Gå til innhold

Jeg synes ikke skriking i gatene er ålreit, hva er din mening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i en rolig gate med familien min. Hver kveld er det gutter på 7-12 år som hyller og skriker. De vræler til hverandre. De bor rett ved der de herjer. Jeg forstår ikke at foreldrene ikke sier at de må dempe seg for å ta hensyn til naboer. Her er vi midt i legging når det pågår. 

Jeg fikk aldri lov til å skrike sånn. Det var av flere grunner. Den ene var « ulv, ulv», så for at mine foreldre skulle vite når det var alvor, var det dumt å gjøre hyling og vræling til en vane.  Det andre argumentet var å ta hensyn til omgivelsene. Og det tredje var vel at moren min hadde skammet seg om vi holdt på som ville dyr. Inne- og utestemme var vel noe av det hun var uenig i, for uansett hvor man er, tar man hensyn, og det er helt unødvendig å skrike med mindre en ulykke har skjedd.

Ja, nå høres jeg ut som Karen. Der er allikvel min mening.

Anonymkode: d278e...2bd

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er fint med barn som hyler og skriker. Sikkert fordi jeg aldri fikk egne. Du har vel evig nok med lyden av dine egne? 

Skrevet

Synes ikke det er greit med hyling og skriking som er til sjenanse for andre. Rop og latter og lyder fra lek må man tåle når man bor tett på folk, men ikke når det går over i vræling. Har inntrykk av at de fleste foreldre roer barna sine litt ned når det blir såpass høylytt men hører sånne skrik som går gjennom marg og bein av og til om sommeren, mest på trampoline. Er enig i at det er slitsomt og noe stressende fordi man lurer på om man skal gå ut og sjekke om de har skadet seg, eller om det er en del av leken. Ikke noe stort problem her altså. 

Anonymkode: af1de...531

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg bor i en rolig gate med familien min. Hver kveld er det gutter på 7-12 år som hyller og skriker. De vræler til hverandre. De bor rett ved der de herjer. Jeg forstår ikke at foreldrene ikke sier at de må dempe seg for å ta hensyn til naboer. Her er vi midt i legging når det pågår. 

Jeg fikk aldri lov til å skrike sånn. Det var av flere grunner. Den ene var « ulv, ulv», så for at mine foreldre skulle vite når det var alvor, var det dumt å gjøre hyling og vræling til en vane.  Det andre argumentet var å ta hensyn til omgivelsene. Og det tredje var vel at moren min hadde skammet seg om vi holdt på som ville dyr. Inne- og utestemme var vel noe av det hun var uenig i, for uansett hvor man er, tar man hensyn, og det er helt unødvendig å skrike med mindre en ulykke har skjedd.

Jeg er enig med deg. Jeg forstår ikke hvorfor en del unger i dag gauler og skriker til hverandre istedenfor å snakke normalt. Greit nok at man kan bli revet med i leken, men det virker ikke som at det er det heller. Mulig det har med oppdragelsen eller mangel på den å gjøre, eventuelt at de påvirkes av dagens tv hvor det også er mye hyling, skriking og blinkende lys. 

Vi ble som deg fortalt at man ikke hyler og skriker uten grunn. Hyl og skrik = Noe er galt, man trenger hjelp. Enda verre enn å hyle å skrike i gata i nabolaget, var det å skrike ute i naturen. Der skriker man kun hvis man trenger hjelp. Ser dog ut som at dette også er noe en del både barn og voksne har glemt i dag.

Og nei, jeg er ikke 70 år. Jeg er 30 😅

Anonymkode: 8de8d...8b1

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er greit at barn og ungdommer har "utestemme" og er aktive når de er ute. Men noen hyler sånn at jeg begynner å bli bekymret for at noen blir drept. Synes ikke det er greit. Som andre nevner, så skaper det en "ulv, ulv"-stemning hvor man ikke gidder sjekke opp sånt.

Anonymkode: 1c1d4...46c

• Liker 13
Skrevet

Dersom det er jevnt og trutt med hyling og skriking i flere timer, så er det helt innafor å gå ut til disse barna og høre om de kan dempe seg litt. 

Ellers så syns jeg det er fint å høre barnebråk i en tid der barna bruker altfor mye skjerm til underholdning. Flott at de er ute å herjer tenker jeg! 

Utestemme heter utestemme for en grunn. Kanskje du bør etterisolere huset ditt om du hører for mye av det som skjer ute?

Anonymkode: 77b4d...285

• Liker 3
Skrevet (endret)

Mye dårlig oppdragelse, og skjønner at du blir frustrert når de holder på sånn under legging.

Noen ganger må landsbyen trå til. Kunne du gått ut og snakket direkte til guttene selv? Forklare at de forstyrrer små barn som skal sove. Antakelig hører de mer på deg enn foreldrene sine 🙈

Endret av Anononyma
  • Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dersom det er jevnt og trutt med hyling og skriking i flere timer, så er det helt innafor å gå ut til disse barna og høre om de kan dempe seg litt. 

Ellers så syns jeg det er fint å høre barnebråk i en tid der barna bruker altfor mye skjerm til underholdning. Flott at de er ute å herjer tenker jeg! 

Utestemme heter utestemme for en grunn. Kanskje du bør etterisolere huset ditt om du hører for mye av det som skjer ute?

Anonymkode: 77b4d...285

Det var neppe alminnelig «utelekestemme» ts siktet til.

Anonymkode: 8de8d...8b1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig med deg. Synes ikke noe om den voldsomme brølingen og skrikingen. Jeg lagde faktisk en tråd om det for en tid tilbake :) 

Anonymkode: 49255...b26

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Helt enig med TS! Det var sånn der jeg bodde tidligere. (Østlandet) Store barn på 11-13 år som  holdt på med grusom hyling og bæljing på lekeplassen, fullstendig uten grunn, til langt på kveld. Ingen kunne vite om det bare var bråk eller om det faktisk skjedde noe alvorlig! 

I dag bor jeg på en annen kant av landet og det er deilig og fredelig her 🩵

Her må foreldrene på banen og stramme opp folkeskikken! 

Anonymkode: e63a9...ec4

• Liker 4
Skrevet

Jeg er enig med deg, og demper mine barn ute også når det går for langt på feil tid av døgnet. De får heller ikke lov å hoppe trampoline kl 7 om morgenen .. tenker de har godt av å få hensyn til andre inn med morsmelka. Er så vanskelig å ta tak i det når man innser at det er litt sent… 

Men, jeg får ikke bestemt over andre. Får lukke vindu ved legging da. Ha på bakgrunnsmusikk. Må jo bare tilpasse seg. Må tåle lyd om man bor blant folk, ellers må man finne et hus i skogen. Er alltid vare glad jeg lærer mine barn opp bedre (etter min egen mening). 

Anonymkode: e1dfb...580

• Nyttig 1
Skrevet

Så enig. Senest på skogstur i dag måtte vi flytte oss vekk da vi skulle spise lunsj, to unger som hylte ekstremt høyt på en slengdisse like ved. 

Anonymkode: fa4d3...bc7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hater hunder som bjeffer og unger som hyler. Begge deler er jeg veldig streng på.

Hyl og skrik er ikke normalt under vanlig lek. Man må ta hensyn til omgivelsene sine. Heldigvis har dette smittet over på eldstemann - som går ut og sier ‘hysj!’ til nabobarna 😂

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så enig. Senest på skogstur i dag måtte vi flytte oss vekk da vi skulle spise lunsj, to unger som hylte ekstremt høyt på en slengdisse like ved. 

Anonymkode: fa4d3...bc7

Hva i all verden er en slengdisse?

Anonymkode: d4cbc...1f5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barn er èn ting. Alle de voksne studentene som inntar hovedstaden og gjør det vanskelig for oss som skal ha fokus på jobb. Spesielt i helgene. Det har blitt så ille at jeg har møtt opp på jobb med null søvn.

At ungene leker og herjer ute er bare gøy. De får og legger seg etterhvert. 

Hvordan skal du forhindre at dine ikke "plager" naboene dine om noen år? Holde dem hjemme til de fyller atten?

Anonymkode: 332eb...097

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dialekt, Her kalles en huske for disse. Slengdisse er jeg ikke sikker på.

Anonymkode: 94c13...6e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt enig.

I min gate er det et par utagerende jentunger som er helt uten grenser med skriking, hyling, ring-stikk og annen faenskap
Dette er barn av foreldre med litt begrensede IQressurser og som åpenbart ikke bryr seg.
De legger nå grunnmuren for resten av livet og risikoen for at disse havner i BUP- eller krimstatistikken er stor

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Surpomp skrev (Akkurat nå):

Helt enig.

I min gate er det et par utagerende jentunger som er helt uten grenser med skriking, hyling, ring-stikk og annen faenskap
Dette er barn av foreldre med litt begrensede IQressurser og som åpenbart ikke bryr seg.
De legger nå grunnmuren for resten av livet og risikoen for at disse havner i BUP- eller krimstatistikken er stor

Du har sjekket foreldrenes iQ? Åssen fikk du dem med på det?

Anonymkode: 332eb...097

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Her har vi to hus med hekk imellom, der bor det to burmesiske familier med xantall barn i hvert hus. De har god kontakt med hverandre og det er trampoline i det ene huset. De springer/sykler mellom husene og rundt i byggefelt, skriker og stråler og styrer på. Helt greit det på dagtid (selv om det til tider gjør vondt i ørene og hodet). Problemet mitt er når de hyler i timesvis uten at foreldrene sier noe, spesielt den minste hyler for å få oppmerksomhet fra de andre, større barna. Hun ULER. Det er til å bli smågal av for jeg vet hun ikke er skadet eller noe alvorlig, det er bare at hun blir oversett eller ikke får viljen sin. Jojo, er engang sånn med naboer, men mine barn og jeg selv er tidlig i seng, mens de holder på fra tidlig morgen frem til 23 på sommeren, mine unger ligger og hører på dem og får ikke sove... det opplever jeg som irriterende..

Men er sånn å ha naboer. De blir vel store dem og en dag (og erstattes av store barn som børner med moped/bil/atv).

Endret av luxifine
  • Liker 2
Skrevet

Liker ikke naboene mine jeg da.håper de flytter snart. Så mine unger får rope det de vil. Har lyst å kjøpe ropert til de.

Anonymkode: 41745...4a9

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...