Gå til innhold

Hjelp! Lærer jeg egentlig noe som helst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar opp sosiologi, og leser og noterer ting. Husker en del over hva greper betyr, sammenhengen etc. Eksamen er muntlig, men når jeg skal prøve å snakke høyt og øve til eksamen så vet jeg ikke hva i helvete jeg skal snakke om, og når jeg skal prøve å forklare noe så er det som at jeg ikke kan noe som helst!!

blir så oppgitt!! Har jeg egentlig lært noe i det hele tatt??

Anonymkode: 08a4e...864

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge er det siden du startet på faget? Når er eksamen?

Anonymkode: 82bad...f07

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor lenge er det siden du startet på faget? Når er eksamen?

Jeg er på kapittel 4 og det er 15 kapitler totalt. Eksamen tror jeg er rundt midten av november

Skrevet

Har aldri lært meg skoleteknikk. Hele barneskolen, ungdomskole og vgs så var eneste tanken på å komme meg gjennom skolen og lærte egentlig aldri så mye utenom barneskolen seff…

barndommen/ungdomstiden min var preget av mye fysisk vold hjemme. Nesten daglig, så slet mye på skolen

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er på kapittel 4 og det er 15 kapitler totalt. Eksamen tror jeg er rundt midten av november

Det hjelper ikke lese og huske i slike fag, du må forstå det du leser. Det tar tid forstå, det tar tid lære seg forstå. Du kan ikke forvente å kunne det når du ikke engang er kvartveis i faget.

Skrevet

Øv mer på å forklare det du leser, det hjelper ikke å låre hvis man ikke kan hente det frem. Prøv alltid å forklare begreper og forskningsresultater med medstudenter eller en venn, så begynner du snart å lese stoffet på en måte som gjør hjernen interessert i å huske innholdet og hente ut det mest relevante. Men les, les, les! Mange unge greier ikke lese og forstå tekst lenger..

Anonymkode: 3037d...673

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

men herregud, chill du er i starten av september

Anonymkode: 3ece7...abb

Skrevet

Det er bortkastet tid å sitte og lese kapittel etter kapittel. Mer eller mindre en elendig studieteknikk.

Anonymkode: ca6e1...4cd

Skrevet

Skriv  håndskrevne notater av hvert kapittel. Strek under overskrifter og nøkkelord med en markeringstusj. Ut fra dette lager du fargerike hjernekart på a3 ark. Pugg disse! 

Du har muligens tid til å lese gjennom det viktigste i pensum to ganger også. 

Da jeg studerte kunne jeg store mengder pensum godt på grunn av denne teknikken og gjorde det bra. Du må skrive og tegne med hendene for da husker du bedre. Det dannes forbindelser i hjernen da. 

Anonymkode: 4eb51...ba5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skriv  håndskrevne notater av hvert kapittel. Strek under overskrifter og nøkkelord med en markeringstusj. Ut fra dette lager du fargerike hjernekart på a3 ark. Pugg disse! 

Du har muligens tid til å lese gjennom det viktigste i pensum to ganger også. 

Da jeg studerte kunne jeg store mengder pensum godt på grunn av denne teknikken og gjorde det bra. Du må skrive og tegne med hendene for da husker du bedre. Det dannes forbindelser i hjernen da. 

Anonymkode: 4eb51...ba5

Her får du masse gode tips. Du har i tillegg fått tips om å snakke gjennom pensum med medelever/ studenter. Det er veldig lurt. Lag dere en kollokviegruppe der dere diskuterer f.eks 2-3 kapitler i slengen. 

Skrevet
Lovise78 skrev (49 minutter siden):

Her får du masse gode tips. Du har i tillegg fått tips om å snakke gjennom pensum med medelever/ studenter. Det er veldig lurt. Lag dere en kollokviegruppe der dere diskuterer f.eks 2-3 kapitler i slengen. 

Jeg har ingen jeg kan lese med siden jeg tar opp dette faget som privatist i en alder av 27 år

Skrevet

Dette er vel en sånn type eksamen som ChatGPT kan komme med en A-besvarelse på 20 sekunder på?

Anonymkode: 16f3e...932

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er vel en sånn type eksamen som ChatGPT kan komme med en A-besvarelse på 20 sekunder på?

Anonymkode: 16f3e...932

Muntlig? Lykke til.

Anonymkode: 6dcb6...aa3

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er bortkastet tid å sitte og lese kapittel etter kapittel. Mer eller mindre en elendig studieteknikk.

Anonymkode: ca6e1...4cd

Tøys. 

Faget er vel bygget opp av temaer i kapitlene, og så trekker man tema på eksamen. Ganske dumt å ikke ha lest kapitlene da… 

Høyere utdanning er noe annet :) 

Anonymkode: 6dcb6...aa3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...