Gå til innhold

Hvorfor blir vårløken gul-brun med en gang jeg setter den i vann?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjøper en bunt vårløk som er grønn og fin, setter den i vann når jeg kommer hjem og etter en dag eller to begynner den å se slik ut som på bildet.

20240908_195511.thumb.jpg.db8c797c2f75a0e186220d0acbb5bede.jpg

Anonymkode: 7a3e2...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De holder seg bedre om du legger de i en plastpose eller tett boks i kjøleskapet. 

Anonymkode: e72ab...bb1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ta en titt på vannet.. den råtner 

Anonymkode: de09d...3c5

Vannet er blankt og fint men det ble brunt på bildet

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må bytte vann hver dag.

Men hvorfor sette i vann i utgangspunktet?

Anonymkode: 0e351...285

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må bytte vann hver dag.

Men hvorfor sette i vann i utgangspunktet?

Anonymkode: 0e351...285

For at den skal holde seg lenger tenkte jeg.

Vannet er blankt og jeg bytter det hver dag, men det ble brunt på bildet på grunn av lyset

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg kjøper en bunt vårløk som er grønn og fin, setter den i vann når jeg kommer hjem og etter en dag eller to begynner den å se slik ut som på bildet.

20240908_195511.thumb.jpg.db8c797c2f75a0e186220d0acbb5bede.jpg

Det er ikke en akvarieplante, alt for mye vann (i tillegg til at det er unødvendig) klipp den opp og legg i fryseren om du bruker så lite at den ikke holder i kjøleskapet. 

Anonymkode: 8fb87...709

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager setter du den i vann på kjøkkenbenken i stedet for å legge den i kjøleskapet?

Anonymkode: 99ffd...3f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor i alle dager setter du den i vann på kjøkkenbenken i stedet for å legge den i kjøleskapet?

Anonymkode: 99ffd...3f4

Fordi jeg har lest at man kan sette vårløken i vann på kjøkkenbenken eller sette den i jord for at den skal vare lenger, men tydeligvis er det helt feil å sette den i vann.

Nå har jeg lagt den i grønnsaksskuffen i kjøleskapet!

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den holder seg jo i flere uker i grønnsaksskuffen i kjøleskapet, ingen grunn til å sette den i vann.

Anonymkode: 91218...7f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror rett og slett at den vårløken drukner og dør når du setter den i vann på den måten. Ser slik ut på bildet. Den holder seg nok fin lenger om du har den i kjøleskapet. Forslaget om å kutte den opp og fryse den ned er heller ikke dumt.

Vet ikke hvor du har sett tipset om å sette den i vann, men jeg søkte raskt på nett og fant at både grønnsakdistributøren Bama og flere gartnerier anbefaler oppbevaring i kjøleskap. Ingen av de anbefalte å sette dem i vann slik du har fått anbefalt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Fordi jeg har lest at man kan sette vårløken i vann på kjøkkenbenken eller sette den i jord for at den skal vare lenger, men tydeligvis er det helt feil å sette den i vann.

Ts

Vårløk er super å sette i jord for å gro ut ny og frisk. Men da bare enden med røttene etter at resten er spist.

Ny fersk vårløk ligger uker i kjøleskap. Skulle ytterste blad blir tørt tar du det bare av.

Anonymkode: 18325...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 8.9.2024 den 20.36):

Ts

Det å sette i jord eller i vann er vel mest ment for hva man kan gjøre med roten eller nederste del etter at resten er brukt. Kan godt gjøre det, men jeg ville ha oppbevart alt i kjøleskap til du bare har rotdelen igjen av en plante. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...