgiver skulle løst tilretteleggingen om at du trenger lengre pauser?

Paragrafen er så enkel som at arbeidsgiver har tilretteleggingsplikt så langt det er mulig. Du sier selv at det ikke er mulig tilrettelegge for lengre pauser uten å måtte hente inn flere folk. Det vil ikke være rimelig å be arbeidsgiver hente inn noen kun for å dekke inn pausen din.

Annen underbemanning, konflikter, rovdrift og lignende må tas som egen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg har behov for å ta medisiner ofte, må ha forstøver 4 ganger om dagen. 
Pauser har vi ikke lenger og jeg har 10 timers vakter fremover. 
Jeg har vært hjemme i helgen pga jeg er veldig dårlig av astmaen min og jeg ikke tar medisiner så ofte. 
Arbeidsgiver prøver å kvitte seg med alle som er syke mer enn 3 ganger på et halvår, vi har skyhøyt sykefravær, men likevel null tilrettelegging for de som er syke, men kan fint stå i jobb.

Tar jeg medisiner så er jeg ganske så frisk og stabil, er egentlig unødvendig å gå sykemeldt. Jeg trenger å få 30 minutter 2 ganger i løpet av mine ti timersvakter. 
Hvor langt strekker plikten til arbeidsgiver? Har jeg noe rettigheter her? Eller er det bare å være hjemme til ting er mer under kontroll? 

Den typen pauser har du ikke rett på og kan heller ikke forvente eller kreve at arbeidsgiver skal tilrettelegge for. 

Her er det du som må søke deg til en jobb du kan fungere i, da dette ikke er arbeidsgivers problem. 

Tror og det holder nå med alle disse trådene om uvanlige astmarelaterte hverdagsproblemer. 

Anonymkode: 308a2...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den typen pauser har du ikke rett på og kan heller ikke forvente eller kreve at arbeidsgiver skal tilrettelegge for. 

Her er det du som må søke deg til en jobb du kan fungere i, da dette ikke er arbeidsgivers problem. 

Tror og det holder nå med alle disse trådene om uvanlige astmarelaterte hverdagsproblemer. 

Når arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge 1 time, hva kan de tilrettelegge for da? Har ikke arbeidsgivere også en plikt i samfunnet til å få ned sykefraværet? 
At andre også har astma er ganske normalt, faktisk mange av oss som har astma som er ganske mye. Spesielt i allergisesong. 
Du trenger jo ikke lese trådene? 
Skal man søke seg til andre jobber for man har et par måneder som man er syk? 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men hvordan ser du for deg selv at arbeidsgiver skulle løst tilretteleggingen om at du trenger lengre pauser?

Paragrafen er så enkel som at arbeidsgiver har tilretteleggingsplikt så langt det er mulig. Du sier selv at det ikke er mulig tilrettelegge for lengre pauser uten å måtte hente inn flere folk. Det vil ikke være rimelig å be arbeidsgiver hente inn noen kun for å dekke inn pausen din.

Annen underbemanning, konflikter, rovdrift og lignende må tas som egen sak.

Arbeidsgiver har muligheter, det er faktisk lettere for de å dekke inn en time enn ti timer. Og dette gjorde det lett før, kostnaden for at arbeidstaker er borte flere uker er større. Den personen som tar den timen har allerede betalt. De 10 timene er det mest sannsynlig overtid. 
Det var et retorisk spørsmål, siden det var bedre å være hjemme en hel vakt og ikke kun 1 time :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det verste jeg har hørt ! 
Jobbe 10 t uten pause ? 
Hva slags jobb er dette? 
Ikke lov å drive folk på denne måten 

Anonymkode: c3a8e...438

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel flere år siden sist jeg hadde pause i min jobb. Kan prøve å ta noen minutter her og der, men det er det. I følge LO er dette innafor så lenge vi har betalt «pause» 

Anonymkode: 6e8f1...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er vel flere år siden sist jeg hadde pause i min jobb. Kan prøve å ta noen minutter her og der, men det er det. I følge LO er dette innafor så lenge vi har betalt «pause» 

Anonymkode: 6e8f1...45e

Det argumentet som brukes her også. Det er jo ikke innafor, må velge mellom do eller mat, noen ganger ikke tid til det heller. Noen steder har de kjørt de ansatte for langt for effektivisering 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge 1 time, hva kan de tilrettelegge for da? Har ikke arbeidsgivere også en plikt i samfunnet til å få ned sykefraværet? 
At andre også har astma er ganske normalt, faktisk mange av oss som har astma som er ganske mye. Spesielt i allergisesong. 
Du trenger jo ikke lese trådene? 
Skal man søke seg til andre jobber for man har et par måneder som man er syk? 

Arbeidsgiver har muligheter, det er faktisk lettere for de å dekke inn en time enn ti timer. Og dette gjorde det lett før, kostnaden for at arbeidstaker er borte flere uker er større. Den personen som tar den timen har allerede betalt. De 10 timene er det mest sannsynlig overtid. 
Det var et retorisk spørsmål, siden det var bedre å være hjemme en hel vakt og ikke kun 1 time :) 

Nå er her ikke opplyst om arbeidssted, men  denne brukeren har hatt flere tråder de siste ukene om denne astmaen. 

Hvorfor skal en arbeidsgiver ha en arbeidstaker i jobb, som ikke fungerer i jobben,  når arbeidsgiver kan få en annen arbeidstaker inn som fungerer og ikke skal ha pauser langt utover det som er regulert? 
Her er nok og kollegaer som er møkk lei av denne arbeidstakeren som skal ha tilrettelegging i øst og vest. 

Hvor mye og hvor ofte dette oppstår står det ikke skrevet ett ord om, men hele arbeidsmiljøet blir forsurer når noen skal være og fungere i jobb, men ikke gjør det. Å ser en på den mengden tråder med disse astmaproblemene og forstøver apparat som ikke passer inn osv. så er nok ikke dette en kollega det generelt er helt enkelt verken å ha som arbeidstaker eller kollega. Her er litt for mange sammenfallende problemstillinger til at dette ikke er samme bruker som står bak. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hæ? Den andre personen har allerede betalt for ti timer, mest sannsynlig overtid, uten å ha noen andre arbeidsoppgaver? Altså det sitter en person som allerede får lønn, som kan steppe inn? Har dere virkelig personer som sitter hjemme en hel vakt med full lønn og overtid?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi har ikke lunsj, og jeg må ta det to ganger i løpet av de 10 timene. 
Nei hvem skal ta oppgavene mine de 10 timene jeg er borte. Jeg jobber ikke på kontor, jeg har en aktiv jobb som går i ett. 

Du har et lovkrav på lunsj. Noe annet er utnyttelse. Det er heller ikke lov å pålegge ansatte overtid hver dag, hele året. AML.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (14 minutter siden):

Du har et lovkrav på lunsj. Noe annet er utnyttelse. Det er heller ikke lov å pålegge ansatte overtid hver dag, hele året. AML.

Norske arbeidsgivere bryr seg ikke :vetikke:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...