Gå til innhold

Er det veldig vondt å få kontrast under undersøkelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar det lang tid og er det ekkelt/vondt?

Anonymkode: 449c9...e51

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri kjent noe. Jeg tar MR med kontrast hvert år (MS). 

Anonymkode: 8fe05...7e0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har aldri kjent noe. Jeg tar MR med kontrast hvert år (MS). 

Og det tar 3 sekunder? Maks. 

• Liker 1
Skrevet

Det finnes ikke vondt, du blir bare varm i kroppen og det kjennes litt ut som at du tisser deg ut pga varmen. Er over på 15 sekunder. 

Anonymkode: 7e648...0da

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og det tar 3 sekunder? Maks. 

Det som kan gjøre vondt er å få innlagt når som kontrasten skal inn i blodåren via. 
Selve kontrasten skal du normalt ikke kjenne noe til. Det som kan skje er at du reagerer allergisk mot kontrasten, derfor skal du være på et sted med anafylaksiberedakap en stund etter at kontrasten er satt. 

Anonymkode: efd23...5d7

Skrevet

Blir kjempevarm nedover kroppen, men ikke vondt så lenge veneflonen er i en stor nok åre.

Anonymkode: dd72a...65d

Skrevet

Det som kan gjøre vondt er veneflonen som skal settes, hvis du får det intravenøst. 

Anonymkode: 8ce0e...ee6

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det finnes ikke vondt, du blir bare varm i kroppen og det kjennes litt ut som at du tisser deg ut pga varmen. Er over på 15 sekunder. 

Anonymkode: 7e648...0da

Jepp. Akkurat sånn er det. 👍

Skrevet

Under hvilken undersøkelse? Under MR merker du ingenting, unntatt nålestikk når de setter veneflon. Under CT merker du mer, men det er ikke vondt, mer som en varme som brer seg i kroppen Og at det føles som om du tisser på deg. 

Anonymkode: 46a55...a60

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Stikket er vel det vondeste, selve kontrasten føles som nevnt ovenfor at du tisser på deg. Rar følelse, men slett ikke vondt.

Anonymkode: aec5c...aa1

Skrevet

Jeg blir bare kald. Og de sier alltid fra når de setter inn kontrast. Jeg tar MR hver tredje måned. 

Skrevet

Ts her: men er det en vanlig nål som blir satt inn som når man tar blodprøver i flere glass?

Skrevet

Kontrast skal ikke gjøre vondt men det spørs jo hvor du tar. Var veldig ubehagelig i det øyeblikket de sprayet det inn når jeg tok i hjernen men ikke noe problem når jeg tok kneet. I utgangspunktet så skal det ikke være vondt men det kan være litt ubehagelig alt etter hva slags undersøkelse du tar. 

Anonymkode: 438e4...b1e

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ts her: men er det en vanlig nål som blir satt inn som når man tar blodprøver i flere glass?

Nei, er en veneflon. 

Anonymkode: fa668...b5a

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nja, det går inn med en lignende nål, men så trekker de nålen ut igjen, mens veneflonen blir liggende igjen inni åren, som de da teiper fast i huden din for at den skal sitte godt på plass. Det er ikke noe vondere enn vanlig blodprøve😊 Jeg får medisin intravenøst hver 8.uke, så gjør dette ofte, syns ikke det er noe problem😊

Anonymkode: 272c1...c20

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei, det legges en pvk, så du får et stikk og med den nålen legger de et lite plastrør i åra di som de kan gi kontrast i. Stort sett på håndbaken, men kan også være andre steder en sjelden gang. 

Anonymkode: 4170e...d56

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kontrast skal ikke gjøre vondt men det spørs jo hvor du tar. Var veldig ubehagelig i det øyeblikket de sprayet det inn når jeg tok i hjernen men ikke noe problem når jeg tok kneet. I utgangspunktet så skal det ikke være vondt men det kan være litt ubehagelig alt etter hva slags undersøkelse du tar. 

Det hørtes ikke noe godt ut... hvorfor måtte du ta det i hjernen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det legges en pvk, så du får et stikk og med den nålen legger de et lite plastrør i åra di som de kan gi kontrast i. Stort sett på håndbaken, men kan også være andre steder en sjelden gang. 

Anonymkode: 4170e...d56

Men blir det ikke satt i armen? Andre jeg kjenner har fått det i armen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det hørtes ikke noe godt ut... hvorfor måtte du ta det i hjernen?

Aneurisme. De gikk inn gjennom lysken og tok et slags instrument så langt de kunne opp gjennom hovedpulsåren og sprayet det inn mens jeg lå der som et nek, veldig gøy. :P Vanlig MR er greiere men de ser jo ikke alt like godt, får bedre innsyn når de går inn og opp...

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg kjenner ingenting.

Kjenner ikke nålestikk heller.

Anonymkode: 1a253...f63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...