Gå til innhold

Hvordan få arbeidsgiver til å tilrettelegge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har behov for å ta medisiner ofte, må ha forstøver 4 ganger om dagen. 
Pauser har vi ikke lenger og jeg har 10 timers vakter fremover. 
Jeg har vært hjemme i helgen pga jeg er veldig dårlig av astmaen min og jeg ikke tar medisiner så ofte. 
Arbeidsgiver prøver å kvitte seg med alle som er syke mer enn 3 ganger på et halvår, vi har skyhøyt sykefravær, men likevel null tilrettelegging for de som er syke, men kan fint stå i jobb.

Tar jeg medisiner så er jeg ganske så frisk og stabil, er egentlig unødvendig å gå sykemeldt. Jeg trenger å få 30 minutter 2 ganger i løpet av mine ti timersvakter. 
Hvor langt strekker plikten til arbeidsgiver? Har jeg noe rettigheter her? Eller er det bare å være hjemme til ting er mer under kontroll? 

Anonymkode: ca238...9ec

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta før du går hjemmefra, i lunsjen, når du kommer hjem og før du legger deg? Hvem skal ta oppgavene dine den timen du skal gå vekk? 

Anonymkode: d8bf3...441

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med du er organisert, og at  du har verneombud på arbeidsplassen din også? Har du snakket med dem?

Anonymkode: a7937...535

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ta før du går hjemmefra, i lunsjen, når du kommer hjem og før du legger deg? Hvem skal ta oppgavene dine den timen du skal gå vekk? 

Anonymkode: d8bf3...441

Vi har ikke lunsj, og jeg må ta det to ganger i løpet av de 10 timene. 
Nei hvem skal ta oppgavene mine de 10 timene jeg er borte. Jeg jobber ikke på kontor, jeg har en aktiv jobb som går i ett. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har vært hjemme i helgen pga jeg er veldig dårlig av astmaen min og jeg ikke tar medisiner så ofte. 
Arbeidsgiver prøver å kvitte seg med alle som er syke mer enn 3 ganger på et halvår, vi har skyhøyt sykefravær, men likevel null tilrettelegging for de som er syke, men kan fint stå i jobb.

Tar jeg medisiner så er jeg ganske så frisk og stabil, er egentlig unødvendig å gå sykemeldt. Jeg trenger å få 30 minutter 2 ganger i løpet av mine ti timersvakter. 
Hvor langt strekker plikten til arbeidsgiver? Har jeg noe rettigheter her? Eller er det bare å være hjemme til ting er mer under kontroll? 

Jeg skjønner ikke helt… - hva mener du med at du må ha «30 minutter * 2» i løpet av 10 timer til å ta innhalasjonsmedisin? Kan du ikke bare ta medisinen på jobb og jobbe videre? Å ta inhalasjonsmedisin er vel ikke så krevende? Tilsvarer vel en dotur mer eller mindre..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med du er organisert, og at  du har verneombud på arbeidsplassen din også? Har du snakket med dem?

Anonymkode: a7937...535

Jeg er det, føler alle bare har kapitulert nå. 
Får høre litt til, for det er så unødvendig å være hjemme bare pga dette.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På papiret heter det at "arbeidsgiver skal tilrettelegge så langt som mulig" eller noe slikt, men i praksis fungerer ikke dette. Mange arbeidsgiverne bryr seg ikke. Typisk nok tilbyr en arbeidsgiver tilrettelegging maks i noen uker (kan variere alt fra 4 til 10 utifra arbeidsgiver) ved langtidsfravær, for å ha fullbyrdet sine krav rundt innkallingsdialoger og dokumentert at tilrettelegging har blitt utprøvd. 

Ved korttidsfravær uteblir gjerne tilretteleggingen helt hvis du har en motvillig arbeidsgiver. 

Og er arbeidsgiveren motvillig så vil du få problemer med tilrettelegging selv ved langtidsfravær. 

Om det er privat eller offentlig har lite å si. Eller, om noe, så synes jeg at private er bedre på tilrettelegging enn det offentlige, som ironisk nok er IA-organisasjoner. Men det offentlige praktiserer IA på vegne av dem, og ikke arbeidstaker. 

Men det varierer såklart alt utifra avdeling og organisasjon, samt lederskap. 

Utover det kan du få fagforeningen din til å være med deg på dette, og så gå i dialog med arbeidsgiver. Kanskje blir du overrasket. Kanskje ikke...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pause er lovpålagt. 

Du må snakke med verneombod. Arbeidsgivers tilretteleggingsplikt er ganske stor.

Du også kan be om møte med nav og lege, dersom dette er noko som varer ei stund, eller er kronisk, og du kan då søke om lønnstilskudd.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner ikke helt… - hva mener du med at du må ha «30 minutter * 2» i løpet av 10 timer til å ta innhalasjonsmedisin? Kan du ikke bare ta medisinen på jobb og jobbe videre? Å ta inhalasjonsmedisin er vel ikke så krevende? Tilsvarer vel en dotur mer eller mindre..? 

Forstøver er ikke kun en spray, bruker rundt 20 min for å få i meg medisinen. Og hadde vi hatt mulighet til å ta det mens jeg var aktiv i jobb så hadde jeg så klart gjort det og det har jeg gjort til nå, nå er jeg veldig dårlig. Har blitt hentet av ambulanse i det siste og jeg må følge skjema. For å ta forstøver skal man sitte rolig. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Arbeidsmiljøloven sier at du har krav på 30 minutters pause. Hvorfor har du ikke det? Er du fagorganisert? Ta dette evt opp med verneombudet hos dere.

Anonymkode: 6dfe1...5f8

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi har ikke lunsj, og jeg må ta det to ganger i løpet av de 10 timene. 
Nei hvem skal ta oppgavene mine de 10 timene jeg er borte. Jeg jobber ikke på kontor, jeg har en aktiv jobb som går i ett. 

Anonymkode: 7f992...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidstid-og-organisering/arbeidstid/Arbeidstaker har rett til minst én pause når den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Dersom den daglige arbeidstiden er åtte timer eller mer, skal pausene til sammen være minst en halv time.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (2 minutter siden):

På papiret heter det at "arbeidsgiver skal tilrettelegge så langt som mulig" eller noe slikt, men i praksis fungerer ikke dette. Mange arbeidsgiverne bryr seg ikke. Typisk nok tilbyr en arbeidsgiver tilrettelegging maks i noen uker (kan variere alt fra 4 til 10 utifra arbeidsgiver) ved langtidsfravær, for å ha fullbyrdet sine krav rundt innkallingsdialoger og dokumentert at tilrettelegging har blitt utprøvd. 

Ved korttidsfravær uteblir gjerne tilretteleggingen helt hvis du har en motvillig arbeidsgiver. 

Og er arbeidsgiveren motvillig så vil du få problemer med tilrettelegging selv ved langtidsfravær. 

Om det er privat eller offentlig har lite å si. Eller, om noe, så synes jeg at private er bedre på tilrettelegging enn det offentlige, som ironisk nok er IA-organisasjoner. Men det offentlige praktiserer IA på vegne av dem, og ikke arbeidstaker. 

Utover det kan du få fagforeningen din til å være med deg på dette, og så gå i dialog med arbeidsgiver. Kanskje blir du overrasket. Kanskje ikke...

Dette er offentlig, noen ganger har jeg lyst til å søke meg over til privat. De virker mer imøtekommende, vårt arbeidssted var det får noen år siden før man skulle effektivisere så mye at det var slutt på alt. 
Jeg må ta en samtale med de igjen å høre med de og om de kan hjelpe meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første så har du krav på 30 min spisepause i løpet av vakten din. I tillegg er arbeidsgivers tilretteleggingsplikt så stor at du vil ha krav på å kunne ta denne medisinen. 

Anonymkode: 4f8b4...07c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (1 minutt siden):

Det er jeg helt uenig i. Jeg er leder for 45 personer og for tiden har vi en rekke medarbeidere som har tilrettelegging.  Noen med lønnstilskudd, andre uten. 
Noen permanent, andre midlertidig. Jeg har vert leder i flere virksomheter, både i privat og offentlig sektor, og norske arbeidsgivere tilrettelegger i det store of hele mye. Selvsagt varierer det, men internasjonale arbeidstakere er helt «over seg» over hvor sterke rettigheter man har i Norge. 

Det er populært å klage på sjefer og virksomheter her inne. Ikke ofte man hører det motsatte. 

Anonymkode: af18a...8bf

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormur skrev (3 minutter siden):

Pause er lovpålagt. 

Du må snakke med verneombod. Arbeidsgivers tilretteleggingsplikt er ganske stor.

Du også kan be om møte med nav og lege, dersom dette er noko som varer ei stund, eller er kronisk, og du kan då søke om lønnstilskudd.

Pause er lovpålagt ja, men vi har betalt pause, arbeidsgiver mener pausa vår da er solgt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er offentlig, noen ganger har jeg lyst til å søke meg over til privat. De virker mer imøtekommende, vårt arbeidssted var det får noen år siden før man skulle effektivisere så mye at det var slutt på alt. 
Jeg må ta en samtale med de igjen å høre med de og om de kan hjelpe meg. 

Ja, som jeg sa, offentlige IA-organisasjoner er ofte verst i klassen med tilrettelegging. Det handler om å tilfredsstille minimumskrav på vegne av dem, og ikke deg. 

Hvis du jobber 10-timersvakter uten pauser i det offentlige med fagorganisasjoner så har dere et stort kultur- og HMS-problem. 

Så da er det om å gjøre å komme deg ut derifra. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pause er lovpålagt ja, men vi har betalt pause, arbeidsgiver mener pausa vår da er solgt. 

Nei. Det er ikkje korrekt. Snakk med Arbeidstilsynet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jeg helt uenig i. Jeg er leder for 45 personer og for tiden har vi en rekke medarbeidere som har tilrettelegging.  Noen med lønnstilskudd, andre uten. 
Noen permanent, andre midlertidig. Jeg har vert leder i flere virksomheter, både i privat og offentlig sektor, og norske arbeidsgivere tilrettelegger i det store of hele mye. Selvsagt varierer det, men internasjonale arbeidstakere er helt «over seg» over hvor sterke rettigheter man har i Norge. 

Det er populært å klage på sjefer og virksomheter her inne. Ikke ofte man hører det motsatte. 

Anonymkode: af18a...8bf

Jeg snakket ikke på vegne av deg og dere. Men mer generelt. Det er utrolig mange som kun tyr til minimumstilfredsstillelse rundt tilrettelegging. At dere ikke gjør det er kjempebra, men dessverre skjer det litt for ofte enn at det ikke gjør det.

Dessuten er gjerne det private bedre på dette enn det offentlige.

Endret av Bombasi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Arbeidsmiljøloven sier at du har krav på 30 minutters pause. Hvorfor har du ikke det? Er du fagorganisert? Ta dette evt opp med verneombudet hos dere.

Anonymkode: 6dfe1...5f8

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidstid-og-organisering/arbeidstid/Arbeidstaker har rett til minst én pause når den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Dersom den daglige arbeidstiden er åtte timer eller mer, skal pausene til sammen være minst en halv time.

Dette jobber vernetjenesten med, arbeidsgiver mener pausen er solgt fordi den er betalt, og mener da at når vi går fra et sted til et annet som vi må gjøre en del ganger så er det pause. Men dette jobbes med å håper på bedring. En av grunnene til høyt sykefravær og mange oppsigelser er at folk blir utslitte. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...